Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jättesegt och på lördag är det VR. Hur i hela friden ska jag kunna cykla fort då??!!?

orm skrev:
-------------------------------------------------------
> Campa skrev:
> > Funderar allvarligt på att byta husläkare från
> > Google till nån på vårdcentralen.
>
> Byt till iphone, det har kommit en app för
> självdiagnosticering.

Äntligen! Kan man scanna folk på avstånd som med en medical tricorder?

180px-Crusher_medtricorder.jpg

Jättejobbig. Crossen sönder så rassel-MTB:n fick bli ett kasst substitut. Liten vessla på Olmo (?) drog om vid Åhlens, hade inte en chans på Mtb:n inte. Kändes surt.
Men sen spottades en riktig celebritet, ingen mindre än Monsieur 48/16 i egen hög person, vid Slussen, jordens absoluta medelpunkt! Mange svischade ner mot G:a Stan i vit störtkruka. Jag ropade och han tillbaks men han hann nog inte se vem jag var. Det gick fort.
Iaf, det hela får utmynna i ett LYCKA TILL!!! på lördag till alla fixister, och ta det lugnt på vägarna, det finns extra mycket vimsiga och stressade cyklister på vägarna i helgen ;)

orm skrev:

> Byt till iphone, det har kommit en app för
> självdiagnosticering.

Ojojoj akta er för såna kvacksalverier, typ Aftis, har du huvudvärk DET KAN VARA DÖDLIG CANCER!!! KÖÖÖÖÖÖP!!, nej prata med en riktig doktor i stället!

staine skrev:
> Ojojoj akta er för såna kvacksalverier, typ
> Aftis, har du huvudvärk DET KAN VARA DÖDLIG
> CANCER!!! KÖÖÖÖÖÖP!!, nej prata med nån på
> happy istället!

+1

bjorre skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ojojoj akta er för såna kvacksalverier, typ
> > Aftis, har du huvudvärk DET KAN VARA DÖDLIG
> > CANCER!!! KÖÖÖÖÖÖP!!, nej prata med nån
> på
> > happy istället!
>
> +1

+1

Började skumpa mystiskt på hemvägen. Mitt bakdäck hade visst spruckit lite så det är alldeles knögligt nu. Får bli mtb'n imorgon å köpa lite klister för tubdäck på hemvägen.

bjorre skrev:
> staine skrev:
> -----
> > Ojojoj akta er för såna kvacksalverier, typ
> > Aftis, har du huvudvärk DET KAN VARA DÖDLIG
> > CANCER!!! KÖÖÖÖÖÖP!!, nej prata med nån
> på
> > happy istället!
>
> +1

Hehe ja hellre det da! Ifall man har läkarskräck eller så...

ganska mysig tur hem idag.. blev krängkt av en ekorre som kutade över bilvägen (på övergångsställe!) och upp på cykelbanan framför mig och rusade sedan fram till första träd och rakt upp. :) såg pigg ut.

sen kom jag till hässelby och svängde av mot stan igen och där var hon, min träningskompis motvinden.. bara att säga hej och börja trampa.

tyckte mig även skymta mona sahlin på brommaplan, hon satt och halsade en öl tillsammans med en 'partikamrat' på en parkbänk. sjukt likt iaf.

Småfuktigt, men ensamt och stilla, dvs skönt. Det verkar som om sommarlovet har påverkat Stockholmstrafiken till det bättre. Tar eleverna bil till skolan? Eller får de skjuts? Eller är familjerna på semester nu kanske?
Oavsett om det är något så banalt som att framkomligheten på Skeppsbron är decimerad så är det jävligt skönt i alla fall. Tror många cyklister håller med mig om det.

Höll på att bli tillplattad ca 06.45 av en silvergrå NLB 738 ca 06.45 vid norra cykelöverfarten vid Roslagstullsrondellen. En medelålders snubbe som tyckte att rött betyder "gasa på" och att cyklister med grönt borde hålla sig undan. Annars var det ganska trevlig pendling, men det vore kul om värmen kunde komma tillbaka.

Såg inte en cyklist de första 2 milen.
När jag sedan passerade Mörby Centrum stötte jag på en stackare vars fäste till bakväxeln hade gått sönder.
Han hade även ramlat och skrapat sig, men var under omständigheterna ok. Annat var det med cykeln, en Trek ett år gammal (!) inte ska väl bakväxkeln gå av då?
Han hoppades på garantireparation...

I övrigt var det tomt och lagom blött, lite trögtrampat med hyffsat vindstilla.
Vid Fridhemsplan var det några som gick och cyklade mot rött över övergångstället vilket gjorde att jag fick sakta ned ordentligt (grrr!).

Skönt när det är relativt tomt ut när man cyklar tycker jag :)

(Ändring pga av felaktiga cykeltermer, tack bjorre)

Senast redigerad av en moderator:
Hyfsat folktomt, lätt fuktig asfalt och vindstilla.
Fulla finnar på Stadsgårdskajen dock.

/G

Första pendlingen på ca 2 veckor efter att framsida lår har bråkat med mig.
Perfekt väder att börja i ;) blött och svalt. Men dock ganska tomt dvs skönt.
Benen kändes i övrigt pigga, de kanske var värda lite vila. Pendlingen hem blir uppskjuten till imorrn, ikväll väntar en massage och pendeltåg hem.

Inga stänkor på mtb'n å trasigt bakdäck på pendlarn = tunnelbana. Gick inte ens å planka för de hade elaka vakter på alviks t-banestation.

Skönt med lite regn. Och Skeppsbron är förstås skönare än någonsin när man kommer från Söder. Mer Ocean Race tack. Litet missöde dock, i höjd med Nybrokajen kommer jag ihåg att jag i stället för frukostmackan i kylskåpet, tagit 400 gram köttfärs. Vet inte riktigt hur det gick till men fixar ny frukost på kiosken i Garnisonen.

Jorå. Först 8 vändor i Hagabergets slakmota, sen gick transporten till jobbet inte särskilt snabbt alls. Passerade just efter en mopedist krockat med en bil på Birger Jarlsgatan vid 8:30, vet inte hur det gick, men det ser alltid läskigt ut med olyckor. Det hade dock redan samlats folk och polisbil så jag behövde inte stanna och visa hur lite jag kommer ihåg HLR-utbildningen jag gick för 10 år sedan.

Andra dagen som cykelpendlare.
Hade lite ont i baken, de där 2 benplupparna, på hemvägen igår men kom ihåg att jag hade ett sånt där geleöverdrag liggandes hemma så det åkte på idag. Det gjorde nytta. Körde med vindbyxor idag och det var nog ett bra val.

Tyckte att framhjulet betedde sig konstigt då jag ställde cykeln i cykelstället på jobbet och upptäckte då att det satt löst. Har dock snabbkoppling så det vara bara att vrida fast det igen.

skaparn skrev:
> Jorå. Först 8 vändor i Hagabergets slakmota,
> sen gick transporten till jobbet inte särskilt
> snabbt alls.

Ha ha.. det är ju ett ÅR kvar! Du kommer formtoppa alldeles för tidigt ;)

Rippa skrev:
> skaparn skrev:
> -----
> > Jorå. Först 8 vändor i Hagabergets slakmota,
> > sen gick transporten till jobbet inte särskilt
> > snabbt alls.
>
> Ha ha.. det är ju ett ÅR kvar! Du kommer
> formtoppa alldeles för tidigt ;)

Nej, Ett år minus två veckor. Jag känner redan stress.

Orkade inte vänta på att voltaren-kuren skulle verka klart utan tog racern idag. Längtade lite efter stänkskärmar och morfinpiller på vägen, men skippar sånt fusk av respekt för pendlingssporten.

Idag blev det en melankolisk/ofokuserad pendling. Tror det beror på vädret.

Satt och funderade på hur man skulle kunna räkna ut hur mycket av det totala vägutrymmet som upptas av bilar när jag känner att jag fått en hjulsugarfästing. Ställer mig upp och tar några tramptag för att få en liten lucka men tänker "Äh, spela roll" och sätter mig igen. Bromsar in och låter honom köra om istället så jag kan fortsätta min tanketråd. Så jag blev väl kränkt. Undrar om jag är sjuk?

Woohoo!!
Trots eller kanske på grund av regnet var cykelglädjen tillbaka i morse.

Samma här! Smart som jag var satte jag inte på några skärmar dock...
Men när man väl är blöt är det bara att le och trampa vidare. Det är själva blötblivandet, inte blötvarandet, som är jobbigt.

I stan såg jag typ tre cyklar. Även bilarna är färre, men det berodde väl på sommarlov och sånt.

En kul grej jag har noterat den senaste veckan är korsningen Kungsträdgårdsgatan/Strömgatan. Där är rödljuset avstängt (trol. pga VOR) och då gäller sunt förnuft och högerregeln. Eftersom ingen i Stockholm kan högerregeln blir följden att alla bilister stannar och tittar på varann. Och cyklisterna kan svicsha fram obehindrat.

Inkontinensblöjor som i annonsen här nedanför, ja det skulle man tammetusan ha behövt idag.
Sen kan jag bara rikta ett förmaningens finger mot gamla tanter: GE FANKEN i att sms:a på cykelbanorna. Era hjärnor klarar inte av 2 saker på en gång!

Det regnade HELA vägen från Spånga till city. Var blöt efter 300 meter. Frös dock inte och cyklingen flöt på bra.
Någon som har tips på vattentät rygga som passar för cykling?

Vaknade med halsont idag så målet med dagens pendling blev att cykla med regnkläder på utan att bli svettig. Lyckades nästan och körde ändå 5ggr så fort som bilkön bredvid på roslagsvägen.

Sakta som fasen. Styrketräning på morgonen hade berövat mig mitt tryck.

Hemvägen igår var en total kränkarfest, på tvärtomspråket! Jag fick gå med cykeln hem då vevarmen gått av enligt tidigare rapport här i tråden. Svettona såg fina ut när de blåste förbi mig på Västerbron. Kändes dock bra att kunna peka på platsen där det borde varit en pedal + vevarm när en arg gubbe samt kvinna runt 45 (som skjutsade en rullstol med något i som skulle kunna vara hennes son) började skälla ut mig för att jag gick med cykeln på trottoaren. Ha, där fick jag iaf kränka med ett stort leende =) Nu återstår bara att laga cykeln så att jag kan börja hojja till jobbet igen!

Blev kortpendling igår, började leta efter skärmarna alldeles för sent och var på väg att ta tuben när jag insåg att jag kunde cykla 6km istf de 33 som jag brukar ta :D

Skärmarna verkar få sitta på ett tag nu :(

RN skrev:
> Blev kortpendling igår, började leta efter
> skärmarna alldeles för sent och var på väg att
> ta tuben när jag insåg att jag kunde cykla 6km
> istf de 33 som jag brukar ta :D
>
> Skärmarna verkar få sitta på ett tag nu :(

Då är man duktigt inkörd på sin pendlarväg när man inte tänker på att man kör en omväg på 27km. :)

Just det, jag glömde ju berätta om hemvägen igår; nåt jävla pucko som körde in i röven på mig vid Skanstull. Om det var nån här så säger jag: ge fan i det!

Vi var ett gäng på ca 20 cyklister som skulle från Strömbron till Skanstull (alltså trafikanter, inte kompisar). Förutom jag var det bara en gubbe på en Columbus Capo som hade cykelkläder. Och vi var naturligtvis så där snabba så att alla andra blev rädda och kände sig kränkta. Såpass kränkta att de var tvugna att ge igen vid varje rödljus, dvs strunta i att det var rött. Tvärtemot tidningsinsändarna var det BARA jag och racergubben som stannade vid rödljusen. Resultatet blev att alla kom fram till Skanstull lika fort.

Bland de andra i gruppen var det en annan snubbe som prompt skulle ta rygg på mig hela tiden. Jag hade min ht med skivbromsar och kunde stanna snabbare än vad han hann reagera. Han var nära att köra in i mig flera gånger och vid Skanstull hände det. Vi fick grönt ("gröna" vågen på Götgatan ni vet) och börjad trampa, när en ambulans utan vare sig blåljus eller siren påslagna helt plötsligt körde emot oss och skulle svänga från Skanstullsbron och mot SÖS. Jag tvärnitade för att inte fronta med ambulansen, men min "ryggsäck" körde in i min röv med sitt styre. Jag hann precis få en skymt av honom när han vinglade in bakom ambulansen (som nu hade stannat) - surögd och klen gubbe, ca 40, cykel med blå detaljer.

Öva rulle med dina träningskompisar, inte mig. Och ska du ghostrajda så gör det lite sofistikerat, okej?

Vader: Ta lärdom och ge tusan i att stanna för vartenda rölyse - det straffar sig att vara allt för laglydig!!!

vader skrev:
>
> Vi var ett gäng på ca 20 cyklister som skulle
> från Strömbron till Skanstull (alltså
> trafikanter, inte kompisar). Förutom jag var det
> bara en gubbe på en Columbus Capo som hade
> cykelkläder. Och vi var naturligtvis så där
> snabba så att alla andra blev rädda och kände
> sig kränkta. Såpass kränkta att de var tvugna
> att ge igen vid varje rödljus, dvs strunta i att
> det var rött. Tvärtemot tidningsinsändarna var
> det BARA jag och racergubben som stannade vid
> rödljusen. Resultatet blev att alla kom fram till
> Skanstull lika fort.
>

Jag har tidigare kört genom Värta- och Frihamnen och i princip sluppit rödljus men nu när jag kör genom stan blir det fler stopp. Att behöva köra om samma rödljusligist ett antal gånger under färden till jobbet känns rätt konstigt. Jag har för protokollets skull cykelkläder och de flesta som kör mot rött på min väg har inte det. Kanske borde vi dra igång en insändarräd härifrån på temat "bilden att tdf-klädda män står för rödljuskörandet är felaktig"?

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Jag har för protokollets skull cykelkläder och
> de flesta som kör mot rött på min väg har inte
> det. Kanske borde vi dra igång en insändarräd
> härifrån på temat "bilden att tdf-klädda män
> står för rödljuskörandet är felaktig"?

Det är säkert sant. Däremot är det övervägande lycra-männen som står för 30 km/h+ på cykelbanorna. Man kan ju undra vilket som är egentligen är mest obehagligt eller framkallar flest incidenter.

(och för protokollets skull så pratar jag om cykelbanor innanför tullarna nu. I förorten är det en annan sak)

Rippa skrev:
> Uppenbarligen var man inte intresserad av det
> skrev:
> -----
> > Jag har för protokollets skull cykelkläder
> och
> > de flesta som kör mot rött på min väg har
> inte
> > det. Kanske borde vi dra igång en
> insändarräd
> > härifrån på temat "bilden att tdf-klädda
> män
> > står för rödljuskörandet är felaktig"?
>
> Det är säkert sant. Däremot är det
> övervägande lycra-männen som står för 30
> km/h+ på cykelbanorna. Man kan ju undra vilket
> som är egentligen är mest obehagligt eller
> framkallar flest incidenter.
>
> (och för protokollets skull så pratar jag om
> cykelbanor innanför tullarna nu. I förorten är
> det en annan sak)

Fan, jag hade ju precis engagerat en rättshaverist som var beredd att pumpa ut insändare, skriva inlagor till våra myndigheter, ringa upp makthavarna och stå i dirktsänding och föra vår talan.

Slog till på en ny MTB igår på väg hem från jobbet. Kostar en slant att svänga förbi en cykelhandlare... Så idag byttes i alla fall en bit av cykelbanan utmed g:a värmdövägen mot stigar i Nyckelviken. Geggigt och blöt, lyckades därtill med en marksyning men kul var det. Sällan jag dykt upp på jobbet så blöt och skitigt tillsammans med ett riktigt dåraktigt flin! Lyckades på köpet sumpa cykelnyckeln i samband med vurpan vilket jag inte insåg förrän jag var framme på jobbet, så den nya men nu riktigt skitiga cykeln fick hänga med upp på rummet. Säkert många som retade sig på det. Och tro på fan, jag hittade faktiskt nyckeln bland kottarna i skogen nu ikväll.

Senast redigerad av en moderator:
Cyklade om en snubbe på cykelvägen upp mot blåkulla från solna centrum. Har aldrig sett en vuxen människa med så dålig koll på cykeln. Han vinglade från sida till sida fruktansvärt oregelbundet. Helt utan överdrift upptog han ca 80% av cykelbanans totala bredd. Låg bakom honom i krypfart och utbrast nån förvånad fras varpå han vinglade ut till högerkanten och jag kunde smita om läääääängst ut till vänster.

Jag var in til city en sväng efter jobbet. Skeppsbron norrut var ju riktigt trevlig! Massor med plats för cyklarna när det inte är fullt med bilar i kö där. Men hemvägen längs Skeppsbron och Golgatan var ungefär lika jävlig som den alltid är.

vader skrev:
> Just det, jag glömde ju berätta om hemvägen
> igår; nåt jävla pucko som körde in i röven
> på mig vid Skanstull. Om det var nån här så
> säger jag: ge fan i det!
>
> Vi var ett gäng på ca 20 cyklister som skulle
> från Strömbron till Skanstull (alltså
> trafikanter, inte kompisar). Förutom jag var det
> bara en gubbe på en Columbus Capo som hade
> cykelkläder. Och vi var naturligtvis så där
> snabba så att alla andra blev rädda och kände
> sig kränkta. Såpass kränkta att de var tvugna
> att ge igen vid varje rödljus, dvs strunta i att
> det var rött. Tvärtemot tidningsinsändarna var
> det BARA jag och racergubben som stannade vid
> rödljusen. Resultatet blev att alla kom fram till
> Skanstull lika fort.
>
> Bland de andra i gruppen var det en annan snubbe
> som prompt skulle ta rygg på mig hela tiden. Jag
> hade min ht med skivbromsar och kunde stanna
> snabbare än vad han hann reagera. Han var nära
> att köra in i mig flera gånger och vid Skanstull
> hände det. Vi fick grönt ("gröna" vågen på
> Götgatan ni vet) och börjad trampa, när en
> ambulans utan vare sig blåljus eller siren
> påslagna helt plötsligt körde emot oss och
> skulle svänga från Skanstullsbron och mot SÖS.
> Jag tvärnitade för att inte fronta med
> ambulansen, men min "ryggsäck" körde in i min
> röv med sitt styre. Jag hann precis få en skymt
> av honom när han vinglade in bakom ambulansen
> (som nu hade stannat) - surögd och klen gubbe, ca
> 40, cykel med blå detaljer.
>
> Öva rulle med dina träningskompisar, inte mig.
> Och ska du ghostrajda så gör det lite
> sofistikerat, okej?

Ha ha, roligaste idag :D

Dagens upplevelser:
-tokblött men glest med cyklister i morse
-torrt på hemvägen men ngt pucko hade tagit min tröja i torkrummet på jobbet, säkert ngn surögd och klen gubbe
-lite kallt med hängselbibs och bar överkropp hem, fast väldigt fränt förstås.

bruce skrev:
...
> -lite kallt med hängselbibs och bar överkropp
> hem, fast väldigt fränt förstås.

Inte ok. Som att åka naken på tunnelbanan.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp