Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag blev utskälld av en hund som gjorde utfall och högg efter mig. Matte som var en äldre kärring cyklade med hunden på cykelbanan som är en av stans mest trafikerade vid Stureplan. Hunden var visserligen kopplad men hunden sprang på vänster sida å matte cyklade till höger å kopplet var emellan. På trottoaren gick det mammor med sina barnvagnar och affärsmän på väg till jobbet i kostym å en latte i handen samt att det var parkerade bilar på vägsidan. Lite snyggt försökte jag smita förbi till höger om tanten via trottoaren å när jag närmade mig började hunden att skälla å hugga efter mig.

Då sa kärringen till mig, du får inte cykla så nära å sedan vände hon sig om till hunden å sa, ja var han DUM SOM CYKLADE SÅ NÄRA DIG!!!!!!!!!!

Vam var mest dum av oss????

Det finns bättre ställen att cykla med sin hund på än i rusningstrafik och på en smal cykelbana i city. Så tycker jagi alla fall.

:/

Om man bortser från detta var det frid å fröjd :) Lite kyligt bara. Men vädret ska ju bli bättre ikväll/eftermiddag har någon sagt...

Bang, du är ett under av återhållsamhet. Jag hade nog skällt ut både kärringfan och hunden.

Kändes ganska bra idag, grymt nöjd med knävärmarna jag köpte igår. Två cyklar hade krockat utanför Sandåkraskolan, cyklarna låg på regugen vid övergångsstället skapligt ihopkrokade, ena cyklisten såg mer slagen ut än den andra. Sheriffen var på plats så jag cyklade vidare, hoppas det gick bra (sur på bilen som var tvungen att köra 5km/h för att det stod en polisbil med blåljus bara....)

ruggigt ute & en korsrygg som håller på att ta livet av mig. hände inget roligt heller på vägen heller. cyklingen flyter bra, folk har lärt sig samsas och bilisterna håller på att vänja sig vid invasionen av cyklar känns det som.

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> <Anekdot om en dunjävla hund, och en ännu dumjävlare kärring>
>
>
> Vam var mest dum av oss????
>
> Det finns bättre ställen att cykla med sin hund
> på än i rusningstrafik och på en smal cykelbana
> i city. Så tycker jagi alla fall.

Jag bugar mig för ditt temprament. Det är skönt höra.

Brukar själv försöka att vara trevlig och lugn i trafiken men skrev så sent som förra veckan i den här tråden om hundar och hundägare. Jag blir verkligen förbannad när jag möter hundägare som tar sig friheter och förväntar sig att omgivningen ska ha vilket tålamod som helst med hundar.

evo skrev:
> Bang, du är ett under av återhållsamhet. Jag
> hade nog skällt ut både kärringfan och hunden.

Inte ens när jag blev påkörd av taxin skrek jag något :/ fast det kanske var chocken.
Någon dag kommer jag att explodera och hoppas det blir någon som gjort något riktigt allvarligt så det inte blir en stackars tant som bara råkar vingla lite på vänster sida av vägen...

Jag kanske ska börja skrika mer :D Det bruar kännas ganska skönt efteråt i allafall.

Det var så där klibbigt och svalt, men det gör inget ty jag minns februari än.

Bang skrev:
> evo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bang, du är ett under av återhållsamhet. Jag
> > hade nog skällt ut både kärringfan och
> hunden.
>
>
> Inte ens när jag blev påkörd av taxin skrek jag
> något :/ fast det kanske var chocken.
> Någon dag kommer jag att explodera och hoppas det
> blir någon som gjort något riktigt allvarligt
> så det inte blir en stackars tant som bara råkar
> vingla lite på vänster sida av vägen...
>
> Jag kanske ska börja skrika mer :D Det bruar
> kännas ganska skönt efteråt i allafall.

+1 på den, jag hojtade till i luften och det var då taxichaffisen märkte mig, slug snubbe....

> mattel skrev:
> min morgonpendling var skön, körde till kista
> från bromma via vällingby - lunda - barkarby.
> mötte skogling som inte bara krengkte utan
> förnedrade en pendlare upp mot råcksta.. :)

Det där låter intressant. Vissa pendlare är kränkningsbara ibland tror jag men hur förnedrar man dem? Jag brukar titta på dem när jag cyklar förbi och de verkar lika intresserade av sin omgivning som bilister eller resenärer på tunnelbanan. Titta inte åt sidorna, undvik ögonkontakt och, för guds skull, prata inte med någon! Jag har svårt att se att de egentligen skulle kunna bli förnedrade ens om man cyklade i cirklar runt dem.

Jag gillar inte rödljuset vid stora mossen. Om jag har stannat för rött i början av perioden och någon kör förbi så har jag ingen chans att kränka puckot. Jag brukar kämpa på i 35-40 för att hinna ikapp till abrahamsberg men har hittills fått rött där varje gång och då fuskar ju puckot igen. Sen hinner man lagom ikapp till brommaplan men då ska jag över på andra sidan bergslagsvägen. Jag är sur, har ont i halsen och feber.
/griniga gubben

Jag har slutat kränka folk. Jag försöker förnedra istället. Tror det är tuffare ? :)

Försov mig imorse, det gör jag inte om.. Satan vad trångt det var å cykla in mot stan 40min senare än min ordinarie tid. Fick ju iofs nöjjet å cykla om väldigt många fler idag.....

Veloce skrev:
> Jag gillar inte rödljuset vid stora mossen. Om
> jag har stannat för rött i början av perioden
> och någon kör förbi så har jag ingen chans att
> kränka puckot. Jag brukar kämpa på i 35-40 för
> att hinna ikapp till abrahamsberg men har hittills
> fått rött där varje gång och då fuskar ju
> puckot igen. Sen hinner man lagom ikapp till
> brommaplan men då ska jag över på andra sidan
> bergslagsvägen. Jag är sur, har ont i halsen och
> feber.
> /griniga gubben

hehe.. jag provade andra sidan av bergslagsvägen imorse, inga rödljus men det är lite mer spännande att korsa vägarna då man inte syns bakom staketet och bilarna kommer i bra fart. dessutom är asfalten klart sämre på den sidan.

Veloce skrev:

> Det där låter intressant. Vissa pendlare är
> kränkningsbara ibland tror jag men hur förnedrar
> man dem?

Ha så hög fart om att du måste bromsa in, se till att du inte har förhöjd andning sen säger du:

-Vad duktig du är att cykla, det går ju riktigt fort.

Sen trycker du i och sticker. Det är förnedrande.

Senast redigerad av en moderator:
Vad händer om man skulle skada en hund när man cyklar? Alltså inte med flit. ;)
I min ungdom cyklade jag mycket mtb på grusväg som gick rakt igenom bondgårdar/gårdsplan, och där fanns ofta lösa hundar. När man blev jagad av dem var det nära, kändes det som, att de skulle sticka nosen i hjulet...
Blir jag ersättningsskyldig?

Det kändes otroligt fånigt att komma i full mountainbike-utstyrsel på Sveavägen i morse! Men ikväll blir det NICK-rundan så jag hoppas det var värt besväret. Höll på hela kvällen med att ställa in framgaffeln. I övrigt var det en skön jobbpendling, väderleken är angenäm!

mattel skrev:
jag provade andra sidan av bergslagsvägen
> imorse, inga rödljus men det är lite mer
> spännande att korsa vägarna då man inte syns
> bakom staketet och bilarna kommer i bra fart.
> dessutom är asfalten klart sämre på den sidan.

+1 på det. Hoppas att de blir klara med arbetet mellan Åkeshov och Abris snart.

/G

mattel skrev:
> hehe.. jag provade andra sidan av bergslagsvägen
> imorse, inga rödljus men det är lite mer
> spännande att korsa vägarna då man inte syns
> bakom staketet och bilarna kommer i bra fart.
> dessutom är asfalten klart sämre på den sidan.

Jag tar norra sidan från rondellen vid Johannelund till brommaplan för att slippa rödljus och inte behöva byta sida vid norra ängby. Sen blir det södra sidan från brommaplan till alvik där jag svänger av för att köra över tvärbanebron till essingen. Riktigt dålig asfalt mellan islandstorget och åkeshov på norra sidan men man kan låtsas att man får massage eller att man tränar inför paris-roubaix eller nåt. Fast mest svär jag.

zapiens skrev:
> Veloce skrev:
> -----
>
> > Det där låter intressant. Vissa pendlare är
> > kränkningsbara ibland tror jag men hur
> förnedrar
> > man dem?
>
> Ha så hög fart om att du måste bromsa in, se
> till att du inte har förhöjd andning sen säger
> du:
>
> -Vad duktig du är att cykla, det går ju riktigt
> fort.
>
> Sen trycker du i och sticker. Det är
> förnedrande.

+1 Ska komma ihåg den.

Vindstilla ut, medvind hem. Så borde det alltid vara! Tog det lite lugnt och mest njöt av medvinden, eftersom jag klämde fingret på jobbet.

BFS skrev:
> Tog det lite lugnt och mest njöt av
> medvinden, eftersom jag klämde fingret på
> jobbet.

Haha, du har inte lust att utveckla det lite? Jag klämde också fingret häromdan men det var inte därför jag tog det lugnt.

evo skrev:

> Haha, du har inte lust att utveckla det lite? Jag
> klämde också fingret häromdan men det var inte
> därför jag tog det lugnt.

Ja, ringfingret sprack på insidan så jag hade som inget bra grepp om styret. :)

Ajaj, hoppas det läker fort. Mitt kläm var inte lika farligt, halva pekfingernageln är svart, annars är det inga problem.

Jo, det ska nog gå bra. Ska tejpa fingret så att jag inte kan räta på det (glipan öppnas då). Då borde det ta ihop rätt snabbt.

Edit: tror att en blånagel hade gjort mer ont, faktiskt.

BFS skrev:
> Vindstilla ut, medvind hem. Så borde det alltid
> vara! Tog det lite lugnt och mest njöt av
> medvinden, eftersom jag klämde fingret på
> jobbet.

etzlstorfer_kl.jpg

BFS skrev:
> skaparn: det kunde varit värre, menar du?

Nej, jag syftade på att en fingerskada påverkade din cykling. Fast det klart, nu när jag testat lite MTB inser jag att det finns cykelgrenar där man inte bara sitter still på cykeln.

skaparn skrev:

> Nej, jag syftade på att en fingerskada påverkade
> din cykling. Fast det klart, nu när jag testat
> lite MTB inser jag att det finns cykelgrenar där
> man inte bara sitter still på cykeln.

Är man en tunnis så är man. Dagens horoskop kan ha en förödande effekt på tempot. :)

Veloce skrev:
>
> Jag gillar inte rödljuset vid stora mossen. Om
> jag har stannat för rött i början av perioden
> och någon kör förbi så har jag ingen chans att
> kränka puckot. Jag brukar kämpa på i 35-40 för
> att hinna ikapp till abrahamsberg men har hittills
> fått rött där varje gång och då fuskar ju
> puckot igen. Sen hinner man lagom ikapp till
> brommaplan men då ska jag över på andra sidan
> bergslagsvägen. Jag är sur, har ont i halsen och
> feber.
> /griniga gubben

Skriver under på den. Blir alltid rödljuskränkt (ofta av klubbtröjor) där av nån som är arg för att jag cyklade om dom mellan Alvik och Stora Mossen. Jag väntar på att dom ska cykla in i någon som skippar rödljuset från andra hållet. Otåliga människor.

Varför ser folk arga ut när dom sitter på cykeln, det går ju inte att inte ha ett stort leende på läpparna när man cyklar till jobbet?

Det där blev ju bara fel....

Hursom klarade jag mig helt från regn idag, dock kanske man skulle slängt på skärmar ändå, mycket grus...

Jag blev omcyklad av en sån där liggande cyklist uppför Göta älvbron igår morse. Kändes lite knäckande. :)

Pendlade med hjälp av SJ fram och tillbaka till Örebro idag. Inte speciellt upphetsande och inga kränkningar.
/S

ruggighund skrev:
> Jag blev omcyklad av en sån där liggande cyklist
> uppför Göta älvbron igår morse. Kändes lite
> knäckande. :)

Du kan ju råka tappa något nästa gång det riskerar hända.. Äh, glöm det. Vi ska vara snälla i trafiken och man kan bara göra kränkningen ogjord genom att kränka tillbaka.

Jag krockade i dag. Med flit hehe fast det är inget jag skryter om men hon fick skylla sig själv faktiskt för när man står på tvärs över en cykelbana så hjälper det inte att det står attendo care på bilen och att man sitter och är djupt försjunken i sin bilkarta för att försöka lista ut vart man ska ta vägen utan då hjälper det lite på traven skulle jag tro att man får en liten sån där kärvänlig duns i sidan av ett mjukt gummidäck och man då rycker till ur sin dvala och inser att man stått där och alldeles i onödan hindrat icke motoriserade hårt kämpande pendlargubbar i deras dagliga rutiner och dessutom faktiskt hindrat bilar att ta sig in och ut från shellmacken i aspudden och då kanske man hittar till den där jämrans adressen som man letade efter i sin morgontrötthet så jag tror nog nånstans ändå att jag gjorde rätt där eller i alla fall inte helt fel. Tror jag.

staine skrev:
> Jag krockade i dag. Med flit hehe fast det är
> inget jag skryter om men hon fick skylla sig
> själv faktiskt för när man står på tvärs
> över en cykelbana så hjälper det inte att det
> står attendo care på bilen och att man sitter
> och är djupt försjunken i sin bilkarta för att
> försöka lista ut vart man ska ta vägen utan då
> hjälper det lite på traven skulle jag tro att
> man får en liten sån där kärvänlig duns i
> sidan av ett mjukt gummidäck och man då rycker
> till ur sin dvala och inser att man stått där
> och alldeles i onödan hindrat icke motoriserade
> hårt kämpande pendlargubbar i deras dagliga
> rutiner och dessutom faktiskt hindrat bilar att ta
> sig in och ut från shellmacken i aspudden och
> då kanske man hittar till den där jämrans
> adressen som man letade efter i sin
> morgontrötthet så jag tror nog nånstans ändå
> att jag gjorde rätt där eller i alla fall inte
> helt fel. Tror jag.

+1

Ibland är det svårt att låta bli att läxa upp folk som inte gör som man vill på ens alldeles egna pendlarstråk! :-)

Höll på att bli grundligt kränkt av en snabbcyklande liggcyklist som blåste förbi och skapade en lucka på ca 100m. Fick ta en monsterintervall på 2 km i över 50 km/h innan jag kunde spurta in på rullen på ett backkrön. Sedan fick jag fin pacing i 2-3 km i ca 50-55 km/h, men jag fick bita i ordentligt för det är inte mycket skydd bakom en sådan cykel. Tur jag hade racern idag med fullt racingkit, utan ryggsäck och sånt.

Jag mötte Niclas Strömstetd på väg hem från jobbet. Han är vist en såndär lax-cyklist.

nytt rekord med två minnuter, va fan har man gjort fel alla andra gånger man cyklat hem?

de snabba cyklisterna är ute tidigt.
kränkt av lycra med tempostyre på bron upp från gröndal breve essingen.
kränkt av röd cannondale räser i backen upp mot lilla essingen.

sen vare sista gången jag cyklar till jobbet i en 100% cotton collegetröjja.

> evo skrev:
> > Bang, du är ett under av återhållsamhet. Jag
> > hade nog skällt ut både kärringfan och
> hunden.

Jag har i handling varit elak en enda gång i min cykelkarriär och det var i höstas när jag kom cyklandes på CYKELBANAN på den delen av Ringvägen som går parallellt med Södersjukhuset. Just där är trottoaren 2-3 meter bred på båda sidor om cykelbanan. En mobilpratande småbarnsmorsa ockuperade cykelbanan. Cyklade om på henne på den sidan hon höll mobilen. När jag glider upp jämsides med henne snuddar jag vid henne med armbågen, så att mobilen faller i marken. Cyklade vidare till ljudet av en röst som skrek "Jävla idiot!" efter mig.
Usch, jag kommer att brinna i skärselden för min onda gärning. Och det värsta av allt, jag känner fortfarande ingen ånger.

Kändes bra att lyckas få häng på en "såndär snabb på höginkomstcykel med åtsittande kläder med reklam på"-snubbe upp för Vasagatan. Som bonus fick jag även kränka en moppe. Skoj!

Jag blev kränkt av en snubbe på en mintgrön Bianchi-hardtail på Lidingövägen. Skam den som ger sig, tänkte jag och tog upp jakten. Som tur var skulle vi åt samma håll. Efter Lidingöbron tog jag honom sittandes i den långa uppförsbacken, självklart med ett litet leende på läpparna. Fixed gör sig ju som bekant bäst uppför.
Efter backen höll han sig strax bakom mig hela vägen, men han kom inte om förrän i en korsning, där han "fuskade" genom att plöja tvärs över ett dike. Jag var ju tvungen att ta den asfalterade "omvägen". :(
Hursomhelst så blev det nytt rekord med beatern tack vare den här snubben, och jag var jävligt svettig när jag kom fram. Nu sitter jag nyduschad med en kopp kaffe...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp