Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
there ought to be a law skrev:
-------------------------------------------------------
> Eloge till plogning av cykelstråket längs
> Götgatan södergående man han nästan vänja sig
> av vid snömodd under skärmarna innan den kom
> tillbaka i Bandhagen.

Vad sjutton! På min sida Södermalm tog det över 30 timmar innan de började ploga gång- och cykelbanor. Annat var det på Värmdö, där var dom igång med plogarna redan vid nio-tiden i lördags morse. Antar att Stockholms trafikkontor bara har öppet vardagar, 9-17.

Mums, skön pendling med piskande snö i fejan. Mer sådant!

/STEFAN

Dagens upptäckt, 1,5" hårdpumpade slicks är tydligen inte helt optimalt i lössnö...=D

Frå nog ta och ändra på det i veckan:)

Annrs än rolig pendling med många utmaningar..:)

I Stockholm stad prioriterar man att ploga runt stadshuset och riksdagen, sen kan resten av staden röjas om dom ids... SL spar tydligen mycket pengar genom att inte skotta tvärbanans perronger, i sjöstaden har dom inte gjort någonting på perrongerna sen snön föll natten till i lördags :-/ (tog fö bussen i morse) T

Grymt härlig pendling idag. Hade medvind hela vägen till Kristineberg. Det blir tuffare på hemvägen.

Toni är galen. På riktigt.
/J

Jag tyckte att det var ganska bra plogat på cykelvägarna i både Huddinge och Stockholm. Däremot, vid kombinerade cykelväg/bilväg (hornsgatan bl a) och vanliga vägar var det moddigt och dåligt. Hellre hårt packad snö och is, än snömodden.

Gällande morgondagens pendling, så kändes det som att åka utför med längdskidor. Det går väldigt fort frammåt/utför men när man försöker svänga så blir det vingligt...

Tog en liten omväg, räknade inte med att gångbanan längs Årstaviken skulle vara så kul. Fast blåsten kanske håller den ren. Funderade en sekund på om jag skulle gå till jobbet. men jag ahde tejpat igen hjälmhålen framtill igår, så jag hade inga ursäkter. Fast det var ganska "spårigt".

Jaja, jag slapp ju sitta på ett tåg och vänta på att våren skall tina växlarna, eller i en bilkö för att nån trodde att 4-hjulsdriften var lika bra på att få stopp på bilen som att få fart på den. Vi har det rätt bra ändå.

Senast redigerad av en moderator:
Tjipp

Enskede - Östermalm, sthlm. Skansstullsbron var mysig, mycket vind och vass snö. Tyvärr var det rätt så måddigt vissa delar på götgatan, genade lite på trotoaren.

Den delen jag tyckte var jobbigast var nog nedanför slussen in på skeppsbron, där de håller på att bygga om. Inte lätt att cykla i "cykelbanan" där, 10 cm snömodd, bilarna vi akta på sig.

Får se hur resan hem går.

// Micke

Jobbarkompisen gav upp innan södertälje från Järnahållet, då hade han köat i över en timme pga alla idioter med sommardäck på motorvägen... :-/ T

Det är inte ofta som man kan dundra fram längs bergslagsvägen i überljudsfart i snöinferno. Det är härligt när det blåser i baken...eller tagen av storm bakifrån... Ska ha detta i minne när jag ska hem.

Lite moddigt första km på den lokala vägen, men väl framme vid cykelvägen var det inga problem. Välplogat från Danderyd till Solna C. Precis som tidigare vintrar verkar de ha en klenare plogbil kring Solna C och längs Råsundaleden bort mot Ankdamsrondellen, och vidare över järnvägsviadukten mot Vreten. Trots att det är plogat finns det ett par cm moddlager kvar.

Mötte nästan inga andra cyklister, men fascineras över att en och annan medelåders dam tappert trampar på som vanligt med tung damcykel, standarddäck och lång kappa.

Det var lite glest på cykelbanan i morse, i värsta rusningen hade jag enskede-blasieholmen 5-6 cyklister att kränka. Det brukar vara ett 30-tal, plus alla andra som också gillar att ta det lite fortare, idag var jag snabbast. De riktiga pendlarsvettona, happyiterna och svettosana som vanligtvis kör om en på sina cx var som bortblåsta.
-RacingRalf levererade, som vanligt.

I dag var det premiär för temphjälmen till jobbet. Det måste verkligen vara den perfekta vinterhjälmen, så himla varm och gosig när den sluter om kring kinder och öron! :-)

Joakim Quensel skrev:
> I dag var det premiär för temphjälmen till
> jobbet. Det måste verkligen vara den perfekta
> vinterhjälmen, så himla varm och gosig när den
> sluter om kring kinder och öron! :-)

Vi vill se BILDER!!! =D

Fun-ride-o-ometern pekade rakt upp hela turen!
Så det var ju bara toppen att det hela tog typ 30% längre tid. Framstänkan bröts av i första och enda rejäla snödrivan vid åstafältet. Ska bli kul med skjuts hem sen, av medvinden. Tyckte det var ganska många cyklister ute, fattas bara, det här ville man ju inte missa!

Oj vilken skrattfest det var i dag med 30 centimeter oplogad snö och storm :-/

+1! tänkte att tempohjälm vore nåt i morse när jag låg i bocken i stundtals 10-15 blås. :-)

bigmollo skrev:
> Joakim Quensel skrev:
> --------------------------------------------------
> > I dag var det premiär för temphjälmen

> Vi vill se BILDER!!! =D

Fixien är grym när det är halt! Skönt att se att det finns fler galningar som tycker det här med snö är kul (eller är ni ironiska allihopa?). Körde faktiskt om en annan människa på fixed idag, en gul Peugeot på som svängde in på Villavägen där jag kom susandes (ja, vi är i Uppsala då alltså), det var nog första fixed jag sett på min jobbpendling någonsin.

Idag vill vi ser fler bilder i en den här tråden!

bigmollo skrev:
> Joakim Quensel skrev:
> -----
> > I dag var det premiär för temphjälmen till
> > jobbet. Det måste verkligen vara den perfekta
> > vinterhjälmen, så himla varm och gosig när
> den
> > sluter om kring kinder och öron! :-)
>
>
> Vi vill se BILDER!!! =D

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1018031

*micke* skrev:
> Oj vilken skrattfest det var i dag med 30 centimeter oplogad snö och storm :-/

Japp, oplogat hela vägen till jobbet dessutom.
Bara såpass mycket bilspår att det spårade och kastade sådär härligt både fram och bak.
Maxpuls och mjöksyra är härligt på måndagsmornarna.
De 8km jag har till jobbet brukar ta ca 20 minuter, idag tog det nästan 50.
Nu sitter jag och eftersvettas en timme efteråt och njuter av mina mjölksyrabrännande lår.
Mums för när man skall hem.

Omoraliskt roligt med snödrev, isfläckar, stickandet i ansiktet och allt folk som glor på en som att man kom från en annan planet. Nej, är inte ironisk. Galet kul! Året bästa pendlingsmorgon än så länge!
Blev en lite längre tur i morse för jag var tvungen hämta en grej nere på stan. Cyklade Gröndal-Slussen-Adolf Fredriks Kyrka-Vanadisplan på min 30-tals überhoj utrustad med dubbdäck. Inga problem. Ska försöka ta nån bild på hemvägen, kameran är med.

Grymt kul cykling idag. Kom fram med ett stort leende på läpparna. Stundtals gör kramsnön att 20 känns grymt fort och 25 som en färd mot en allt för tidig död. Men det var lite ensamt på cykelbanorna. Mötte inte ens killen på rullskidor som brukar trotsa både is o lövhalka. Undrar varför?

Blandat före men aldrig solen i ögonen. Utan framskärmar kommer vintern bli en fröjd för den här snön kommer väl inte bli slaskig förrän till våren... instämmer i ett 30%-igt tidspåslag.

MickeS skrev:
> *micke* skrev:
> -----
> > Oj vilken skrattfest det var i dag med 30
> centimeter oplogad snö och storm :-/
>
> Japp, oplogat hela vägen till jobbet dessutom.
> Bara såpass mycket bilspår att det spårade och
> kastade sådär härligt både fram och bak.

Precis. Jag hade fullt sjå att hålla hojen upprätt och rakt fram.

kitzblitz skrev:
> Tyst. Ensam. Poetisk. Hypnotisk. Men för kort.

du får ta den långa vägen kb, den riktigt långa...

Underbar cykling på vita vägar i Tokholm, det gäler att passa på innan allt är sandat och salttat och omvandlat till en brun sörja. Bästa var i motvinden med snön piskande mot ansiktet, Happy!

Trodde det skulle vara besvärligare, mina 18,5 km tog inte mycket mer än 10 min extra, men med tanke på hur det snörar utanför mitt fönster just nu kanske jag får så att jag tiger på vägen hem. Måste dock ta mig i kragen och köpa ett par vinterskor, börjar blir duktigt kallt om fötterna.

Andreas T och Vader tack för motvindsynpunkter och länk. Verkar som jag inte var helt ute och cyklade...

pean skrev:
> Fixien är grym när det är halt! Skönt att se
> att det finns fler galningar som tycker det här
> med snö är kul (eller är ni ironiska
> allihopa?). Körde faktiskt om en annan människa
> på fixed idag, en gul Peugeot på som svängde in
> på Villavägen där jag kom susandes (ja, vi är
> i Uppsala då alltså), det var nog första fixed
> jag sett på min jobbpendling någonsin.
>
> Idag vill vi ser fler bilder i en den här
> tråden!

Ni som kör enväxlat, vad för utväxling har ni? Kör ännu med min sommarvariant på 42/15, men det känns lite trögt ibland. Visserligen är denna dag kanske ett dåligt exempel för en normal vinterdag, men dubbdäck och vinterkläder gör att det känns lite tungt. Funderar på 42/16 eller 17.

hansm skrev:
> Ni som kör enväxlat, vad för utväxling har ni?
> Kör ännu med min sommarvariant på 42/15, men
> det känns lite trögt ibland. Visserligen är
> denna dag kanske ett dåligt exempel för en
> normal vinterdag, men dubbdäck och vinterkläder
> gör att det känns lite tungt. Funderar på 42/16
> eller 17.

Jag kör 52/19 med 700-hjul. Förra vintern körde jag 32/12 på 26", det var bra när det var snömodd, men dåligt när det var bra väglag.

Jag kör 34/14 fixed på 26" och Racing Ralf 2,25 pumpat till 2.5 bar ungefär. Ger ungefär samma radie som ett 700 hjul m tub och luftmängden/hårdheten gör att det blir stötdämpande utan att bli guppigt vid hög kadens. Tack vare 165-vevar är det lätt att hålla upp kadensen och EB gör att man lätt kan klicka in och ur och sätta fötterna på ramen när nedförsbackarna annars skulle trampats ur.

>
> Kör ännu med min sommarvariant på 42/15, men
> det känns lite trögt ibland.

Jag kör fixed med dubbdäck och 42/15.

/STEFAN

Löjligt härligt!

Första bonusen:
Kom ihåg att ta ur lite vaddering ur hjälmen för att kompensera för hjälmluvan i morse. Gjorde att jag slapp den där bakfyllesimulatorn som infann sig efter en mil förra resan.

Andra bonusen:
Bytte till tightsen med windstopperframsida så jag kunde lämna knävärmarna hemma, blir lite smidigare så.

Tredje bonusen:
Vädret! När man vet att det väntar en varm dusch efter lite exponering så är snön och snålblåsten bara härlig.

Några små minusar:
- Windstopperjackan blev för varm för -2, skulle nöjt mig med powerstretchen istället.
- Glasögonen började sätta igen rejält efter ung. 2/3 av resan. Nån som vet var jag kan köpa en skigee http://www.skinet.com/general/2008-02/skigee och komplettera pendlarutrustningen med?

Fick höra ett citat från min dotter Sofia, 4 år, imorse (jag trampade iväg innan de vaknat):
"Idag cyklar väl ingen?" citat Sofia. Jo, pappa cyklar. "Ja, men ingen annan i alla fall." Citat Sofia.

Pendlar idag i snöstorm och hård motvind, russinpåse där mellan bena efte jag kom in i värmen på jobbet 0705.

Nu verkar vädret vara värre, den nya happy LED lampan funkar över förväntan.

Little Stereo (på jobbet) skrev:
(tog fö bussen i morse) T

Inte så konstigt att du är bitter ;)

hansm skrev:
------------------------------------------
> Kör ännu med min sommarvariant på 42/15
...

Jag flippade hjulet förra veckan från 48/14 till 48/15, kör fortfarande med slicks. Det blir dock dubbdäck eller liknande i veckan och då är det möjligt att det blir 17 i bak.

Edit: Tog bort lite onödig text.

Ingemar skrev:
> Mötte inte ens killen på
> rullskidor som brukar trotsa både is o lövhalka.
> Undrar varför?

Han kanske åkte skidor v 1.0 istället för rullisar. :-)

Vad tror ni om att montera spd-pedaler på min 30-tals pendlarhoj? Är det ens möjligt? Skulle vilja använda fler muskler än framsida lår under pendligen.

Joråsåatt, motvind och snön piskande mot ansiktet hela vägen till Järfälla. Ett par glasögon hade nog kunnat vara på sin plats. Annars var det lajbans, dubbdäcken har riktigt bra driv precis som det ska va alltså :).

Jag ångrar att jag fegade ur och tog tuben idag.
Hoppas det sköna vädret håller i sig.

garpa skrev:
> Vad tror ni om att montera spd-pedaler på min
> 30-tals pendlarhoj?

Stilpolisen och cykeldyrkarna kommer att slåss om att få korsfästa dig, för ditt brott mot vedertagen estetik och bristande respekt för sporten.

garpa skrev:
> Är det ens möjligt?

Pedaler är nog det ställe på cykeln där det finns minst antal olika dimensioner att välja mellan, så oddsen är goda.

garpa skrev:
> Skulle vilja använda fler muskler än framsida lår
> under pendlingen.

Så himla mycket har inte SPD-pedaler att erbjuda i det fallet, den absoluta majoriteten av det nyttiga tramparbetet kommer därifrån ändå. SPD-pedaler handlar mer om att hålla foten bekvämt på plats, avlasta uppåtgående pedal, en liten hjälp att komma förbi dödlägena, och möjligheten att ta i mer i spurtsituationer.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp