Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det spratt verkligen inte i mina ben i morse, heller. Men det var kalas ändå! De röststarka talgoxarna har dragit igång cykelpumpandet, och det var torrt och svag vind. Och så börjar det ljusna!

Vad mulligt det var!

Sitter och äter frulle vid skrivbordet, helt enligt Mollos frukostidé. Bara ett litet glas juice hemma och iväg så känner man sig lätt och sprittig.

Satsade på att Brikotightsen och vanliga kallingar skulle räcka, och de gjorde de. Det bet lite uppfordrande i låren men inte så mycket att det sved.

Tog det medvetet väldigt lungt men blev bara frånkörd av en hybridjägare på blasieholmen.

Passande nog pajjade Saltsjöbanan idag så ersättningsbussarna såg inte roliga ut :)

O, skönt att det gick bra Hektor. Du får cykla försiktigt. Glöm inte att du ska dra mig och Ari genom England i sommar.
/J

Jag har ny kedja och kassett, dubbdäck med bett och sällskap med frun nästan hela vägen fram till jobbet. Tog det lungt idag, har sedan i lördags tränat följande, cykel (i snöstorm), squash x 2, innebandy, benen känndes allt annat än pigga idag, förutom när en kille på en Nishiki Bigfoot sprutade förbi. Men eftersom det var så trevligt att trampa bredvid frun så la jag band på mig... Det kommer fler pendeldagar.

Krampkänningen kom redan vid stadsgårdskajen. Fasiken vad fort det går att förslappa benen när man har hojat lite dåligt i en vecka, men tanken på min "nya" racerram som står i källaren och Campagruppen som är på väg värmde upp blodet lite.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> men
> tanken på min "nya" racerram som står i
> källaren och Campagruppen som är på väg
> värmde upp blodet lite.

Måste ha missat detta. Vad blev det?

evosmos skrev:
> Måste ha missat detta. Vad blev det?

Det går fort i pingis du vet..... Det blev en Surly Pacer (som jag startade en tråd om och som jag hittade i en annan tråd om samma cykel så via lite PM kom den hem igår) som är från 2007 och som kostade mig dryga tusenlappen inkl styrlager och i kalasskick. Sen var det ju någon som frågade om en DA grupp och självklart var jag tvungen att gå in och kolla på merlincycles och vips så ligger det en Campa Velocegrupp från 2008 på någon båt/flyg.

Så nu måste jag kolla vilka hjul jag ska ha som passar in på den silvriga stålramen, därav alla mina frågor till dig :o)

Aha, silvrig stålram? Antar att gruppen också är i silver? Veloce 2009 är i svart nämligen.

Härlig morgon nån minusgrad så allt var torrt och fint. Många cyklister och löpare ute. Roligt att det är så många aktiva människor ute på morgonen.

Härligt imorse.
3 dagar utav 3 denna vecka och idag med 20kg-grabben i barnsitsen halva vägen och det märktes ändå inte på benen.

Kränkte en rödljushoppare flera ggr om på bergslagsvägen, alltid kul. Och ett par dussin bilar mellan skt Eriksplan och Valhallavägen, och detta utan att bränna ett enda rödljus!!

Uppför Tranebergsbron hängde jag på en cyklist med jättestora kompislappar och Vallentuna CK byxor. Han såg rätt happy ut, någon härifrån? Tack för skjutsen hur som helst, men det gick alldeles för fort nedför!

Ah vilken fjällkänsla att cykla med snön piskande i ansiktet, härligt! Flera glada cyklister ute, blev omcyklad av en gul MTB som höll bra fart, var tvungen att dra förbi i uppförsbacken på Tranebergsbron :-)

Grymt härligt med snö i fejan. Hade skönt flyt hela vägen till jobbet.
/J

bigmollo skrev:
> Grymt härligt med snö i fejan. Hade skönt flyt
> hela vägen till jobbet.
> /J

Snön var rätt stickig i början av turen sedan blev det blötsnö från Kista, vet inte vilken typ som är härligast =)

//j

(edit. sär skrivning)

Senast redigerad av en moderator:
Trött, seg, stressad, glömde hjälmen, men när man väl kom iväg var det himla trevligt.

Efter två veckors sjukskrivning och penicillin tänkte jag att det var säkrast att mjukstarta kroppen med lite tåg/tunnelbanependling i några dagar, så jag missade morgonens inbjudande lätta snöfall. Fan.

Vilket jävla väder. Blöt blev man också, både på insidan och utsidan.

evosmos skrev:
> Vilket jävla väder. Blöt blev man också, både
> på insidan och utsidan.

Precis så sa en pappa när han kom in på daghemmet en regnig dag i november, barnen
tittade förvånade upp på honom och utbrast:

Vaddå? det är ju kanalbyggarväder!

/Z

God morgon solstråle :-)

zapiens skrev:
> Vaddå? det är ju kanalbyggarväder!
>
> /Z
>
> God morgon solstråle :-)

Haha, foten i kläm? Jajamensan:-)

Detta var min andra tur till jobbet från nya lägenheten. Denna gång glömde jag jackan. Vart omkörd vid kungsträdgården. Värst av allt så tappade jag främre stänkskärmen vid Berzeliparken mitt framför ögonen på alla bilister vid rödljuset.

Som vanligt en härlig pendling. Kanske det blir en extra sväng över Ekerö på hemvägen...

Joakim "iki Lajnen" Eriksson skrev:
Värst av allt så
> tappade jag främre stänkskärmen vid
> Berzeliparken mitt framför ögonen på alla
> bilister vid rödljuset.

Ajajaj vilken ångest!
Du skulle nog bara nonchalant slängt stänkan i diket och kört vidare för att sen plocka upp den i e.m. på vägen hem. (tror dom gör så på Östermalm)

Vad är det med folk när det yr snö?

En tjej gick med en tidning framför ögonen för att inte få snö på mascaran (eller av någon annan vettig anledning). Men hon verkade inte tänka på att det kan vara förenat med viss fara att sicksacka på en cykelbana utan att se annat än fåniga rubriker i Metro. Jag styrde upp i en buske och lyckades således avstyra katastrofen. Människor...

skaparn skrev:
> Vad är det med folk när det yr snö?
>
> En tjej gick med en tidning framför ögonen för
> att inte få snö på mascaran (eller av någon
> annan vettig anledning). Men hon verkade inte
> tänka på att det kan vara förenat med viss fara
> att sicksacka på en cykelbana utan att se annat
> än fåniga rubriker i Metro. Jag styrde upp i en
> buske och lyckades således avstyra katastrofen.
> Människor...

Ja, visst är det synd om dem. Igår klev en snubbe rakt ut i cykelbanan utan att vrida nacken en enda millimeter då han var fullt upptagen med att sms:a. Jag "skrek" "Snälla, se dig för!" Han skrek "håll käft" tillbaks. Undra vad han svarar när frugan öppnar munnen?

smiley skrev:
> Jag "skrek" "Snälla, se dig för!" Han
> skrek "håll käft" tillbaks. Undra vad han svarar
> när frugan öppnar munnen?

Oj, jag var visst lite otrevlig igår också. Råkade komma åt ringklockan när en tjej skulle över övergångsstället. "Det är faktiskt ett övergångsställe", svarade hon surt. "Fuck off!", blev mitt mogna svar. Men jag är snäll mot min fru, jag lovar. För det mesta i alla fall.

Glömde brillorna, spiksnö i ögonen är inte roligt. Följde ett cykelspår som ålade sig fram i snön, det såg nästan ut som om en snok hade ringlat fram. Efter någon km så kom jag ifatt en pappa som cyklade bredvid sin lilla parvel på 3-4 år som också cyklade.Jag ropade "dagens hjälte", pappan nickade stolt. Imponerande pannben hos denna lilla cyklist, jag slutade tänka på mina glömda brillor.

Förra veckan: På en gångväg som går från Solnavägen mot Haga cyklade jag ikapp två fjortisar som verkade väldigt upptagna med varandra. Jag plingade för att uppmärksamma om att jag kom farande på cyklen. MAN FÅR GÅ HÄÄÄR! Skriker den ena ilsket efter mig. Efter en skunds tvekan stannar jag och väntar på dem. När de kommit fram säger jag så snällt jag bara kan att jag plingade för att de skulle höra att jag var på gång och inte menade att de skulle flytta på sig. Helt enkelt för minska risken för kollison om de plötsligt skulle göra en sidoförflyttning. "Det kan ju bli så om man inte hör att det kommer nån bakifrån."."Det här faktiskt inte bara för cyklar", säger en och glor på mig som om jag ramlat av Museitransport AB. Nästa gång blir det "Fuck off!"

evosmos skrev:
> smiley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag "skrek" "Snälla, se dig för!" Han
> > skrek "håll käft" tillbaks. Undra vad han
> svarar
> > när frugan öppnar munnen?
>
> Oj, jag var visst lite otrevlig igår också.
> Råkade komma åt ringklockan när en tjej skulle
> över övergångsstället. "Det är faktiskt ett
> övergångsställe", svarade hon surt. "Fuck
> off!", blev mitt mogna svar. Men jag är snäll
> mot min fru, jag lovar. För det mesta i alla
> fall.

Underbart. Taggarna ut!

Höjdpunkter min vecka var när jag plöjde mittlinje på en gatan som var lite för smal för att göra det. Drog förbi 6-8 bilar som stod still i bilkö och fick lika många mötande i andra filen. Tur att ingen hade backspeglar i höjd med mitt styre. Skönt med lite adrenalin på morgonkvisten.

Första gången sen 17 december och det märks. Det var jobbigt att plocka ut trekkinghojjen och köra en blandning av asfalt, grus (nyharvad travväg) och stig, med några kilon extra att dra på. Dryga 14km på 42 minuter. Elsulorna är grymma att ha.

Första pendlingen efter en vecka med längdskidor i Vemdalen, och vilket väder!!! Man kände sig som Gunde Svahn när man kämpade fram i snöblasket, men det lär bli skönare väder när man startar i Motala i juni i alla fall.

evosmos skrev:
> smiley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag "skrek" "Snälla, se dig för!" Han
> > skrek "håll käft" tillbaks. Undra vad han
> svarar
> > när frugan öppnar munnen?
>
> Oj, jag var visst lite otrevlig igår också.
> Råkade komma åt ringklockan när en tjej skulle
> över övergångsstället. "Det är faktiskt ett
> övergångsställe", svarade hon surt. "Fuck
> off!", blev mitt mogna svar. Men jag är snäll
> mot min fru, jag lovar. För det mesta i alla
> fall.

Låll! Sa du verkligen Fuck off? Det skulle jag behöva lång betänketid innan jag kom på. I sådana situationer saknar jag ofta riktigt snärtiga saker att säga. Ett "PLING" med eftertryck är mitt vassaste vapen.

Ni som jobbar i Kista - vilken är bästa vägen dit om man kommer från Stocksundsbron? Ska byta kontor och får inte längre trängas inne i stan. Med 23mm verkar det bli en massa zickzack innan Kista Entre uppenbarar sig. Med tvåtumshjulen så borde det finnas en massa genvägar.

MarcusS skrev:
> Ni som jobbar i Kista - vilken är bästa vägen
> dit om man kommer från Stocksundsbron? Ska byta
> kontor och får inte längre trängas inne i stan.
> Med 23mm verkar det bli en massa zickzack innan
> Kista Entre uppenbarar sig. Med tvåtumshjulen så
> borde det finnas en massa genvägar.

Hoppas någom kommmer in och beskriver detta bättre, men jag vet att det finns en fin skogsväg och ska försöka beskriva.

Det jag skulle vilja kalla västra Ursvik och vetter mot Järva krog, bakom där, finner du en grusväg som leder genom skogen och man kommer ut vid något slags gård. Sen vips, så är man i Kista. Jag har cyklat den flera gånger - och ändå är min beskrivning helt värdelös.

skaparn skrev:
> MarcusS skrev:
> > Ni som jobbar i Kista - vilken är bästa
> > vägen dit om man kommer från Stocksundsbron?
>
> Det jag skulle vilja kalla västra Ursvik och
> vetter mot Järva krog...

Den vägen är bra från Råsunda men en rejäl omväg från Bergshamra väl?

Vill du ha gott frukostfika på väg till jobbet i sommar rekommenderas vägen genom Ulriksdals slottspark och sen tunneln under motorvägen till Överjärva gård och vidare genom skogen till Kista. Då har du valet på dyrt gott kaffe på slottsfiket eller dyrt ekologiskt kaffe på Överjärva, och de flesta sträckor valet mellan asfalt och grus/stig. Vägarna genom Södra Järvas skogsparti från Ulriksdal till Kista finns utmärkta på Google Maps.

(Edit: blev alldeles solna-nostalgisk när jag kom på att jag inte cyklat där sen i somras: http://gullmars.wordpress.com/2008/05/24/promenadcykling/)

Senast redigerad av en moderator:
skaparn skrev:
> evosmos skrev:
> -------------------------------------------------
> > Oj, jag var visst lite otrevlig igår också.
> > Råkade komma åt ringklockan när en tjej
> skulle
> > över övergångsstället. "Det är faktiskt
> ett
> > övergångsställe", svarade hon surt. "Fuck
> > off!", blev mitt mogna svar. Men jag är snäll
> > mot min fru, jag lovar. För det mesta i alla
> > fall.
>
> Låll! Sa du verkligen Fuck off? Det skulle jag
> behöva lång betänketid innan jag kom på. I
> sådana situationer saknar jag ofta riktigt
> snärtiga saker att säga. Ett "PLING" med
> eftertryck är mitt vassaste vapen.

Jag har aldrig sagt "fuck off", däremot har långfingret åkt upp i luften vid enstaka tillfällen. Förra vintern när jag cyklade upp för Hornsgatan stod det i vanlig ordning en bil parkerad mitt på cykelbanan. Jag cyklar försiktigt ut i körfältet, varpå en kille i en röd audi kommer upp bakom mig. Han lägger sig på tutan för att markera att jag är i vägen. Jag blev så jävla förbannad att armen och långfingret flög upp. Problemet var bara att jag hade mina lobsters på mig.

Idag var det riktigt härligt väder ute. Kallt men inte för kallt. Cykelbanorna fria från gående och hundar. Var bara att stå på. Men som vanligt var det rött ljus vid varje korsning.

Scand skrev:
> Som vanligt en härlig pendling. Kanske det blir
> en extra sväng över Ekerö på hemvägen...

Jo tack! Idag var det trötta ben som tog en till jobbet.

Lite segt efter gårdagens benpass. Men å andra sidan har det varit precis lagom kallt hela veckan, -4 går att stå ut med, och ingen mer j-vla snö :-)

Blev bilen... Jag försökte verkligen imorse, men fick inte ner två stora kladdkakor, en bunke, elvisp, vispgrädde (ska bjuda på fredagsfikat) samt ombyteskläder, handduk och skor i ryggan. Har nämligen inget skåp kvar i omklädningsrummet på jobbet, det är sista dagen på ett tag nu. Ska vara hemma med kottarna fram till semestern. Så den goa lägga-mil-på-köpet-träningen och egentiden som pendlingen utgör ryker nu, och får ersättas av pannlampeturer i hemmaskogarna på kvällarna.
Sen blir det nog en del dagsturer med barnstol eller cykelkärra till våren. Det går då inte fort men jag kan köra tunga växlar i backarna, alltid lite träning : )

Med sträckning i baksidan av låret så blev det en ganska lugn historia.

Lyckades dra ikapp, nedkämpa och dra ifrån en liggist vid Hellas. Vilken bedrift!
Skämt åsido, vi språkades vid om cyklar och livet ett långt tag och det bäddade ju på det hela taget för en riktigt trevlig fredag!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp