Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Johan T skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det roligaste igår var att köra från alla
> svetton uppför Skanstullsbron. Med för lite
> luft, jeans, fulcykel, gympadojjer och
> gardinstång. Jävlar vad trött jag var sedan.
> Men satan vad lycratajtsen blev kränkta. Det är
> så ofantligt barnsligt roligt. Det som triggar
> är alla som kör tokfort, nära, galet och mot
> rött på Götgatan söderut. Att förnedra just
> dom uppför bron är ju nästan en plikt. Hoho.

det är orhört kul när de tappar fart så fort det börjar gå uppför. Eller kroknar halvvägs. Då glider man förbi med låg kadens (så det ser ut som man inte anstränger sig).

Sprockets skrev:
> Johan T skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men det roligaste igår var att köra från
> alla
> > svetton uppför Skanstullsbron. Med för lite
> > luft, jeans, fulcykel, gympadojjer och
> > gardinstång. Jävlar vad trött jag var sedan.
> > Men satan vad lycratajtsen blev kränkta. Det
> är
> > så ofantligt barnsligt roligt. Det som triggar
> > är alla som kör tokfort, nära, galet och mot
> > rött på Götgatan söderut. Att förnedra
> just
> > dom uppför bron är ju nästan en plikt. Hoho.
>
> det är orhört kul när de tappar fart så fort
> det börjar gå uppför. Eller kroknar halvvägs.
> Då glider man förbi med låg kadens (så det ser
> ut som man inte anstränger sig).

Hehe, jag älskar uppförsbackar.
Då är det enda gången man kan glänsa lite mot räsergubbar. Måste skaffa räser själv snart...;-)

Vurpad av en cykelkorgkvinna!!!...en ung kvinna på damcykel med fullpackad cykelkorg cyklade rakt in i min höger sida där cykelvägen efter Gamlastan vid Sheraton hotell delar sig - rakt mot St Erikksplan , höger mot Vasagatan/Centralstation - vid övergångsstället. Jag som så snällt ställt mig i kön bakom mellan alla kostymcyklister och för en gångs skull skulle i tur och årdning cykla över vid grön ljus...då bang! så ligger jag plötsligt helt platt på marken slår i huvet, knät och min höger fot hann inte ut från spd-n (inte vänster heller)och kedjan åker av....men hon låg där hon med, med alla silkespapper spridda kring sig från korgen. Det ända jag kunde vråla ut :"Vad fan gör du?" Hon försökte komma med att jag körde ut till mitten, vilket stämmer inte alls skrek jag, hon ska minsann inte försöka köra om just där det hopar ihop sig av alla cyklister som inte vet om de ska till höger eller rakt fram..med sin dumma breda korg med alla silkespapper i...hon blev så rädd att hon cyklade iväg utan sin cykelkorg och silkespapper...jag skrek efter henne att hon tappade ngt...hon kom tillbaka och lovade att aldrig mer göra så här...(tappa silkespapper eller köra i mig?)sen fick jag svänga min cykel upp och ner och fixa kedjan. Nu är en fot lite svullen, och lacken på cykeln lite repig...och jag är så arg! Men sen fick jag beskåda en så häftigt enorm bubbelbad vid fontenen vid slutet av Vasagatan, så jag hoppade i bubblorna och blev glad igen :o)...imorgon ska jag INTE cykla till jobbet för då leder jag lunchspinn 12.00 Sveavägen F&S - välkommen förbi om du har tid!!

Friskis skrev:
> hon blev så
> rädd att hon cyklade iväg utan sin cykelkorg och
> silkespapper...

Jag hade nog också blivit rädd om det varit mig du skrikit åt!
(kollade din profil... ;-) )

Nu har har jag kollat enkäten lite och det är en himla massa olika alternativ mellan restid och cykelbanor och om man under vissa förutsättningar skulle välja att cykla eller åka alternativt färdmedel. Verkar som om dom tänkt sig kartlägga vad folk tycker är viktigast när dom cyklar. Cykelbanor, rödljus, väntetid mm
Ja ja. Kommer nog se till att skriva en mindre uppsats på kommentars raderna.

Ingen annan som fick enkäten imorse?

jag mötte en sisådär fem-sex prsoner som hade svårt för höger/vänster idag. På det allra grövsta sättet. Så svårt att de tydligen inte fattat att cykelbanorna på skanstullsbrom är enkelriktade och man alltså skall cykla på höger cykelbana om man skall till gullmarsplan och vänster om man skall till stan (sett från skanstull då). Två av dessa var dessutom typiska pendlarsvetton.

jättekul när man ligger för omkörning med fixin... vid ett möte idag var vi fyra i bredd. En gående, en långsamcyklist, jag på fixin och helt plötsligt en mot färdriktningen. Tror att vederbörande fick räckeskänning. Och det kunde han fan ha.

Atlas skrev:
> Så svårt att de tydligen inte
> fattat att cykelbanorna på skanstullsbrom är
> enkelriktade och man alltså skall cykla på
> höger cykelbana om man skall till gullmarsplan
> och vänster om man skall till stan

Ja fy fan för dessa idioter som inte fattat enkelriktningen på Skanstullsbron.
Dom ska dö dö dö!

Idag var det blött!.. ;)... Har bara regnjacka och inga regnbyxor så jag körde med dubbla vindbyxor.. funkade väl sådär... och så satte jag på skoskydden som egentligen är till mina racerskor

Väldigt ensamt på cykelbanan hela vägen... många som körde bil/åkte buss kan jag tänka...

...måste investera i bättre regnutrustning för jobbpendling...

Det handlar inte bara om höger/vänster. I alla fall på den västra cykelbanan (närmast t-banespåren) sitter det en skylt om "enkelriktat" uppe vid Gullmarsplan.

Västerbron har liknande skyltning.

Fast det kanske inte gäller för "jag skall ju bara..."-idioterna.

Jag vill se en polis längst ned på Skanstullsbron & Västerbron. Då kan idioterna välja mellan att ta böterna eller vända om och cykla upp igen och över bron på rätt sida.

Och jag är så nöjd med att inte behöva ge mig innanför tullarna. 3 km längs Årstaviken känns bättre. Lite stökigt vid Liljeholmskajen där de river gamla Vin & Sprit, annars är det lugnt. :)

Senast redigerad av en moderator:
Friskis skrev:
> Jag som så snällt ställt
> mig i kön bakom mellan alla kostymcyklister

> min höger fot hann inte ut från
> spd-n (inte vänster heller)

trackstand? Eller stog du egentligen inte helt still och cyklade ut framför någon som kom från höger?

Jag stog nästan helt still och balanserade!

rikard skrev:
> Friskis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag som så snällt ställt
> > mig i kön bakom mellan alla kostymcyklister
>
> > min höger fot hann inte ut från
> > spd-n (inte vänster heller)
>
> trackstand? Eller stog du egentligen inte helt
> still och cyklade ut framför någon som kom från
> höger?

Atlas skrev:
> jag mötte en sisådär fem-sex prsoner som hade
> svårt för höger/vänster idag. På det allra
> grövsta sättet. Så svårt att de tydligen inte
> fattat att cykelbanorna på skanstullsbrom är
> enkelriktade och man alltså skall cykla på
> höger cykelbana om man skall till gullmarsplan
> och vänster om man skall till stan (sett från
> skanstull då). Två av dessa var dessutom typiska
> pendlarsvetton.
>
> jättekul när man ligger för omkörning med
> fixin... vid ett möte idag var vi fyra i bredd.
> En gående, en långsamcyklist, jag på fixin och
> helt plötsligt en mot färdriktningen. Tror att
> vederbörande fick räckeskänning. Och det kunde
> han fan ha.

Idag vid 8-snåret hade man stängt av södergående cykelbana så alla fick samsas på norrgående ett tag. Mötte säkert 10-15 personer i sträck mot min färdriktning.

Jag gav mig ut väldigt sent idag - 08.30. Och jag trodde att det skulle vara lite lugnare då, men icke. Den annars så tomma omvägen Ringv/Renst/Katarinav var helt igenkloggad. Och det roligaste var att alla bilar tutade på varann. Det är klart, trafikstockning brukar ju bero på att han eller hon i den främsta bilen helt sonika har somnat och bara behöver bli väckt.

Kan vara något att slänga in på mekhjälpsidorna. Universallösningen på alla problem: använd signalhorn!

Var tvungen att ta bilen i morse.
Satt i min varma sköna bil och kom på mig själv att jag var avundsjuk på pendlarna som cyklade ute i regnet. Är man frisk då`?

Joakim: känner igen mig i det där...man är väl skadad på något vis, ända in i märgen.

Första turen på pendlarhärket uppdaterad med ett par tokekrade hembyggda 28-tums skivbromshjul. Hade ett par gamla racerfälgar med lite lätt aeroprofil liggandes.
Skum känsla i första kurvan, nerförsbacke runt 35 blås och det kändes som om jag fick brotta ner cykeln för att lägga ner i kurvan. Gyroeffekten känns, lite mer trögaccade, men bra rull då man kommit upp i fart och cykeln är stabil som fasen men ändå kvick. Kul cykeltur alltså, trots motvind och tung trafik i 90 blås på norrleden. Ska snart börja ta den längre vägen över/genom stan till Torslanda, då slipper jag ligga och slicka vägren på leden. Känns säkrare då morgonstressen sällan gör folk till bättre bilister.

Har äntligen hittat någonstans där jag kan förvara racern på jobbet och var det någon skillnad att susa fram med racer eller att kämpa på MTBn :))

Körde rödljusrace med en moppen halva vägen (från cykelspec till heden)...det var skoj! Han kom förbi mig en gång, men då la jag mig på rulle i några sekunder innan han bromsade för några andra cyklister och jag kunde köra om igen =)

Lite väl sällsynt med folk man kan rejsa med tycker jag =(. En gång tidigare har jag fått en utmaning, en kille på mtb (mönstrade 2" däck) som jag fick kämpa för kunna ligga på rulle på med min 622-32'or.

Jag hade inte ett enda rött ljus på hela vägen. Wunderbar. Dessutom verkade regnet ha sållat agnarna från vetet och antalet människor som sicksackade i cykelbanan var reducerade till ett komfortabelt antal

Joakim Quensel skrev:
> Var tvungen att ta bilen i morse.
> Satt i min varma sköna bil och kom på mig själv
> att jag var avundsjuk på pendlarna som cyklade
> ute i regnet. Är man frisk då`?

ja. på ett härligt sätt. Ett steg närmare upplysning

Skönt och ganska varmt trots regnet. Tänk att regnvädret alltid ser så sunkigt ut när man tittar ut, men sen när man sitter där och vevar så går det så fint.

Torskade även jag på bilen idag, hade hellre cyklat i drivis. Kö från Nacka till Solna, tog ungefär dubbelt så lång tid som att cykla. Vad är lite regn mot det...

Jag kom iväg före regnet men blev ändå blöt om fötterna. Skönt att vara först på jobbet och hinna jobba undan lite. Pigg och snabb, trots en visit på LB igår kväll.

Hade en fin tur i motvinden idag, flöt på bra.

När jag skulle hem i tisdags så gjorde jag min livs första Fosbery flop med cykel och allt. När jag närmar mig mölnlycke brukar jag gena genom skogen, skulle precis trycka till för en backe när vänsterfoten släpper, på ett ögonblick känner jag en rotation åt höger där jag landar på ryggen en bit in i skogen, har helt enkelt floppat med cykel och allt. Visade sig att mitt stressmek i söndags med att byta pedaler var lite väl slarvigt, vänster pedal hade gängat ur sig. Helt oskadd fnissandes för mig själv var det bara att skruva i pedalen och köra hem.

Detta var ju eg igår men det gör säkert inget. Alltså, Götgatsbacken. Är det ett skämt? :-)

Jag cyklar aldrig där i vanliga fall men jag hade ett ärende efter jobbet på Högbergsgatan så jag tänkte att "upp för backen" det blir säkert bra. Ha, man skulle kunna sätta ut ett par, tre uteserveringar mitt i gatan och det skulle inte bli värre...

INget nytt men ville bara skriva av mig lite.

Jobbade halva natten igår så var inte på väg till jobbet förrän lunchtid idag.
Medvinden till ära körde jag helsvart kolfiberräser utan några klibbor, i hyfsat civila kläder.

I mitten av nedförsbacken från Aspudden mot Liljeholmen ropar en kille i en grön bil som stannat för rött innan han ska svänga upp på Essingeleden "snygg hoj!" mot mitt ekipage. Han har alltså öppnat rutan för att meddela detta. Tror tankegången "vafan gormar han om jag bytte ju till cykelbanan" hann påbörjas i reptilhjärnan innan jag fattade vad han sa och hann vinka tillbaka :)

mattel skrev:
> ganska lång. taxi-flyg-tåg-tbana och
> tbana-tåg-flyg-taxi.

Tjena!

Din jävla miljöbov!!! Du borde steglas!!!

Jag gjorde nog av med 3 liter milen när jag körde till jobbet idag.. Satan vad det gick..

Medvind. Hamnade oavsiktligt på rulle efter sopbilen ett tag vilket resulterade i att jag höll på att förlora gröten. Glassplittret vid Kräftriket var uppsopat! Det funkar att höra av sig till kommunen -halleluja!

Puh, vilken resa!

Kommer ut, seg som fan i benen. Jaja, med ss har man inte så mycket val, bara att trycka på tills jag kommer upp i behaglig spinninghastighet.

När jag väl kommit upp i varv lite så är det lite för mycket folk utanför Ullevi, så jag måste göra en skarp sväng. Dum som jag är fortsätter jag trampa...PANG åker pedalen i backen i ca 25 km/h, bakhjulet hoppar en bra bit i sidled och fortsätter sladda i oroväckande vinkel innan gummit greppar och jag kan räta upp. Jag tackar skogscyklingen för att jag kan ha hyfsad koll på cykeln även när greppet släpper =).

Ingen större fara, det gick för snabbt för att hinna bli rädd, så jag kör på. In bland bilarna för att köra till centralen, funkar bra och det känns bra mycket bättre att hålla jämnfart med bilarna än att kryssa mellan cyklister och fotgängare. Kommer till centralen, PYYS.

Fan, punka på framhjulet. Bara att ställa cykeln upp och ner. Nu tackar jag min lyckliga stjärna för att jag mindre än en vecka tidigare gick och köpte slangar och slängde i pumpen och multitoolet i ryggan. Inte mycket mer än 5 minuter senare är jag på G igen, och nu kommer jag över bron och fram till lindholmen utan problem. Nu gäller det bara att komma igång med jobbet.

Sol, kallt och friskt och helt underbart trots att benen var stela som gammal betong.

Finnen, vi befinner oss visst en hel del på samma cykelbana. Vid vilken tid stod du och lagade punkan?

8.15 tror jag att det var. Var kör du? Jag kör från Kallebäck till Lindholmen, testade en ny rutt idag (för att undvika cykelkorgar och fotgängare). Jag körde Mölndalsvägen - korsvägen - skånegatan - odinsplatsen - odinsgatan - centralen - göta älvbron - lindholmen.

Motvind och ganska odramatiskt. Hjälpte en kvinna i Ulriksdal vars växel "slutat växla" enligt henne. Det hade den ju inte, även om inställningen var suboptimal. Jag blev samtidigt upplyst om att mitt stinkande pendlarkadaver, trots allt, är i rätt gott skick.

Kneecap skrev:
< Tjena!
>
> Din jävla miljöbov!!! Du borde steglas!!!

äsch, jag åkte ju både flygtog och trikk så det går på ett ut. :)

Nästan alla mina cyklar bestämde sig för att punktera samtidigt så enda alternativet som fanns kvar var skogssinglespeeden. Kan säga att 31/17 utväxling och låg sadel inte är det optimala för asfaltpendling. Tok-kadens, ändå tog det en evighet att ta sig till jobbet.

//j

Höll på att krocka med en gubbe på gubbig biltemajonne imorse.
Han är i bilkörfältet till vänster om mig. Jag ska rakt fram, han ska svänga höger. Vi har båda grönt samtidigt och jag pressar på, han bromsar till med tjutande gummiklossar, jag skiddar och märker att jag inte kommer hinna så jag svänger också höger och vi kör parallellt några meter. (Jag tänker att han ska få köra iväg så kan jag göra en u-sväng.)
Han muttrar något i stil med "du kan junte ba köra rätt ut".

Jomen det kan jag, serru, när jag har företräde.

Färden fortsatte i kraftig motvind, men det är fin träning för benen :)

Finnen skrev:
> 8.15 tror jag att det var. Var kör du? Jag kör
> från Kallebäck till Lindholmen, testade en ny
> rutt idag (för att undvika cykelkorgar och
> fotgängare). Jag körde Mölndalsvägen -
> korsvägen - skånegatan - odinsplatsen -
> odinsgatan - centralen - göta älvbron -
> lindholmen.

Mölnlycke - Helenevik - Kallebäck - Sankt sigf. plan - jämte vattnet till Ullevi - Centralen - Hjalmar branting - Biskopsgården - Volvo.

Körde förbi stationen (värsta kriget med allt folk idag) vid 7:45 så jag missade dig.

Wilier skrev:
> Mölnlycke - Helenevik - Kallebäck - Sankt sigf.
> plan - jämte vattnet till Ullevi - Centralen -
> Hjalmar branting - Biskopsgården - Volvo.
>
> Körde förbi stationen (värsta kriget med allt
> folk idag) vid 7:45 så jag missade dig.

Kanske ska testa S:t Sigfrids plan, skulle vara skönt att slippa bråka vid korsvägen. Lite omväg, men min pendlingsväg är ändå pinsamt kort, knappt 8 km.

Funkar det bra att cykla från Mölnlycke? Funderar faktiskt på att flytta ut mot de trakterna i framtiden...

Blev tidigt, strax efter 7 och det var lugnt på gatorna. Lugnare än vid 730.

Bodde i majorna innan och hade 9km till jobbet men cyklade nästan aldrig. Nu är det lite mer lönt att hoja och dessutom en väldigt fin väg (vacker och backig). Dock blir jag rätt sliten så mer än tre gånger per vecka funkar inte än så länge, får väl träna mer.
Kan definitivt rekommendera flytt.

Finnen skrev:
>
> Funkar det bra att cykla från Mölnlycke?
>

Tjena!

Cykla FRÅN Mölnlycke är väl bara njutbart... Cykla dit är klart värre..
Då pratar jag bara om lutningen, har inget onda känslor om Mölnlycke, kommer faktiskt därifrån från början..

vader skrev:
> Jomen det kan jag, serru, när jag har
> företräde.

Men det har du ju inte! Läs på!

pean skrev:
> Wilier, hur långt har du till jobbet nu?

ca 25 km.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp