I går höll jag på att lägga en riktig fetvurpa när jag skulle skära en trottoar, en såndär låg variant. Swosch, framhjulet bara gled på kanten... lyckadet klara av det med en fotnedsättning och en muskelbristning i axeln... sen höll jag på att göra samma grej ett par timmar senare.
Så frågan är, varför händer det 2ggr på 1 dag när jag aldrig har upplevt denna halka på trottoarkanter på detta sätt tidigare. Jag har nya däck, samma modell som tidigare, kanske måste få bort första slitlagret? Taskiga värmeegenskaper? kantstenen är gjuten ljusgrå, finporig cement som nästan är blank. Nån ny variant som trafikkontoret fått fram?
Idag så toppade jag med 60,9km/h utför västerbron södergående. Snabbaste jag varit uppe i med hybriden. Nu är inte jag speciellt aero, men har svårt att fatta hur man ska kunna komma upp i mer än så iom den stormande medvinden jag hade... vilket leder mig osökt in på nästa fråga, i finax VR-tråden står det om hastigheter vid backkörningarna (uppför) och stigningarna i %. Siffrorna säger tyvärr inte så mkt, men vore intressant och veta lutning på tex sthlms broar, fleminggatan, götgatsbacken, sturegatan etc.