Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
vader skrev:
-------------------------------------------------------
> pling-pling-pling-pling...

(OT) får mig att tänka på taxibilarna i Singapore.
Hasteghetsbegränsningen är 80 km/t. För att taxibilarna inte ska köra för fort så börjar en klocka plinga över 80. Ju mer för fort desto snabbare plingar det. Och vid ca 110 så stryps bränslet. Om man ska till flygplatsen så kör dom naturligtvis gasen i botten konstant med resultatet att bilen rycker konstant pga att bränslet stängs av samtidigt som den plingar utav bara helvete. Pling-pling-ryck-pling-pling-ryck...

det var kallt att cykla imorse, hade lite för lite kläder på mig, termometern hemma visade 0 C, på jobbet var det -5, en lätt motvind på det så blev det kallare än väntat, men jag slipper iaf snön som en del verkar ha problem med. Var första turen på min nyihopbyggda pendlare, en Miyata oneten från nittionånting med en del nyare delar, funkade fint, behöver bara en lite längre sadelstolpe. Klickreglage nere på ramen är ju fina grejer jämfört med de friktionsreglage jag kört med tidigare, växlarna bara smäller i.

Vissa partier var snabba och fina, vissa partier var riktigt studsiga och isiga. Det var skönt att se solen igen.
/J

Riktigt trevligt och mysigt med soluppgång till höger, en fet måne till vänster och Tillman vid Karlberg. Ja, förutom den där stenen som omdömeslöst kastats över hela stan.

Fin cykling imorse. Sol, blå himmel och vitt på marken.

Grus:
+ det blir mindre halt.
- när man går i backen så e de inte skönt att bli sandpapprad.

(drattade på vänsterörat imorse på morgonens löprunda)

Min växelvajer hade frusit så min cykel var singelspeedifierad, på en lite för lätt växel.

Vitt och halt på cykelvägarna i vilda västern.
Vid Råckstarondellen ser jag omisskännliga märken av ett framhjulslapp, hinner tänka "säkert någon galning utan dubbar...", innan mitt framhjul glider iväg och höften och armbågen slår i backen.

Första vurpan någonsin (eller iallafall sedan jag började cykla i vuxen ålder)
Laptopen och mätglasen(!) som var i ryggsäcken på pakethållaren verkar ha klarat sig bra.

För övrigt soligt och fint, men mekaniken fungerade sisådär... fick köra singlespeed då växelreglaget vägrade samarbeta och va tvungen att stanna och dra isär bromsokarna efter varje inbromsning.
Min hoj är inte gjord för minusgrader helt enkelt.

Sjukt segt att komma igång med pendlingen efter förkylningar öroninflammationer och annat segt aticykelvirus som drabbat en. Dock var det en sjukt fin morgon med sol och klarblå himmel, -4 grader och lite vitt på backen...

Joakim Quensel skrev:
> Man önskar att de inte skulle snåla så
> förbaskat på gruset!

tillmann skrev:
> En fin morgontur, om det inte vore för allt grus
> som de spritt ut, minst 2-3 centimeter.

Åsikterna går isär ser jag:-) Själv gjorde jag misstaget idag och tog bilen. Aldrig mer, jag kommer hellre en timma för sent än sitta i bilkö.

Håller med både att det var ovanligt fint väder därute och att det var halt som fan mellan Råcksta och Vasastan. Inga vurpor men framhjulet gled lite ett flertal ggr, oftast där det blev lite off-camber. Dubbarna på mina 240's har blivit visst lite avtrubbad med årens gång, kanske dags att uppdatera...

Fint väder. Tog en extra tur genom skogen med crossen :)
Dubbdäck hade varit bra i dag.
Nu lunch.

Bilagor

• stig.svartvit.jpg
    stig.svartvit.jpg
    79.8 KB · Besök: 47
skön. pussade flickvännen hejdå på fridhemsplan, gick ner till blå och läste mig till kista. :)

mattel skrev:
> skön. pussade flickvännen hejdå på
> fridhemsplan, gick ner till blå och läste mig
> till kista. :)

Jobbar inte Skogling i Vällingby?

jo, men vi gör sällskap till fridhemsplan där jag ska byta. han åker så gärna en 'liten' omväg för min skull. :)

tror han har någon annan på väg tillbaka ut i spenaten..

Ovanligt glest med inlägg i dag på fm. Obefintligt med inlägg förresten. Min ursäkt är att jag inte cyklar två dagar i rad. Ni då?

Ljust!!!!

Det händer saker nr amn inte varit på jobbet åp en vecka!

SuperApe skrev:
> Min ursäkt är att jag inte cyklar två dagar i rad. Ni då?

Jag cyklade inte för att jag på väg till jobbet var hos ortopeden och blev "invaliditetsbedömd" efter en två år gammal pendlingsvurpa. Doktorn tyckte att benet med stålplattorna såg så fint ut så det blir nog inget större tillskott till cykelprylsbudgeten från försäkringsbolaget. Får finansiera vårens uppgraderingar med arbete istället. Skit också.

Jag har ingen ursäkt, såg inte tråden helt enkelt.

Pendlingen var riktigt fin idag. Så här lät det i en timme:
Knaster, knaster, knaster, ping, ping (stenskott mot ramen)
tut, tuuuut
knaster knaster piiinnng knaster flås knaster flås, pust (rödljus)
etc.

Tog bilen för andra gången i år. Tar lite lång tid att cykla vissa dagar beroende på var man har sina kundbesök. Däremot så såg det ju finfint ut genom rutan.

Jag tycker att det är så halt och att man måste ta det så lugnt att jag knappt kommer upp i över vilopuls påväg till jobbet. Tur att man har en trainer hemma så att kroppen inte förtvinar!

I eftermiddag ska jag köra ett spinningpass i Södertälje (frugan jobbar där). Blir en fin pendling på ca 5 mil för att komma till träningspasset! :-)

Fin pavéträning mellan Axelsberg och Örnsberg så länge kylan håller i sig. Rätt kort sträcka visserligen men man kan ju köra fram o tillbaks några ggr tills önskat resultat uppnåtts.

SuperApe skrev:
> Ovanligt glest med inlägg i dag på fm.
> Obefintligt med inlägg förresten. Min ursäkt
> är att jag inte cyklar två dagar i rad. Ni då?

Det var ensamt vid Karlbergs slott imorse, men så var jag lite tidigare än vanligt.

Annars var det fint och något kylslaget. Eftersom det numera ljusnar halvvägs till jobbet får man väl tigarelägga starten snart.

Dessutom verkar det vara pyspunkornas vecka. Bakhjulet i söndags, framhjulet igår kväll. Undrar om det är däcken som bråkar med mig. Har hört onda rykten och även sett Mollos mystiska punktering med samma sorts däck förra helgen.

evosmos skrev:
> Pendlingen var riktigt fin idag. Så här lät det
> i en timme:
> Knaster, knaster, knaster, ping, ping (stenskott
> mot ramen)
> tut, tuuuut
> knaster knaster piiinnng knaster flås knaster
> flås, pust (rödljus)
> etc.

+1

tillmann skrev:
> Dessutom verkar det vara pyspunkornas vecka.
> Bakhjulet i söndags, framhjulet igår kväll.
> Undrar om det är däcken som bråkar med mig. Har
> hört onda rykten och även sett Mollos mystiska
> punktering med samma sorts däck förra helgen.

Ta av däcken och kolla. Jag har bytt både fram och bak. Nu har de hållit bra.
/J

Fin pendling med nyoljad drivlina...

...ere bara jag, eller tycker ni oxå att det går åt mer olja för att hålla cykeln gnisselfri nu förtiden.
Vad har vägverket i gruset?

bigmollo skrev:
>
> Ta av däcken och kolla. Jag har bytt både fram
> och bak. Nu har de hållit bra.
> /J

Va fan, jag har ju kollat, skrubbat rent och ollat dem för extra tur.
Fan om det inte håller. Ska man verkligen behöva få pyspunka vart 230:e mil bara för det är vinter, eller?

heklamama skrev:
> Fin pendling med nyoljad drivlina...
>
> ...ere bara jag, eller tycker ni oxå att det går
> åt mer olja för att hålla cykeln gnisselfri nu
> förtiden.
> Vad har vägverket i gruset?

Jag har oxå lagt märke till att kjedjan behöver mer och oftare olja nu för tiden. Jag trodde att det berodde på att man bytt formel för oljan men det kanske är gruset som gör det. Har alltid kört med Finish Line Blött (den gröna) på vintern men den räcker inte ens en vecka längre innan det börja gnissla. Har gått tillbaka till Motorex Wet som håller något längre men grisar ner mer.

Jag har provat:
pedros syn lube.
Pedros ice wax.
Finish line röd.
Shimano wet.

Med mer eller mindre dåligt resultat.

Gunnar O. skrev:
> Har börjat vänja mig med kallväderscykling nu.
> -23 idag var inga problem.
>
> Men om två dagar cyklar jag i kortbyxor i
> Florida. AAAAhhhhh
>

Först tyckte jag lite synd om dig, men sen kände jag mig bara kränkt.
/J

Återtagit cykelpendligen. Det känns att jag inte cyklat på 2 månader men dubbdäck och lagom lufttryck gjorde sitt också. Mycket is på min ordinarie cykelväg så det var nog bra med lagom pumpat och gott om dubb.

Inte många som var ute och cyklade tidigt men jag blev omcyklad av något blinkande.

/A

Selast skrev:
> heklamama skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fin pendling med nyoljad drivlina...
> >
> > ...ere bara jag, eller tycker ni oxå att det
> går
> > åt mer olja för att hålla cykeln gnisselfri
> nu
> > förtiden.
> > Vad har vägverket i gruset?
>
>
> Jag har oxå lagt märke till att kjedjan behöver
> mer och oftare olja nu för tiden. Jag trodde att
> det berodde på att man bytt formel för oljan men
> det kanske är gruset som gör det. Har alltid
> kört med Finish Line Blött (den gröna) på
> vintern men den räcker inte ens en vecka längre
> innan det börja gnissla. Har gått tillbaka till
> Motorex Wet som håller något längre men grisar
> ner mer.

Oljar kedjan minst en gång i veckan, orkar dock inte göra rent den innan. Får se till våren om det är ngt kvar av den då osv.

Jovars:
DSC00136.JPG ht=725

Sex kallgrader och strålande sol sitter fint efter snöovädret som nästan begravt oss.

Idag var det vackert som en tavla att tuffa fram utmed Lännerstasunde i Nacka. Saltsjö-Duvnäs badade inbäddat i frost i blekt gryningsljus. Senare på Stadsgården var det Skeppsholmen, Blasieholmen och Gamla stan som bjöd på ett infruset skådespel i morgonljus.

Även om benen var lite sega och hungern slet i magen (tryckte dumt nog en Proviva-shot innan jag drog) var det en förmån att cykla idag på morgonen. Kan bara bli medvind hem :)

Cykelbanan utmed Värmdövägen var en expossé i svallis. Dubbisar kändes bra.

Efter min flytt från storstad till skogen så har jag 5km underbar kurvig, backig småväg in till tågstationen. Ända tills idag har jag hojat denna väg med min cross med små spd- pedaler (men vanliga skor) och stor rädsla för stöld. Men idag hämtade jag min "nya" pendlare (fick den gratis av vaktmästaren) som är en damracer, ni vet dem med två tunna överrör som går hela vägen ned till baknavet, utrustad med 5 växlat nexus och nya däck. Jag var lite orolig för att den skulle vara jobbig att trampa på men blev jäkligt glatt överraskad - det gick som en dans, kände riktig cykelglädje faktiskt! Lite smalt styre men skön sadel och skön känsla, inte alls som jag trodde det skulle bli. Så nu längtar jag faktiskt efter morgondagens lilla morgon- och kvällstur. Tror faktiskt att det skulle gå att pendla mycket längre med hojen, så man behöver inte en dyr maxad pendlare för att ta sig fram med glädje...

Fjärdebrunn skrev:
> Idag var det vackert som en tavla att tuffa fram
> utmed Lännerstasunde i Nacka. Saltsjö-Duvnäs
> badade inbäddat i frost i blekt gryningsljus.
> Senare på Stadsgården var det Skeppsholmen,
> Blasieholmen och Gamla stan som bjöd på ett
> infruset skådespel i morgonljus.

Vilken beskrivning! Önskar att min väg mellan Kungsholmen o Sundbyberg var lika fin!

Nytt rekord idag. Uppför Huvudsta Allé gick stod mätaren ett tag på låga 10,6. Så långsamt tror jag aldrig det har gått förut.

Årets första pendling utan att behöva belysning. Fast sista biten var det gränsfall. jaja, det blir i alla fall 5 minuter mer dag för varje dag. :)

Kallt imorse.
Frusna vajrar -> singlespeed. Jag är förvånad över hur bra det går, har man inte växlar så vänjer man sig, tydligen.
Idag fungerade iallafall bromsar efter ett tag.
Ikväll blir det sent, cykeln får sova på jobbet.

Morgonen bjöd på en dystert mulen tur på 34 min (1mil cykelbana på landet+5km statstrafik)
det kändes riktigt bra.
hemturen bjöd däremot på en frodig motvind så att turen istället tog 50min svettigt värre :-)
Nu till det svåra HUR kan det blåsa från öst när oväder närmar sig från sydväst finns här någon
hobby Pohlman som kan förklara ?
Ha det
oldGT

Rullade ut i morse, +2 och lite snö på backen.
Cyklade iväg in mot stan försökte undvika det värsta slasket, men när man närmade sig stan ca 4.5km vart det blött och jäkligt.
Jönköping har inte riktigt det bästa vintervädret kan man säga.

Ska se hur det ser ut nu ikväll när jag ska cykla hemmåt igen. Ska tydligen ha frusit på.

Kedjor är så billiga att man kan se dem som slitdelar på korta perioder. 150-200 kr får man en finfin kedja för. Även om man byter tre gånger per år blir det inte så värst mycket pengar. Rengöra vettigt går ändå inte, för det som verkligen sliter sitter på insidan och går tyvärr inte att tvätta ur (demontering av alla länkar funkar, men är knappast ett alternativ). Så, gnugga rent utsidan med trasa, olja och kör. Själv oljar jag med 2-3 månaders mellanrum, och det räcker gott för mig som inte cyklar i skogen. Inget gnissel.

Ingemar skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Idag var det vackert som en tavla att tuffa
> fram
> > utmed Lännerstasunde i Nacka. Saltsjö-Duvnäs
> > badade inbäddat i frost i blekt gryningsljus.
> > Senare på Stadsgården var det Skeppsholmen,
> > Blasieholmen och Gamla stan som bjöd på ett
> > infruset skådespel i morgonljus.
>
> Vilken beskrivning! Önskar att min väg mellan
> Kungsholmen o Sundbyberg var lika fin!
>
> Nytt rekord idag. Uppför Huvudsta Allé gick stod
> mätaren ett tag på låga 10,6. Så långsamt
> tror jag aldrig det har gått förut.

Tack för den vänliga kommentaren. Tror dock att du inte riktigt har koll på hur bra du har det :)

Pendlade för 2 vintrar sedan till Sundbyberg. Mullig tur på 2,7 mil enkel. Efter att ha avverkat slussen, munkbron och tegelbacken fick man på de turerna flyta ut på Kungsholmstrand, över bron och vidare utefter Ulvsundasjön ända bort till Bällsta Bro. Just sträckan förbi Huvudsta slott är rätt fin. Jag gillade hela biten Stadshuset-Bällsta Bro. Sjönära hela vägen.

Hemvägen idag var häftig. Det klarnade upp när jag stack från jobbet vid 18.15. Tror tempen föll 2-3 grader under de 45 min jag mosade på uppför Nackas backar.

Ingemar skrev:
> Nytt rekord idag. Uppför Huvudsta Allé gick stod
> mätaren ett tag på låga 10,6. Så långsamt
> tror jag aldrig det har gått förut.

Huvudsta Allé är den segaste motan på min dagliga pendling också. Den känns oförklarligt tung med tanke på att den varken är särskilt lång eller brant. Men med 10,6 slår du nog ändå mitt antirekord med ett par knutar (om man inte räknar med en morgon då jag var tvungen att bromsa in och vara tillfällig hejaklack åt en mamma på väg uppför backen på en gnisslig Kronan med två ungar i släpvagn...)

-3 och strålande sol och lätt motvind ut på jobbet. Höga och nyplogade plogvallar. -17 när jag kom hem och fullmåne. Lätt motvind hem också och således lite bitigt i kinderna. Klarade fötterna tack vare värmesulorna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp