Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lika svalt och skönt när jag nyss cyklade hem som i morse när jag cyklade till jobbet, dryg arbetsdag från 06-21.30... :-/ T

kl 05.30 start i tyresö...13 min snabbare tid till jobbet i solna än tidigare. kul med resultat eller är det bara flyt i trafiken?
bil hem då vi skulle handla.

55 km Giant Anthem idag, lite asfalt och skogsstig.
Tycker det var lite svalare idag ;-)

ohh, lite mulet idag. Hade nästan glömt hur det såg ut. svalt och skönt:)

Sen hade jag en traktor i vägen så jag fick GÅ!

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen hade jag en traktor i vägen så jag fick GÅ!

Var klockan för lite för att göra traktor-tricket eller?

Regn när jag startade från Skarpnäck. Och mer kaos vid Ringvägen-Götgatan-Slussen. Och så var det en PENDLARE som klagade på mig för att jag inte hade skärmar.

När jag kom fram och duschade av kläderna var det jag som klagade på att jag inte hade skärmar.

Skönt med tidig avgång på morgonen eftersom jag hann till jobbet med god marginal innan regnet kom. Såg max 2 cyklister på vägen, har alla gått på semester ? :-/ T

Skönt med lite svalare luft på morgonpendligen. Rätt tomt på bilar med. Rätt tomt öht.

mzi skrev:
> Regn när jag startade från Skarpnäck. Och mer
> kaos vid Ringvägen-Götgatan-Slussen. Och så var
> det en PENDLARE som klagade på mig för att jag
> inte hade skärmar.
>
Be pendlaren hålla avståndet så är det inget problem för honom...;-) Jag brukar ibland skippa skärmarna för att slippa få folk på rulle när det regnar. Om jag lägger mig på rulle så jag jag ju välja att bli nedstänkt eller inte.

Lyckades klara mig från regnet dock blöt asfalt till Alvik där det inte hade regnat.

Regn i Stockholm, var då ngnstans? Det var inget regn sträckan Alvik/Traneberg -> Huvudsta iaf ;).

Söder om stan regnade/ hade det regnat jag hade blöta vägbanor från Tullinge till Alvik

Inget regn siktat norr om stan heller. Däremot fuktigt som bövelen. Och molnigt. Fin pendling!

Var för trött igår för att skriva om hemresan, så här kommer andra delen:

Rullade från jobbet i Södertälje vid 21:15. Riktigt härlig temperatur och vindstilla. Lite trafik. Det var skönt att trycka på ordentligt de första 2 milen på riksettan för att rensa skallen efter långt kvällsmöte. Såg ett par rådjur, en älg på håll och en kärrhök mellan Södertälje och Hallunda. Gick in i pendlarbubblan efter Vårbybacken och malde bara på upp till Älvsjö. Ovanligt fräsch i benen sista milen mellan Älvsjö och Bagarmossen. Hemma vid 23. Glufsade i mig resterna från middagen, duschade, försökte läsa lite (José Saramago "Dödens Nycker"), men tappade medvetandet ganska snabbt. Sov som en stock.

~K

Det blev en långpendling efter jobbet. Från Liljeholmen till Odenplan för att plocka upp ett par merinoullcykeltröjor. Sen till Brommatrakten för ett par däck. Ont om kränkoffer, så jag blev besviken både på Västerbron och Tranebergsbron. Sen tog jag bron över Stora Essingen och råkade hamna vid Liljeholmen där torgförsäljarna reade jordgubbar eftersom de höll på att stänga. 2 liter i varsin liten plastpåse blev det. På väg från Liljeholmen är jag för ett ögonblick på väg att köra under Södertäljevägen och köra upp för backen på östra sidan.

Då ser jag dem - svetton! Så med låg kadens, civil klädsel och upprätt sittställning på en fulhybrid med två påsar jordgubbar dinglande från styret kränker jag svetton i uppförsbacken så det står härliga till. Sen blir det stopp vid rödljuset, och jag kränker två av dem två ggr till efter att de kört mot rött och kört förbi mig.

Nu blir det jordgubbar med vanlijglass och gräddfil. Mums!

Senast redigerad av en moderator:
Hämtade också tröja på hemvägen! Blev sedan utmanad av något halvsnabbt semisvetto förklädd till civilist med slackerkläder, pakethållare och mustaschstyre. Efter halva Johanneshovsbron var han dock ett minne blott.

När kommer kränkningen?

Som vanligt hem på cykelcrossen, kränkta allt och alla... cyklister moppedister och några bilar :-) T

Efter en biff och bärs på Big ben var det dags att cykla hem. Då klockan närmade sig sju var det rätt lugnt från slussen till stadshuset. Tack vare alla vägarbeten och den ökade trafiken genom slussen är det svårt att ta sig igenom där på nå snyggt sätt när man kommer ner från Katarinavägen. Nåväl strax efter stadshuset får jag syn på en fixie som håller gott tempo. Bara att börja jaga ikapp. Längs kungsholmen norrgående där cykelbanorna tar slut kommer jag ikapp och lägger in en stöt direkt. Just då lyckas ju cyklisten jag ämnar kränka börja rätta till sina tidstypiska fixie-kläder varpå jag får en liten lucka. Han får upp farten och fram till bron över mot pampas är det tight. Jag tyckte jag trampade på bra, men oavsett hur fort det gick verkade jag inte öka luckan. Hade han fått ligga på rulle efter hade det varit kört, men jag kunde ju inte ge mig nu, så det var bara att bita ihop lite till och trampa på. Som tur var orkade jag hålla ut längst idag och han fick se sig kränkt av en nybliven jobbpendlare. Kanske någon på happy? Isf ber jag att få tacka så mycket. Tack vare den goda farten på kungsholmen slog jag nytt PB hem från jobbet. Då jag kom hem var min t-shirt helt genomsur och jag sitter fortfarande och eftersvettas, men det var det lätt värt!

Ser redan fram emot nästa tur till och från jobbet :)

//Edvard

Jagis ångest- en äkta kränkning!

edvardwendelin skrev:
Jag tyckte jag trampade på bra, men
> oavsett hur fort det gick verkade jag inte öka
> luckan. Hade han fått ligga på rulle efter hade
> det varit kört, men jag kunde ju inte ge mig nu,
> så det var bara att bita ihop lite till och
> trampa på.
> //Edvard

Tänk att i stort sett samtliga som skriver i den här tråden alltid kränker alla andra. Vilka elitämnen vi alla ändå är. Undra om det finns ett forum någonstans där folk skryter om hur svårt och förnedrande de nyss blivit kränkta på väg till/från jobbet. Förresten så kränker jag naturligtvis alltid alla andra pendlare också. Stjärnstopp.

Man är väl inte elitämne bara för man kränker några slöa pendlare ? Jag har tävlat i cykel i många år och använder sträckan tof jobbet att träna igångdrag och kortintervaller, det vore fan om jag inte skulle vara först iväg vid rödlysen och kränka barnsadelcyklar i motluten då... Sen tar det en halvtimme innan man kan duscha efter hemkomsten såhär års men det tycker jag det är värt :-) T

Kränkte en moped på nobelvägen, kul. Som svettopendlare är man ju 'the only gay in the village' här. Får bomba på när tillfälle bjuds.

JKolmo:
Att blåsa om alla ovetande pendlare på broarna två gånger om dan har inget med tävlande, elit eller förnedring att göra, det är bara vår motsvarighet till t-banependlarnas latte i pappmugg. En liten uppiggande bonus!

Såhär mäktigt och statusfyllt är det att klara sig igenom pendlingsåret som en okränkt kränkare:
("I crush your head" från gamla Kids in the Hall)

Det är f ö en jävla tur att inte alla i den här tråden har samma pendlingsväg och -tid. Det skulle snabbt leda till att cykling skulle totalförbjudas.

Den enda som skriver i den här tråden och som regelbundet råkar ut för kränkningar verkar vara Superapan. Lite underligt att han så ofta stöter på snabbare cyklister eftersom han själv är rätt så snabb (mitt förra inlägg angående apan var mest på skoj om ni inte fattade det). Jag vet av egen erfarehet att det kärvs rätt så rejält med mjölksyra för att slå honom t.ex. i en backspurt.

Campa skrev:
>
> Det är f ö en jävla tur att inte alla i den
> här tråden har samma pendlingsväg och -tid. Det
> skulle snabbt leda till att cykling skulle
> totalförbjudas.

Ha ha. Det där måste jag plusetta. +1.

Jag får väl ansöka om en opartisk kränkningsbedömning här då.

På min normala pendlingsväg mellan Dalby och Lund (alltså skåne så 08:orna hänger med) har jag inte blivit kränkt en enda gång, har däremot kränkt (iförd lycra och på racer eller fulvädershoj) barnsadlar, mopeder och lycrasvetton både högt och lågt. Men idag, lånade jag en gammal sunkcykel med opumpade däck för att cykla upp på stan med en kompis (tetra pak -> viggos vid stationen). På vägen tillbaka till jobbet blev jag omcyklad av en tjej i lycra. Bör jag känna mig kränkt?

Till mitt försvar cyklade jag med en kompis och höll hans takt och jag ville inte komma till jobbet alldeles dyngig, det var ändå 30°C ute och jag hade jeans och skjorta och en tungtrampad, opumpad cykel. Jag har dessutom redan straffat mig själv idag genom att under två timmar raka hela min kropp med epilator =)

Hoppas juryn kan visa barmhärtighet.

Varmt som bara den på vägen ut, men möttes av en mindre varm havsbris nån halvmil från jobbet. Skönt! Sommarvikarietjejen hade kortkort, blekt håret lite (utan att jag märkte det, men vafan, vi är ju inte ihop så det måste ju vara okej) och stretade på som vanligt. "Det är tungt nu" är sånt hon säger i uppförsbackar. Utan att klaga. :) Tuff tjej. Hem lite svalare men ändå kortbyxor och kortärmat. Sommar när den är som bäst!

Mycketvillhamer skrev:
> Bör jag känna mig kränkt?

Om du funderar på det så är du Kränkt.

Men det verkar ha gått inflation i begreppet Kränkning. Det är skillnad på att köra om och att Kränka.

Vardagscyklister i "civil klädsel" som inte uppenbarligen anstränger sig är okränkbara. Inga poäng för att köra förbi dem. Har man däremot cykelkläder eller (oavsett klädsel) svettocyklar eller har en "snabb" cykel så är man Kränkbar. Då förväntas man (av Respekt för Pendlingssporten) hålla farten uppe.

Igår hade jag nyinköpta cykeltröjor i väskan. Hade jag bytt från skjortan jag hade på mig till en av dem hade jag varit Kränkbar. Men alla cykelkorgskärringar jag körde förbi räknas inte som Kränkningar.

härligt som vanligt fram till Malmö. Hejade på ett mötande svetto (sällsynt) utan hjälm. Sedan, en fet man bestämmer sig för att korsa gatan från vänster( inget övergångställe där inte), med nedböjt huvud accelerar han mot mitt spår. Jag girar vänster, då får han syn på mig och fryser till. Det blir tvärställ och jag klarar precis.
Strax efter har de fräst bort asfalten på säkert 10 ställen och lämnat vassa 3-5cm kanter, klaras med bunny hops galant men känns suboptimalt.

Hoppas på att hinna ta en långväg hem över torup och bara som kompensation.

Tack (pengarna är på G.) Men det är rätt sällan jag blir omcyklad om jag inte vill. Däremot minns jag de tillfällena under många och långa orliga nätter.

Otrolig lyxig pendling i dag igen. Toppenkul, superskönt och finfint på alla sätt. Ska man räkna lägsta formen av kränkning mosade jag väl en 30 tanter, gubbar, innebandykillar och pendlarnoobs och you name it, men jag räknar bara utmaningar. :-) Ok, en mopedjävel tog mig upp mot Årstaberg.

Supertramp skrev:
> Den enda som skriver i den här tråden och som
> regelbundet råkar ut för kränkningar verkar
> vara Superapan. Lite underligt att han så ofta
> stöter på snabbare cyklister eftersom han själv
> är rätt så snabb (mitt förra inlägg angående
> apan var mest på skoj om ni inte fattade det).
> Jag vet av egen erfarehet att det kärvs rätt så
> rejält med mjölksyra för att slå honom t.ex. i
> en backspurt.

En lite stökig tur in till stan med avseende på mottrafikanter och rödljusoflyt. Morgonen kröntes med hoppad kedja på StEriksgatan, vilket ju inte är någon katastrof i allmänhet, men kombinationen översmord kedja från 90-talet, vita finhandskarna på, och en Rivalbakväxel (av fabrikat Sachs Huret, märk väl) som gärna slår knut på sig själv vid dessa tillfällen gjorde det lite krångligare än önskvärt.

Nåja, snart har man slutat eftersvettas, och handskarna överlevde ganska väl.

varmt, snabbt, svettigt. händelse-orik pendling till jobbet idag. Har inte växlat sen i tisdas.

Jag har på tok för kort sträcka till jobbet så jag kör med slaskhojjen, och i jeans och t-tröja, mao så tillför jag inte kränkningsstatistiken något då. Bra det, för jag blir omcyklad titt som tätt av pendlarsvettos som tar i för kung och fosterland på sina nishiki-hybrider. Nåväl, snart får jag väl ta och mäta upp en längre runda till jobbet så att det motiverar att ta fram Kona-crossen.

Förresten så var jag iväg på utflykt inne i stan häromdagen och fick syn på en snubbe på en som det såg ut språjlans ny jättevit Canyon Ultimate CF ngnting-räser. Skitsnygg hoj, killen körde såklart inte på den trånga cykelbanan längs med St Eriksgatan utan bland bilarna där en räser hör hemma. Iaf, jag försökte få fart på min skithoj och lyckades gå upp jämsides cyklandes bredvid på cykelbanan, killen såg ut att bli lite stressad, tempot skruvades upp, dock väl framme vid Fridhemsplan så var det rödljus. Jag stannar men Canyon-snubben gör en fuling och kör mot rött ljus, ingen idé att jaga vidare i det läget så då var det slut på det roliga ;).

saltgurkan skrev:
> Nåväl, snart får jag väl ta och mäta upp en längre runda till jobbet så att
> det motiverar att ta fram Kona-crossen.

Här är en generisk längre cykelväg som alla kan använda oavsett hur de kommer in till Stockholm och ett helt varv är ungefär fyra mil. Kör medsols.

Jag finpendlade extra lång väg med stål-Basson i morse. Underbart! Uj uj vad avlägsna de där slaskiga vintermorgnarna känns!

Hela vägen från Odenplan till stureplan idag... Min gamla Militärhoj fick upp rätt bra rulle längs Odengatan ner mot Stadsbiblioteket.

Höll på att kapa en tant utanför HardRock Cafe.

Sen blev det lite kamp längs Birger Jarl när det kommer ett åk till Racer i civilakläder och Skriker "gör väg" Tog rygg på´n och gick om strax utanför stureplan. Då hoppade jag av och rättade till slipsen. Nu står jag och eftersvettas som en lite gödgris på jobbet...

//F

Jag blev kränkt av en snubbe som körde på nån lätt räcer iförd endast ett par svarta cykelbyxor och skor. Jag ville försöka ge igen men nej, idag var inte min dag. Kränkt av en praktiskt taget naken man på Vasagatan, suck.

Haha jag gjorde en Supertramp vid Göt-/Hornsgatan. Bil ville svänga vänster mot Hornsgatan men hade dåligt samvete och la därför inte ut blinkers (det är ju förbjudet att svänga vänster där). Jag kom i full fart på hans vänstersida, anade faran, han började svänga, jag nitade vid hans öppna fönster och tjoade TALLY-HOOO, eller nåt. Inget annat, ingen repning, spottande eller bockande av speglar eller vindrutetorkare. Tyckte det räckte med att han fick tvärnita och såg ut som ett förskrämt russin.
Men så är man ju inte felfri själv heller.

Jag funderar på om jag vågar cykla till anställningsplatsen imorgon med mitt knä som jag opererade i måndags....

garpa skrev:
> Jag blev kränkt av en snubbe som körde på nån
> lätt räcer iförd endast ett par svarta
> cykelbyxor och skor. Jag ville försöka ge igen
> men nej, idag var inte min dag. Kränkt av en
> praktiskt taget naken man på Vasagatan, suck.

Kanske var samme man som jag blev kränkt av för någon vecka sedan. Har för mig att han hade en vinröd cykel och kanske en budväska. Såg honom komma på en raka bakom mig så jag tog sats för att kunna hänga med men var tvungen att släppa i backen. Hade inget tryck i benen efter löprundan från dagen innan.

Räknas det när man blir kränkt av en halvnaken?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp