Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag satt 10 minuter på en träningscykel hos sjukgymnasten, räknas det? Hon tycker f.ö. att jag inte bör cykla på ett par veckor :(

Fick ett hårt blodsockerfall på vägen till jobbet idag. Inget kul att cykla alldeles darrig i 2 mil.
/J

Fick jagis i går av en yngling från jobbet. Jag pep i väg ett par sekunder innan. Såg honom kämpa med armåbågarna utåt ett tag, men i första backen verkade han få det jobbigt för han liksom försvann bakåt. Hade dessutom hört honom säga "cykla till jobbet ger inget." Nä, märkte det.

Såg min favoritpendlare igår på hemvägen på Götgatan söderut. Kanske någon här?

Damcykel med korg, cykelbyxor och t-shirt samt något som såg ut som loafers på fötterna.

Låter kanske lite skojsigt men faktum är att han har en grym fart och jag tippar att få hänger med karln (inbegripet undertecknad...). Verkar som om han leker lite med alla pendlare på sin damcykel...;-)

Den var nåt så djuriskt blöt. Surväder á la carte toppat med extra mycket motvind och extra stora regndroppar. Sanslöst.

Dock gick min nya fulpendel som tåget, undantaget vid ett tillfälle när jag höll på att plana med slicksen =)
Måste bara hitta en lösning så jag får upp styret lite, ev byta framgaffel...

Blöt och trög imorse, fast det hade slutat regna när jag åkte hemifrån.

Nu gäller det att pricka rätt avgångstid mellan skurarna för att ha en chans att komma hem någorlunda torr.
Yr.no säger att det är soligt i Stockholm, men tittar jag ut genom fönstret så är det rätt tjockt med regn, konstigt...

Kom hem mellan regnskurarna, fast det droppade från träden. Inte mycket joggare & hundägare ute idag.

Blött till jobbet, blött på lunchen, blött på vägen hem.
Heja bra kläder!

Försov mig och vaknade fem minuter efter att jobbet började (andra dagen på jobbet). Slängde mig upp på sadeln, fortfarande sömndrucken och smått yr, cyklade in i en vägg av regn. Var blöt genom alla plagg inklusive underbyxor efter sisådär 200 meters körning.

Jag har vunnit en insikt. Idag körde jag på min gamla knarr och hade hela resan den gråna våg jag minns från förr (innan sommaren). Nu råkar det vara så att dess upphörande sammanfaller med mitt byte av knarren till sommarpendlaren. Och det är helt enkelt så att vägen Solna till Stureplan är optimerad för 18-20 km/h. Kör jag snabbare än så straffas jag av rödljusen.

Till dig med artonmeters långtradare som kom från odengatan och ville åka norrut och därför lade dig bakom ledbussen och blockerade både valhallavägen och cykelbanan i två minuter. Jag är ledsen att jag uttryckte mitt missnöje så kraftigt istället för att hylla ditt mod och din påhittighet i trafiken. Och till dig käcka rödhåriga dam i femtioårsåldern som kom susande nerför sturegatan utan att titta upp på den där röda lampan som lös vid övergångsstället/cykelöverfarten och som högljutt suckade när den elaka mannen dvs jag cyklade ut mitt framför dig så att du var tvungen att bromsa, jag är ledsen att jag gav dig ringande öron när jag skrek "det kallas för rödljus, idiot!" Jag är ledsen att jag inte bara kunde säga ursäkta att jag är i vägen och önska dig en härlig dag. Jag är verkligen jätteledsen!!!!!!!!!

wohoo.. en solig morgon och sega ben. :)

lite folk, lite trafik och bra luft. varför är det inte så här oftare?

wunderbar, mötte inte en enda bil i morse. Big apple är dock inget ba däck på våta vägbanor..måste switcha till nåt crossinspirerat

Nu ska jag ut och träna inför vinterpendlandet. 150km på torra södertörnsvägar är uplägget.
/E

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> wohoo.. en solig morgon och sega ben. :)
+1

Otroligt sega ben, fattar inte vad som har hänt, behöver antagligen semester.
Soliga morgnar är sköna.
Men igår kväll, oj vad jag blev blöt! Ville hoppa in i en torktumlare direkt när jag kom hem, synd att jag inte har en.

FLU skrev:
>. Och till dig käcka
> rödhåriga dam i femtioårsåldern som kom
> susande nerför sturegatan utan att titta upp på
> den där röda lampan som lös vid
> övergångsstället/cykelöverfarten och som
> högljutt suckade när den elaka mannen dvs jag
> cyklade ut mitt framför dig så att du var
> tvungen att bromsa, jag är ledsen att jag gav dig
> ringande öron när jag skrek "det kallas för
> rödljus, idiot!" Jag är ledsen att jag inte bara
> kunde säga ursäkta att jag är i vägen och
> önska dig en härlig dag. Jag är verkligen
> jätteledsen!!!!!!!!!

Hade vi inte fastställt att rödljus inte gäller för cyklister? :D
Själv trotsar jag sjykgymnasten litegranna och cyklar til anställningsplatsen trots att jag borde vila någon vecka till. Anstränger mig som fan att köra på lätta växlar men det är svårt när man hamnar bakom de riktigt riktigt långsamma...

Så blöt som jag var igår när jag kom hem var jag inte när jag badade sist...;-)
Men jag skratttade varje meter hem, det var underbart att hoja i ösregnet.

Dagens pendling slutade innan den började. Hittade cykeln med lufttryck -7 i framdäcket, där det för övrigt också satt en spik. Försenad till jobbet igen...

Det var skumt att alla väderlekstjänster utlovade regn, men verkligheten visade nåt annat. Iofs trevligt, men jag var lite för varmt klädd. Och när man håller på att sjuda inifrån, är det lätt att man kokar över om man finner sig själv i följande situation:

På hemvägen låg jag i lugnt tempo i kollektivkörfältet på Ringvägen, då plötsligt någon tutade bakom mig. Jag slängde snabbt en blick bakåt för att se ifall det var:
1. Buss i linjetrafik
2. Taxi
3. Annan cykel
4. Moped klass 2
, men fann att det blott var en personbil. Kvinnan bakom ratten stirrade på mig som om jag var dum i huvudet, och jag gav henne samma blickar tillbaka. Det kunde nästan ha blivit lite flörtigt, om hon inte plötsligt trängde sig emellan trottoarkanten och mig och tokgasade förbi så att jag var tvungen att kasta mig mot det angränsande körfältet (där hon borde ha hållit sig från början) i vilket det susade förbi bilar i betydligt högre fart än de 30 km/h som vägarbetsskylten i kurvan efter Renstiernas gata satte som maxgräns.

Behöver jag säga att trafikljuset 50 meter framför oss lyste med sin översta lampa. Vänta lite, vad är det färg på den nu igen? Just det ja, rött...

Precis som vanligt mao, när jag kör bil brukar jag trampa ur och rulla fram till rödljuset, alltid är det något pucko som tutar enda fram till vi stannat innan dom upptäcker att det är rött. Vart tittar dom bilister som inte cyklar någonstans när dom kör bil ? :-/ T

Dom ser bara den trafikanten som är precis framför, och tänker: Jag måste om till varje pris, jag måste om till varje pris...

Dagens pendling gick via Biltema så det blev en lagom omväg på 4 mil. Tyvärr hade de inte vireavbitaren inne...

Men på hemvägen när jag tog vägen förbi Bornsjön så svänger det ut två rejsrar bakom mig. Jag cyklar på en enpetare i jeans och tänkte nu blir det åka av. Så jag pinnar på för allt vad tygen håller. Efter några kilometer har de fortfarande inte kört om, de ligger ett par hundra meter bakom och växeldrar. Så fortsätter det några kilometer tills jag i en uppförsbacke hur en traktor närmar sig. Mjölksyran har sprutat ett tag så jag kan inte hålla den bakom mig. När den drar om ser jag att en av rejsrarna ligger bakom på rulle! Jag försöker haka på men benen svarar inte. Jag kastar ett öga bakåt och ser den andra rejsern som kämpar i motlutet. Jag ger mig dän på att hålla den bakom mig och lyckas. Den första rejsern väntar in sin kompanjon vid nästa krön och jag håller dem sedan bakom mig in till stan och de är först vid ett rödljus som de är ifatt igen. Vi skiljs innan jag han tacka för bra jakt. Så nu sitter jag har med stumma ben och ett fånigt flin.

I morse klarade jag för första gången, utan att vara iklädd lycra, köra alla tre trafikljus från Odengatan till där Birger Jarls delar sig i BG och Regeringsgatan. Eller egentligen fyra om man räknar med det vid Odengatan. Men saken är att det är väldigt tight att hinna ända ner till denna delning, men idag hade jag nästan flygande start.

Problemet var att ingen annan som cyklade utomhus runt 9-rycket verkade förstå det stora i det. Jag hade ett brett leende i ansiktet resten av vägen och höll nästan på att göra en segergest, men saknade klappar på axeln och gratulationer

Förresten, när kommer den här tråden att dö stortrådsdöden, så att vi tvingas starta en uppföljare?

Det är väldigt lite bilder i den här tråden, så den lastar inte ner servern så mycket som vissa andra trådar. =)

vindstilla dit, 3-5 m/s sned medvind hem, varmt och gott. 2*50km avklarat. Och en bra dag på jobbet..

Idag var det toppen pendlarväder. De får som cyklade höll rätt bra tempo, så från stadshuset till slussen var det bara att cykla på utan att ha någon framför sig. Enda kruxet idag var att mina ombyteskläder i ryggsäcken blev blöta :/ Note to self: Lägg kläderna i en plastpåse på vägen hem.

kanonjon skrev:
> vindstilla dit, 3-5 m/s sned medvind hem, varmt
> och gott. 2*50km avklarat. Och en bra dag på
> jobbet..

2*50???? pendlar du 10 mil om dagen???
vet att det finns dom som pendlar långt, men va faen- respekt

och respekt till er alla som pendlar dessa lång sträckor.

Mulligt med regn imorse. Kände mig stark tills jag kom på att jag hade vinden i ryggen.
/J

Omulligt med regn imorse. Kände mig svag tills jag kom på att jag hade vinden i ansiktet.
/J

edvardwendelin skrev:
> De får som cyklade höll rätt bra tempo...
>
> Note to self: Lägg kläderna i en
> plastpåse på vägen hem.

Eller lär av fåren och cykla i ylle?

Varmt & blött. Den där tanken att pendla i Speedos kanske inte är så dum ändå.
Jag hade punka så jag fick ta reservcykeln. Som hade lite för lite luft i däcken. Nåja, greppet var det ju inga fel på.

Idag var det tokskönt med ett härligt regn hela vägen.

Johan A skrev:
> Vafan... Har ni inte semester? Det regnar ju
> ute!!!

+ 1 T

Vad menar ni, regnade det i Stockholm?

Jag tror faktiskt inte jag blivit så här blöt vid pendling förr. Det var något extra blöt med dagens droppar.

Kände mig ovanligt smart som cyklade till jobbet innan det började regna. Blev dock blöt från insidan istället. Hmmpfrr, varför kan jag aldrig sätta på mig lagom med kläder eller cykla lugnt till jobbet?

äh.. lite regn och vind gör iaf mig gladare och det är ju skönt att slita lite den korta stund som pendlas. det är ju inte någon 4-timmarstur där man antingen fryser eller kokar sönder.

Fegade och drog på ett regnställ. Dumt gjort. Istället för kall och blöt blev jag tokvarm och blöt. Skoskydd is da shit iaf. Dessutom var det motvind...
Men va f-n det är kul att cykla ändå :-)

regnit blött och motvind. Men rätt bra tempo, Tror branta backen fick sig en rekordtid.

Skulle ha varit pappaledig idag men de ringde igår från jobbet och ville ha in mig att fixa viktiga saker.
Tilltänkta barnvakt x 2 var sjuka.
Barn x 3 var sjuka.
Frugan fick vara hemma med 3 uttråkade, sjuka barn i spöregn...

Det var som sagt var blött idag tog vinter/brukscykeln med skärmar och skivbromsar. Ångrade inte det beslutet.
Blev kränkt av två bilister.
Bilist 1: I en lång uppförsbacke (tänk Västerbron x 2) blir jag stoppad av en bilist, hon vill veta var E4:an är någonstans (regnet öser ned), jag är snäll och artig och svarar.
Bilist 2: Polis som ber mig att cykla på cykelbanan istället för på bilvägen (cykelbanan i det här partiet av vägen till jobbet går parallellt med vägen, men med dålig sikt, bitvis grusväg, stora omvägar, svårt att hitta etc), jag är även här snäll och artig och säger ja, jag byter till cykelbana där framme och pekar framåt.
Han påpekar igen att jag ska använda cykelbanan, varpå jag upprepar mitt svar och byter således till cykelbanan när tillfälle ges.
Då var det 55 minuter kvar av cyklingen till jobbet...
Resten av resan gick bra och var hyffsat snabb pga av semestertider och lite trafik :)

Anledningen till att jag inte tar cykelbanan i vanliga fall är att det är dålig sikt, folk som vinglar hit och dit, fotgängare etc. Det går helt enkelt inte att hålla en rimlig hastighet för en försiktig cyklist (som jag anser mig vara) utan att riskera liv och lem.
När jag blev tilltalad av polisen så var det ett parti som var lite uppför och jag höll en hastighet av cirka 31km/h.
Har de rätt?
Måste man använda cykelbanan?
Går inte det avsnittet om att man ska framföra fordonet på ett säkert sätt i första hand?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp