Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det var ganska mycket vatten på cykelbanan dom första 17 kilometrarna. Fruset vatten med spår av både smala och tjocka däck. Idag var det rätt val att ta den riktigt "vinterkittade" Avanti Hammern, med stel gaffel, feta skärmar och Nokia WXC300 däck.

adrenalinstinn..

ett vänsterben i luften, en arm på räcket och en högerfot glidandes i trappan. folk i min närhet var impade. CLAIM!! :)

Tala om bambi på hal is. Cykeln spretade åt alla håll på det knaggliga underlaget, men trots det, underbart. Vindstilla, sol och en behaglig temperatur vid lunchdags. Dagarna börjar bli längre och ljuset hoppfullare. Snart är det vår. Tjoho!!!!

Dagens pendling kan knappast kallas cykling, utan snarare transport medelst cykel.
Spåriga frusna cykelbanor gjorde att jag inte vågade cykla mer än knapp styrfart på de flesta sträckorna. Det är dagar som dessa då man önskar att man hade en mtb med feta dubbdäck.

Senast redigerad av en moderator:
Joakim Quensel skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är dagar som dessa då man
> önskar att man hade en mtb med feta dubbdäck.

Det är precis för dom här dagarn man har just en sån, som stått och väntat på "sin tur", sen i November :-)

någon som pendlat hemma under EM i sthlm-trakten? är det fortfarande spåriga,isiga cykelbanor? eller går det att köra på?
Behöver röra på benen idag och crossen står och vilar i garaget på jobbet. Inga dubbdäck.
// MA

En riktig jag-mötte-Lassie på dagens pendling hem (som var på lunchtid pga VAB): Ulf Lundell ute och gick stavgång på Årstabron!

Som flera säjer...isigt spårigt jobbigt på cykelbanorna.Men på vanliga vägarna så var det bara och stå på.

Spännande till jobbet: frusen slask med spår i.
Spännande från jobbet: tinande slask med vattenhinna och ännu mer spår i.

smiley skrev:
> Tala om bambi på hal is. Cykeln spretade åt alla
> håll på det knaggliga underlaget, men trots det,
> underbart. Vindstilla, sol och en behaglig
> temperatur vid lunchdags. Dagarna börjar bli
> längre och ljuset hoppfullare. Snart är det
> vår. Tjoho!!!!

Jaha, nu gjorde du mig glad...Skönt med en så härligt positiv kommentar!!:D
För visst var det halt - jättehalt...fick hålla tungan rätt i mun hela vägen och inte gick det fort inte. Cyklade som en gammal kärring - ja just det jag ÄR ju en gammal kärring nu för tiden - så jag får vara rädd när det är snorhalt OCH bli sur! ;)

/Surtanten Sanna

Började cykla till jobbet i december och idag en av de bättre dagarna sedan dess.

Torrt och fint på sina ställen, lagom svalt för att kunna pressa på lite och nästan folktomt strax innan 6 på morgonen.
Värre var det igår när jag i snålblåsten fick uppleva att mina vind- och vattentäta byxor inte alls var vattentäta.
Tierra-skräp!!

Jag har nästan en mil till jobbet och på hemvägen suger det bra i låren sista biten...

Bild2.png ht=164

Spårigt, spårigt pulsen går i alla fall upp så nån träning ger det väl, och såååååå mycket skönare än att åka kollektivt.

köp rejäla dubbdäck, då är det bara att hamra på. skitkul och skitjobbigt!

Min första cykeltur sen i augusti och lång tids sjukdom blev idag och det blev en pendling från bilverkstan där Toyotan ska servas.

Cykel:
Trimmad Miyata Skyrunner med Biltemdubbisar=supergrepp, skärmar och belysning.

Klädsel:
Kort cykelbyxa, Gunde kalsingar, Craft vind/vatten överdragsbrallor, kort undertröja, lager 2 tröja och jacka, tunna Craft strumpor, mina nya Shimano vindersskor(både torra och varma visade det sig), hjälm och hjälmhuva, Briko brillor med klara glas, ryggsäck med matlåda, banan och mandarin.

Underlag:
Cykelbanor med snö, slask och is.

Distans:
10 km.

Tid:
35 min.

Kulhetsfaktor:
4a på en 5 gradig skala.

Jå, så här var det.

Jag har den här veckan bestämt mig för att testa att inte köra mot rött (med undantag för några otroligt löjliga rödljus på Birger Jarlsgatan).

Vad som då slår mig är hur många som cyklar mot rött. Jag står där lagenligt och väntar på att oljuset ska bli grönt och i stort sett samtliga bränner rätt över. Och det verkar heller inte veta av några demografiska mönster. Gammal som ung, man som kvinna, rik som fattig - alla kör mot rött.

Får se hur länge jag kommer följa denna princip. Jag är av olika anledningar i behov av lite positiv karma så jag tror jag ska hålla månaden ut.

Kör ni mot rött ofta? Har ni en ungefärlig procent att bjuda på?

Jag kör mot rött när det jag tycker det passar. På min pendlarväg betyder det att jag aldrig får köra mot rött vid hornstull eller ut på solnavägen. Jag bränner väl mot ca 50% av rödljusen. Jag kör naturligtvis bara mot rött när det främjar trafikrytmen för samtliga trafikanter och det välsignats av Jah the Almighty.

Jag kör mot rött när det är fånigt för mig att stanna, när inga bilar kommer och inga fotgängare ska passera framfor mig, när det inte tjänar någonting till att jag står och stirrar i 2 minuter. Då tar jag mig friheten att köra mot rött.

(Om inte polisen står brevid förstås, som den ögontjänare jag är)

Jo, just det...procentsatsen....100% om kriterierna ovan är uppfyllda, annars 0%.....eller säg 50/50 så ligger jag väl inte mer rätt än fel....

Förövrigt fattar inte jag varför snöfall och kyla alltid ska följas av värme och snösmältning, kan det inte få ligga några veckor så man kan vänja sig?

Har bestämt mig för länge sen att inte rödljusköra alls (brasklapp: om det inte är uppenbart att man inte registrerats, dvs när man stått där som ett fån i 10 minuter). Nu brukar jag bara passera 2 st ljusövervakade korsningar när jag pendlar, så det kostar inte på så mycket att framstå som ett trafikföredöme...

Idag: Äntligen plogat till 100% - oj, vad lätt det gick att cykla. Känns nästan konstigt att komma fram till jobbet knappt svettig och med andan i behåll. Nu plusgrader så slaskdeluxe väntar till kvällen:(

Har cirka 10-12 vanliga trafikljus på pendlingsvägen plus 2 för cykel. Stannar normalt för alla rödljus med samma brasklapp som MickeS. Det första rödljuset registrerar inte mig och om ingen bil kommer slår det inte om, vilket leder till att jag ibland ger upp och cyklar. Skulle tro att jag ligger under 5 % rödljuskörningar.

På min nya pendelväg (21km) har jag bara 2 rödljus! Smaka på den ni. :) Båda är sådana som man måste stanna vid. På min förra väg hade jag ett tiotal, stannade vid alla utom 1.
/J

MickeS skrev:
> Idag: Äntligen plogat till 100% - oj, vad lätt
> det gick att cykla. Känns nästan konstigt att
> komma fram till jobbet knappt svettig och med
> andan i behåll. Nu plusgrader så slaskdeluxe
> väntar till kvällen:(

Exakt så. Eller +1 kanske jag borde skrivit?

bigmollo skrev:
> På min nya pendelväg (21km) har jag bara 2
> rödljus! Smaka på den ni. :)

Ja, man kanske ska börja cykla omvägar till jobbet. Rundar du Sollentuna eller?

bigmollo skrev:
> rödljus! Smaka på den ni. :) Båda är sådana
> som man måste stanna vid. På min förra väg
> hade jag ett tiotal, stannade vid alla utom 1.
> /J

Hur i allsin dar går sånt till i Sthlm? Nytt jobb i Bålsta?

bigmollo skrev:
> rödljus! Smaka på den ni. :) Båda är sådana
> som man måste stanna vid. På min förra väg
> hade jag ett tiotal, stannade vid alla utom 1.
> /J

Har du oxå hittat vägen över Rissne/Järva krog in till stan?

Jag har bara ett rödljus, men det kan å andra sidan ta halva dan när det kommer tvärbanor åt båda hållen. "snart kommer det en från vänster, när den passerat kommer det snart en från höger osv"

Lite mjukare underlag idag. Jag hade tänkt börja gå mina 3 km eftersom allt pyssel kring cyklingen (lås, lampor osv) tar nästan lika lång tid som cykelturen känns det som. Men med halkan som kom insåg jag att jag har bättre grepp på cykel än till fots.

Stannar nog vid 95% av rödljusen jag möter. Visst nöter det lite på bromsbeläggen såhär års men jag ser det som en bonusutmaning i det stora pendlingsracet att stanna lagligt och sen så fort som möjligt kränka ikapp och om dem som inte stannade. Acceleration 0-40 på pendelök är också den enda cykelsportgren jag skulle kunna ställa upp i med äran i behåll...

Intressanta rödljusreflektioner.

Vad jag kommit att tänka på redan innan jag tog denna gröna vecka, var hur de bilister som ser mig köra mot rött antagligen får bränsle på sitt eventuella förakt. Det var första gången jag kände lite skam för mina tilltag. Jag förstör genom att köra mot rött för alla cyklister. De dagar när detta gnagde i mitt bakhuvud körde jag endast mot rött när jag var helt själv.

Vad är det som gäller egentligen?

Det är alltid olagligt att både gå och cykla mot rött??

Ibland har man ju hört det ryktas att det i vissa fall ska vara ok trots allt, eller?

MrSthlm skrev:
> Vad är det som gäller egentligen?
>
> Det är alltid olagligt att både gå och cykla
> mot rött??
>
> Ibland har man ju hört det ryktas att det i vissa
> fall ska vara ok trots allt, eller?

Det är olagligt med båda men det finns inget straff för att gå mot rött däremot kan det bli dyrt att cykla mot rött.

I morse var det fan inget kul. Inte i går eller förrgår heller.

Sunkmaster2000 skrev:
> MrSthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det som gäller egentligen?
> >
> > Det är alltid olagligt att både gå och cykla
> > mot rött??
> >
> > Ibland har man ju hört det ryktas att det i
> vissa
> > fall ska vara ok trots allt, eller?
>
> Det är olagligt med båda men det finns inget
> straff för att gå mot rött däremot kan det bli
> dyrt att cykla mot rött.

Hmmm, ok, ska försöka komma ihåg detta. Om man alltid rättar sig efter det är dock en helt annan sak... däremot ska jag försöka synda "smart". ;-)

Gå: ajabaja men gratis
Cykel: ajabaja och dyrt

Hmmm, nyckeln är alltså att hoppa av cykeln och springa över i bästa cross stil?

nypan skrev:
> Det är precis för dom här dagarn man har just
> en sån, som stått och väntat på "sin tur", sen
> i November :-)

Vafan... Har ju inte ens fått hem racerramen förrän jag måste bygga en till hoj.

hehe, låter lie som den där scenen i nån (Woody Allen?) film. typ: "Det här stället har alltid dålig mat" "Ja, och vilka små portioner sen."

Anders H skrev:
> I morse var det fan inget kul. Inte i går eller
> förrgår heller.

Pendlade till fots och med kommunaltrafik i morse. Rent livsfarligt att försöka gå i backen från mitt hus ned mot tunnelbanan, glad att man kom till jobbet med samtliga ben obrutna. Hem blir det dock cykel och ett par Nokian WXC 300 så då har inte isknöglet en chans.

//j

Blött. Måste skaffa bättre stänkskärmar. Börjar att undra om det är stiltjen som gör att formen känns bättre än någonsin eller om det är kontinuiteten i cyklingen. Anyway, just nu är cyklingen roligare än någonsin.

Det går i perioder för mig. Ibland känns det bra och ibland känns det dåligt. Just nu är jag inne i en rätt tuff (för mig) träningsperiod med styrketräning varannan dag och cykelpendling varje dag till jobbet (ca 1.2 mil om dan), dessutom en deff på det.

Vill bara spy på cykeln och det blir inte bättre av att jag saknar ordentliga stänkskärmar så varje blöt dag resulterar i massa lera och grus på överdragskläderna. Det positiva är att jag har medvind varje morgon i alla fall (Kallebäck - Operan), dock alltid motvind hem men det känns rätt ok ändå. Någon som kör mölndalsvägen på morgonen kanske?

Just det, tål inte att bli omkörd heller, jag ser att ni Sthlmare pratar mycket om "kränkt" hit och dit men i Göteborg är det aldrig nåt rejs. Sällan någon som hakar på faktiskt... :)

zapiens skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > På min nya pendelväg (21km) har jag bara 2
> > rödljus! Smaka på den ni. :) Båda är
> sådana
> > som man måste stanna vid. På min förra väg
> > hade jag ett tiotal, stannade vid alla utom 1.
> > /J
>
> Har du oxå hittat vägen över Rissne/Järva krog
> in till stan?

Jajjamensan. Fantastisk väg.

Det är lite spännande att cykla till jobbet nuförtiden, spårig och knöglig is och nu på hemvägen ett tunnt lager med snö ovanpå så att man inte kunde se spårigheterna ;). Schwalbe Marathon vinter sväljer ändå det mesta tycker jag, jag har dock tömt ur lite luft så att alla 240 dubb är i vägbanan.

Kände mig lite förnärmad idag på vägen hem. En kärring skrek åt mig "Och du har inga bromsar..." bara för att jag inte hade lust att stanna, inte ens övervägde att stanna kanske är mer korrekt, när hon ville kliva rakt ut (inget övergångsställe) i den cykelbana jag kom hojjandes på. Hade jag varit lite mer ligist hade jag visat prov på mina bromsar, vänt om och slängt henne i Riddarfjärden!

bigmollo skrev:
> zapiens skrev:
> -----
> > bigmollo skrev:
> >
>
> > -----
> > > På min nya pendelväg (21km) har jag bara 2
> > > rödljus! Smaka på den ni. :) Båda är
> > sådana
> > > som man måste stanna vid. På min förra
> väg
> > > hade jag ett tiotal, stannade vid alla utom
> 1.
> > > /J
> >
> > Har du oxå hittat vägen över Rissne/Järva
> krog
> > in till stan?
>
>
> Jajjamensan. Fantastisk väg.

Berätta gärna mer, misstänker att jag nu pendlar din tidigare väg [Åkermyntan-Söder] och det är ju ett par rödljus på vägen. Är det asfalt eller blandat på den nya?

Mvh David

PEK skrev:
> Kände mig lite förnärmad idag på vägen hem.
> En kärring skrek åt mig "Och du har inga
> bromsar..." bara för att jag inte hade lust att
> stanna, inte ens övervägde att stanna kanske är
> mer korrekt, när hon ville kliva rakt ut (inget
> övergångsställe) i den cykelbana jag kom
> hojjandes på. Hade jag varit lite mer ligist hade
> jag visat prov på mina bromsar, vänt om och
> slängt henne i Riddarfjärden!

Fegis!

Slask.

Sen vill jag bittert klaga på andra cyklande som vägrar ta en ordentlig kränkning - ni vet de som man jagar och jagar och sen just när man skall leverera 'coup de grace', så svänger de av - lyckligt ovetandes om all den energi som just slösats bort och som precis skulle belönas med en ordentlig dos adrenalin!
Fattar de inte hur frustrerande det beteendet är?
Vilket antiklimax som uppstår?

FY för dem!
Morrr...

:)

MickeS skrev:
> Slask.
>
> Sen vill jag bittert klaga på andra cyklande som
> vägrar ta en ordentlig kränkning - ni vet de som
> man jagar och jagar och sen just när man skall
> leverera 'coup de grace', så svänger de av -
> lyckligt ovetandes om all den energi som just
> slösats bort och som precis skulle belönas med
> en ordentlig dos adrenalin!
> Fattar de inte hur frustrerande det beteendet
> är?
> Vilket antiklimax som uppstår?
>
> FY för dem!
> Morrr...
>
> :)

Med andra ord, folk bör se sig om lite mer... :D

Pappasmurf skrev:
>
> Berätta gärna mer, misstänker att jag nu
> pendlar din tidigare väg [Åkermyntan-Söder] och
> det är ju ett par rödljus på vägen. Är det
> asfalt eller blandat på den nya?
>
> Mvh David

Jag kör gamla banvallen mellan Skälby och Kälvesta till Lunda, över lilla bron till Hjulsta där jag följer cykelvägen förbi Tensta och Rinkeby till Rissne. Sen följer jag cykelvägen till Järva Krog där jag svänger höger upp mot Frösunda. Sen kör jag upp genom Karolinska och till slut till mitt härliga jobb. Det är bara asfalt.
Om du ska vidare till Söder får du nog köra genom stan. Norrtull - Fridhemsplan.
/J

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp