Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
underbart att få sitta på hojen igen efter drygt en vecka riktigt skönt med vind i ryggen och en bra bok i ena örat. En bra start på dagen helt enkelt fick tyvärr inte provat att pendla på mina dubbdäck då all snö och is försvann igår så det var bara att byta tillbaks till slickshjulen

glitch skrev:
-------------------------------------------------------
Den här slushsnön som ser packad ut först men
> när man kör över den så sjunker man ner med
> däcket är ju dävulens påfund!

1.5 bar och RR 2.25 så surfar du ovanpå! Märkte det när jag kom fram till skanstullsbron första snökvällen, ditfram hade jag brottats med spårig pacsnö och hade samma slutsats som du. Så släppte jag ut till löjligt lågtryck och jävlar vad det gick!

rikard skrev:
> en pendlarfråga: Vilken är bästa vägen från
> västerbron till globen (och tillbaka)?

Vad menar du med "bästa"? Om du inte är en ren promenadcyklist ska du hursomhelst undvika Årstavikens norra strand, där är det lämmeltåg med Hiltonhundar och kulturtanter året runt.

Snabbaste vägen är Hornsgatan-Ringvägen-Skanstullsbron. Det vägvalet är dock långt ifrån det lugnaste, säkraste, vackraste eller mest lantluftiga. Nya adrenalinrekord varje dag när man ska byta fil på Långholmsgatan, svänga höger vid Zinken och kryssa mellan turister utanför Clarion.

Campa skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > en pendlarfråga: Vilken är bästa vägen
> från
> > västerbron till globen (och tillbaka)?
>
> Snabbaste vägen är
> Hornsgatan-Ringvägen-Skanstullsbron.

Stämmer verkligen det? Man kan slippa långholmsgatan/hornsgatan och skippa massa rödljus genom att ta Heleneborgsgatan/varvsgatan/Lundagatan och sen vidare på Ringvägen. Tror det är snabbare alla gånger...

Appel skrev:
> Stämmer verkligen det?

Jag har inga vetenskapliga bevis, bara en känsla av att din väg brukar ta lite längre tid. Det är väl bara ett resp två rödljus mer längs Hornstullsvägen? Men du har kanske rätt. Min känsla hänger nog ihop med att jag tar i hårdare när jag blir hetsjagad av taxibilar på de stora genomfartslederna.

ja det var jobbigare än ja trott att trampa i snö/blask underlag cykeln var stabil men 8km kändes som 14 km minst. känns mer på flåset under vinter även om det var någonn plus grad ute.

men det kändes uppfriskande nu är första vinte turen med ny däcken gjord

Eftersom jag hade 2 punkteringar igår så trodde jag min kvot var fylld, men icke.
Punka på vägen hem, fick gå en mil hem (eftersom slangarna gick åt igår).
Känner mig trött och lite lätt grinig. Men det är bara att ta en annan cykel imorgon och börja trampa.

Usch. Tunnelbana. Tveksamt om det var värt bjudmiddan.
Jag blev lite förvånad över stationsutropen på engelska i T-banan. Undrar när under det senaste halvåret de införde sånt.

Ang: Hornstull. Lignagatan och sen cykelbanan/gatan (Hornsviksst. / Zinkens Väg) mot Zinkensdamms IP är nog ett trevligare alternativ till Hornsgatan.

Åt andra hållet kan man korsa Hornsgatan på Lignagatan och sen ta Borgargatan-Heleneborgsgatan till Västerbron. Men uppfarten på Västerbron med bilar med väjningsplikt (!) som skall svänga höger ned mot Söder Mälarstrand är en riktig dödsfälla.

Lätt feber i kroppen så jag tog det väldigt lugnt i jeans, vanliga skor och frtidsjacka (och tempohjälm såklart). Rätt så behagligt att glida fram i stan i sakta gemak!

Haha! jeans, maklig takt och tempohjälm. Monty Python hade inte gjort det bättre! :-D

Vinden i ryggen och snöfritt första pendlingen denna vecka tyvärr.
Jocke: Vill se bild.

Ännu mer snö...ca 1dm har fallit inatt så det var tungföre igen imorse.
Vänster knä tycker att kadens 40 genom snövallar är ett överskattat nöje, iaf flera pass per vecka.
Snälla, lugna ner er med snöandet nu, va.

Och så har man inte förstånd att vila på vilodagarna heller, som igår - 30 minuter löpning med sista km snöpulsning. Jaja, till helgen blir det skidåkning så knäna RIKTIGT får vila.

Första dagen jag inte tog cykeln till jobbet sen i våras. Ska iväg norrut med tåg ikväll därav tubandet. Trist. Missar nu mitt mål på 2000 minuters träning per månad med ynka 30 minuter. Får se om jag lyckas låna en cykel i helgen.

Trevlig helg på er!

En udda pendling. Jag var på ett frukostseminarium inne i city, så det blev en Golgatavandring vid 0730 längs Götgatan. Jag trodde det var nåt vägarbete vid korsningen med Folkungagatan, men det var reflexvästmaffian som klumpat ihop sig! Jag noterade att ingen av dem hade belysning. Undrar vem som syntes bäst - de med väst eller jag med belysning. Detta var alltså i gryningen. "Kläm-cyklist-mellan-betongmur-och-lastbil"-sektionen på Skeppsbron var intressant. Just när man kommit igenom bildäckschikanen kommer nästa hinder.

Sen längs Norr Mälarstrand till Liljeholmen. Kanske inte den närmaste vägen, men antagligen den soligaste. Till jobbet vid 11. Snart lunch. :)

Campa skrev:
> Vad menar du med "bästa"? Om du inte är en ren
> promenadcyklist ska du hursomhelst undvika
> Årstavikens norra strand, där är det
> lämmeltåg med Hiltonhundar och kulturtanter
> året runt.

Snabb och bra för själen skall den vara. Ena resan går innan sju på morgonen så då funderar jag på om det inte är lugnare längs stranden. Men så dax kanske man skall skita i västerbron och köra genom city?

>
> Snabbaste vägen är
> Hornsgatan-Ringvägen-Skanstullsbron.

korsningen långholmsgatan/hornsgatan brukar ta en kvart att ta sig över, så jag tänkte försöka undvika den.

Jag får labba lite, men jag funderade på att ta verkstadsgatan-bergsundsgatan och längs med stranden. Det går uppenbrligen att trixa runt litegran där så vi får se vad som blir bäst. Jag får återkomma om ett par månader med GPS-kurvor. =)

rikard skrev:
> korsningen långholmsgatan/hornsgatan brukar ta en
> kvart att ta sig över, så jag tänkte försöka
> undvika den.

Tricket är att först korsa L-gatan, sen korsa H-gatan. Tar man det i den andra ordningen blir man stående en bra stund.

Sprockets skrev:
> Usch. Tunnelbana. Tveksamt om det var värt
> bjudmiddan.
> Jag blev lite förvånad över stationsutropen på
> engelska i T-banan. Undrar när under det senaste
> halvåret de införde sånt.
>

Kul på ändstationerna när de säger : please get off the train. Väldigt klumpig engelska.

Sprockets skrev:
> Tricket är att först korsa L-gatan, sen korsa
> H-gatan.

Är det grönt ljus för bilarna när jag kommer nedför V-bron
hoppar jag ut i bilfilen och ligger kvar där till efter v-svängen in på H-gatan.
Det brukar vara snabbaste sättet att cykla förbi H-tull.

Men bästa vägen tycker jag fortfarande är: http://happymtb.org/forum/read.php/1/816701/1021392#msg-1021392
Stämmer det med grönt ljus/lite trafik på L-gatan så blir den dessutom riktigt snabb.

/Håkan

jag kommer att köra den sträckan varje dag fom 1:a februari så jag skall nog kunna prova alla varianter.

Tidigare var jag lyxigt bortskämd med 6km pendlarsträcka med bara ett rödljus och försumbar trafikmängd. Nu blir det beyond thunderdome igen. Vi får se hur det går. =/

Atlas skrev:
> Sprockets skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Usch. Tunnelbana. Tveksamt om det var värt
> > bjudmiddan.
> > Jag blev lite förvånad över stationsutropen
> på
> > engelska i T-banan. Undrar när under det
> senaste
> > halvåret de införde sånt.
> >
>
> Kul på ändstationerna när de säger : please
> get off the train. Väldigt klumpig engelska.

Haha, låter ungefär som att "get your ass out of here, moron"

Ännu 3.7 mil avklarade i dagens pendling till jobbet.

Fick paket från CRC förra veckan och det innehöll bland annat en:
--->
26997.jpg ht=350

Monterade på den igår och fick använda den idag :) Å hej vilket köp! Ett av mina bästa köp någonsin.
Råkade dock komma åt knappen när jag skulle kliva av cykel vid jobbet och alla bussresenärer stirrade på mig :)
Jag fick dock några droppar på mig men det blir väl värre i eftermiddag då det lovas regn och plus 4 grader.

Jag måste också köpa en pump som jag kan ta med mig. Det verkar bara vara jag som pendlar på tub då å då. Har ju med mig ett extra däck men ingen pump, haha!
Jag kan likssom inte hitta munstycket till min kolsyrepatron.

Idag hade även jag min Silva 478 hela vägen från Västerhaninge - Odengatan/Valhallavägen på max effekt. Visserligen behövde inte jag all effekt men det var några bra saker med så stark lampa.

1, Jag lyste upp mina medcyklister. Bilbelysning är oftast riktad neråt och reflexer på jackor mm syns inte så bra då.
2, Huvudets rörelser gör att lampan blir enklare att upptäcka
3, Gående ser en från längre håll (och springer inte ut i gatan när man kommer)
4, Lampan lyste upp på några ställen där det saknades belysning (inne i stan). Hjälpte till att belysa skavanter i gatan som fogar och mindre småhål mm

Nu ska jag ta mig en kopp kaffe och köpa mig en stor panini hos min LMS :)

Ciao!

Senast redigerad av en moderator:
Härlig pendling idag. Benen kändes helt ok efter helgens skrattfest.

Fan, jag glömde smörja kedjan så det lät mer än det behövde....

Otippat bra pendling idag. Benen kändes fina, men lite sega efter helgens skrattfest, så jag hoppade över omvägen. Cykeln blänkte efter sin första tvätt sedan inköp.

Håller med föregående talande ötzizar, no problems. Det känns lite som att ha en ny cykel när man bara kan ta i med lillklingan då storklingan är slut. Ny, sämre, funktionsoduglig cykel alltså.

Fin morgon, kände mig stark i benen och pumpade i luften jag tömde ur dubbisarna förra veckan så det rullade som bara f..n! Råkade på en snubbe vid Frescati som fått punka bak och erbjöd honom hjälp med pump, tyvärr fick vi inte min Topeak Pocket Rocket att funka på hans bilventiler så han fick fortsätta traska in mot stan. Är det någon som vet hur man pumpar bilventiler med denna pump. Vi försökte vända på insatsgummit i pumphuvudet men då fick vi inte på skruven som håller fast instasgummit. Kände mig rätt så puckad men som ursäkt har jag aldrig ägt en slang med bilventil...

Senast redigerad av en moderator:
Japp, man vänder på en liten plastbit och på gummimuffen i munstycket sen e det bara att köra, en enkel sak.

Träffade en ötzizar i tempohjälm som flög genom mörkret längs Ågestavägen :-)

Hade sällskap av Adam Alsing och Gry Forsell idag. Vi skiljdes åt på parkeringen vid jobbet, imorrn plockar jag fram cykeln istället.

Monglo skrev:
> Det rullar!!! :D

Va säger du, kör du volvo ;)?

Selast skrev:
> Fin morgon, kände mig stark i benen och pumpade i
> luften jag tömde ur dubbisarna förra veckan så
> det rullade som bara f..n! Råkade på en snubbe
> vid Frescati som fått punka bak och erbjöd honom
> hjälp med pump, tyvärr fick vi inte min Topeak
> Pocket Rocket att funka på hans bilventiler så
> han fick fortsätta traska in mot stan. Är det
> någon som vet hur man pumpar bilventiler med
> denna pump. Vi försökte vända på insatsgummit
> i pumphuvudet men då fick vi inte på skruven som
> håller fast instasgummit. Kände mig rätt så
> puckad men som ursäkt har jag aldrig ägt en
> slang med bilventil...

Det är normalt både en gummiplupp och en plastplupp (ja, "plupp" är den vetenskapliga termen! :P ) som
man måste vända på. Plastpluppen måste man nästan veta om för att upptäcka, så det var förmodligen där det gick snett.

tunnelbana med massa äckliga människor som hostar snörvlar å trampar mig på tårna. JAG VILL CUKLA!

geologen skrev:
>
> Det är normalt både en gummiplupp och en
> plastplupp (ja, "plupp" är den vetenskapliga
> termen! :P ) som
> man måste vända på. Plastpluppen måste man
> nästan veta om för att upptäcka, så det var
> förmodligen där det gick snett.

Hmm vi lyckades pilla ut själva gummit men när vi vände på det och stoppade in det igen gick det bara in halvvägs och muttern (plast) gick inte att skruva på då... Måste kolla det i eftermiddag ifall jag träffar någon annan cyklist utan luft med bilventiler. Tack för snabba svar i alla fall.

Vet inte än, ska cykla om ca 30min. Är dock förhoppningsfull då jag pga sjukdom inte har pendlat på 10 dagar. Men snart....

Kul, förutom att jag slarvade bort nycklar till cykeln, bilen, hemmet och kontoret. Cykeln får stå olåst idag, tur att den är så ful!

Behöver jag ta av dubbdäcken för att det ska bli vinter? Hann bara med en dag snöpendling förra veckan.

Såg en cyklist med grå Bell tempohjälm kl. 8.30 Vasagatan - Kungsgatan, antagligen självaste tempohjälmtrendsättaren himself... rätt stilig sadelväska också!

MTBiker skrev:
> Vet inte än, ska cykla om ca 30min. Är dock
> förhoppningsfull då jag pga sjukdom inte har
> pendlat på 10 dagar. Men snart....

Nu är jag framme på jobbet. Vilken lyx det är att kunna cykelpendla även när vädret är kasst som det var idag. Fick lägga en plastpåse runt datorn bara, ryggan var rätt blöt när jag kom fram.

det lär bli blött om händerna på vägen hem idag. Kanske ska prova att sätta fast tunna plastpåsar runt handen å försluta med gummisnoddar?

Det ser också ut att bli en riktig grådaskig eftermiddag :/

Med risk för att kränka känsliga själar: Sadelöverdag i fuskpäls (39:- på CO) funkade mycket bra idag. Istället för en kall och fuktig sadel satt jag på en rumstempererad kudde. Något för stor för sadeln dock, så det är inget för långresor. Cykeln måste tyvärr stå utomhus på jobbet.

Trampade av kedjan efter 2 km på hemvägen. Har hänt nån gång förut, vad som var konstigt var att jag inte hittade kedjan förrän efter tio minuters letande med helljuset på. Den hade krupit ihop och lagt sig bredvid vägen. Hade ingen ersättningslänk med mig, så det blev taxi hem. Som svar på frågan: jorå tack, lite dyr.

Själv fick jag pyspunka. Efter att ha pumpat tre gånger iddes jag inte mer men då var det bara 2 km hem så jag trampade bakåtlutad. Tack Gud för att du valde framdäcket.

SuperApe skrev:
> Själv fick jag pyspunka. [...]
> Tack Gud för att du valde framdäcket.

Ett vardagsargument för Pendlargudens existens - men långt ifrån ett övertygande bevis. Det klassiska problemet: varför skulle en allgod, allvetande gud låta terrorism, krig och naturkatastrofer ske? Som att låta min veloce-kedja gå av på mitten efter bara 200 mil?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gudsbevis

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp