Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> Stilpolisen och cykeldyrkarna kommer att slåss om
> att få korsfästa dig, för ditt brott mot
> vedertagen estetik och bristande respekt för
> sporten.

Härligt! :) Med spd-pedaler kan jag cykla ifrån dem!

dabac skrev:
> Pedaler är nog det ställe på cykeln där det
> finns minst antal olika dimensioner att välja
> mellan, så oddsen är goda.

Det var det jag var ute efter. Jag ska undersöka saken närmare.

dabac skrev:
> SPD-pedaler handlar mer om att hålla foten
> bekvämt på plats, avlasta uppåtgående pedal,
> en liten hjälp att komma förbi dödlägena, och
> möjligheten att ta i mer i spurtsituationer.

Det är ju det jag vill! På min mtb upplever jag det som att jag tar mig upp för branta backar lättare med spd än utan just för att jag kan ta i med båda benen samtidigt. Det är den effekten jag vill ha upp för Liljeholmsbron och Västerbron.

garpa skrev:
> dabac skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pedaler är nog det ställe på cykeln där det
> > finns minst antal olika dimensioner att välja
> > mellan, så oddsen är goda.
>
> Det var det jag var ute efter. Jag ska undersöka
> saken närmare.
>

Jo, men det finns flera. Framförallt finns det en gammal och en ny standard som nästan alla följde på sin tid. Med 99.9% sannolikhet har du inte den "nya" på din 30-talare...

Min Veloce-grupp grät en tyst skvätt när den till slut fick komma in i värmen på jobbet idag.

Den hade förstås drömt om ett glassigt jobb när den satt på sitt plan från Vicenza till Dresden och vidare till Stockholm. Visst, nån elitägd Pinarello kanske inte skulle få vara aktuell, men i värsta fall en sommarkörd gubbracer med mycket fritid. Men det här slavgörat?? Slita sig fram genom slask, modd och lera, dragen av slitna vajrar, inte fått duscha på flera veckor...

Som italiensk gästarbetare kan Veloce leva med mycket, men gränsen går vid de högljudda finska mobbarna som just signat på för säsongen. De kaxiga Hakkapelittadäcken svär och surrar fram i snön medan de slänger iväg ständiga påhopp som "hellre japaaner än skööra fjolliga gipskatter".

Vid kanotklubben i Huvudsta brann det fullkomligt. Bakdäcket spann loss och spottade ur sig "Fiifaan vikka caféposörer, växlar sämre än fiksi". Veloce slängde av sig kedjan och gick ut i strejk. Efter ett kort krismöte och löften om varm tvätt och smörjning ikväll kunde vi åka vidare men jag känner mig som en riktigt usel arbetsgivare.

Snitt på 14 km/h idag (jfr svettosnitt på mellan 27 och 31 beroende på årstid och trafik).

Jag har blandat upp Veloceprinsessorna med lite mer råbarkade Miragepigor. Det är inte riktigt lika kinkigt då kan jag rapportera, även om om man får växla enligt tvåtre-upp-och-entvå-ner sedan ett tag tillbaks.

Haha, vilken pendlarpoesi, Campa.

Här hemvändarsnön börjat falla så sakta...

Det var inte många spår till eller från cykelförrådet idag.
20081124109-776173.jpg
.

Men jag bor ju ändå i Uppsala, det ska mycket till för att folk ska sluta cykla här. Kanske för att det inte direkt finns några bra alternativ för att transportera sig.

Riktigt mysigt och ljust med all snö, även på en sträcka som saknar belysning helt (den brukar vara kolsvart). Men på gatorna var det inte kul, "sönderkörd" snö flyter man bara omkring på. Tur att det mest är parkväg.

Gapflabb hela vägen! det var helt underbart. Med 1,4 bar i RR2,25 spårade det dessutom inte ett dugg och greppet var fantastiskt, jag är hemma med ett flin i nian!

Skit trevlig pendling hem, håller man sig bara ifrån sorben så är det nästan lugnt. Fick smaka asfalt/snö en gång, det är svårt att se vad som döljer sig under allt:-)
Hemma blev det snöpuls, snölykta/snögubbe byggen.

Jösses vilken jävla hemresa. Jag skulle vara cool och ta den längre och hårdare vägen hem. Oj vad jag fick käka upp det. Fick kliva av och leda hojen vid flera tillfällen. Speciellt spännande när de hade plogat upp 20-30 cm brun snöslask på cykelvägen. Det tog ungefär dubbelt så lång tid att komma hem idag. Men nu är jag nöjd och glad som en speleman.
/J

Äntligen vinter !
vitt och fint, dubbdäcken susade fram tyst och mjukt.

Det tog bara lite extra tid.

Mulligt, balansträning i det uppkörda snömoset på gatorna mellan Häggvik och Kista. Skulle tro att mitt bakhjul snurrade minst dubbelt så många varv som framhjulet på den sträckan men den klarades utan allt för många fotisättningar. Sedan härlig pudercykling mellan Kista och Rissne.
Hade dock ställt in mig på ordentligt blåsigt och kallt så man var alldeles för varmt klädd.

//j

Givetvis klädde man sig lite för varmt i dag, och tillika en smula för tung ryggsäck. Hakkapelittadäcken må ha bra grepp, men äta snö får de inget toppbetyg i. Möjligtvis tre rattmuffar av åtta. Lagom slut och dyngsvettig när man kom hem efter att ha trampat och sladdat som en tok, 25 minuter längre än vanligt på blott 12 km :-)

Underbar hemresa, att det var oplogat här och där var ju bara kul. 40 min längre tog det hem . :-D

Första spd-vurpan inför publik. Framdäcket skar iväg i snömodden. Nokian 106:a fram hjälpte föga. Som tur gick det långsamt och snön/slaket dämpade fallet något. Här i stan plogar de cykelbanorna innan vägarna vilket innebär en del vardags-edge i pendlingen. Annars skrattade jag hela vägen hem.

Passa på att njuta nu ni som har vinter 2 dar/år. Dag 78 med såna här förhållanden, då är skrattfesten avlägsen.
Jag hade snö upp till styret på vägen hem - det var ganska tungt.

Jajje, det var bitvis riktigt fluffigt på hemvägen, längs med cykelnbanan fram till Spånga var det ett enda stort fluff, riktigt skojsigt ;). Sen blev det omväxlande, spårigt, lite fluff, spårigt, bökigt, körigt, fluff igen osv ;). Tog ca en timme istället för 35 min.

ostkaka skrev:
> Givetvis klädde man sig lite för varmt i dag,
> och tillika en smula för tung ryggsäck.
> Hakkapelittadäcken må ha bra grepp, men äta
> snö får de inget toppbetyg i. Möjligtvis tre
> rattmuffar av åtta. Lagom slut och dyngsvettig
> när man kom hem efter att ha trampat och sladdat
> som en tok, 25 minuter längre än vanligt på
> blott 12 km :-)

För mig brukar 12,5 km ta ca 30 minuter. Idag tog det 49 och jag var helt slut när jag kom fram. Förhoppningsvis har de hunnit ploga mer inför hemresan än de hade gjort när jag cyklade till jobbet. Är det lika jävligt imorgon bitti ställer jag cykeln och tar tuben istället. Isåfall avslutas arbetsdagen med bio.

Det var ett segdraget äventyr att cykla hem. Jag önskar mig av tomten att man plogar lite ber längre Roslagsvägen och Birger Jarlsgatan. Där var det som värst. Sedan var cykelvägarna uthärdliga, men även de skulle må bra av en rakning.

Jag måste ju faktiskt säga att i Skellefteå och Umeå är man något vassare på det här med snöskottning. Salt är inte fullt lika bra som en väghyvel.

Det gäller att passa på när det för eng ång skull är vinter i Stockholm. Så jag la till en 4 milsrunda på Ekerö. Cykelbanorna är plogade i varierande omfattning, men man skrattar hela vägen.

Actionbilder från sthlm:

PICT3387.JPG ht=544

Cykelvägen var inte plogad, därför cyklade jag mellan bilarna på S:t Eriksgatan. Gick fint. Inte så moddigt.

PICT3385.JPG ht=544

Efter jobbet såg cykeln fint inbäddat ut.

PICT3384.JPG ht=725

Cykelbanan längs med S:t Eriksgatan.

PICT3386.JPG ht=725

Lite längre ner på samma gata. Där under värsta snövallen går cykelbanan.

PICT3389.JPG ht=544

Kul! =)

OK - Götgatan var inte fullt lika bra plogad södergående idag, erkänner att jag mot min princip delvis delat trottoar med generösa fotgängare. Liljanskogen var på delsträckan in mot stadion oframkomlig med mina 28mm sommardäck... inget ont i det då en liten omväg i så här fint väder bara är trevligt.

Beerfot skrev:
> Det är inte ofta som man kan dundra fram längs
> bergslagsvägen i überljudsfart i snöinferno.
> Det är härligt när det blåser i baken...eller
> tagen av storm bakifrån... Ska ha detta i minne
> när jag ska hem.

Låter som det var dig jag såg när jag fegade ur och tog bilen imorse. Röd jacka ?
Noterade denna mtb cyklist i en jäkla fart på cykelvägen strax innan vällingbyrondellen. Tänkte just "fan vilken medvind snubben verkar ha" låg knappt och trampade men ändå flög fram.

imorn fegar jag inte ur.

Idag gick det också fint in mot stan. Skön medvind och skapligt plogat.
/J

Snön har blivit rutin. Men det gick mycket enklare att ta sig fram på parkvägar som inte plogats sen första snön, än i det bruna som ligger på gatan. Känns som att cykla i lös sand. Imorgon kommer slasket, sen blir det "varmt" & blåsigt i slutet av veckan.

Idag fick benen bekänna färg, det var som att trampa sig fram över saharas sanddynor imorse.
Det är stor skillnad på Solna stad och Sthlm´s snöröjning. Pajsare!
Jag som hade tänkt att kränka mig i Hellas ikväll, men vi får väl se om benen orkar det också...

Tyngre än vanligt och bitvis spännande. Helt grymt kul att skidda i slasket ;)

Det var fin surf i offpisten med miniskidorna idag, slagigt och uppkört i Sturegatans opistade pist dock.
erez

Spännande snöröjning, eller frånvaro av snöröjning. Vid Fruängen blev jag tutad på av någon trevlig bilist, eftersom han/hon tyckte att man inte ska cykla på vägen (hjulspåren) utan cykla på en oröjd trottoar. Vid telefonplan/midsommarkransen har det inte röjts sedan snön anlände. Hornsgatan var hyffsad även om man blev tvungen att cykla med bilarna. Vid Skeppsbron var det visserligen röjt, men helt plötsligt slutar cykelbanan mitt ute i trafiken. Vid KTH hoppade till sist kedjan av, och jag orkade inte fixa det på min enväxlade hoj, men då var jag ju framme vid målet.

75 minuter istället för ca 45 min. Men, måste väl erkänna att det är ganska roligt också :)

Tog en annan väg än den vanliga idag.
Vid Brommaplan cyklad jag förbi en tjejkompis som brukar cykla tjejvättern och nu hade köpt en vinterpendlarcykel för att cykla även när det är myggfritt. Hade sällskap med henne från Brommaplan in till Rålambshovsparken, och var därför duktigt sen till jobbet :-o

Trevligt men moddigt på sina ställen.

Gjorde en "stålmannen" när drivan jag försökte passera innehöll en snedställd trottoar. Killen som kom strax bakom log brett när han frågade om jag var ok (fast då stod jag redan upp, så det var nog mest av hövlighet han inte gapflabbade).

/P-M

En sorgens dag. Skulle byta från slickset till vinterdäck bak på pendlaren. Vänder cykeln lite galant uppochned och går för att hämta däcksavdragare. Då händer det, PANG, cykeln välter och när jag kommer ut till cykeln har bakväxelörat spruckit i två delar rakt över hålet. Dessvärre är det aluram och fast bakväxelöra... BAJS!
Åkte buss istället och precis när jag kom fram till jobbet kom jag på att jag ju är tvungen att sluta tidigt i em, alltså skulle jag tagit bilen. BAJS igen!

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> I Stockholm stad prioriterar man att ploga runt stadshuset och riksdagen, sen kan resten av staden
> röjas om dom ids...

Vette fan om inte just kring stadshuset var riktigt risigt plogat. Riksdagen var okej, men inte lika bra som Tranebergsbron. Norr mälarstrand från stadshuset till slutet på Rålamshovsparken har man inte plogat alls sedan snön började falla i lördags, trots att det väl ändå får räknas som ett av huvudstråken för cyklister.

mytomspunnen skrev:
> En sorgens dag. Skulle byta från slickset till
> vinterdäck bak på pendlaren. Vänder cykeln lite
> galant uppochned och går för att hämta
> däcksavdragare. Då händer det, PANG, cykeln
> välter och när jag kommer ut till cykeln har
> bakväxelörat spruckit i två delar rakt över
> hålet. Dessvärre är det aluram och fast
> bakväxelöra... BAJS!
> Åkte buss istället och precis när jag kom fram
> till jobbet kom jag på att jag ju är tvungen att
> sluta tidigt i em, alltså skulle jag tagit bilen.
> BAJS igen!

Nu blir det helstel 29:er till jobbet :) Du kommer skratta hela vägen, iväg och köp stänkor i eftermiddag bara.

mytomspunnen skrev:
> ...Då händer det, PANG, cykeln
> välter och när jag kommer ut till cykeln har
> bakväxelörat spruckit i två delar rakt över
> hålet. Dessvärre är det aluram och fast
> bakväxelöra...

Finns väl nåt som brukar kallas "adaptor claw", ett generellt växelöra som man klämmer fast under axelmuttern.http://harriscyclery.net/itemdetails.cfm?ID=963

Eller så har du ju en ursäkt för att bygga om/köpa nytt, SS, fixie, Alfine, Rohloff...

Grymt kul att åka till jobbet idag. Lite jobbigare än vanligt med en massa härlig modd. Men imorgon ska det tydligen bli plussgrader :(

Härligt med ocyklad snö ovanpå cykelbanorna som de faktiskt till största delen plogat igår. Rätta elementet för W240. Cyklade till badet och simmade 700 innan frukost, blir en mil cykling istället för futtiga 3 km då.

dabac skrev:
> Finns väl nåt som brukar kallas "adaptor claw",
> ett generellt växelöra som man klämmer fast
> under
> axelmuttern.http://harriscyclery.net/itemdetails.c
> fm?ID=963

Jorrå, sådan sitter redan på tjejens cykel. Men jag undrar om inte dropouten är för bred på denna hoj så att bakväxeln hamnar för långt ut från hjulet... Måste provas. Annars får jag bygga mig en egen så småningom.

> Eller så har du ju en ursäkt för att bygga
> om/köpa nytt, SS, fixie, Alfine, Rohloff...

Som tur är så har jag en ram som ligger och skrotar. Det får nog bli den men det är lite körigt denna vecka så det kunde ha kommit lägligare. Har ingen lust att buss eller bilpendla resten av veckan...

Atlas skrev:
> Nu blir det helstel 29:er till jobbet :) Du kommer
> skratta hela vägen, iväg och köp stänkor i
> eftermiddag bara.

Har inget ställe jag kan ställa en skitig och snösörjig fincykel på här på jobbet. På sommaren funkar det fint med fincyklar då de bara är att ta in på kontoret.

mytomspunnen skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu blir det helstel 29:er till jobbet :) Du
> kommer
> > skratta hela vägen, iväg och köp stänkor i
> > eftermiddag bara.
>
> Har inget ställe jag kan ställa en skitig och
> snösörjig fincykel på här på jobbet. På
> sommaren funkar det fint med fincyklar då de bara
> är att ta in på kontoret.

Då har jag en 29" militärjonne från 40-talet i toppskick att låna ut till dig. 30kg stål i storlek large, kan det vara något ;)

Tack Atlas, men jag har nog cykelarsenal så det räcker. Men jag sörjer ändå silverblixten, hon har varit mig en trogen tjänare sedan år 2000. Vi får se hur och om jag kan rädda henne undan containerdöden...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp