Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hohoo, idag har de borstat upp gruset efter min pendlarväg! Säkraste vårtecknet!

Strax dags att svida om för hemfärd. Förbannat att man inte tog västen i morse. Kommer ju bli olidligt varmt på hemvägen i jackan.

Första halvan var ok, andra halvan ser ut att bli ok också.Och varm, som tidigare påpekats.

Var väl sådär. Bytte sportbag och spännrem mot gammal Karrimor cykelväska från klövjehästarnas och uroxarnas tid. Den satt kvar bättre, men balansen blev lite kul de första kilometrarna. Väskan stoppad som en prinskorv när både vinterskorna och tjocka jackan måste med för hemfärden.
Eftersom jag inte hunnit knåpa klart med sommarcykeln krängde jag på slicksen på vinterhojen igår istället. Pumpen storknade vid 5 bar och däcket satte sig inte riktigt, trista flatspotvibrationer upp genom styret störde den nysopade färden. Men vafan, en cykeltur då man får kisa mot solen är ändå ett bra sätt att börja dagen.

På Götgatan har man numera infört en ny parkeringsform: parkera-bilen-tvärs-över-körbanan. Väldigt praktiskt, då varken bilar eller cyklister kommer fram. Nu behövs det ingen trängselskatt, ingen kommer fram. Särskilt populärt var det att göra så precis framför 5-56 cyklister så alla får slita gummi.

Idag var det premiär för min nya Ridley Crossbow som kom från shop4cross.de i tisdags. Efter att ha kapat 4 minuter på min pendlesträcka (16 km) går jag runt i ett lyckorus med ett fånigt flin på läpparna... Vilken skillnad mot mitt vinter ök (Coop cykel av märket Logan som är minst 3 storlekar för liten)!!! Höll en snubbe på en rätt schysst Canyon helcarbonracer stången sista biten in från Riksmuseumet :-) Jag är kär! Synd att det bara är 5 arbetsdagar i veckan!

Snart...snaaaaaaaaaart nu, så ska det pendlas utav bara h-vete :D

Triumph_Speed_Tripl_259384w.jpg

Vurpade på kommunens förbannade rullgrus som ligger i drivor överallt. Tog främst i vänster armbåge, så nu är axeln lite stel och öm. I övrigt inga skador. Det vägdes upp av det fantastiska vårvädret under eftermiddagen. Blev ett par mil genom centrum bara för att njuta!

Underbart, i eftermiddags kom våren till Oslo. Nästan så man cyklade omvägar hem......fastnade med en öl i näven på det lokala torget istället. I helgen blir det lvg preimär!

Nöjbar, fruset imorse och hem så hade de flesta vägar/cykelbanor tinat fram.
Bara grusvägen hemmavid som fortf är helt is-/snötäckt.
Börjar vara läge att skruva av 32/16 och slänga på lite växlar på Gramen.

Kanon!

Första gången jag cyklade till jobbet faktiskt :D
8.5km med mycket rödlysen, korsningar och snirkliga trottoarer gjorde att det tog 30min enkel väg. Ska väl kunna kapa ett antal minuter om ett par månader är det tänkt... Och när man slipper minusgrader som det faktiskt var i sthlm i morse.

Nya pendlarhojen (Merida S-Presso 300D) funkade bra också, gick som ett huj.

Senast redigerad av en moderator:
Gjorde "tummen upp" till han som sopade upp allt grus idag :) Han blev glad!

LÖite mörkt på vägen hem idag. Raceade med två st moppefjortisar å fick spolarvätska i ögonen när jag blev omkörd av en volvo-svensson.

Nu ska jag äta gorgonzolalax.

Kjam!

Härligt väder och pigga ben gav ett snitt på 25,9 km/h på morgonen (ja, jag har drabbats av pendlarsvettoism och skaffat en cykeldator från Jula :)).

Detta trots två incidenter:
- Farbror med springer spaniel och jojo-koppel släpper hunden tvärs över cykelbanan framför näsan på mig. Som tur var fanns det plats att rulla ut i gräset och runda hunden på utsidan. Farbrorn ropade i alla fall en ursäkt efter mig.

- Kort senare får jag en märklig känsla i vänsterfoten som dras ner i pedalen. Det visar sig att mitt slarvigt knutna skosnöre har rullat fast runt pedalaxeln. Innan jag hinner reagera har snöret dragits av :) (hade aldrig hänt med frihjul)

/Johan

Nattens snöfall, framjinxat av Lumber, stannade vid ett par cm. Gjorde att det blev så där härligt tyst underlag imorse, inget knastrande grus utan bara visket från dubbdäcken hördes. Mysigt.
Tung i benen dock efter gårdagens cykling/löpning/hemmastyrketräning, blev så inpirerad av SteveO/Daners länkar i annan tråd:).

> - Farbror med springer spaniel och jojo-koppel
> släpper hunden tvärs över cykelbanan framför
> näsan på mig. Som tur var fanns det plats att
> rulla ut i gräset och runda hunden på utsidan.
> Farbrorn ropade i alla fall en ursäkt efter mig.

Det hände mig en gång, jag cyklade rätt in i hunden. Det var läbbigt!

> - Kort senare får jag en märklig känsla i
> vänsterfoten som dras ner i pedalen. Det visar
> sig att mitt slarvigt knutna skosnöre har rullat
> fast runt pedalaxeln. Innan jag hinner reagera har
> snöret dragits av :) (hade aldrig hänt med
> frihjul)

Det har hänt mig en gång! Jag hade hållbara skosnören och jag trodde foten skulle gå sönder istället. På den cykeln hade jag fotbroms, så frihjul hjälpte inte. Min fot var helt enkelt fastknuten på pedalen och skösnöret så hårt åtdraget att jag inte kunde få av skon, vilket dilemman, vilket mardröm!

Skönt att höra att du mår bra ändå trots allt.

blev omcyklad på västerbron. det var rena bakhållet. jag blev krängt.

Såg fram imot andra morgonen med pendlar-Peugeoten på nysoppade cykelbanor...nähä platt bakdäck i morse, det blev vintertouringfixie-Fujin i stället.

Solskenscyklisten drog till med sin första pendeltur i morse! Vindstilla, i princip grusfria cykelvägar i Västerort. Frös dock lite om fötterna eftersom jag inte har något överdrgag (solskenscyklist...).

Cykelcrossen rullade på hyfsat. Märkte dock att växlarna behöver justeras.

Längtar till hemfärden!

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vurpade på kommunens förbannade rullgrus som
> > ligger i drivor överallt.
>
> Boktips till dig medans armen läker
> http://www.bokus.com/b/9151847426.h

LOL. Ibland är du skarp Rippa ;-)

"I trygghetsnarkomanernas land : Sverige och det nationella paniksyndromet"

/M

Jahapp, nu när man haft sommardäck i nästan en vecka kom snön tillbaka...

Jodå, det det rullas på snabbare nu när gruset börjar sopas bort. Finfin cykelmorgon, sträcka Alvik-Järfälla. Dock så har tydligen bromsklossarna där bak börjat slipas ner till metallen nästan, inte bra, blir byte i helgen.

Alldeles underbart att pendla nu när kylan har släppt en aning här i Göteborg.

Har dock inte fått så mycket rejs alls under senaste halvåret, pendlar mellan Kallebäck och Kungshöjd varje dag.

Apropå rejs så kappkörde jag lite med en grabb på crossmoppe i morse. Han måste dock haft någon allvarlig vajsing för det gick inte särskilt fort :). Han växlade frenetiskt hit och dit men alla växlar verkade ha typ samma utväxling för det var svårt att avgöra om han växlade upp eller ner.

Hade inte en suck mot en annan som bara svischade förbi trots att jag pinnade på i drygt tretti.

/Johan

Knäna blev märkligt röda efter ett tags cykling i morse. Hmmm ska kanske gå över till knickers så slipper man se dom iaf...

Jäääääävligt skitig var den!

Såg många potentiella Happ:y-are imorse å ovanligt många på cross. Blev förbliblåst av en crosskille med röd vindjacka vid gubbängsmotet å sedan förbiswischad igen vid globen av Samma kille! Sedan drog jag om honom vid skanstullsbrons slut (han fixade med cykeln). Såg några fixie-kids vid hamngatan ¨en rad andra. Kul! Synd bara att vissa kärringar vägrar att flytta på sig å endast väljer att köra i mitten av cykelbanan. Exra irriterande när det lutar neråt då man förtjänar lite vila.

Han hade förresten skivbromsar på sin cross, lite überigt likssom.

Annars gick det bra. Kändes jobbigt imorse när det duggade lätt å jag hade mina 35km framför mig.

/B

Monterade växlar och XT HT-II vevparti igår kväll på Gramen. Fick inte XT-framväxeln och vevpartiet att lira alls förrän jag flyttat alla 3 distanser på vä sida, fastän erfarenhet/litteratur säger att 2 skall sitta till höger.
Imorse hann jag 300m innan det small till från framväxeln och helt plötsligt så går den mycket längre ut till höger?!?!?
Fick cykla med tummen på vä-reglage för att det inte skulle skrapa så dant:(
Blir till att flytta distanser ikväll.
I övrigt fruset underlag och kall motvind från norr - som vanligt mao.

Plockade fram sommarpendlaren idag, trots att jag tidigare retat vädergudarna
var det isfritt i stort sett hela vägen.
Underbar känsla med "slicks" och växlar, förlorade 10 min cykeltid till, dags för
en omväg :-)

/Magnus

MickeS skrev:
>... kall motvind från norr ...

På Bergnäsbron är det väl alltid motvind oavsett vilket håll man åker åt!

Dagens pendling tror jag var rekord i antal maskar på vägen... på dagis hade barnen på kort tid plockat ihop en halv sandlådehink med maskar som skulle räknas som nästa moment i leken./J :)

Smutsigt som sagt. Vad gör gruset för nytta på cykelbanorna? Har den gjort nytta på cykelbanorna på vintrn+ Mitt svar är nej. Lösgrus är aldrig till fördel för tvåhjulingar.

Lumber skrev:
> På Bergnäsbron är det väl alltid motvind oavsett vilket håll man åker åt!
Nu skall vi inte vara sån - jag minns helt klart en morgon 2005? då jag hade frisk medvind över hela bron:) Det var den morgonen kommunen stod och delade ut frukostpåsar åt alla (2) tappra cykelpendlare i Luleå. Medvinden gjorde att jag inte hann stanna och ta min påse:(

Pendlade en trappa ned från sängen till köksbordet. Passar perfekt att jobba hemma när det regnar och blåser :)

/Johan

Soligt, vindstilla och fritt från grus, veckan kunde inte ha börjat bättre. Jag får nog börja köra lite omvägar till jobbet när det är så här fint så man får njuta lite. Gammel-crescenten går som en dröm...

Göteborgsvädret måste vara det i särklass jävligaste att cykelpendla i...90% av dagarna man har pendlat sedan september 07 har det varit blött ute... :(

Lösgrus e bra om man vill sladda lite extra långt. Lite X-treme likssom.
Annars är det bra om man vill smaka asfalt :)

Sunkig pendlingsdag idag. Fick ta bilen pga skrymmande packning. Nu har man bilkö att se fram emot på vägen hem...

Någon som ska cykla till västerhaninge eller mot västerhaninge/haninge i dag efter fyra så kanske man kan få ligga på rulle osv...jag utgår från Odengatan å kör cross. hastigheten är väl i svennesvettistakten typ 25 å uppåt.

/B

"Det hände mig en gång, jag cyklade rätt in i hunden. Det var läbbigt!"

På tal om att cykla in i saker, såg någon på Flandern runt igår hur den där snubben i Saunier Duval stallet drog rakt in i en liten refug i full rulle? Flygtur på 5 meter och framhjul med två gaffelben flög ännu längre, det såg riktigt läbbigt ut...

Dagens pendling gick bättre på hemvägen, trots att det snöat lite och blivit blött. Antar att benen inte vaknar förrän efter lunch.

Idag har hela min överarm och underarm samma färg som den där gula tröjan hade i fredags, när bilen svängde höger och siktade på en refug men träffade mig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp