Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Cyklade hem från Gräsö i går och höll på att smälta bort i solen. Hade ingen klipp i benen idag och fick för första gången uppleva att pendla in till stan söderifrån. Förstår inte riktigt vad det är alla klagar på, men det kan ju ha att göra med att 1) jag inte hade något klipp i benen 2) det är semestertider. Dock kunde noteras att högersväng mot rött vid Slussen görs av damer över 40.

Jag noterade även att sex mil på grusväg gör att jag måste tvätta räsern och olja kedjan. Det lät som jag hade evos lilla fågel fastklämd i vevpartiet.

Va? Vem söderifrån klagar? På vad?
Vad hade du för däck på räsern på grusvägen?

mzi skrev:
Förstår inte
> riktigt vad det är alla klagar på,

Äntligen tillbaks på pendlingsbanan, det har gått 5 veckor sedan jag bröt handleden.

Hur trevligt som helst, myscyklade hela vägen med armarna i kors. Det gick mot all förväntan även över Tranebergsbron, tyvärr var det tomt med kränknknigsoffer.

Det gör lite ont att ha höger handen på styret, speciellt vid guppar och sånt, men det är vrålskönt att cykla i det här vädret!

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Va? Vem söderifrån klagar? På vad?

Jag har hört illa saker om övergångstället vid Skanstull, om Götgatan i allmänhet, om Slussen i synnerhet, om Skeppsbron, osv. Men det flöt på som sagt. Kränkte ingen, men såg till att hålla alla presumtiva upphinnare på behörigt avstånd.

> Vad hade du för däck på räsern på grusvägen?

Conti Ultra Gatorskin, 25mm fram och 28mm bak. Det är typ precis vad som går in. Skönt med lite större volym bak med en fullpackad långflapp hängande bakom sadeln.

Det var för övrigt samma däck som jag hade på asfalten före och efter grusvägen också.

Mmmm, min gamla pendlarväg. The memories; knytnävar, blod och hårda ord.

Körde själv på riktig usel grus(sprängsten)väg i helgen på 25 mm conti 4season. Iofs bara ca 5 km. Jag trodde loppet var kört och att allt skulle minst expoldera men icke då. 4season verkar oförstörbara. Var också packad. Fast det var svårt att styra. 4000S hade sprungit och gömt sig vid åsynen av de där stenarna.

svettigt varm redan vid kvart över 7 imorse.. hemresan blir troligen ännu varmare så jag är glad över min vattenflaska just nu.

Har skurit upp några sidoväggar på mina 4000S. Tror dock inte de är sämre än andra lätta däck.

mzi skrev:
> Cyklade hem från Gräsö i går och höll på att
> smälta bort i solen.

Hoppsan, kanske man kan få draghjälp dit någon gång när mitt knä läkt ihop lite :)

Jag har haft ett par 4000S i över 1 år nu och min pendlarväg innehåller lite grusväg, kullersten, trottorkanter och annat spännande...inte en punka har jag fått!

Turgubbe! Men det är sidovägarna som är klena. Punkaskyddet verkar finfint.

Sungam skrev:
> Jag har haft ett par 4000S i över 1 år nu och
> min pendlarväg innehåller lite grusväg,
> kullersten, trottorkanter och annat
> spännande...inte en punka har jag fått!

RN skrev:
> Hoppsan, kanske man kan få draghjälp dit någon
> gång när mitt knä läkt ihop lite :)

Visst! Dit var mycket lättare än hem! Vi startade ganska sent från Stockholm och slapp den värsta solen. Det var till och med svalt när vi kom över med färjan. Hem var dock allt annat än svalt, gick säkert fem liter bara till att kyla kroppen.

Trots detta har jag redan börjat google-reka nya vägar upp.

jag kan också vara intresserad av att hänga med mot gräsö men kliva av mellan östhammar och öregrund. :)

Vid golfbanan, typ? Jag lovar att höra av mig när nästa tur går!

golfbanan var spot on, landstället ligger en bit in på grusvägen vid parkeringen. :)

toppen! jag hoppas att det lirar med eventuellt besök där uppe.

Senast redigerad av en moderator:
Blev frånkörd i backen upp mot Globen. Brukar inte hända varje dag där, men den killen hade bra tryck. Jag på en grön Kona Dr Dew.

Får väl skylla på ny cykel och att det var nåt skumt ljud som jag inte kunde lokalisera nånstans framtill på hojen...;-)

Najjt skrev:
> det var nåt
> skumt ljud som jag inte kunde lokalisera nånstans
> framtill på hojen

Andhämtningen?

/Håkan

HåkanC skrev:
> Najjt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > det var nåt
> > skumt ljud som jag inte kunde lokalisera
> nånstans
> > framtill på hojen
>
> Andhämtningen?
>
Den överröstade nästan plonket som lät vid större ojämnheter. Det var därför jag var tvungen att cykla lite långsammare...;-)

Det var väldigt skönt i morse. Det kändes som om det var en enda nerförsbacke från Mörby C till Roslagstull. Jag hade nästan grön våg på alla korsningar från Roslagstull, till korsningen St Eriksgatan-Rörstrandsgatan. Lite mystiskt.

Trots en sån skön start blir det garanterat snart ännu skönare på hemvägen.

Sade någon varmt? 27 grader i skuggan 18.30 när jag kom hem, efter en hemfärd med osannolikt backflyt med alla ljus på Odenplan, St Eriksplan och varenda jäkla plan på väg mot Telefonplan. Dock går det icke att vara missnöjd när man får åka i sådant väder! Hoppas dock att kollegorna inte har nåt emot en halv förmiddags eftersvettning.

I dag var min köra 80-tals stål-Peugeot i tjänst, dagen till ära med gnisslande baknav, vilket inte var helt tokigt upp och nedför Västerbron där det beredde vägen fint bland tanter och farbröder. Funderar dock på att bygga om lite, bullhorn med för lång styrstam är inte det mest lättnavigerade var sig uppför trottoarkanter eller mellan bilarna på StEriksgatan...

Nästan synd att det är semester snart...

Pendlade "hem" till Sorbon med ganska bra fart men ovanligt tunga ben. Efter fyra fem öl och lite middag så bröt sällskapet upp men jag och Micke hade så trevligt att vi bestämde oss för att ta en badtur till sjön uppe vid Munsö ute på Ekerö. När vi kom dit någon timme senare hade dock solen gått ned och det var inte alls lika varmt längre, så vi vände och cyklade hem igen. Fort gick det när skuggan lagt sig, och otroligt vacker och skönt var det. Kom just hem och sitter bara och myser.

Gårdagens tur rättfärdigade 10 minuters sovmorgon. Men det var stumma ben som rullade ut i morse, tror inte att jag skrämt liv i dem förrän nästan över Tranebergsbron. Och nu när jag satt mig på jobbet känner jag hur de har gått och lagt sig igen. Skitben.

Men solen värmde precis lagom och vinden svalkade. Dessutom var gatorna tomma och breda. Skön morgon, nu dags för jos och kaffe.

Pendlingen var stående. Hade en finne i röven som skulle få vila. Ovärt. Det är jättejobbigt att cykla stående.

Stack hemifrån vid 0540. Såg en ekorre på Sockenvägen, en fasantupp vid Östberga, en grann råbock strax före Älvsjö, en kollega som tog min rygg vid Slagsta och en brun kärrhök vid Fiskarhagen. Kränkte en annan kollega på inlines och en farbror på kolfiberräser strax innan Södertälje. Lite mindre klipp i benen idag, men segdragningsförmågan var lite bättre. Riktigt fin tur i morgonluften! Längtar till hemfärden vid 21-tiden...

~K

Ännu en otrolig morgon. Nästan helt kry nu och fick skåda ett par välsvarvade spiror vid Hagalund.

Lite öm och mör efter gårdagkvällens krash men ändock trevlig i finvädret. Stannade halvvägs och finjusterade fräserns sadelposition så att den stämmer överens mer med den jag vant mig vid på "nya" pendlarhärket. Sen gick den som tåget.

SuperApe skrev:
> Ännu en otrolig morgon. Nästan helt kry nu och
> fick skåda ett par välsvarvade spiror vid
> Hagalund.

är transan tillbaka? :D

jag körde ut mot crackville och mötte inte många människor då jag körde 'på fel sida' av bergslagsvägen.

Var det där en transa överväger jag att gå över till "the other team". :-)

mattel skrev:

> är transan tillbaka? :D

Första pendlingen efter en veckas semester ser framemot pendling i fyra veckor innan det blir dags för semester igen. Kan bara hoppas att det blir fint väder att pendla i.

någon på en blå kronan försökte kränka mig (som dagen till ära hade svettouniform på mig) på långholmsgatan innan ens västerbron hade börjat luta uppför och dessutom på trottoaren. Gosse vad jag kränkte tillbaka. Det borde ju vara kränkningspoängavdrag om någon försöker kränka när någon kör på trottoaren och man själv står vid rödljus. Det är ungefär som att jag skulle räkna kränkningspoäng om jag körde bilvägen på norr mälarstrand och andra får trängas på cykelbanan.

Någon ville kränkte mig genom att köra om nerför västerbron och lägga sig framför och bromsa.

Mkt stressad svettopendling till centralen för vidare tågfärd till Örebro. Halvkul att sätta sig på tåget helsvettig.
/S

Motivation och variation är något jag jobbar aktivt med när det gäller min jobbpendling.
Nu sitter jag ute hos kund och har därför 2*5km extra att cykla varje dag. Det ger variation.
Annars har jag tidigare blivit motiverad av att cykla olika vägar varje dag. Det funkade ända tills det blev alltför krystade omvägar att cykla. Vissa omvägar blir bara löjliga liksom. Nu cyklar jag istället alltid samma väg och har aktivt börjat jobba på mitt rundtramp. Försöker även lägga in 2 kortare fartsträckor. Dels uppför Svartlösavägen från Långsjön i Huddinge/Älvsjö. Dels en ännu kortare från västberga ned till liljeholmen. Inbillar mig att det ger lite iaf. Har även börjat ta det lugnt inne i stan. Det blir jag konstigt nog också motiverad av. Kan vara ganska mysigt att ligga och fisköra bakom någon på St Eriksbron och i lugn och ro iakta och njuta. Har även börjat jobba med tydliga tecken. T ex har jag slutat ligga i cykelbanan innan man ska köra upp på Västerbron från Långholmsgatan. Där svänger jag med ett tydligt tecken alltid ut till vänster om svängfilen så att jag slipper bli påsvängd av bilar från höger. Känns mycket bättre... och ökar motivationen...
Ska bli spännande att se vad nästa motivationshöjare blir. Ny cykel kanske (om jag någonsin velar klart vill säga)...

Yippie!
Försov mig ?!
Tog det lungt.
Snodde fruns footie (köpenamnsracer)
Var är vingelpendlarna?
Högtryck i vädret och i kanttråden.

Måste försöka smita hem från jobbet på ngt sätt..
... en dag som gjord för långa racerpass!!

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Gled genom stan tidigt i morse, fan vad najs
> stockholm är innan resten av stadsborna vaknat
> :-) T

Mmmm, var uppe 04.00 och fixade välling åt Atle och kollade ut över yuppiestaden. Fantastiskt!!!

Idag upptäckte jag att man kunde åka bil till jobbet... Det borde fler göra, så himla bekvämt.

fukin wunderbar, 25km utan ett bilmöte o lagom varmt. Hetsade upp en häst i hage och rejsade 500met, hästen vann

bjorre skrev:
> Idag upptäckte jag att man kunde åka bil till
> jobbet... Det borde fler göra, så himla
> bekvämt.

Det gjorde jag en dag förra veckan. Svinbekvämt med musik och klima. Cyklar är för fattiglappar.

tillbaks på cykeln igen. känner mig otroligt seg. men vädret ska man inte klaga på, attan så fint!

Johan A skrev:
> Little Stereo (på jobbet) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gled genom stan tidigt i morse, fan vad najs
> > stockholm är innan resten av stadsborna vaknat
> > :-) T
>
> Mmmm, var uppe 04.00 och fixade välling åt Atle
> och kollade ut över yuppiestaden. Fantastiskt!!!

Min hund heter (bullterrier) heter Atle....

Amenå! Idag hade jag chans till min allra första pendlingskränkning (det är lite ont om sådana tillfällen i Uppsala på sommaren). Jag låg och puttrade i godan ro på Stationsgatan, när jag plötsligt blir omkörd av en kille i full lycramundering på en blå Bianchi. "Nu jäklar", tänkte jag och lade mig först på rulle för att ladda upp inför en omkörning. Då plötsligt svänger en tjej på en damcykel tvärs över gatan utan förvarning och tvingar mig att tvärbromsa och väja. Sjutton också. Men jag sprintar ikapp killen strax innan korsningen med Vaksalagatan, där trafikljuset lyser rött. Killen saktar in och jag laddar för en stenhård fight om vem som kan accelerera snabbast - men då gör han en plötslig u-sväng och kör tillbaka åt andra hållet! Snacka om snuvad på konfekten.

//Kristin

Idag på morgonen sken solen och det var 17 grader vid kl 06:00. Valet föll på tävlings MTB´n och en helvit klädsel vilket kändes klockrent under de 25km singeltrack jag körde till jobbet.

När det var dags att åka hem så vräkte regnet ner och det åskade, valde trots detta att köra singeltrack hem och jag var minst sagt skitig. Vita cykelbyxor och skoöverdgar är inte alltid s bra ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp