Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
*micke* skrev:
-------------------------------------------------------
> Guuu va sugen jag blir att flytta till Vuoggatjålme :-)
mmm, DÄR vet dom hur det är att frysa:)

Jag har både kört skoter, och frusit, i Vuoggatjålme. Vid samma tillfälle, tom.

Har inte funkat att cykla sista dagarna pga diverse omständigheter så det blev T-bana idag för tredje varddagen i rad. I morgon blir det också T-bana tyvärr men sen måste jag ta cykeln igen så att det inte blir en vana! Idag tyckte jag faktiskt att det var rätt skönt att sitta och gosa på ett varmt tåg, så här får det inte fortsätta!

evosmos skrev:
> Vänta du bara, snart tar du Mercan till jobbet:)

Det är faktiskt det jag gör redan. Fast bara till Skärmabrink, sen tar jag tåget. In i city och böka med bilen funkar inte om man inte har p-plats.

*micke* skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur menar du? Norrland är väl allt norr om
> > Stockholm? Där vägarna är spikraka och folk
> > tjuvjagar järv från snöskoter.
>
> Medan vi är fulla på hemkört (förstås).

Norrland 59 % av Sverige.
Mellersta Sverige = Östersund (enligt cykeldatorn under Sverigetempot).

Dagens pendling ?
Den var perfekt på snöskoterleden trots lite kall nysnö.
Inte en enda tjuvjägare syntes till idag ;-)

Ahh panik, fritids stänger tidigt idag bara 30 minuter innan man skall hämta.
Men det är lungt cykel och medvind så gick det galant, vilken tur att jag inte åkte kollektivt eller värre tog bilen :-)

Trots nollgradigt så låg snön kvar på väg ut från stan och allt var vitt och fint. ch jag kom i god tid.

kul med snö för det är så fint och det är så kul att sladda litegrann i motvinden! trist med snö för det blir strax slaskåblask iaf.

kränkte några reflexvästlösa dessutom.

En sådär konstig eftermiddag - kände mig riktigt trött och sliten på jobbet, gruvade mig för hemfärden då det blåste och kommit nästan en dm spårig nysnö.
Men direkt jag kom ut och satte mig på cykeln kände jag mig urstark, som en Lance på anabola, inga problem att ploga och sladda sig 20km hem :)
Mer sånt tack.

Idag började utbildningen igen. En lätt tur till busstationen hemifrån (3-4km eller så). Lugnt tempo i ett tunt lager nysnö. Kändes lite vemodigt att lämna cykeln vid stationen, men inte så mycket val. Den stod kvar och väntade på mig vid hemkomsten.

Halkigt i Stockholmstrakten. Höll på ramla när jag stannade och satte ner foten, bäst att hålla sig på hjul :)

Som tur var såg man tidigare cyklisters dubb-bromsspår i isen, som en god varningsklocka.

Har inga problem med halkan med dubbisarna, däremot har jag stora problem med ett jätteglapp i baknavet. Vill inte serva baknav på en cykel som stått ute i ett år utan tvätt..

Det var dags att pumpa i lite, och så vek sig fälgsidorna utåt. Alltid lika spännande att felsöka det där. Jävlar vad man stirrar på bromswiren innan man fattar att det blir till att åka kommuanalt för första gången på flera månader.

Nästa pendlare har skivbromsar.

Riktigt spårig och eländig snö - inte roligt när låren bränner av mjölksyra efter 200m:(
Var är Plogis när man behöver honom?

Lyckades masa mig iväg på cykeln idag, kändes bra, medvind, tror det var isigt också men det var inget som märktes speciellt mkt under dubben :).

Som vanligt. 20min cykel till stationen, 1h40min på tåget, och sist en rask promenad på 25 min till kontoret. Den blir en jävla massa tågåka när man bor i Linköping men jobbar i Stockholm...

Riktigt vidrig morgon. Jag har cyklat hela vintern och som värst har det varit -15 men det är ok att cykla i.
Värre är det med nollgradigt med snöblandat regn och hård motvind som mötte mig 05.40 imorse.

Tja, jag kom fram idag med. Mycket mer än så var det nog inte. Bättre dagar har jag haft.

Men det märks att det börjar bli ljusare..:)

Tog tuben idag. Helt ok, fick sittplats, lyssnade på musik och drömde mig bort.

magnus skrev:
> Som vanligt. 20min cykel till stationen, 1h40min
> på tåget, och sist en rask promenad på 25 min
> till kontoret. Den blir en jävla massa tågåka
> när man bor i Linköping men jobbar i
> Stockholm...

Ööööhh vänta nu, jag räknar till typ 2h 40min enkel väg till jobbet (inkl vänttider på tåg etc)! Det borde bli ca 5h 20min pendlingstid per dag! Jobbar du också?

Till jobbet gick ju bra, plogat och fint. Men hem blir nog inte lika kul +2 grader och snömodd :(

Börjar dagen med punka, det blir två punkor på två veckor. Inte hjälper ekevlar förstarkta däck a lá Schwalbe mot något litet och vasst. Jag har under alla år med Niokian EXtreme klarat mig helt från punkor.

Sen var det "Slippery Sliding Is Magic" hoptrampad slasksnö som frusit och sen börjat tina, många bakhjulssläpp trots dubbar.

zapiens skrev:
> Sen var det "Slippery Sliding Is Magic" hoptrampad
> slasksnö som frusit och sen börjat tina, många
> bakhjulssläpp trots dubbar.

Gör som jag, ta tuben:)

evosmos skrev:

> Gör som jag, ta tuben:)

Vaaa? och missa +2 grader och hällregn, du skojar?

/Z

*micke* skrev:
> Bläääääää! Mer j-vla snö :-/

Kan inte annat än hålla med, men vi bor väl i samma lilla stad ,) Inte plogat på morgonen, bara en massa spår när man skulle hem. Synd att man inte kan prioritera rätt cykelvägar i denna kommun.

Dagens isklump tillverkades på hemvägen, det var bara en växel som funkade. Stannade flera ggr och spättade bort is ifrån kasetten men efter en km så var eländet tillbaka.

P1010022.JPG ht=544

Dagens händelse inträffade vid ringens rödljus innan skanstullsbron.
Ipodtjej med luva kliver rakt ut i gatan mot rödgubbe.
Enda valet, efter insikten att full bromsstyrka inte skulle räcka, var att lägga sig ner i slasken och låta högerarmen bromsa farten genom att gnida den mot asfalten. Mmm inte så skönt.
Hon klarade sig bra förrutom förskräckelsen och ett dåligt samvete.
Så många förlåt under så kort tidsrymd har jag nog aldrig hört förut.
Ett rätt rejält skrubbsår och skev spdkloss var resultatet vid närmare besiktning hemmavid.

/E

Beerfot skrev:
> Dagens isklump tillverkades på hemvägen, det var
> bara en växel som funkade. Stannade flera ggr och
> spättade bort is ifrån kasetten men efter en km
> så var eländet tillbaka.
>
>

Beviset på att SS/fixed eller navväxlat regerar. För pendling alltså.

moody: Tur att det gick relativt bra i alla fall. Hoppas skrubbsåret läker fort.

Senast redigerad av en moderator:
henced-5 skrev:
> Inte plogat på morgonen, bara en massa spår när man skulle hem. Synd att man
> inte kan prioritera rätt cykelvägar i denna kommun.

Eller några vägar alls :-/

Skräckupplevelse att cykla utan dubbdäck (och bakbromsbelägg) ikväll: nyfrusen blankis, bilar och bussar som gled omkring i backarna. De klassiska tre råden vid vintercykling var mer sanna än nånsin ikväll: "bromsa inte, sväng inte, trampa inte".

Knöligt, hårt och halt. Fotgängarna och joggarna (!) hade det väldigt besvärligt utan dubb.

Efter en ganska spännande bilresa i gårkväll trodde jag det skulle vara löjligt halt ute idag. Men i förorten var det faktiskt bra grepp. Knögligheten tillsammans med frostig yta var bra bra.

Hade lite planer på att ta MTB,n till jobbet men det var tur jag inte gjorde det.

Ännu mer snö :-/ Varför inte börja dagen med att skotta nån decimeter snö liksom?

*micke* skrev:
> Ännu mer snö :-/ Varför inte börja dagen med att skotta nån decimeter snö liksom?
Har du inte med en skyffel på ryggen?
3:e dagen med oplogade vägar börjar slita hårt på pendelkroppen...sen så har blåsten fixat fiina vinddrivor med snö upp till naven här och där. Perfekt för att vakna till ordentligt.

[Gnäll On]
Blev den usla plåtlådan på fyra hjul idag igen. Pendlingen vill inte komma igång sig riktigt.
Är avundsjuk på alla jag sett som stretat sig fram i nollgradigt regn och isgata i Götlaborg.
Enda pendlingen jag gör nu är mellan förkylning och frisk, alla i familjen är sjuka, snoriga, hostiga och feber upp och ned. Men jag är nåt däremellan. Får nog ta hojen för att få det att bryta ut och få det överstökat istället. Fast då får man väl hjärtmuskelinflammation och dör eller nåt...
[Gnäll off]

Knaggligt, halt och kul! Nokian W240 dominerar stort på det här underlaget. Fast det tog nästan 10 min längre på de ca 25 kmtrarna.

Jösses vilken isbana. Med spår. I dag tog det lååång tid till saltgruvan.

Beerfot skrev:
> Dagens isklump tillverkades på hemvägen, det var
> bara en växel som funkade. Stannade flera ggr och
> spättade bort is ifrån kasetten men efter en km
> så var eländet tillbaka.
>

Om du inte har stänklapp på framskärmen så kan det vara en förebyggande åtgärd för att slippa dylika klumpar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp