Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Började min vecka med att cykla till jobbet på måndagsmorgonen tyvärr vart min vanliga pendling (på ca 35 min) 20 min kortare. Efter ca 15 min vart påkörd av en bil (vid ett cykelövergångsställe) vid Västberga och istället för en tur till jobbet vart det en tur till SÖS.
Det hela slutade med ett svullet öra (ser ut som Musse Hasselvalls öron) skrapsår på axeln och i övrigt en ömmande kropp plus en något deformerad cykel och lite trasiga kläder.
Som tur var kör jag alltid med hjälm (som för övrigt har gjort sitt) annars vet man aldrig vad som kunde ha hänt.
Jag som ofta tycker att måndag mornar kan vara lite jobbiga men denna vann nog priset som årets jobbigaste.
Men det är bara att bita i det sura äpplet och komma igen.

PS. För övrigt mitt första inlägg här på happymtb

Magnus_84 skrev:
Välkommen, hoppas att du inte blir 'välkomnad' på samma sätt som matorpman

Hoppas att du snart är på benen(cykeln menar jag) igen.

> Det hela slutade med ett svullet öra (ser ut som Musse Hasselvalls öron)
????

Men mha Google hittade jag
musse_hasselvall.jpg

Har du blivit vingmutter alltså?

/Håkan

Magnus_84 skrev:
-------------------------------------------------------
> Började min vecka med att cykla till jobbet på
> måndagsmorgonen tyvärr vart min vanliga pendling
> (på ca 35 min) 20 min kortare. Efter ca 15 min
> vart påkörd av en bil (vid ett
> cykelövergångsställe) vid Västberga och
> istället för en tur till jobbet vart det en tur
> till SÖS.
> Det hela slutade med ett svullet öra (ser ut som
> Musse Hasselvalls öron) skrapsår på axeln och i
> övrigt en ömmande kropp plus en något
> deformerad cykel och lite trasiga kläder.
> Som tur var kör jag alltid med hjälm (som för
> övrigt har gjort sitt) annars vet man aldrig vad
> som kunde ha hänt.
> Jag som ofta tycker att måndag mornar kan vara
> lite jobbiga men denna vann nog priset som årets
> jobbigaste.
> Men det är bara att bita i det sura äpplet och
> komma igen.
>
>
> PS. För övrigt mitt första inlägg här på
> happymtb

Ooops! Tur i oturen där. Grattis till livhanken och välkommen till happy.

-5 och klart på väg till jobbet. Strålande väder alltså, och bra plogat. Hem kring noll och mörkt. :)

Kallt och ensamt, träffade dock 3 cyklister på en gång i Djursholm annars var det tomt. Borde ha kört på motorvägen istället men på cykelbanan slipper man i alla fall saltet. Första pendlingen för mig sen 23/12 och det kändes att man satt i sig bra med (h)jul mat... God fortsättning i alla fall.

Riktigt fin pendling idag, -4 grader och torrt väglag. Jag har också ätit bra under julen men har i år lyckats träna i stort sett varje dag, lite trött i benen men ändå i bra form.

Även denna dag blev det en liten incident. Någon kilmometer hemifrån när jag cyklar i ca 30km/h så svänger det ut en bil framför mig. Mannen hade endast skrapat en liten yta på varje ruta och såg naturligtsvis inte mig. Han såg dock lite rädd ut när jag bankade på sidodörren innan han for iväg som ett skott.

Otroligt vacker orange-rosa himmel i morse...
Att det sedan var jävligt roligt i nysnön med en lopro-fixie med slicks är en helt annan sak :D

Magnus_84 skrev:
> Efter ca 15 min
> vart påkörd av en bil (vid ett
> cykelövergångsställe) vid Västberga

Hej Magnus. Otäckt sånt där. När det händer, händer det så fort.
Jag cyklade också i måndags och längs Kontrollvägen (innan västberga, mcdonalds) när jag skulle passera Folkparksvägen låg det ett nedvikt vägmärke rakt över cykelbanan (någon bil måste ha kört över refugen...). Då det var mörkt och rimfrost var det bara tur att jag hann se vägmärksstången innan jag brakade rakt in i den. Om det samtidigt hade kommit en bil där hade jag varit rökt.

Be careful out there!

Idag var det onödigt kallt.
-19 är i kallaste laget även för en norrlänning. Tur att det bara är 18 km. till jobbet.

En plus i morse och blåsigt (sid och med). Två minus på väg hem och ordentlig motvind. Bra kylfaktor och inte mycket gratis.

KALLT!!!!!!

-11 grader.

Men det känns ändå skönt att ha cyklat på årets första arbetsdag, den varma duschen på jobbet var dock välkommen.

MTBiker skrev:
> KALLT!!!!!!
>
> -11 grader.
>
> Men det känns ändå skönt att ha cyklat på
> årets första arbetsdag, den varma duschen på
> jobbet var dock välkommen.

+1!
Dj..lar vad det nöp i fingrarna och tårna imorse! Men som sagt grymt skönt att ha det gjort.

Tänkte rulla ut en runda på Djurgården med mtbn och sen förbi jobbet och skriva ut några papper, verkar kallt med nästan -10 ute... :-) T

Fortsätter det så här får man väl bita i det sura äpplet och införskaffa sig ett par vinterdojor.

Johan A skrev:
> Fortsätter det så här får man väl bita i det
> sura äpplet och införskaffa sig ett par
> vinterdojor.

Jag körde med dubbla skoöverdrag, det gick fint. Inte det minsta kallt om fötterna. Behöver dock nya handskar.

-12 och efter 50 min var fötterna som isbitar trots vinterskor och skoöverdrag.. värmesula nästa investering.

I brist på jobb att pendla till (semester) så drack jag mitt morgonkaffe och läste tidningen på trainern (45 min på lätt motstånd). Varmt och behagligt!

-7 och 1t40min cykling tof jobbet för att fixa några papper, härlig hårdkörnig på Djurgården på både längden och bredden :-D T

Härligt ensamt på cykelvägen idag. Trodde det skulle bli riktigt kallt idag eftersom det var -15 igår kväll. Men det var "bara" -9 när jag stack.
/J

-10 när jag drog hemmifrån, testade ett par gamla rosa slalomhandskar från 80 talet istället för Biltema handskarna. Blev lite bättre men å andra sidan svårare att sköta broms och växlingar. Annars tomt och mörkt på vägen in idag.

-15 grader och havsluft. *Host!* *Hark!* Glömde ta med den stora rånarluvan, så kalluften svepte ner under jackan. Fingrarna började ge upp redan efter 15 minuter.

Tjipp på er.

Idag var det första dagen efter en fyra veckor lång semmester, krängde nog på mig lite för mycket kläder. Började redan svettas vid sockenplan.

Som tur var hade jag en schal runt över hansiktet, behövdes vid skansstullsbron. Annars rullade det på bra, inga bromas som frös etc. Får se hur hemresan går, cykeln står ute, hoppas den inte fryser ihop.

Ha det gött.

// Micke

Första cykeldag sedan drygt 3 veckor och första med dubbdäck. -9 och med pogies och rätt klädsel var det ingen problem förutom fötterna. Hade toe warmers över Shimano vinterskor med behövde mer än bara vanliga strumpor. Isolersulor skulle inte heller skada om det blir mycket kallare. Bäst var pogies - händerna blev varmare under färden!

Vic skrev:
> Ka-ka-ka-l-l-l-l-t-t-t-t-.

Det trodde jag det skulle vara. Men de -12 för Stockholm som SMHI berättade om verkar ha varit uppmätt i Boden. För så farligt var det inte. Och när jag var ut för en timme sedan så kändes det nästan milt. Fast det var visserligen inne i stan, och det kan ha blivit uppvärmt av alla V8'or som går på tomgång.

Ja, jävlar idag var det myggfritt, -14,5 stod termometern på, vilket i Gbg är väl som -28 inåt landet! Och jo, frös gjorde jag...

Riktigt härlig pendling som vanligt och inte så kallt som jag först befarade. Termometern visade på -10, men det kändes mildare. Inga myggor ute, men däremot en bananfluga inne på kontoret.

Första cyklingen till jobbet idag sedan 18/11 då jag blev påkörd av en bil och bröt nyckelbenet. Kändes rejält tungt idag och det kommer nog att ta ett tag innan jag får upp farten men det är väldigt skönt att slippa kollektivtrafiken.

Jag hade klätt mig korrekt men det gick bra mycket långsammare än vanligt. Kylan kan ha betytt en del men jag är inte imponerad av mina Nokian Hakkapeliitta W106 i den här typen av före... de är helt enkelt dåliga på snö. Skulle kanske gått fortare med ett par rejäla skogsdäck.

Fötterna känns ok med ett par tunna sportstrumpor, ett par tjockare avsedda för utförsåkning och ett par skoöverdag. Körde med ett par tjockare handskar (typ samma som för slalom men lite tunnare).

Senast redigerad av en moderator:
MrSthlm skrev:
> Jag hade klätt mig korrekt men det gick bra
> mycket långsammare än vanligt. Kylan kan ha
> betytt en del men jag är inte imponerad av mina
> Nokian Hakkapeliitta W106 i den här typen av
> före... de är helt enkelt dåliga på snö.
> Skulle kanske gått fortare med ett par rejäla
> skogsdäck.
>
> Fötterna känns ok med ett par tunna
> sportstrumpor, ett par tjockare avsedda för
> utförsåkning och ett par skoöverdag. Körde med
> ett par tjockare handskar (typ samma som för
> slalom men lite tunnare).
Vad det gäller kyla och prestation har min fru som är sjuksköterska sagt att syreupptagningsförmågan går ned i kyla och detta kombination med att kroppen också får ödsla energi på att hålla värmen gör att prestationsförmågan går ned när det är rejält kallt. Jag tycker detta var intressant för jag har också märkt att jag tappat rejält i tid när det bivit så här dj..la kallt. Jag loosar typ 5 minuter över 16 km och känner mig mycket tröttare än innan kylan.

Imorse var det bitvis rätt så slagit i "pisten" då det var enormt ojämt plogat och bitvis hade plogbilen på E18 vräkt upp stora svarta kokor på cykelbanan som jag antog det var bäst att undvika alltför nära kontakt med...

Sprockets skrev:
> Ovant att behöva ta sig till jobbet.

+1

Kallt, -8, fick ta på mig rånarluva, imorrn blir det skidglasögon också om det ska bli lika kallt.

Första pendlingen sen den 1:a september (vurpade den 2:a) och det var helt f*cking galet härligt. Ingen brådska så jag blev omkörd av flera andra cyklister men känslan av att trampa på hårt packad snö på den nya pendlarhojen var helt fantastisk.

Visserligen var det lite mörkt i gryningen vid 07.45 i morse (och ca -8 grader).
Så jag kan ha sett fel.
Men strax innan jag skulle över Karlberskanalen (Solna) så hojade jag
förbi en kille i shorts.

Och här gruvar vi oss för lite minusgrader på Oetzi turen till helgen.

/Pilen

Årets första avklarad, mycket uppdämd energi i benen. Hjärnan var dock inte helt i gång i morse. Hade glömt att packa ner ombytesbyxor däremot låg det dubbla handdukar i väskan.

//j

Pilen skrev:
> Visserligen var det lite mörkt i gryningen vid
> 07.45 i morse (och ca -8 grader).
> Så jag kan ha sett fel.
> Men strax innan jag skulle över Karlberskanalen
> (Solna) så hojade jag
> förbi en kille i shorts.

Shit!

Vad var det för typ av cyklist, racer-svetto med rakade ben eller typ tok-farbror som inte hade alla hästar hemma?

Eftersom jag av olika hälsoskäl inte kunnat cykla särskilt mycket senaste dryga månaden, så var lungorna ur form rejält vid dagens pendling. Det värkte våldsamt i luftrören, men 5-10 minuter efter att jag hade anlänt var smärtan och irritationen i luftvägarna borta. Brukar bli så efter en längre tids uppehåll i konditionsträningen. Första 2-3 gångerna och sen är allt som vanligt igen.

Trodde iofs att det skulle bli mindre nu när jag har astmamedicin, men tydligen hjälper det inte för detta. Mycket bättre i vardagen, dock!

Trevligt med lite månsken över snön på hemvägen. Sen var jag in på Söder en sväng och lämnade in hojen. Götgatan var det vanliga dårhuset.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp