Skulle ha varit pappaledig idag men de ringde igår från jobbet och ville ha in mig att fixa viktiga saker.
Tilltänkta barnvakt x 2 var sjuka.
Barn x 3 var sjuka.
Frugan fick vara hemma med 3 uttråkade, sjuka barn i spöregn...
Det var som sagt var blött idag tog vinter/brukscykeln med skärmar och skivbromsar. Ångrade inte det beslutet.
Blev kränkt av två bilister.
Bilist 1: I en lång uppförsbacke (tänk Västerbron x 2) blir jag stoppad av en bilist, hon vill veta var E4:an är någonstans (regnet öser ned), jag är snäll och artig och svarar.
Bilist 2: Polis som ber mig att cykla på cykelbanan istället för på bilvägen (cykelbanan i det här partiet av vägen till jobbet går parallellt med vägen, men med dålig sikt, bitvis grusväg, stora omvägar, svårt att hitta etc), jag är även här snäll och artig och säger ja, jag byter till cykelbana där framme och pekar framåt.
Han påpekar igen att jag ska använda cykelbanan, varpå jag upprepar mitt svar och byter således till cykelbanan när tillfälle ges.
Då var det 55 minuter kvar av cyklingen till jobbet...
Resten av resan gick bra och var hyffsat snabb pga av semestertider och lite trafik :)
Anledningen till att jag inte tar cykelbanan i vanliga fall är att det är dålig sikt, folk som vinglar hit och dit, fotgängare etc. Det går helt enkelt inte att hålla en rimlig hastighet för en försiktig cyklist (som jag anser mig vara) utan att riskera liv och lem.
När jag blev tilltalad av polisen så var det ett parti som var lite uppför och jag höll en hastighet av cirka 31km/h.
Har de rätt?
Måste man använda cykelbanan?
Går inte det avsnittet om att man ska framföra fordonet på ett säkert sätt i första hand?