Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Pilen skrev:
-------------------------------------------------------
> bigmollo skrev:
> >> Härlig cykling idag. Gick upp 04:00 och hojade
> 75 km innan jobbet.
>
> Nu längtar jag efter vad Kitzblitz skall kontra
> med.
>
> Du är grym Johan.
>
> /Pilen

Haha, ja han kör väl en nattrunda innan har cyklar till jobbet:-)

bigmollo skrev:
> Härlig cykling idag. Gick upp 04:00 och hojade 75
> km innan jobbet.
> /J

Brutalt! :-)
Vad är det som du drar in på för att hinna cykla så mycket? Sömn eller familjetid på kvällen?

Pappaledig sen i oktober tilsammans med ett allmänt karaktärsförfall gör att jag blir alldeles uppjagad av att läsa om svidande kinder och oplogade cykelbanor.

jag måste göra något åt det här

*micke* skrev:
> 12 grader kallt och två decimeter nysnö som
> bitvis drevat ihop till navhöga drivor. Och inte
> har det slutat blåsa och snöa heller... Borde
> haft goggles eller tagit den dinosaurdrivna
> fyrkrafsaren idag :-/

Det toksnöar fortfarande och blåser 7-8 m/s (enligt radion). Utöver de 2 dm jag skottade från infarten imorse blev det ytterligare 2 dm under lunchen. Fy f-n vilket skitväder :-/
I valet mellan kall bil eller goggles valde jag goggles...

DSC00134.JPG ht=544

Veckans fulaste bild? :-)

Joakim Quensel skrev:
> Vad är det som du drar in på för att hinna
> cykla så mycket? Sömn eller familjetid på
> kvällen?

Det är bara att gå upp lite tidigare. Det kommer bli ännu lättare när det är ljust och man kan köra med sommardäck.
/J

bigmollo skrev:
> Det är bara att gå upp lite tidigare.

Visst, men att "gå upp lite tidigare" (definitionen på "lite" kan ju i och för sig disuteras...) betyder ju antingen mindre sömn eller mindre kvällstid. Jag var lite nyfiken på hur du prioriterade. Skulle själv gärna cykla mer än vad jag gör men har svårt att få tiden att räcka till.

Hmm, kl. 04 kanske inte är någon dum idé. Synd bara att frugan drar vid 05:30, jag hinner inte med 6-milaren. Ingen här som vill vara barnvakt mellan 05:30-06:30? :)

Joakim Quensel skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är bara att gå upp lite tidigare.
>
> Visst, men att "gå upp lite tidigare"
> (definitionen på "lite" kan ju i och för sig
> disuteras...) betyder ju antingen mindre sömn
> eller mindre kvällstid. Jag var lite nyfiken på
> hur du prioriterade.

Jag kör ju inte morgonpassen varje dag. Det var ett tag sen jag gjorde det sist. Vissa perioder funkar det inte. Men just nu känner jag mig piggelin.
Jag försöker vara i säng innan 23. Så det blir 5-6 timmars sömn. Det ska man klara sig på.
Vi har gratis kaffe på jobbet. :O
/J

Jocke, Lite senare i vår kommer vi att stå vid foten av Johannelunds backen 04:30.
Du, Jag , bigmollo, Nypan m.fl.

Först några hörliga ruscher i backen.
Sedan en vända ut på Ekerö.
Sen är man bra sugen på jobbets automat kaffe.

Bara så du vet.

/Pilen

dagens pendling var fokkin wonderbar, blev dock lite drama på ett ställe där diket har svämmat över och spytt ut vatten(is) på körbanan(värsta framhjulssläppet, dessutom i totalt beckmörker)

Senast redigerad av en moderator:
Pilen skrev:
> Jocke, Lite senare i vår kommer vi att stå vid
> foten av Johannelunds backen 04:30.
> Du, Jag , bigmollo, Nypan m.fl.
>
> Först några hörliga ruscher i backen.
> Sedan en vända ut på Ekerö.
> Sen är man bra sugen på jobbets automat kaffe.
>
> Bara så du vet.
>
> /Pilen

+1 =D

jag trimmar pendelsträckan västerbron skansbron nu. har nog hittat några lokala optimum. Halv sju är det i princip folktomt längs stranden från hornstull till eriksdalsbadet.

Nu gäller det bara att få tillbaka lite kondis så jag inte storknar på västerbron _varje_ gång jag cyklar över den. Sen är jag nära att spöa T-bane-tiden.

Pilen skrev:
> Jocke, Lite senare i vår kommer vi att stå vid
> foten av Johannelunds backen 04:30.
> Du, Jag , bigmollo, Nypan m.fl.
>
> Först några hörliga ruscher i backen.
> Sedan en vända ut på Ekerö.
> Sen är man bra sugen på jobbets automat kaffe.
>
> Bara så du vet.
>
> /Pilen

You had me at hello ;-)

Tidiga morgonturer är helt OK, och sova kan man göra i graven.
Men själv har jag oerhört svårt att få till den logistiken för ofta. Dom 2 största ungarna klarar sig själva på mornarna. Men det är ju 3 till som ska upp och iväg under nån sorts kontrollerat kaos.
Men dagens pendlin, om jag sk ahålla mig till rubriken, var fin som vanligt. Fast på hemvägen fick jag ploga mig fram. Och jag svor tyst åt att jag inte hade vett nog att packa ner en liten skärmmössa i ryggan. Dom hade räckt för att man skulle ha kunnat hålla ögonen tillräckligt mycket öppna för att kunna se nåt alls när snöflingorna blåste mig i nyllet.

Senast redigerad av en moderator:
bigmollo skrev:
> Pilen skrev:
> -----
> > Jocke, Lite senare i vår kommer vi att stå
> vid
> > foten av Johannelunds backen 04:30.
> > Du, Jag , bigmollo, Nypan m.fl.
> >
> > Först några hörliga ruscher i backen.
> > Sedan en vända ut på Ekerö.
> > Sen är man bra sugen på jobbets automat
> kaffe.
> >
> > Bara så du vet.
> >
> > /Pilen
>
>
> +1 =D

+67!

Udda veckor (då jag inte har barnen) så kommer jag garantera inte banga!

Är nere i ca 75kg nu (säger cirka för frugan tyckte jag blev för fixerad vid vikten när jag skulle väga mig varje morgon och fylla i mitt excel-ark och gömde undan vågen så jag har inte vägt mig på en vecka...) = 8kg mindre än förra våren så nu jävlar ska jag flyga uppför backen! Mollo har ju å andra sidan inte legat på latsidan han heller...

Jag har ett förslag: Jag har en gammal prickig bergströja (storlek XL). Vid första passet i Johanelundstippen i vår ger jag den vidare till någon deltagare som därigenom får ansvaret att organisera nästa backträning. Som i sin tur ger tröjan vidare vid nästa pass. O.s.v. för att garantera lite kontinuitet.

-17 och ett par dm nysnö - och så måste man ta bilen...

Bil.
Blä blä.
Ont.
Blä blä.

MickeS skrev:
> -17 och ett par dm nysnö - och så måste man ta
> bilen...

Skottade gården för femte gången på 24 timmar imorse...vi har snart ingenstans att göra av all snö. Jag övervägde bilen idag (igen) då det fortfarande snöar och blåser och som grädde på moset är 17 grader kallt. Men det blev goggles och ninja-biking i snösladdret istället.

*micke* skrev:
> ...goggles och ninja-biking i snösladdret...
Fatta hur avis jag är!
Grrr...

Förresten - de har lovat fortsatt snöande tom söndag, nästan så det känns bra att jag inte kan skotta snö:)

dagnes pendling var oljedriven, rattade med benen och käkade frukost samtidigt

Har inte ens kommit mig iväg än. PBL, dvs problembaserat lärande, är i detta fallet också utan schemalagda aktiviteter, så det blir lite slappt...

geologen skrev:
> Har inte ens kommit mig iväg än. PBL, dvs
> problembaserat lärande, är i detta fallet också
> utan schemalagda aktiviteter, så det blir lite
> slappt...

Hmm Problembaserat lärande i geologi. Då borde det väl passa utmärkt att cykla lite på de grusade cykelvägarna?
=D

Dagens pendling började bra, ända tills jag fick punka efter ungefär 1/3 av vägen.
Har haft lite stök med bakhjulet på sistone så jag var inte alltför hoppfull när jag stannade vid en parkbänk och krängde av däcket. Just därför blev det en närmast religiös upplevelse när den invändiga däckskontrollen avslöjade ett centimeterlångt stålstift som hade arbetat sig rakt genom en av de tjocka klackarna i mönstret.
Tyvärr hade ju all känsel och finmotorik hunnit försvinna ur fingrarna vid det här laget, så det blev en rejäl utmaning att få ut stålbiten. Till sist gav jag upp och gjorde som Bruce Willis i en av Die Hard-filmerna och drog ut den med tänderna. Gav lite manligt sköna vibbar som muntrade upp mig där jag stod och frös som en hund medan jag satte ihop cykeln igen.

Försenad rapport:
Gårdagens pendling gick bra! Besökte fyra kunder, blev cirka 35 Km. Fast mina Marathon Racer gillar inte hackestenen som Göteborgs kommun vält ut på cykelbanorna. Svårt att bromsa, vågar inte ta kurvorna hårt, och då och då punkteringar när fällknivsstora och -formade stenar mördar kevlarlager och allt. Idag blir det spårvagn i snöslasket för att hämta en bil som starthjälp åt en nödlidande bilpoolsbil...

Blött och fuktigt, men härligt vindstilla. Låg bakom en dam med cykelkorg på bron över till Skeppsbron. Vi blev omcyklade av värsta pendlarsvettot. Väl på Skeppsbron kom jag ikapp och när vi cyklade uppför Skeppsbron tänkte jag att jag för skojs skull skulle lägga mig bakom honom för att se hur "snabbt" han cyklar uppför. Gäsp, 17.1km/h hela vägen upp mot Slussen, och det en dag när luften står stilla. Backar och motlut inne i stan har en minihastighet på 20km/h. Det blir grymt bra träning i längden.

bigmollo skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Har inte ens kommit mig iväg än. PBL, dvs
> > problembaserat lärande, är i detta fallet
> också
> > utan schemalagda aktiviteter, så det blir lite
> > slappt...
>
>
> Hmm Problembaserat lärande i geologi. Då borde
> det väl passa utmärkt att cykla lite på de
> grusade cykelvägarna?
> =D

Appselut. Fast nu var det geokemi, så det föll på det. Kanske slicka på vägsalt i stället?

smiley skrev:
> Blött och fuktigt, men härligt vindstilla. Låg
> bakom en dam med cykelkorg på bron över till
> Skeppsbron. Vi blev omcyklade av värsta
> pendlarsvettot. Väl på Skeppsbron kom jag ikapp
> och när vi cyklade uppför Skeppsbron tänkte jag
> att jag för skojs skull skulle lägga mig bakom
> honom för att se hur "snabbt" han cyklar uppför.
> Gäsp, 17.1km/h hela vägen upp mot Slussen, och
> det en dag när luften står stilla. Backar och
> motlut inne i stan har en minihastighet på
> 20km/h. Det blir grymt bra träning i längden.

Min filosofi också, vad gäller backar, även om det är svårt vintertid i de värsta backarna.

Men, Skeppsbron, är inte det en platt väg?

Nokian w240 håller typ 2,5 säsonger, om man nöter 15 mil i veckan i snitt per säsong, har jag efter 4e punkan på 6 enkelresor blivit tvingad att erkänna. Pysisisar alla utom en dock. Det verkar som det till slut bildas gropar mot nitarna som gummit såklart "fyller ut" och så gnids det ett litet hål. I övrigt var det geggigt på hemvägen med de vanliga näradödenupplevelserna.

Jobbigt på väg t jobbet, blev genomsur osv, på väg hem var det härligt moddigt och ostyrigt första biten sen var det plogat resten, kändes som fusk men var ganska soft ändå efter ett tag.

geologen skrev:
> Min filosofi också, vad gäller backar, även om
> det är svårt vintertid i de värsta backarna.
>
> Men, Skeppsbron, är inte det en platt väg?

Korrekt. Om du kommer från slottet och cyklar mot slussen tar backen vid där gamla stan slutar.

smiley skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Min filosofi också, vad gäller backar, även
> om
> > det är svårt vintertid i de värsta backarna.
> >
> > Men, Skeppsbron, är inte det en platt väg?
>
> Korrekt. Om du kommer från slottet och cyklar mot
> slussen tar backen vid där gamla stan slutar.

Platt men alltid motvind och fullt av ålandsresenärer + fulvändande taxibiler... :-) T

-17. Medvind till jobbet, snö och rätt dåliga vägar. Vanliga kängor istället för SPD. Fick dock se en fastkörd väghyvel på cykelvägen. Det är inte alla gånger! Hemåt snö, motvind och fortfarande rätt dåliga vägar fast nu med mer snö på.

bigmollo skrev:
> Nu vill jag att våren kommer.

Så har jag känt sen oktober...

geologen skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Nu vill jag att våren kommer.
>
> Så har jag känt sen oktober...

Ett tag längtade jag efter slask när jag skakade fram på de sämsta sträckorna. Men, gräset är ju grönare (eller mindre brunt) på andra sidan. Har nog hellre snö än slask iallafall. :)

Igår fick vi 13 cm blötsno vilket gjorde att det planerade distanspasset byttes mot att bygga snögubbar. Under natten kom det ytterligare 5cm men denna gången fint puder.
Skam den som ger sig, idag cyklade jag och det kändes helt ok men dock 15 sladdriga km.

Riktigt halt på de frusna cykelbanora i morse.
Man önskar att de inte skulle snåla så förbaskat på gruset!

Blir snöskotern till jobbet idag, skall bara lämna dottern på dagis sen till jobbet på en kaffe o hem, pappaledig? javisst.

Mer snö... Det är helt sjukt vad mycket snö vi har fått sen i torsdags och det bara fortsätter ramla ned :-/

Här i skåne slipper vi snö för det mesta. Har haft lite uppehåll i januari av lite olika anledningar men fan va gott att va tillbaks på cykeln igen och för en gångs skull var vinden med mig vilket ju är en riktig bonus när man hållit upp ett tag

//Magnus

En fin morgontur, om det inte vore för allt grus som de spritt ut, minst 2-3 centimeter.
Riktgt tungt lastade packväskor baktill och isigt blir spännande i kurvorna ibland.

Kanonfint väder, soluppgång , minus 3. En sällsynt bra början med andra ord.
Efter dryga milen började jag svära över allt grus som någon gödslat min väg med. Crossdäck och stålram gjorde nämligen att det lät som de dolda myntfyllda rummen i Super Mario. Pling-pling-pling-pling-pling...
Men gruset fyller visst en funktion: Glad i hågen svängde jag ner i ett skogsparti och hann kanske 20 meter innan båda hjulen släppte samtidigt och jag drattade omkull. Med fötterna fast i pedalerna gled jag och min stålhäst nerför en svag sluttning innan en buske stoppade oss. Under det fina puderlagret var det blankis, så det blev till att linka tillbaka till den ordinarie vägen och fortsätta lyssna på pling-pling-pling-pling...

Bet i kinderna, -13, undrar varför jag ansade skägget igår för?!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp