Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Campa skrev:
-------------------------------------------------------
> Monglo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mamme1 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vad schtoppar dig?
> >
> > The fucking jobb. :(
>
> Här i pendlingstråden sitter vi och klagar på
> i-landsproblem som mordiska bilister, fulla
> gångtrafikanter, rullgrus, taskig snöröjning,
> återkommande punkor... Och så kommer du och
> påminner oss om The Mother Of All
> Störningsmoment i pendlingsvardagen: jobbet!
> Borde inte vi duktiga cykelpendlare slippa jobba
> helt och hållet?

Håller med! Men idag ska jag bygga med lego på jobbet så det går väll an.

Atlas skrev:
> Jag fick ju vara duktig jobbpendlare i tre
> månader... inte en missad dag men nu när jobbet
> försvann (finanskrisen och nyrekryteringar på
> bank var väl inte helt kompatibla) får jag inte
> pendla ett skit. Fan, det var ju bästa på hela
> dan.

Surt värre. Hoppas det löser sig snabbt så du slipper pendla till arbetsförnedringen.
Annars får du väl upprätthålla fasaden genom att ta på slipsen och cykla iväg på morgonen så att inte grannarna misstänker nåt! :D

Dagens pendling var snabb. Dags att justera bromsarna.

Snabb.
Hårdfruset isigt underlag, just under nollan.
De 2 senaste veckornas mjuksnöunderlag har tagit på krafterna och psyket, skönt att få veva på nästan utan ansträngning (känns det som).

mattel skrev:
> grymt skön pendling idag. på med kängorna vid
> kvart i sju och knatade iväg mot jobbet och
> 1och½ timme senare kommer jag fram. :)
>
> omväxlande miljö med allt från industriområde
> till skog. perfekt!

Gick du till jobbet !? :-)

Själv sprang jag igår och idag tog jag tuben och läste lite bok, man hinner 2-3 sidor mellan Näckrosen och Kista...

Dudster skrev:
> Gick du till jobbet !? :-)

ja, istället för att gå en cirkel hemma så gick jag från A till B. korsade NICK-spåret vid minst ett tillfälle. :) finns ju lite styrkestockar i ursviksskogen, kanske ska passa på att köra lite där på vägen.

> Själv sprang jag igår och idag tog jag tuben och
> läste lite bok, man hinner 2-3 sidor mellan
> Näckrosen och Kista...

jag ska ladda ljudbok så kan jag slå två flugor i en smäll, promenad och bok. :)

du får hänga med! jag passerar ju sumpan och mellan sjöarna.

Little Stereo skrev:
> Nu har jag jobbat/pendlat klart för i år, nu
> blir det bara nöjescykling tom mitten av Januari
> :-) T

U maddafakka!

Men å andra sidan, nu vet vi ju vem som INTE xtraknäcker som
santa-claus-clothing1.jpg ht=678

i alla fall!

Har faktiskt råkat ut för dessa slappa hundägare själv. En morgon på Lindövägen och en löstspringande Cockerspanniel som springer rakt över cykelbanan och in mellan mitt framhjul och framklingan. Både hund och jag klarde oss utan större problem, men jag skällde ut hungägaren efter noter.....

-19 imorse.
Det är på gränsen för att det skall vara njutbart att cykelpendla när man knappt är svettig när man kommer till jobbet, trots 2 underställströjor, långärmad cykeltröja och Activentjacka.
Till kvällen har de lovat 0-gradigt och snö, kommer att kännas som värmebölja:)

Härlig morgon.
Det var ganska segt i början men släppte lagom vid Farsta. Jag mötte vädigt många pendlare in mot stan idag än vad jag brukar göra. Jag fick det till 8st vilket var nog rekord.

Jag pimpade cykeln med ytterligare två lampor igår. Denna gång var det två stycken starka led-ficklampor som åkte på. En sitter på stänkskärmen fram och den andra under min sadel.
Jag måste pilla fram radioantennen i eftermiddag också eftersom det brusade för mycket vilket var jävligt irriterande när jag försökte lyssna på nyheterna.
När jag stannade vid rödljusen blev det bättre mottagning. Andra pendlare verkade uppskatta lite musik medans vi väntade på grönt :)

Bra fart som sagt vilket gjorde att jag kom fram till slussen 20 minuter tidigare än vanligt.
Från Slussen tog jag det lite maniana, kanske lite för maniana eftersom jag kom fem minuter försent!!! Samma sträcka brukar bara ta 10 minuter men idag alltså 25 minuter. Det e fan helt otroligt vad rödljus kan göra. Jag tappade flytet helt från Slussen när jag skulle vara 110% -laglydig. Otroligt!

Nu laddar jag batteriet till pannlampan vilket jag glömde efter min distanstur i lördags. Lampan höll på att slocka vid Kungsan men den höll hela vägen till jobbet idag med.

Visiret sitter fortfarande på och gör sitt jobb mot vinden. Nu ska jag stretcha lite ,sedan ska jag pynta julgranen på jobbet.

Ciao.

Fy f-n för att köra bil till jobbet. Imorse var det -19 och jag frös oändligt mycket mer när jag hackade loss isen från rutorna (bara skrapa funkade inte på den ispansar som bildats) än jag gör när jag cyklar...

Kan folk sluta köra på fel sida längs vägen som går mellan Sveavägen och Roslagsgatan?

Jag möter nästan dagligen folk som kör sydväst(?) på den väg som är enkelriktad, men har hittills varit väldigt förlåtande så tillvida att jag själv får köra ut i den del som är avsedd för fotgängare. Det tänker jag nog fortsätta med eftersom jag inte vill se någon hoppa ut på bilvägen som är helt livsfarlig där.

Gick segt imorse, motvind, kallt och grått. Kränkte ett par andra pendlare i alla fall :-) Tror jag var seg efter gårdagens pepparkaksbak...

Inget att rapportera utom en naturupplevesle. Fick i mörkret hem från jobbet i går kväll närkontakt med en räv; en stor, orädd sak som trots att jag tvärbromsade (dubbdäck mot sandad asfalt och skrikande frambroms) stod kvar på cykelvägen, någon meter ifrån mig. Något bildbevis har jag inte, när jag väl kom på att jag borde föreviga detta möte (och efter visst strul med att hitta mobilen, få upp knapplåset och sedvanligt menystrul) bestämde sig mitt bildobjekt för att försvinna ut i mörkret på en åker.

/Johan

MickeS skrev:
> -19 imorse.
> ... Till kvällen har de lovat 0-gradigt och snö, kommer att kännas som värmebölja:)

Jupp, nu snöar det för fullt och ser ut att töa, tur jag tog med mig tunnare svalare handskar.

Dagens pendling var full med mäklarskyltar!

Cyklisten framför mig vurpade rätt illa efter det att han inte sett skylten och cyklat på den. Jag såg till att skylten inte skulle vara ivägen för någon annan, dvs. instoppat bakom källardörren i huset med visningen.

Väl hemma kontaktade jag mäklaren och informerade honom om var han kunde hitta sin skylt. Han argumenterade att jag hade hindrat honom i han arbete och att han absolut hade rätt att placera sin skylt där den stod. Något empati för den skadade cyklisten visade han inte utan ansåg att man som cyklist bör anpassa hastigheten efter rådande förhållande (dvs. möjligheten att det står låga skyltar på cykelbanan).

MickeS skrev:
> MickeS skrev:
> > -19 imorse.
> > ... Till kvällen har de lovat 0-gradigt och snö, kommer att kännas som värmebölja:)
> Jupp, nu snöar det för fullt och ser ut att töa...

Idag är nog den pendlingsdag som pendlat(!) mest i väder vad jag upplevt hittills.
Började med -19 och klart och vindstilla för att sluta med 0-gradigt med piskande blötsnö.
Körde en liten omväg på hemvägen, 20km cykel-/gångväg som tog nästan 1,5h, hela tiden precis på mjölksyretröskeln. Tungt och genomblött var bara förnamnet. En fördel med att pendla/träna i sånt här sk*tväder är att alla 'normala' mänskor håller sig inne så man har gott om plats.

Knölig och vattenspolad is uppför, på vägen hem. Intressant, när man försökte gå! Tack för dubbdäck, bara trampa vidare!

Kall om örat, eller rättare sagt: i örat. I morgon åker pannbandet in under hjälmen.

Gårdagns hem pendling bjöd på en adrenalin pumpande händelse. I höjd med bonnierhuset vi Sankt eriksplan står det lite byggfordon parkerade längs med cykelbanan och bilfilen.
Jag välljer cykelbanan som är skymd bakom fordonen, plötsligt svänger en en bil in från höger upp över cykelbanan.
Jag hinner tänka "nu faan smäller det hårt" :shock:
Hinner svänga runt lite åt höger och så att jag är i höjd med passagerar sidan innan jag får smaka på den svarta plåten och glaset.
Liggade på marken och skitförbannad och adrenalinet pumpande ut ur öronen kommer föraren ut och hjälper mig upp. En trevligare gubbe har jag nog aldrig träffat på, han skiter fulständigt i sin trashade sidoruta och buckliga dörr.
Cykeln verkade vara intakt, styret och hjul är i alla fall raka.
Vi små snackar lite om händelsen och skilljs åt.

Ibland har man turen på sin sida!

/STEFAN

Uppstigning vid fem imorse. Klockan sju skulle jag träffa en Happyit å utöka min lampsamling på cykeln. Nu var det en DX lampa med (900 lumen) som skulle få ny ägare. Det var lite motigt att börja trampa vid halv sex.

Mina ben kändes köttiga och trötta. Men ju närmare stan jag kom ju bättre kändes det.
Duggregn, lite blåst och löst grus är vardagsmat just nu. Cykeln blir så härligt skitigt när man kommer hem sedan. Det är inte vatten och grusmixen utan smutsen är mer svart, kornig och ganska torr men ändå kletig. Svårt att beskriva. Misstänker att det är smutsen från fälg+broms samt alla partiklar från vägbanan. Lite MucOff när man kommer hem så är cykeln som ny igen. Tip Top!

Denna morgon blev jag även kränkt av en snubbe med 26"s hjul. Hans baklykta var mindre än en tablettask. Han hade förövrigt inte så mycket annan belysning heller. Farligt jao.
Jo det var strax efter Slussen i höjd med den där feta julgranen. Efetrsom han hade fullt upp med att kränka mig var jag tvungen att ta skydd bakom en äldre dam så att kräkningen inte övergick till sjukhusbesök. Damen i fråga ville inte tjocka på sig så jag låg bakom henne tillräckligt länge för att jag inte skulle hinna för rödljuset *suck*. Då var redan där snubben way ahead så jag gav upp min återkränkning.

När jag stod och väntade på att det skulle bli grönt vid Stureplan möttes jag av doften av nybakade Lussekatter. 7-Eleven bakade för fulla muggar å det är lika illa som när man är på väg hem på sommaren å det är någon som grillar i trädgården när man har någon mil hem. Jag blir så HUNGRIG!!!!
Suget gjorde att jag stannade vid en annan 7-Eleven å köpte på mig ett lager med Lussekatter och en liten latte.

När jag kom till jobbet försvann en Lussekatt ganska så snabbt ner i maggen. Åt även en pepparkaka så jag kan uppdatera min dagliga status i "Hur-många-pepparkaor-har-du-ätit-idag-tråden".

Nu ska jag köpa mig en macka å sedan ska jag titta på YouTube där asiater totalhavererar sina TrustFire-laddare till DX-batterier. Hoppas min inte exploderar :/

Ciao!

Senast redigerad av en moderator:
Idag är ordningen återställd och jag cyklade som vanligt. Dryga decimetern nysnö gjorde färden så där härligt oförutsägbart vinglig :-/

Bang skrev:
> återkräkning

:-)
/ Jocke

Första gången på snart två veckor som jag cyklade till jobbet. Började med att spränga en slang (sista jag hade hemma så klart) till fulcrossen när jag skulle pumpa det där sista lilla extra, så det fick bli dubbdäcks-mtb:n, trots svart slask istf is och snö.
Så fort jag kom ut på vägen blev jag helt lyrisk. Så jävla skönt att jonna och slippa alla fula hostande hålögda trötta lirare i tunnelbanan.
Täckt av det svarta slasket men med ett leende (som sitter kvar ännu) klev jag in på jobbet och skrubbade av cykeln.
Och jag fantiserar om min hemresa. Cykling är min väska, helt klart!

Inget speciellt förutom att jag lyckades "blåsa" ena näsborren rakt i ansiktet på en kille som, mig ovetandes, låg alldeles bakom mig vid Roslagstull. Jag bad givetvis om ursäkt och han verkade inte allvarligt kränkt utan mumlade något om att "hoppas du inte är förkyld". Om du är en Happyit ber jag tusen gånger om ursäkt igen...

Taxibilarna som varje dag blockerar cykelbanan på Vasagatan förbi centralen är ju roliga. Minns ni den där facebookgruppen som drog ihop 100 pers till en P-98 fotbollsmatch i Hässelby? Funderar på om vi kunde göra något liknande. Dra ihop 100 cyklister som blockerar taxifilerna utanför centralen? Se till att få dit typ Aftonbladet och Expressen. Blockera i 10 minuter, prata ltie med journalisterna och sen dra! Vore kul och kanske taxichaufförerna skulle lära sig något?

garpa skrev:
> kanske taxichaufförerna skulle lära sig något?

Hahahaha! HAHAHAHA!!! jag skrattar mig harmynt här.

Jag beundrar din optimism, men det är svårt att lära dumma hundar att sitta.
Antagligen skulle det sluta med våld/hot om våld från rattvridarnas sida. Och så skulle vi få läsa i blaskorna om hur onda cyklister utan broms & ringklocka orsakade förluster på miljontals kronor (skivbolagsräkneexempel).

Scand skrev:
> Ibland har man turen på sin sida!

Ja verkligen. Grymt skönt att allt gick bra!

Sprockets skrev:
> Antagligen skulle det sluta med våld/hot om våld
> från rattvridarnas sida. Och så skulle vi få
> läsa i blaskorna om hur onda cyklister utan broms
> & ringklocka orsakade förluster på miljontals
> kronor (skivbolagsräkneexempel).

Hehe.. tja, du har säkert rätt. Men jag bryr mig inte vad som kommer att stå i tidningarna. Jag vill att taxiförarna inte ska göra mitt liv mer riskabelt än vad det redan är på vägen till/från jobbet varje dag. Jag tror faktiskt att det här skulle ha effekt. Det svåra är nog snarare att få fatt på 100 dödsbejakande cyklister som är villiga att riskera både det ena och det andra.. :)

garpa skrev:
> Taxibilarna som varje dag blockerar cykelbanan på
> Vasagatan förbi centralen är ju roliga.

Dax att flytta lite stål?
fordonstrafik_forbjuden.jpg ht=190

Jag blev kränkt på skanstullsbron på vägen hem av någon som hade väldigt bråttom till gullmarsplan.
DX-lampan var monterad också å JÄVLAR va myvket lampa jag hade på vägen hem.

Nu kan jag hålla samma fart hela vägen :)

Jag blev klippt av en gubbe i en Rover som svängde ut framför mig när jag kom pumpande nedför Skolgatan, jag blev förstås lite lack och dunkade om honom vilket förstås ledde till att han gasade på rejält för att klömma sig om fortast möjligt för att sedan stanna vid nästa rödljus, jag tajmade bättre och dunkade om honom igen på ytterböjen, varvid gubben i Rovern tyckte det var en bra idé att gasa på ännu mera för att komma om, vilket i sin tur ledde till att han fick tvänita för att inte köra på en korsande cyklist.

Det blir så bra när man hetsar varandra i trafiken, man ska ju kraama varandra i trafiiken, ta det med imorgon era tokar.

Undebar pendling 2 grader vindstilla, torr asfalt, tog lilla omvägen 20km
dubbdäcken smattrar trivsamt mot marken.

Jag tänker vad bra med dubbdäck det går tyngre jag får mer träning på samma
sträcka. Det rullar sämre då går det inte lika fort så jag blir inte
nedkyld och kan fortfarande cykla i höstkläderna.

Härligt helt enkelt :-)

-19, alldeles för kalla vantar. Inte njutbart nånstans men fortfarande bättre än alternativen :-/

MickeS skrev:
> -17 imorse, alldeles för varma vantar.
> Annars njutbart.

Vad har du för vantar?

Säljaren i går i telen: "Japp, dina compactdrev har kommit." I butiken: "Här är dina compactdrev!" Och så pratade vi lite om compact och campa-compact och shimano-compact och compact hit och dit och så skumpade jag hem kommunalt. När jag ska skruva på dem så märker jag att de inte är compact iaf. Jag åkte tåg i dag.

Skönt att det gick bra scand!

mytomspunnen skrev:
> En sorgens dag. Skulle byta från slickset till
> vinterdäck bak på pendlaren. Vänder cykeln lite
> galant uppochned och går för att hämta
> däcksavdragare. Då händer det, PANG, cykeln
> välter och när jag kommer ut till cykeln har
> bakväxelörat spruckit i två delar rakt över
> hålet. Dessvärre är det aluram och fast
> bakväxelöra... BAJS!

Fixade till detta igår kväll efter tips av R. Gick sjukt smidigt, en mekreport kommer ikväll om jag orkar.
Så då var det alltså återpremiär för gammelpendelhojen. Kändes bekvämt, bekant och trevligt efter ett par veckors pendling med kärringhonda/buss/bil.

Joakim Quensel skrev:
> Vad har du för vantar?

Hittade fodrade Goretex-tumvantar (från 1986!) på en militär utförsäljning i höstas, för 95:-.
I grönt kraftigt tyg med skinnförstärkningar och luddfoder.
Efter 4km imorse var jag blöt av svett om händerna, fick stanna och lufta dem en gång:)
Men jag är varm om händerna, brukar åka turskidor barhänt ned till -20 om det är vindstilla.

Blir nog bara mina vanliga windstopperhandskar när jag skall hem ikväll (de fick följa med i ryggan).

MickeS skrev:
> -17 imorse, alldeles för varma vantar.
> Annars njutbart.

-17 hupp, det märks att vi bor i ett avlångt land :-)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp