Började dagen med att konstatera svår halkrisk (visade sig vara fel senare), och drog därför upp dubbdäcken ur källarförrådet och monterade på dem. Torkade av och oljade kedjan också. Det gjorde tyvärr att jag blev rejält sen, så jag bestämde mig för att hoppa över första föreläsningstimmen.
Trampade iväg, och efter bara hundra meter konstaterade jag att bakhjulet hade en bula. Jag fattade direkt att jag hade missat att få bort slangen vid ventilen, och mycket riktigt. Stannade efter ca 500 m och började fixa. Släppte ut luften och försökte massera in slangen, men det var hopplöst. Då grävde jag upp min Victorinox från väskan och med hjälp av plattskruvmejseln lyckades jag efter 10-12 minuter äntligen få in slangen och få kanttråden på plats. Jag hade pump med mig, så jag pumpade upp och trodde allt var frid och fröjd.
Nähädå. Jag hade lyckats få på framhjulet skevt. Inte så mycket att det syntes direkt, men bromsskivan gick i oket en gång per varv. Svor och spottade en stund innan jag fick det rätt. Tror det kan ha hamnat skit i dropouten så att det inte blev tajt.
Ca 20 minuter efter att jag lämnade hemmet hade jag äntligen rört mig mer än 500 m!
Trots kylan kunde jag för ovanlighetens skull arbeta med bara händer utan att bli så värst kall. Mycket märkligt!
Jag upplever inte att dubbdäcken slöar ner mig så värst mycket. 2-3 km/h verkade det försvinna i snitt. Inget enormt.