I morse var det tomt och kallt. Kom rätt snabbt fram till jobbet.
På hemvägen lyckades jag dodge:a påskillarna vid Ropsten, bara för att hamna i ett riktigt "ur askan i elden"-scenario:
På Lidingövägen, strax innan korsningen Jägmästarvägen, kom jag ikapp ett sånt där jävla studentflak. De skvätte stora mängder öl åt alla håll, slängde burkar och flaskor i gatan och några pissade också ut genom "relingen". Jag kom undan med blott några öldroppar (hoppas jag) i ansiktet. Jag tryckte på för att slippa bli ikappkörd av idiottransporten och gjorde nog personbästa uppför Lidingövägen.
På Sturegatan och vid Stureplan fortsatte eländet. Jag såg tom gamla människor som fick springa åt sidan för att inte vara så nära trottoarkanterna och därmed "i skottlinjen".
Vart vänder man sig med den här typen av klagomål? Jag hade djävulskt bråttom och absolut inte tid att försöka stanna nån lastbil och "samtala" med studenterna.
Ska man ringa polisen? Vad ska de göra med registreringsnummer på några lastbilar?
Ska man ringa skolorna (idioterna hade naturligtvis sina klasser och skolors namn väl synliga på sidorna)? Vad ska de göra? Förbjuda nästa års studenter att göra sånt som redan är förbjudet enligt alla lagar och normalt hyfs? Det gör ju bara sånt här beteende ännu mer "häftigt".
Som sagt, jag hade bråttom. annars hade polisen fått ta tag i ärendet, fast ur en annan aspekt. Tänk er löpsadelarna: "Cyklist klättrade upp på studentflak. Misshandlade 36 studenter innan han övermannades av klasskamraterna".
Tur att man har den här tråden som ventil för sin frustration.
Tillägg: Fick ett tips att samla allt utspottat snus i en Super Soaker. Så är man beväpnad vid nästa "encounter".