Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Började dagen med att konstatera svår halkrisk (visade sig vara fel senare), och drog därför upp dubbdäcken ur källarförrådet och monterade på dem. Torkade av och oljade kedjan också. Det gjorde tyvärr att jag blev rejält sen, så jag bestämde mig för att hoppa över första föreläsningstimmen.

Trampade iväg, och efter bara hundra meter konstaterade jag att bakhjulet hade en bula. Jag fattade direkt att jag hade missat att få bort slangen vid ventilen, och mycket riktigt. Stannade efter ca 500 m och började fixa. Släppte ut luften och försökte massera in slangen, men det var hopplöst. Då grävde jag upp min Victorinox från väskan och med hjälp av plattskruvmejseln lyckades jag efter 10-12 minuter äntligen få in slangen och få kanttråden på plats. Jag hade pump med mig, så jag pumpade upp och trodde allt var frid och fröjd.

Nähädå. Jag hade lyckats få på framhjulet skevt. Inte så mycket att det syntes direkt, men bromsskivan gick i oket en gång per varv. Svor och spottade en stund innan jag fick det rätt. Tror det kan ha hamnat skit i dropouten så att det inte blev tajt.

Ca 20 minuter efter att jag lämnade hemmet hade jag äntligen rört mig mer än 500 m!
Trots kylan kunde jag för ovanlighetens skull arbeta med bara händer utan att bli så värst kall. Mycket märkligt!

Jag upplever inte att dubbdäcken slöar ner mig så värst mycket. 2-3 km/h verkade det försvinna i snitt. Inget enormt.

Lite oväntat mys-episkt på väg hem idag, trodde det var regn på väg, inte snö.

Fin före trots 3-4 cm ny halvblöt snö. Har en sträcka på 2 km som är icke upplyst 70-landsväg, och det kändes inte toppen. Men de flesta bilister verkade ha vett att sakta ner.

Dagens pendling får 4 av 10 dubbdäck.

//Erik

Det låg tillräckligt med snö på min väg för att det skulle bli märkbart ljusare och tystare. Fast det som kom i luften hade övergått till snöblandat regn.

Joakim Quensel skrev:
-------------------------------------------------------
> Vurpade på en isfläck på vägen hem. Inga
> skador.
> Blir dubbdäck i morgon!

Välkommen i klubben, det krävs en vurpa eller två för att komma fran till sådana beslut :)!

Senast redigerad av en moderator:
bonbon skrev:
> Lite oväntat mys-episkt på väg hem idag, trodde
> det var regn på väg, inte snö.

+1
Mysigt var ordet

Halt på väg till jobbet och mysig hem.

Kul när det varierar lite:)

Kom på mig själv med att små-le cyklandes hem idag,
mysigt med fallande snö och puder på vägarna.

Lagom varmt klädd och dubbarna gjorde sitt, inte en tendens till att släppa någonstans.

Det varslar om halka imorgon.

Bilagor

• Örbyleden.JPG
    Örbyleden.JPG
    33 KB · Besök: 51
Höstens andra vurpa på hemvägen. Kände mig löjligt nöjd första milen, dubbar på, rätt klädd, bra lampa. Och så ska nån jävla curlingförälder tokbromsa framför mig på "cykelbanan" utanför Eriksdalshallen för att släppa av ungarna. Fick nästan stopp men touchade i trottoarkanten. Landade på blåmärkena från förra vurpan. Skönt skönt.

regaman skrev:
> Ny på happy och ny på cykelpendling.
>

Välkommen! :)

var inte så kallt i morse, en extra jacka var feltänkt. gårdagens blöta vantar var inte heller optimala men någonstans däremellan hade varit bra, dvs i snitt var jag helt rätt klädd.

Blev prejad av en SL-buss på Vasagatan i morse. Han kör om precis innan busshållptasten för att då jag är i höjd med hans bakflygel svänga in till hållplatsen. Allt utan blinkers.

Efter gårdagens vrupa så bytte jag till vintercykeln, en gammal 12-vxl 80tals-racer med dubbdäck. Det var nog tur det för det var svinhalt på sina ställen!

Imorse var man ganska ensam på cykelvägarna. Kan konstatera att Schwalbe marathon Winter funkar bra på is.
/J

+1 på alla mysberättelse från igår: jag cyklade skogen (Ågesta) hem och på en liten, mörk uppförskulle med glänsande nysnö upplyst av min lampa kom en älg trampande över vägen och vände om lite nonchalant för att titta på mig, hans (hons?) kompis stod kvar på andra sidan vägen och jag cyklade mellan dem med kanske 2 m avstånd till bägge två. Dem hade inga reflexer på.

Idag träffade jag hela 5 pendlare på 2 asfalt-mil och alla var glada, pigga 50+ kvinnor. Rätt trevligt men jag började undra varför grabbarna verkar banga så fort det blir konstigt väglag?

Ha en bra dag!

segt norrut i motvinden på 479 smattrande dubb. mötte faktiskt nästan lika många hårdingar på hoj som vanligt till min förvåning.

idag var det lite sladdigt på sina håll. Igår var det poliskontroll på vägen hem..det miossade jag att skriva förut..

Tomt å ensamt hela vägen fram till Sveavägen.... Vart tog alla vägen?

bjorre skrev:
> Vart tog alla vägen?

De sitter nog hemma och tokshoppar på cyclecomponents.

Snorhalt så det blev premiär med dubbisar. Tungt och trögt på oplogade cykelvägen, så jag gled upp upp landsvägen istället till bilisternas stora förtjusning.

Joakim Quensel skrev:
> Blev prejad av en SL-buss på Vasagatan i morse.
> Han kör om precis innan busshållptasten för att
> då jag är i höjd med hans bakflygel svänga in
> till hållplatsen. Allt utan blinkers.

Usch, det där har hänt mig fler gånger, jag har hittills lyckats bromsa mig ur det hela innan det gått riktigt illa, och nu har jag lärt mig att se upp. Hoppas du klarade dig ok iaf, helt sjukt klumpigt beteende av busschaufförerna - och farligt!

Instämmer i lovsången till dubbar, fina glashala vägar man kunde flyga fram över och tänka, vilken tur att jag satte på dubbdäcken.

Bussar, och Taxi på Vasagatan är en mycket stor riskfaktor och cykelbanan är ett skämt.
JQ: Tur att det gick bra.

pean skrev:
> Joakim Quensel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blev prejad av en SL-buss på Vasagatan i
> morse.
> > Han kör om precis innan busshållptasten för
> att
> > då jag är i höjd med hans bakflygel svänga
> in
> > till hållplatsen. Allt utan blinkers.
>
> Usch, det där har hänt mig fler gånger, jag har
> hittills lyckats bromsa mig ur det hela innan det
> gått riktigt illa, och nu har jag lärt mig att
> se upp. Hoppas du klarade dig ok iaf, helt sjukt
> klumpigt beteende av busschaufförerna - och
> farligt!

Busschaufförer eller åtminstone de i kombination med sina ofantliga fordon är livsfarliga. Upplevt deras skräckvälde på sturegatan en gång för ca. en vecka sedan. Nu har jag bestämt mig för att hålla avståndet - åtminstone till sommaren... och då jävlar blir det match igen. =)

Kallt men fint. Är det någon mer än jag som alltid har motvind. Först tungt som f.n till jobbet, och så vänder vinden vid lunch för att det ska bli lika tungt hem. Cyklar från Nacka till Solna och tillbaks, alla ni som cyklar åt andra hållet, dvs. från väst till öst till väst, måste ha det lätt. Någon som vet om det finns någon statistik om hur det normalt blåser på en viss plats? Vill få min tes bekräftad.

Bestämde mig igårkväll för att jag inte riktigt orkade sätta på dubbisar vilket gjorde morgonens tur lite mer spännande. Blev ett bakhjulsläpp i ett övrigt tomt och fint i Ursvik, stigarna är inte riktigt frusna ännu men snart! :-)

/Thomas

Motvind!
Igår på väg hem pajade baxväxelvajerns hölje (sista, böjda biten nere vid bakväxeln) med följden att det bara går att växla mellan minsta och näst minsta drevet bak. Detta förträngde jag naturligtvis så fort jag kom hem och blev påmind om det först imorse när jag skulle ta ut jonnen.
Så i motvinden var det ganska segt att bara ha de minsta dreven bak till förfogande.

Mötte förresten många sköna klssiksa trafikanter igår:
1. Killen med svarta kläder, svart cykel och rött blinkande ljus framåt, cyklandes på fel sida.
2. Gubben i den stora jeepen/pickupen som har tillräckligt stort fordon för att kunna ignorera neråtpekande gul triangelformad skylt.
3. SL-buss som MÅSTE fram till varje pris de där sista 20 metrarna innan hållplatsen.
4. Två vänninor med varsin stor hund som, så att säga, går fyra i bredd, med koppel i två av tre "luckor" - gäller bara att gissa rätt!

Tjo, idag var det livat i holken! Dubbdäck är tydligen för mesar, skall bara kasta hjälmen oxå så är jag jättetuff!

Det är ju sandat nu så nu funkar krypkörning, men så sent som igår cyklade jag förbi någon i kurvan som med högst snopen blick borstade av sina kläder... Själv har jag bytt till en tuffare hantering, jag lämnar cykelbanan en avfart tidigare och cyklar mellan husen och får sedan en tuff liten nerförsbacke rakt ner på bron. Mera backar och snitsigare bana är ju bra har jag hört ;)

Isbana hela vägen. Styrande snö/islager i skogssektionerna. Tog drygt 10 minuter längre än normaltiden med slicks och torra vägbanor...

Nästan sommarväder i dag (soligt, svag vind och 8-10 plusgrader), så att rulla runt på dubbdäck kändes rätt löjligt!

På hemvägen var det totalt stopp för bussar och spårvagnar från utanför Storan ända upp till Brunnsparken. Blockerade vägen helt, så jag drog en sträcka på trottoaren lite fult sådär. Såg en sån där GBG Spårvägar-person med hiviz-väst så jag ropade "Förarstrejk, eller?" men hon bara skrattade "Nej!".
Såg inga spår av nån olycka eller demonstration, så jag undrar vad som orsakade stoppet, och hur länge det varade (de började röra sig strax efter att jag hade passerat)?

I går kändes det extra skönt att cykla, jobbarkompisen hade inte stängt bagageluckan på sin bil ordentligt så den lilla lampan hade drgit ur battriet....blev att leta reda på skarvsladdar och laddare för hans del. Vilka bekymmer man slipper när man cyklar, själv rullade jag hem utan problem med det mysiga ljudet från dubbdäcken.

Idag var det kallt. Tog en extrasväng på Ekerö innan jobbet idag. 55 km kändes fint i tårna.
/J

bigmollo skrev:
> Idag var det kallt. Tog en extrasväng på Ekerö
> innan jobbet idag. 55 km kändes fint i tårna.
> /J

55 km och 07:51 på jobbet.
Respekt! :-)

slappade 15 minuter innan avfärd så var den dagen förstörd. På plussidan har jag dock hittat en klädsel som skänns funka ner till (sånär som på vantar) - 20.

Joakim Quensel skrev:
> Du är en sjuk människa.

Tack. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp