Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Härligt att vara tillbaka på cykeln efter en veckas cykeluppehåll (blev en hel del slalom och längdskidor dock)! Trampade av mig värsta abstinensen på trainern i går men det är när man kommer ut på vägarna och cyklar "på riktigt" som man påminns om varför man äslkar att cyka så mycket.

Ser fram emot Tisdag - Torsdag då jag kommer att pendla Huddinge-Kista, har inte koll på sträckan men det blir nog nästan 3 mil enkel resa.

Många som haft pendlingspaus verkar det som. Jag tog en vecka ledigt från cyklingen och fick precis som JQ abstinens och körde ett par trainerpass i helgen. På vägen till jobbet idag kändes det som att jag flög fram i medvinden men cykeldatorn förklarade strängt att det bara var inbillning och att jag får ta och skärpa mig.

Sned motvind, nån minusgrad och snöfall till jobbet. Hem hade vinden både mojnat och vänt så det var en patetisk sidvind som inte hjälpte till på de oplogade cykelbanorna. Kändes lite tungt. Såg fram emot vinden i ryggen. Missade en sork/mus med millimeter från bakhjulet...

Första gången jag INTE kom upp för "stora backen"!!

Jobbade ganska bra men gled nästan mer bakåt än framåt. Och när jag väl klev av så gled både jag coh cykel 2 meetr bakåt..=D

Kommer vara många bilar som får problem där idag.

lite lustigt dock att det var idag. Jag menar vinetrunderlaget har väll varit värre än så här?!

Fin lätt modd som ibland styrde valet av växel. Såg knappt några cyklister idag.

Kramsnö som kilade fast sig mellan däck och skärm och slet sönder skärmfästena med resultatet tvärstopp. Jippi....

Fyy fAAAAAn vad jag längtar efter vår nu!!

Håller med andematt! Har köpt en ny begagnad hoj som jag nästan är klar med. Nu är det mest putsning och lite lackning kvar, och att våren kommer. Sen blir det åka av! =)

Snöslask-pendling till jobbet imorse, duschade av mig och tog en kaffe.
Frugan ringer och säger att dottern är sjuk. Bara att kasta sig på cykeln och trampa hem igen. Nu sitter man hemma med en sjukt barn istället för att plåga sig på jobbet ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Ångkokt. JAg skulle behöva tips på svalare underställ. -2 till +10 är den svåraste temperaturen att klä sig för. Jag föredrar att bli blöt inifrån framför utifrån, så skalkläderna får vara kvar, men förmodligen finns det bättre saker än fetaste ylleunderstället att ha på sig under.

REGN?!?!

det är ett vårteckan va?

tror detvar första för i år för mig.

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> men förmodligen
> finns det bättre saker än fetaste
> ylleunderstället att ha på sig under.

Jag har några billiga syntetunderställ av märke McKinley (intersport). De är betydligt svalare än mina andra underställ (både syntet och ull). De luktar dock apa efter en dags användning.

Samåkte med Jocke Q från liljeholmsbron till Helenlund. Trevlig kontrast mot det vanliga tysta harvandet. Fast han kunde ju sett lite anfådd ut någon gång iaf.

Tredje gången jag tar omvägen runt Årstaviken till Liljeholmen. Kedjan låter för jävligt efter en hel vinter utan avfettning och kärlek, trodde den skulle gå av när jag stod upp i vissa backar. Hoppas det blir fint väder snart så att man kan vara ute och tvätta cykel :).

Wohoo! De hade börjat sopa bort gruset på cykelbanan längsmed Dag Hammarskjöldsleden.
Vilken vårkänsla!

rikard skrev:
> Ångkokt. JAg skulle behöva tips på svalare
> underställ. -2 till +10 är den svåraste
> temperaturen att klä sig för.

Jag har många olika underställ.
De som klarar störst temperturvariation är de som det är mest luft och minst tyg i.
För mig betyder det ngn av tröjorna från norska Brynje http://www.brynje.no/public/?set_language=no&cccpage=webshop_l1&set_z_qm_product_grp1=6
Tex
z_qm_product_grp1_6_Ostby_image2.jpg

Säljs i Sverige oftast i välsorterade affärer för längdåkning

/Håkan

Gårdagens pendling var (till jobbet) i motvind och på upptrampade cykelvägar. Skakigt och jobbigt, alltså. Hem hade de plogat och det var härligt!

Jag har inte cyklat den här veckan. Känt mig så less på vintern, men luften känns varmare och i morgon är det slut på självömkan, så det blir cykling för hela slanten igen. Ska bli skönt. Uppehållen ger mig otroligt dåligt samvete.

mytomspunnen skrev:
> Jag har några billiga syntetunderställ av märke
> McKinley (intersport). De är betydligt svalare
> än mina andra underställ (både syntet och ull).

+1 Har också detta(grått och svart) och tycker det är bättre/svalare mina Craft-ställ.

> De luktar dock apa efter en dags användning.

+2

/Magnus

Lumber skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> > De luktar dock apa efter en dags användning.
>
> +2
>
> /Magnus
Ett tips vad det gäller dålig lukt i funktionsunderställ är att lägga dom i en plastpåse i frysen över natten. Vet inte om det funkar på just dessa ställ men Craft och Nike ställ svarar bra på denna behandling. Om man har kallt ute går det givetvis lika bra att hänga ut dom över natten. Dom tinar jättefort så man behöver bara ta in/ut dom en kvart innan man ska ut och hojja.

Jag inhandlade 5 stycken kortärmade underställströjor från Campa (multi season system) och de är ett av mina bättre inköp. Luktar ingenting efter en användning och ventilationen fungerar perfekt. Använt dem hela vintern och peppar, peppar, klarat mig ifrån allt vad förkylningar heter.

smiley skrev:
> Jag har inte cyklat den här veckan. Känt mig så
> less på vintern, men luften känns varmare och i
> morgon är det slut på självömkan, så det blir
> cykling för hela slanten igen. Ska bli skönt.
> Uppehållen ger mig otroligt dåligt samvete.

Uppehållen ger inte heller bättre kondis, ut o cykla med dig :)!

smiley skrev:
> Jag inhandlade 5 stycken kortärmade
> underställströjor från Campa (multi season
> system) och de är ett av mina bättre inköp.
> Luktar ingenting efter en användning och
> ventilationen fungerar perfekt. Använt dem hela
> vintern och peppar, peppar, klarat mig ifrån allt
> vad förkylningar heter.

Fem stycken?! Har tvättmaskinen gått sönder? ;)

saltgurkan skrev:
> Uppehållen ger inte heller bättre kondis, ut o
> cykla med dig :)!

Usch, jag vet. Jag ska cykla, jag lovar. :o) Återkommer i morgon med en utförlig rapport. :o)

Selast skrev:
> Ett tips vad det gäller dålig lukt i
> funktionsunderställ är att lägga dom i en
> plastpåse i frysen över natten.

Jag brukar tvätta mina när jag använt dom, det funkar bra!
Problemet är när man ska cykla hem från jobbet och understället hängt och "mognat" hela dagen.
Har ett merinoullställ det har inte alls samma bouquet :-)

/Magnus

BFS skrev:
> smiley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag inhandlade 5 stycken kortärmade
> > underställströjor från Campa (multi season
> > system) och de är ett av mina bättre inköp.
> > Luktar ingenting efter en användning och
> > ventilationen fungerar perfekt. Använt dem
> hela
> > vintern och peppar, peppar, klarat mig ifrån
> allt
> > vad förkylningar heter.
>
> Fem stycken?! Har tvättmaskinen gått sönder? ;)

Haha... Nä, men det är inte alltid tvättsugan är ledig och handtvätt är inget alternativ, så därför. Och sedan cyklar jag tillräckligt ofta för att behöva ombyte.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har ngt tunnt craftunderställ som jag brukar använda dag efter dag, jag brukar bara hänga upp det på tork varje gång jag använt det så att lukt och fukt försvinner. När det luktar för mkt saltgurka så slänger jag dock in det i tvättmaskin, dvs en gång var 14:e dag eller nåt, det får räcka ;)..

smiley skrev:

> Haha... Nä, men det är inte alltid tvättsugan
> är ledig och handtvätt är inget alternativ, så
> därför. Och sedan cyklar jag tillräckligt ofta
> för att behöva ombyte.

Jag är snål och blandar 50% "tvätta i min tvättmaskin" med 50% "bita ihop och lukta illa". Duschar innan jobbet och när jag kommer hem så jag tycker bara att jag är äcklig när jag sitter på cykeln. :)

Lite ot men vadå. Det är dags att återupprätta polypropelenställets status. Jag har en apgammal (miiinst 10 år) sån där blå craft-tröja. Standardversionen ni vet. Det är aptunt, värmer lite lagom, torkar fort, apbra genomsläpp och sist men inte minns så kännns den igen på doften. Föredrar det framför de djurhårströjor jag samlat på mig när det är svetto-time.

Är lukten besvärlig är det dags att göra en inläggning i ättika. (Släng ner några gurkor när ni ändå håller på)

SuperApe skrev:
> dags att återupprätta
> polypropelenställets status. Jag har en apgammal
> (miiinst 10 år) sån där blå craft-tröja.

Är inte alla Craft polyester och har så varit sedan urminnes tider (typ 70-talet)?
Norska tröjorna HellyHansen och Brynje, som jag tipsar om ovan, är däremot i polypropylen.

Men trots detta vill jag avsluta med att jag inte tror att den stora skillnaden mellan olika tröjor är deras material/fiber.
Den stora skillnaden är istället pga hur de är gjorda, jag föredrar nät(tröjor) närmast kroppen.
Åtmisntone när jag svettas, när jag dricker öl och äter chips framför TVn vill jag ha annat på mig.
Det är så besvärligt när chips-smulorna fastnar i nätet.....

/Håkan

Jag är 100% säker på att det en gång i tiden på tröjans lapp stod att det var 100% Polypropelen. Numera går det inte avgöra vad som stått på lappen. Å andra sidan har jag varit 100% säker förut vad gäller både ditt och datt, fast det sen visat sig vara 100% fel. Någon annan har säkert en bättre bevarad gammal tröja med facit?

Jag har även ett nätlinne i syntet från Aclima. Det är finemang, men jag tycker det är blir blötare än craftröjan under samma förhållanden. Fast det är bra mycket raffigare.

kanske dags för en underklädestråd...

SuperApe skrev:
> kanske dags för en underklädestråd...

Jaa, vilken strålande idé! Med bifogad bild som krav då, förstås.

SuperApe skrev:
> Samåkte med Jocke Q från liljeholmsbron till
> Helenlund. Trevlig kontrast mot det vanliga tysta
> harvandet. Fast han kunde ju sett lite anfådd ut
> någon gång iaf.

Som sagt var, jag och Kaj firade att vi blivit "Super-kompisar" genom en samåkning.
Kaj lärde mig en snabb och smidig väg Liljeholmen-Helenelund men tyvärr har jag ju så dåligt/obefintligt lokalsinne att jag inte lyckades åka samma väg tillbaka, vimsade bort mig någonstans kring Solna...

I morgon blir det kompispendling med Pilen samma sträcka.

Håkan, de där nätunderställen såg trevliga ut. Sidan gav dock inte så mycket information om riktpriser och återförsäljare. Vad kostar en kortärmad undertröja, till exempel?

Skönt med första rundan efter ett par veckors sportlovsskidor med efterföljande halsont o skit.

+6, sol och snustorrt, de ni!

Dock en tuff motvind som frukost.

Samma väder utlovas imorgon, men mer vind och kanske +7!!! mmmmm
/Magnus

En mycket behaglig pendling. Mötte cx-herren med gula byxor. Han med det långa skägget såg jag inte. Killen på gubbcykeln mötte jag tidigare än vanligt. Gillar inte ombyggnationerna av bilvägarna vid Harwall-arena. Däcken fick mer luft vid en shellmack under hemrullningen.

Medvind och drygt 3 bar på gubbcykeln, whoooo!
Fattar inte att jag cyklat nästan hela vintern på lite luft, mest av lathet att jag inte pumpat och att det har pyst sakta men säkert... Vilket lyft!
Fast MTB:n med skoöverdragen som alltid cyklar om mig efter ca 2/3 av sträckan (oavsett när jag startar! magic!), hade såklart också samma medvind... alternativt lite mer?

Små osynlig ninjor som kastade vita kaststjärnor i nyllet på mig hela vägen, Spejjsigt!

bjorre skrev:
> Små osynlig ninjor som kastade vita kaststjärnor
> i nyllet på mig hela vägen, Spejjsigt!

Hade du ingen pepparspray?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp