Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

JojjeM

Aktiv medlem
Edit av the_TnT: Denna tråd har nått sin maxgräns, fortsätt i del två här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1190558

Satt nytt personbästa? Haft ett spännande rejs mot något annat lycraspejsat svetto? Tagit en mullig omväg i skogen? Eller har kanske pendlarhärket havererat?

För egen del dominerades morgonens tur av en irriterande driftstörning. Med lite blötsnö på cykelbanan packades det snabbt ihop slaskklumpar under stänkorna som sitter ganska tajt. 42-16 kändes plötsligt väääldigt tungt.

Bild på eländet:
driftstÃrning.jpg ht=725

Annars stortrivs jag på hojen efter första veckans fixipendling och är obesegrad mästare och fartkung på "min" sträcka. Fast det säger inte så mycket eftersom konkurrensen mest utgörs av folk på rackliga Sibahojar och militärcyklar. Har dock spanat in en snubbe från köksfönstret som kör lite tidigare än jag. Han ser snabb ut med en Nishikihybrid, tights och reflexväst :)

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Cyklade till jobbet imorse och det gick rätt bra trotts att det satt lite grövre "vintedäck" på racern, tog ett par minuter längre tid än på sommaren, så trainercyklingen har varit till någon nytta. Vi är ett par stycken från jobbet som ska ut på en runda i eftemidda, hoppas solen tittar fram. Någon snöslask behöver man nog inte oroa sig för här nere i skåne.
/Jon

Smutsig! Har tvättat cykeln två gånger bara denna vecka, och damsugit lägenheten lika många gånger. Kanske beroende på att jag cyklar förbi två av stadens största husrivningar i City med 3 meter.

Avverkade mina 3 km i lagom tempo på otvättad Dew utan stänkor. Det är ju vår här på gotland. Hälsade på ett par raggiga vinterkossor också på vägen samt såg ett par fasaner.

Spännande. Pendlaråket har bara metallen kvar på bromsbeläggen fram och bak är det inte så mycket bättre. Tänkte jag skulle hinna förbi cykelhandlaren på hemvägen någon gång. Men de har hela tiden hunnit stänga innan jag kommit dit.

//j

Det gick rätt lugnt i morse. Provade en lite annan väg än vanligt och ska nog börja köra den istället. I var fall när jag är seg för med denna variant slipper man en rikigt brant backe.
Annars var det rätt fint, lite Tool i lurarna, frisk luft blandad med E4:ans avgaser och tandläkarens kommentar ekande i skallen "Du har jättefina tänder, det blir 1000 kronor". Får inte riktigt det att gå ihop men men. Nu är dåliga samvetet dövat och jag behöver inte tänka på käftis på två år.
Sen har jag insett att jag nog måste byta vevparti trots allt. Vänster vev glappar loss likt förbannat trots att vevlagret mår prima fortfarande. Jag som hade hoppats att vevlagret skulle ta slut också så man kunde motivera ett nytt vevparti men näääääe, förbannade fyrkantslager ska hålla en evighet, bara kassa veven som glappar loss.
Blir väl till att köpa nya LX snart då.
Näej nu får de ta och sopa så man kan ta fissien till jobbet.

Jo tack, slaskig. En decimeter snöslask gjorde framfarten långsam och krokig. Spännande.

Jo tack det gick bra .Sitter här på jobbet och funderar om jag behöver en ny pendlar hoj eller inte? Får se hur det blir.Det där ser inget roligt ut jojjeM får hoppas att värmen kommer till din breddgrader också snart.

Så det är snö i Umeå? Då ska jag väl inte gnälla så mycket på att det ännu inte är sommar, eller sopat, i storstan.

Själv pendlade jag på en damcykel med låg sadel ca 2 km mellan Solna och Sundbyberg. Bra vägar, lite trafik men en svintjock hals och hög feber. Hade bara tänkt stöka undan ett par saker och sedan pendla hem igen.

min gamla pendlarcykel gick fint i morse, lite lätt motvind men inget som störde, +7 eller nåt sånt. Cykelbanan sopade de för två veckor sen, så det rullar på bra.
Nu har det börjat regna så hemresan blir kanske inte lika bra...

En karriär som sopransångare hade så när påbörjats idag. Klackarna i bodyn fick för sig att sluta jobba. Trampade luft helt plötsligt och var väl ett par millimeter från att hamna i Örebros gosskör.
Mina fina tusenkronorsshimanohjul har svalt mycket salt och fukt i vinter och underhållet har varit
uselt. Men ska fläska in lite 5-56 och låta stå i helgen så får vi se om det hjälper.

Morgonens pendling var trevlig, för en gångs skull vindstilla. En bäver i Norsälven var dagens extrabonus!

Jag fick attack-punka på fixien häromdan så nu segar jag fram på min ss-mtb... inte alls lika grasiöst... :(
Men, det kunde ju såklart vart värre!

Kul tråd. :) För andra dagen provade jag en annan väg. Lite längre, men längre sträcka bredvid vatten också. Det blir nog den här fortsättningsvis. Speciellt på sommaren.

Dessutom såg jag ett andpar som kopulerade, det var nästan lite upphetsande.

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Smutsig! Har tvättat cykeln två gånger bara
> denna vecka, och damsugit lägenheten lika många
> gånger.

Ja det är alltid jobbigt när det blir för mycket damer i lägenheten!

Jag drygade ut min pendling med en tur förbi Kvarnen för att köpa vin. Jag har fått på SportContact 1.3" på min ful-ss så den ser riktigt corny ut. När jag bytte däck noterade jag också att vajern till bakbromsen bara hade två trådar kvar, så jag tog helt enkelt bort bakbromsen. Nu speedar jag omkring med toksnabba hjul och framboms som duger att sakta in farten med, men inte till a complete stop. Ska se om jag kan kosta på nya klossar i helgen.

Sa jag att jag har knappt 2km till jobbet? Det borde räknas för det är uppförsbacken HELA VÄGEN!

pean skrev:

>
> Sa jag att jag har knappt 2km till jobbet? Det
> borde räknas för det är uppförsbacken HELA
> VÄGEN!
Vi drar av 2 km nerförsbacke från det där (hemvägen) och resten som blir kvar räknas.

Inte sååå rolig...
DSC00529.JPG ht=544

När man börjat tro/hoppas/längta efter vår, ja då snöar det lapphandskar :-/

Dagens pendling blir åt det snöiga hållet. Med frusen slask under. Det blir intressant. Gårdagens pendling var påtvingad då min skjuts låg hemma full på soffan.

Det kändes trögt idag. Benen vaknade aldrig. Nu ska jag somna om under skrivbordet.
/J

Idag gick det trögare än på länge, det där lilla extra som gör att det käns lätt ville inte ge sig till känna. Skulle ju kunna bero på gårdagens kvällsrunda på Färingsö i blåst och snöglopp. Mollo, var det dej jag mötte vid vällingby rondellen vid ca 17.45?

Nysnö även i Umeå men inga lappvantar precis. Lagom för att gömma isen och packa ihop under stänkorna. Trögt.

mÃndag4.jpg ht=543

mÃndag2.jpg ht=543

/Johan

hade besiktningstid på bilen imorse så det blev bilpendling idag, sätesvärmaren kändes fint idag, men det var lite blåsigt när jag gick från parkeringen till bilen.

Horisontellt snöfall idag med hårdpumpade Ritchey Tom slick 1.0 kändes lite för spännande med SPD idag, hoppas jag överlever hemfärden.

Nya bromsbelägg monterade och torra, fina vägar. Morgonens pendling var totalt händelselös.

//j

Jag är glad att jag kan sitta hemma i värmen och fixa korrektur på en rapport. Jag hoppas stenhårt på att snön är borta vid fem då man måste dra sig mot jobbet.

*micke* skrev:
> Inte sååå rolig...

Isigt, spårigt och 5 cm nysnö tycker faktiskt att det piggar upp pendlingen.
Det blir aldrig långtråkigt :-)

/Magnus

edit stavnign

Lumber skrev:
> Isigt, spårigt och 5 cm nysnö tycker faktiskt
> att det piggar upp pendlingen.
> Det blir aldrig långtråkigt :-)

Nej sannerligen inte. Bakhjulet höll på att köra om framhjulet vid ett par tillfällen :-o

Igår strålande solsken och solglasögon.

Idag "vass" snö som flög in i ögonen. Pigga ben gjorde dock detta till en trevlig tur.

---------------------

Hade ingen kamera med mig men JojjeM's bild högst upp beskriver morgonens pendling rätt väl

//j

Fortfarande blöt i rumpan, dags att skaffa stänkskärm iaf bak......

Fy, fan säger jag bara. Jag hade glömt hur tungt det är att trampa väg med 17 kg fultysk med 2x6 tum och BB. Helt slut :)

Å andra sidan hade det nog gått änny tyngre och svajigare med pendlarfixin med skärmarna fullpackade med blötsnö.

/Johan

JojjeM skrev:
> Fy, fan säger jag bara. Jag hade glömt hur tungt
> det är att trampa väg med 17 kg fultysk med 2x6
> tum och BB. Helt slut :)

Bra träning :-)
Jag känner mig alltid raketsnabb (nåja, mindre långsam) på våren när jag krängt av tungtrampade kilosdubbdäck till förmån för lätta lättrullade stigdäck. Tungcyklat is the shit för benstyrkan :-)

Johan, du måste byta ut det där slanglåset. Det är ju ett sånt man kan ta upp med en glasspinne och en nagelsax. Synd om lila faran blir snodd efter allt, eh, jobb. ;)

DSC00053.JPG ht=544

jag tog nishikin idag för jag trodde det skulle bli jobbigt med racer, men det var onödigt, en eloge till helsingborgs kommun som plogar cykelvägarna före bilvägarna. Fint väder var det oxå, helt enkelt en bra start på dagen.

Wendigo skrev:
> Johan, du måste byta ut det där slanglåset. Det
> är ju ett sånt man kan ta upp med en glasspinne
> och en nagelsax. Synd om lila faran blir snodd
> efter allt, eh, jobb. ;)

Hmm, du kan ha en poäng där. Tack för omtanken. Får ta en funderare på vad som kan passa.

/Johan

Det blev bilen till idag, men hem ska det cyklas. Det mesta av snön har redan smält bort så om några timmar är det nog inget kvar av det vita.

Det blev bilen i dag (idag) då jag e smått sjuk :( Man ska tydligen inte utöva fysisk aktivitet då. :((

Har det snöat i hela Sverige idag?

I Uppsala har det kommit ner hela dagen, men ingenting har hittills lyckats fastna på marken. Vet faktiskt inte vart det tar vägen... ett mysterium.

Jag vill åka skidor.

Dagens pendling var underbar; runt 11 grader C, skärm i läge ned for att inte bli bländad, benen kändes starka så mothåll & några skippar räckte för att hålla farten under kontroll i backen ner mot San Francisco Bay. Polisbilen jag var på väg att möta när jag, hrmff, körde mot enkelriktat (sorry) svängde av innan det blev pinsamt (för mig). De nykokta krabborna luktade mycket gott, prillan med Ettans snus som blev installerad ungefär halvvägs satt som hand i handske. Inte en enda panikväjning för galen taxichaufför/vilsen turist/lycracyklist/pundare*.
Som avslutning en kopp svart kaffe & lite skitsnack med mina favoritbarristas.

Livet är rätt bra. Nu är det jobbdags.

Peace

*Jag lägger ingen värdering i denna uppräkning, det ar bara min erfarenhet att man ska se upp när man har någon som faller in i någon av dessa kategorier framför/bakom/vid sidan av sig.

Cyklade in till stan i går morse och hem idag på eftermiddagen. Flåset riktigt bra men igår blev jag lite lätt hundbiten på ena vaden, nästan överkörd av en gammal gubbe i en vit Saab och lätt tacklad av en annan bil på Vasagatan. Idag fick jag väja för två bilister som körde rätt ut i cykelbanan innan de kom sig för att titta även åt vänster och inte bara åt höger. Ibland känns det som ett under att man överlever som cyklist. Undrar hur många olyckor som sker per år mellan cykel och bil?

DSC00270.JPG ht=544

Den här synen mötte mig igår morse i Trollhättan. En spännande tur till tåget följde.

Igår sken solen och värmde upp snön, inatt var det riktigt kallt i Jönköping och vips så var det blankis med ett litet lager snö över. Lagom så att man inte såg var det var blixthalka.
Med ett par slitna Python däck så blev det ett spännande tur.

En bilist blev irriterad på mig eftersom jag valde vägen istället för en oplogad cykelbana, efter lite ordväxling fortsatte turen till jobbet.

...det är alldeles för mycket bilar på vägarna...

I stockholm var det prima. Medvind i 3 mil. Hmm.. Kanske inte lika kul på hemvägen... :O
/J

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp