Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Medvind första halvan ut till jobbet, sen mot. Shortspremiär! Satte hjälmen på pakethållaren och cyklade med musik i öronen i alldeles strålande sol. Skönt! Hem var det vindstilla och svalare. Men återigen skönt!

Svalt och segt i motvinden från Norr, men skönt ändå, som alltid! Brände minst 3 rödljus.

Bra pendling idag trots motvind växelvis körning med annan pendlare på sträckan mellan Tullinge och
Älvsjö.

Drog hemmifrån 05:20, kallt som tyvärr hör årstiden till. Kränkte en Idiot som körde mot rött samtliga trafiklysen från Slussen till Nybroviken genom att lätt gå ikapp och förbi innan nästa lyse :-D T

Känns överflödigt att skriva ett positivt adjektiv i samma mening som verbet cykla. Inte bara överflödigt utan en tautologi.

Tror en ss cyklist blev lite peppad av mitt märke vid norra ängby. Själv var jag upptagen att fundera ut hur jag bäst skulle försöka kränka valhallkillen som låg framför. Blev inget av med det då våra vägar skildes vid brommaplan.

Den här veckan har jag tågpendlat med x2000 till Göteborg och Alingsås. Sitter och glor på vägarna och drömmer mig bort.
/J

Mollo: Måste du pendla långt fast du inte cyklar? låter onödigt :)

idag kändes det ganska nice faktiskt..jag e nog påväg åt rätt håll...

Optimist som man är struntade jag i långa brax idag å körde med kortbrax å knävärmare. Det var kallt!

Bra tryck även i pedalerna denna morgon. Det ska bli kul att cykla hem vid lunch för att sedan lägga sig i soffan å kika på Girot.

bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Mollo: Måste du pendla långt fast du inte
> cyklar? låter onödigt :)

Ja det är heltokigt. Men jag har glott på många av vägarna vi körde sist. Såg också korvmojjen i Katrineholm. Har inte sett så mycket stock tyvärr.

Dom borde göra stock i fickformat, så man kunde ha det med sig jämt....

Jag pendlade på 8 hjul så det är lite OT.

Tog fram grillorna för första gången för året.

Björkhagen till Rissne blev det, 18 km, 1h10, med en liter sportdricka i
näven hela vägen, den krympte lite kan jag säga. ;) Var tvunget eftersom
jag inte käkade frukost innan.

Det gick bra, nerför västerbron gick det i 45 knutar.
Utsikten var brutalt fin.

Inga skavsår eller annat, två trappor och 20 meter grusväg blev det dock. :)

Min premiärpendling från björkhagen. Bladade fel en gång vid ett vägbygge, men en
trevlig cyklinna visade mig rätt igen.

Uppförsbackarna började bli sega mot sundbyberg men det gick an.

Så om någon såg en mupp på grillor, vit tröja, svarta byxor, svart gul rygga så var det jag. :)

När jag stack hemifrån så missade jag att ta med mig plånkan med bla. vital del till burken på jobbet. Detta uppdagades när jag var framme vid jobbet. Bara att vända. Vem som helst (icke cyklist) skulle svurit långa ramsor och förbannat några gudar, jag blev lycklig. Tänk att få trampa lite till ist för att jobba.

Kanske dags att plocka fram inlines-grillorna. Men Stervelo, 45 knyck? Antingen har du bedömt hastigheten fel, eller så är du från vettet. Jag hoppas på det förstnämnda.

Tog Flamingon idag, susade fram längs Söder Mälarstrand djupt ner i bocken. Svettig blev jag också, men det torkar väl...

evo skrev:
> Kanske dags att plocka fram inlines-grillorna. Men
> Stervelo, 45 knyck? Antingen har du bedömt
> hastigheten fel, eller så är du från vettet.
> Jag hoppas på det förstnämnda.
>

Bara för att vara värre måste jag ju berätta att jag varit uppe i 63 km/h på inlines (uppmätt med bakomvarande cykel m dator). Om man sprintar (och inte har uppförsbacke/motvind) är 45 inga större problem.

Alltså, vad är det för griller ni kör med? Inga vanliga fitness-skates antar jag utan sådana med riktigt stora hjul ( > 82) och lång skena. Aldrig att jag skulle komma upp i de farterna med mina. Men jag kanske bara är klen.

Ha ha, jag fuskar med 4x100 speedskates med ankellåga kolfiberdojjor. Snabba som attans!

För att inte pajja tråden alltför mycket kan jag ju berätta att jag cykelpendlade till jobbet i morse. Och det var förbaskat skönt.

Senast redigerad av en moderator:
Rekordet är 63 knyck, mät på grillorna, har dator på dem. Fet backe i finland vid vårt lantställe. På bilvägen, cykelvägen slutar med trottoarkanter och skit, helt ok i vanliga farter men inte i 60 knyck.
Har 82 hjul, inga race grillor, bara vanliga fitness grillor. Salomon tr9 heter de nog. Gamla som gatan och rätt så slut.

Det här är neför alltså. 45 knyck nerför västerbron, den är inte brant, är inte så fort. Då står jag i störloppsposition också. Massa cyklar jag bara kunde "rulla" om, så utan hojjar och skit i vägen lär det gå att komma över 50 blås där, du behöver lite bredd för att få riktig fart på grillorna.

Ni är ju från vettet båda två! 63 knyck på inlines? Brr...

Jo Evo du bor ju söder om stan. Vi kan dra nerför västerbron någon gång, med inte så mycket folk i vägen så ska du se att du knäcker 40 blås om du vågar stå lite hopkrupen. :) Inga problem.
I de farterna är grillorna fortfarande stabila, över 50 knyck blir mina lite vingliga men inget farligt.

Allvarligt, med nya grillor, såna med 100 mm hjul, kanske kanske det går att knäcka 70 km/h i den där backen i finland. Hmm, får bli ett projekt i sommar kanske. :)

Hmm, låt mig tjuvträna ett par ggr först. Har glömt hur de ser ut, K2 heter de visst:)

Nu vill jag berätta...

Jag är en rätt tålmodig man. I trafiken inser jag att alla kan göra fel, så även undertecknad, och jag försöker därför att inte hetsa upp mig när andra begår misstag utan vinkar och beter mig på ett förlåtande sätt.

Men.

När folk gör "fel", och även levererar en citronsur kommentar/utskällning, då rinner det över.

Idag klev en kvinna ut i cykelbanan med sin hund, och jag kommer i minst 40 blås och ropar "pling" för att väcka hennes uppmärksamhet. Samtidigt bromsar jag in kraftig och när jag passerar henna i låg fart häver hon ur sig "haru inga bromsar eller?".

Först efter 50 meter började jag bli förbannad. Övervägde en 180-gradersväng för att knäcka näsbenet på henne med min sneaker. Efter att ha insett att våld är dumt började jag tänka på att vända och istället nacka hennes hund. Det är väl inte så håt straff på det? Och det skulle vara en bra markering.

Men nej, jag kom över det ganska fort. Och resten av dagen har varit optimal, så nu är jag glad igen.

Bang skrev:
> Optimist som man är struntade jag i långa brax
> idag å körde med kortbrax å knävärmare. Det
> var kallt!
>
> Bra tryck även i pedalerna denna morgon. Det ska
> bli kul att cykla hem vid lunch för att sedan
> lägga sig i soffan å kika på Girot.

Braxen,_Iduns_kokbok.jpg

En sådan där långbrax kanske man skulle kunna ha som extra paddning i pendlar-cykelbrallorna. Fast då kanske det skulle dofta fisk från skrevet under arbetstid...

skaparn skrev:
> Nu vill jag berätta...
>
> Jag är en rätt tålmodig man.

Heder åt dig, det är inte jag. Jag väser tillbaka vid minsta lilla (jag hade nog skrikit tillbaka: "kärringdjävel!"), förutom när jag har fel. Då ber jag faktiskt om ursäkt. Lite binär är man ibland.

Apropå brax, det heter faktiskt braxen. Man säger alltså, "en braxen". Som i "en gädda". Ganska sjukt.

evo skrev:
> skaparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu vill jag berätta...
> >
> > Jag är en rätt tålmodig man.
>
> Heder åt dig, det är inte jag. Jag väser
> tillbaka vid minsta lilla (jag hade nog skrikit
> tillbaka: "kärringdjävel!"), förutom när jag
> har fel. Då ber jag faktiskt om ursäkt. Lite
> binär är man ibland.
>
> Apropå brax, det heter faktiskt braxen. Man
> säger alltså, "en braxen". Som i "en gädda".
> Ganska sjukt.

Ja, det är sant. Och Braxnar i plural om jag inte minns fel. Men jag valde att bortse från detta när jag kämpade mig till en ordvits.

Började dagen med att leta i en kvart efter nyckelknippan.
Höll på och deppa ihjäl när jag insåg att cykeln var låst och skulle va tvungen att ta tuben in till jobbet, när jag hittade reservnyckeln till cykellåset och kunde glatt hoja iväg till jobbet.
Åkte en liten omväg till GIH-badet och mycket riktigt låg nyckelknippan på marken intill stolpen där jag hade låst fast cykeln igår kväll!

Lyckad pendling alltså, nu bär det hemåt. Ska hämta barnen och sprinta hem med cykelkärran och kolla på Girot.

mattel skrev:
> stod på vasagatan och väntade på hyrbil imorse
> och såg cyklist på cyklist skita fullständigt i
> rödljuset och bara trampa på zickzackands mellan
> folk som gick/halvsprang över
> övergångsstället....
>

Sommarcyklister. I november är det inte så stor andel av cyklisterna som beter sig sådär. Faktiskt.

Jorå, nu börjar det arta sig, förösker optimera färdvägen mellan Norrtull och Blekholmsgatan, den har en tendens att dra ner snitthastigheten från hemmet i Täby

Tog 2 timmar kompledigt på eftermiddagen och piskade iväg på F-Dn runt dom gröna ytor vi har inom tullarna (runt runt djurgården, långholmen, reimers och slutligen runt i årstaskogen och ett slutvarv uppe på åsen hemma på sicklaön :-) T

Ja dom där galningarna på Norvelo är ju för knepiga. Hur jag än gick runt enigman och knackade och letade kunde jag inte för mitt liv lista ut var dom monterat hjälpmotorn. Det bara måste finnas en sån när det går så förbaskat lätt och trevligt även i den svinigaste motvind. All heder åt ingenjörerna Janne och Phil!

Riktigt skön medvind idag för oss som cyklade söderut!
Såg i ögonvrån efter Skanstull att jag hade en het kille på rulle och förberedde mig på att bli kränkt...drog på så gott jag kunde och ett par kilometer senare vid Sockenvägen skiljdes våra vägar åt, han tackade för draghjälpen och jag tackade för en utebliven kränkning och en bra intervall!

Sjuk hustru och sjuk son har gjort att pendlingen har blivit lidande denna vecka, måste cykla imorgon! Blir så avundsjuk på er som håller igång varje dag!

Idag såg jag fyra likadana ramar (EXS) på väg till jobbet! Tydligen har fler varit och fyndat på ECI.
Den första var en blond tjej som jag tog rygg på längs Nynäsvägen från Blåsut till Skanstull.
Den andra var en snubbe på Strömbron. Sen ytterligare en vid Stureplan och en som korsade Sturegatan på Östermalmsgatan(?).
Bilisterna höll bra avstånd i sidled idag. Motvinden var dock en annan historia.

civilklädd, skulle hålla lågt tempo utan svett. men det var pendlarpremiär på stålspjutet efter växelfix, så det gick fort. sitter och kokar lite, tur jag har deo på kontoret :D :D

Moooootviiiiind som sagt samt att den ena av de två vägarna från Stockholm förbi Kista ser ut så här.
20090514089.jpg ht=700

Vet inte om man skall tolka det som totalt cykelförbud eller bara att man skall hålla sig i grushögen vid sidan om vägen. Jag tolkar det som cykelförbud och väljer att ignorera det.

//j

Otroligt trevligt, sånär som på att jag glömde ombyte och sitter därför med en trasa på kroppen istället för skjorta. Tur att jag jobbar i city så jag kan gå ner och köpa något snyggt efter 10

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp