Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Appel
Det låter som ett bra alternativ men hur tar mig från Älvsjövägen till Perssonevägen
det ligger en E4 ivägen kör man via brandstationen?

bossjo skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni som cyklar genom Gröndal vilken väg kör ni?

Jag kommer Södertäljevägen ner för Nybodabacke,
kör in under Södertäljevägen fram till tvärbanehållplatsen vid Liljeholmen,
där får man dela Cykelbanan med gångare på väg till Marievik-sidan.

Efter vänstersvängen i korsningen med Lövholmsvägen kör man upp på cykelbanan som går förbi Stadsmissionen & Beckers-fabriken.

Vid rödljuset efter Beckers korsar jag Lövholmsvägen, som där byter namn till Gröndalsvägen,
och kör nedanför Grenljusbacken runt berget fram till påfarten till Essingeleden.

bossjo skrev:
> Appel
> Det låter som ett bra alternativ men hur tar mig
> från Älvsjövägen till Perssonevägen
> det ligger en E4 ivägen kör man via
> brandstationen?

Det är lite meckigt just där, men det är nog upp förbi brandstationen och sedan bron över E4an som är smidigast. Sen är det bara raka spåret.

På hemvägen får man ju två fiiiina backar också. Första upp från trekanten mot aspudden och sen upp personnevägen (Bodde tidigare uppe på Hägerstensåsen och njöt ofta av att avsluta med Personnevägen-Avgiftsvägen...)

Det mesta hänger på tork. Skorna är proppade med tidningspapper... Måste jag verkligen skaffa fula stänkskärmar?

stänkorna funka finfint, nu skall jag bara leta upp en större klinga fram. Någon som har en 36t 5bult mtb? -gärna utan ramper.

Dörren satt ganska hårt men inte så hårt som man skulle tro. Kändes som om den var gjord för att gå sönder vid ett bestämt tryck. Vilket för mig var ~25-0kmh på 1,5m ;) klionk.

Förvånansvärt skönt att cykla idag.

Trots:
- motvind som gjorde att man såg _hela_ flaggorna på Statoil-macken.
- otränad cyklist som knappt orkade något
- lätt duggregn och ingen framskärm

Måste varit att det var +14 ute och att jag faktiskt tog på mig regnjackan idag.

/P-M

Var tvungen att ta bussen idag, usch och fy vad svettigt och trångt. Men orsaken är helt ok, ska på en timmes massage efter jobbet :)

Äh fan ni som klagar på vädret, tänk i stället på när ni cyklade till jobbet i vintras i -10° i kolmörkret, med frost i mustachen och frusna tår och fingrar! Då skulle man bara varit glad om man fick cykla i lite jummet regn!

Ja, då ja!

Joakim Quensel skrev:
> Äh fan ni som klagar på vädret, tänk i
> stället på när ni cyklade till jobbet i vintras
> i -10° i kolmörkret, med frost i mustachen och
> frusna tår och fingrar! Då skulle man bara varit
> glad om man fick cykla i lite jummet regn!

Idag var det skönt väder igen!..

Svårt att tolka vädret (12 grader och blå himmel) och veta hur mycket man skulle ha på sig dock... blev shorts och t-shirt och det funkade bra...

Har äntligen börjat få upp flåset nog efter semestern att lyckas nästan se oberörd ut och trampa förbi folk i typ dubbel hastighet mot vad dom kör i uppförsbackarna.. barnsligt skoj.. ;).. Sen kommer det iofs en och annan jäkel och kör förbi mig också... säkert happyiter.... ;)

Apropå tvärbanan i Gröndal, finns det i det kända universum någonting smutsigare än bottnen på de spåren? Jag gled ner med framhjulet i ett sånt en gång efter att ha druckit några glas single malt på en båtbrygga. Den mörkgröngula fettsörjan satt som berget, spred sig överallt och bara skrattade hånfullt åt min extrastarka citrus-degreaser. Fick till slut slänga däcket och jobba i timmar med mitt stackars campahjul för att få bromsbanan ren.

Jag är helt för utbyggnad av spårväg i stan. Jag är också helt för att dricka single malt på bryggor. Men hur gör man för att kombinationen inte ska bli så jobbig? Göteborgare, pendlar ni bara på ballongdäck eller sitter det i ryggmärgen vilken vinkel man kan korsa spårvägsräls med?

det sitter i ryggmärgen... brant lnlärningskurva.

Fastspårvagnar är livsfarliga. Det finns inte ens någon riktig undersökning på hur farliga de är i trafiken.

Igår på väg hem blev jag kränkt av en gubbe med gummistövlar och citybike. Han cyklade på som fan. Hade kunnat ta honom men jag hade fått jobba för det.

Äntligen igång igen efter höstterminens första förkylning (doh)!

Vackert och vindstilla, men 10 grader och 98% luftfuktighet. Luften skar lite i lungorna. Antar att jag inte hunnit vänja mig vid det annalkande höstvädret än.

Annars får man väl snart svälja sin stolthet, ta fram sin lungplus och trampa runt som en dreglande anka...

Skönt att slippa regnet idag, däremot rätt kyligt. Bäst var det nog att slippa tvätta cykel och kunna dricka kaffe i lugn och ro när jag kom till jobbet :-) T

This is what it's all about!
+10°C och ökande. 20 km torr asfalt och klarblå himmel. Inte överdrivet många cyklister på banan. Härligt schvung i benen. Livet leker!

Fin fint idag, soligt och härligt, enda som förstör är att benen har känts extra tröga hela veckan.
Föresten, västerortsbor (sthlm), visst fan räknar dom oss cyklister på Bergslagsvägens cykelväg, ligger sådana kablar som man brukar se på bilvägarna.

Sjukt mycket cyklar idag! Värsta kön på västerbron.

Kom på mig själv att jag börjar bli lite nonchalant ibland. Jag återupptog cykelpendlingen i våras efter att ha flyttat ut i förorten och var då mer försiktig och inte så pushig som jag kan vara nu. Idag gav jag mig den på att ta det lugnt vid alla rödljus och att snällt stanna för alla fotgängare på övergångställena...

Tog även en alternativ väg genom Stuvsta som jag lurat på ett tag... Norrängsvägen-Skogsängsvägen-Ängsvägen-Stenhuggarvägen-Frösövägen... Knixigare-plattare-rakare på-mindre bilar... Hmmm Ska känna på den några gånger till innan jag anser den vara bättre än stambanevägen...

Blev kränkt av en gammal colnago (tror jag det var) innan MC Donalds men kränkte själv en fixie (inte så svårt) med rosa velocity bakfälg på västerbron...

Solen i ansiktet och vinden i ryggen kan det bli bättre?
Verkar som att jag skall vara glad att jag slapp västerbron.

Appel
Tack för tipset om vägen funkade klockrent.
Får fin backträning på hemvägen om jag dessutom lägger på Tullingebergsbacken
på slutet så kommer det kännas i benen.

Appel: Hur cyklar du sen, efter stenhuggarvägen-frösövägen? Jag kör nämligen Häradsvägen ut mot E4:an till, över E4 (via Lotta svärds gr. tror jag) och sedan längs Västertorpsvägen, Telefonplan...längs E4:an helt enkelt in mot stan via Liljeholmsbron.

De reggar cyklister på Huvudstabron också - man kan inte lämna västerort utan att bli inräknad i statistiken...

Blev omkörd av en racer idag, fan, har inte blivit omkörd på tre veckor minst. Men det var lite ok eftersom det just var en tightspendlare på racer och jag hade både pakethållare och fladdriga vindbyxor.

MrMagoo.
Jag har delvis cyklat den väg Appel beskriver jag har tagit mig ned till starten av
Svartlösavägen. Det går en grusväg/stig runt långsjöns södra ände och sedan upp på myrvägen
för att ta "TRAPPOR(med barnvagns ramper)" ner till svartlösavägen.
Sen följer du svartlösavägen in mot Älvsjömotet och vidare in mot stan.
Det finns en del läskiga korsningar på svartlösavägen men annars är den bra att köra.

bortamatch igår så idag cyklades det med regnkläder. Svettigt och kallt, perfekt bas för höstförkylningen ;)

Fint väder men när det innebär kökörning från slussen till stadshuset är det nästan så att jag föredrar gårdagens regnväder...

Såg resterna av vad som måste varit en riktigt vådlig vurpa/krock på vägen hem igår. I backen ner mot Huvudsta gård, Solna, stod resterna av en Merida racer, röd till färgen med sorautrustning. Överröret var av och resten av ramen ordentligt ihoptryckt. Man får hoppas att ingen har gjort illa sig allt för mycket.

/Per

Fantastisk, tänkte köra lugnt och gjorde i princip det tills jag kom ikapp en kille med texten multisport på ryggen (och han cyklade med knäna utåt) och då var jag bara tvungen att klippa Göta Älvbron i 30+.

PiotrM skrev:
> Fin fint idag, soligt och härligt, enda som
> förstör är att benen har känts extra tröga
> hela veckan.
> Föresten, västerortsbor (sthlm), visst fan
> räknar dom oss cyklister på Bergslagsvägens
> cykelväg, ligger sådana kablar som man brukar se
> på bilvägarna.

Igår såg jag dessutom en dam (från FRA?) som förde anteckningar över de som passerade förbi Alvik.

Vi får väl ta och passerar över kablarna ett par gånger per pendling, för att öka på statistiken en aning. Om det blir riktigt många "cyklister" kanske vi kan yrka på planfria cykelkorningar på Berslagsvägen ;-)

/P-M

Eller köra på bakhjulet för att få statistiken för enhjulingar på cykelbanan att gå upp?

Morgonens tur var mycket idyllisk - sol och bra temperatur. Kunde man däcka in E18 och plantera gräs ovanpå skulle det vara perfekt. Har mentalt accepterat att det går långsammare med stor mage, och att det är smart att stanna vid rödljus även om det tar längre tid så nu är harmonin total. Ska bara lära mig att starta lite tidigare hemifrån så jag kommer i tid till jobbet också.

Kränkte en motorcykel genom att acca förbi på Kungsgatan, sedan vad jag tvungen att lägga 20 meter skidd för att ha en chans att hinna svänga av vid nästa korsning (damn, Vittoria Zaffiro håller i evigheter!). Hemligheten med en bra kränkning att är låtsas som att man ska svänga av åt ett annat håll så man utom synhåll kan flåsa fritt. Jag skulle iofs av just där..

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Det är nog FRA som registrerar er
> västerortscyklister... :-) T

eller vänstercyklister :P

En dam ställde sig bredvid mig vid ett rödlyse vid Tunnelgatan o bad om ursäkt att hon ställde sig så nära. "08:orna har ju sånt behov av integritet" typ. Jag insåg att det var ett lumpet raggningsförsök och pep kvickt iväg efter lite artighetsfraser. Tante var ju nästan i min ålder fy tusan.
Såg ovanligt nog flera cyklister som körde mot rött. Trodde det bara var jag som höll på med sånt skit.
Sen mår man ju trots allt toppen efter att ha hunnit med 6 mils pendling idag. Det var länge sen!

staine skrev:
> Sen mår man ju trots allt toppen efter att ha
> hunnit med 6 mils pendling idag. Det var länge
> sen!

Good for you skäggubbe!
Själv tänkte jag ta upp cykelpendlandet någon gång nov/dec sådär.....

Johan A skrev:

> Själv tänkte jag ta upp cykelpendlandet någon
> gång nov/dec sådär.....

Klokt. Då är det tid för lite sinnesfrid.
(Fast håll koll bakåt om det plingar hehe...)

Nästan helt tomt på gatorna. Jag blev omkörd av en moped precis på toppen av Tranebergsbron som legat bakom mig från Abrahamsberg och så var det ett par ströcyklister inne i stan och så någon joggare.

Riktigt trist pendling i dag, trängdes med pöbeln i bil och tunnelbana.
Allt för att få en vilodag och komma i mördarform till Hofvet KM i Tempo på Lördag.

Bra pendling fick syn på en rygg vid hägersten och kom i kapp i höjd med
Alvik. Fick en ny väg guidad genom Sumpan. Tack för det, var det möjligen
i Happyit som skulle vidare till Kista.

Lite regn idag, men då fick jag ju en bra test på att min nya rygga är vattentät :-) .

Hade någon jobbig på racercykel som låg på hjul efter Danviksbron på hemvägen igår, hade tyvärr sega ben efter högfartskörning i motvind på stadsgården och det var jävligt irriterande att inte lyckas stöta loss med tunga hjul på crossen :-( Pisshemresa ! T

mzi skrev:
> Nästan helt tomt på gatorna.

Jag upplevde samma sak, vadan detta?

Förövrigt satte jag nog tidsrekord med bra lyse-flow och viss om att jag ändå skuklle duscha när jag kom fram. Damknarren slamrade mer än vanligt och håret fladdrade.

Och så hann jag även med lite intrspektivitet och konstaterade att jag gillar att cykla genom stan. Jag förstår hur det kan bli lite av en sport för exempelvis bud att trängas lite bland bilarna och olla refuger.

Idag var turen till jobbet bara behaglig alla 2minuter som den tog :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp