Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kortbrallor och långärmad tröja, frös som satan i morse men det var hyggligt på hemvägen. I morgon blir det långbrallor igen. Gott om ystra cyklister som plockat fram hojen och pumpat däcken.

Scheisse!

1.6" slicks med 4.5 bar, helt vindstilla, sol. Sjön därhemma låg som en spegel. Imorse var det riktigt fint att cykla till jobbet.

Om det var sånthär lökväder hela året skulle det ju vara för enkelt. Fan vad najs det är med 4.5 månaders tokmisär med snöslask och sura vinterdäck.

//Erik

Sjukt mycket cyklar igår hem från stan (Stockholm)! Nästan trafikkaos i korsningen Götgatan-Folkungagatan när lyset slog om till grönt...

Höll på att bli race uppför Skanstullsbron men jag räddades av en tant som cyklade ut i cykelbanans omkörningsfil och blockerade framfarten för killen som försökte hänga på (någon här på Happy?)precis när jag for förbi i ca 35km/t. Det var nog tur för mig för jag var rejält stum i benen efter gårdatens 19-milatur.

I morse spottade jag en sjukt snygg SS, en klassisk stålramsräser i nyskick med carbonhjjul fram. Vi gjorde sällskap strax för kl 7 i gott tempo från Skanstullsbron ända till Kungsgatan, och växlade några ord vid rödljuset Götgatsbackn-Hornsgatan. Min fördomsfullhet säger mig dock att cyklisten var för gammal för att hänga här på Happy (50+).

Nu börjar gruset sopas upp även i Lule, dubbdäcken åkte av i söndags, livet leker.
Pendelpassen är utökade från 16km till 4mil/dag bara för att benen saknar 2dm snö och ss.
Ser MÅNGA fler cykelpendlare på väg till jobbet nu jämfört med på vintern, mötte 3st och körde om 1:)

Joakim Quensel skrev:
-------------------------------------------------------
> Min fördomsfullhet
> säger mig dock att cyklisten var för gammal för
> att hänga här på Happy (50+).

Jag hoppas verkligen och är ganska övertygad om att jag inte är den ende över 50 här :)

För övrigt var morronpendlingen i morse den bästa hittils i år. Sopade cykelbanor (i stort sett iallafall), körde på Ridleyn utan vintermundering och kroppen hyfsát pigg. Det kan bara bli bättre!

Monglo? Hur går det med alternativ cykelväg. Har du terrat vägen under Danviksbron? Grymt fint i morse förresten vilken pendlar dröm.....

"Joakim Quensel skrev:

> Höll på att bli race uppför Skanstullsbron men
> jag räddades av en tant som cyklade ut i
> cykelbanans omkörningsfil och blockerade
> framfarten för killen som försökte hänga på
> (någon här på Happy?)precis när jag for förbi
> i ca 35km/t. Det var nog tur för mig för jag var
> rejält stum i benen efter gårdatens 19-milatur."

Hade cyklisten röd/vita-kläder...
Den där tanten släppte i så fall dig å täppte för mig vilket gav mig CP-mycket syra å jag tappade som fan :( jag som hade grymmaste växeln i å allt.

Kom ikapp sedan vid Söderstadion men mina ben orkade inte helt enkelt :( Har pendlat 70km varje i en vecka i sträck. Mina ben är cp-möra å jag grät nästan imorse för att jag inte ville cykla, men solen sken :)

I eftermiddag väntar en LUGN pendling hem å vilodag imorgon. Det är tråkigt när man orkar hänka på cyklister som ska ut å köra en sväng mot Haninge efter jobbet å som bor i stan som hinner ladda med lite mat å vatten innan :)

Min cross har ju inga fästen för flaskställ heller så ibland e det extra jobbigt när lastbilar å bussar dammar förbi än, men vad gör det när solen skiner :)

Imorse var det snö på hustaken när jag startade. Glömde skoöverdrage, igen! Sitter nu å fryster om fossingarna :(
Nu ska jag strecha.

/B

Totteman skrev:
> Fråga om detta är en prisvärd pendlare:
> http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=
> 8_90_91&products_id=1920&osCsid=d1acb77838f5aeb9ba
> 04eced30aef8bd
>
> Sedan lägger man på stänkor också.
Jorå, jag funderade på den där i vintras men det blev en med hydrauliska skivbromsar istället för mekaniska som den där har. Det verkade som en bättre teknologi helt enkelt. Dew deluxe är motsvarande modell hos Kona.

Däremot kan det vara lite si och så med Kona Dew-cyklar på lager, ring/besök din Kona-handlare för att kolla.

Min pendling gick bra men jag är fortfarande rejält stum i benen efter söndagens lilla cykeltur som gick från asfalt till inspirerad mtb-cykling på slutet. Grymt kul.

Bang skrev:
> Hade cyklisten röd/vita-kläder...
> Den där tanten släppte i så fall dig å täppte
> för mig vilket gav mig CP-mycket syra å jag
> tappade som fan :( jag som hade grymmaste växeln
> i å allt.

Rödvita kläder, då var det du! :-)

Tanten (tjejen?) kastade sig ut till vänster helt plötsligt. Jag hade inte en chans att hinna väja och touchade med armbågen. Var lite rädd först att du körde rätt in i henne och vurpade men jag såg i backspegeln att du klarade dig och försökte sega dig ikapp.

Bang skrev:
> Kom ikapp sedan vid Söderstadion men mina ben
> orkade inte helt enkelt :(

Jag tog av ner till höger vid Gullmarsplan.

Ja då var det du med blåa kläder å Brookssadel :)

Det kom en annan kille vid Gullmars på Felthoj å carbono men jag orkade haka :( han ryckte hela tiden å var fräsch i benen :( Men detta var alltså Efter kärringen å uppe på toppen :(

Revansch idag LR *ler*

Efter racet kommer jag att ligga å gråta i parken vid Scandic efteråt, men då har du redan vikit av mot Gullmars :)

Jag vill också bo närmare stan!

Bang skrev:
> Revansch idag LR *ler*

Beräknar att jag korsar Ringvägen ca 16:50 i eftermiddag! :-)
Fast idag blir det tuffare att hänga på. Fräscha ben + att jag kör jag fixed med utväxling som tvingar en att hålla minst 35 knyck uppför hela bron för att inte tappa kadens!

FY FAN!

Jag kommer väl dit 16.00. Tar en fika på 7-eleven å proppar magen full med gel å ful-strechar lite :)
16.50 = Racetime om jag inte deckat i Hummlan på vägen dit :(

Visst är det kul när det blir lite race på pendlingen men hur resonerar ni. Jag har inget emot om tar rygg på mig när jag passerar, tycker det är lite kul att jag cyklar tillräckligt snabbt för att någon ska tycka det vara värt det. Men är det inte lite värdelöst att ligga på rulle i 10-20 minuter för att sedan göra jätterycket för att man inte ska kunna hänga med. Man får ju ändå inte medalj. Själv brukar jag i gå upp så fort jag tycker att jag orkar om det händer...

Hur gör ni?

Man får hitta en bra balans :) Ge å ta helt enkelt. Ligga på rulle å sedan dra. Racea kan man göra om man känner att man orkar med :)

Allt var frid och fröjd fram till ekerbrottet på framhjulet, grrr... Och som alltid händer sådant när jag hunnit ungefär halvvägs till jobbet. Nu gick det ju bra att ta sig hem men jag hade ju tänkt cykla jättemycket den här veckan. Frustrerande!

(MEN det blir stekt salt sill till lunch så allt är inte bara elände :-)

MangeJL skrev:
> Allt var frid och fröjd fram till ekerbrottet på
> framhjulet, grrr... Och som alltid händer sådant
> när jag hunnit ungefär halvvägs till jobbet. Nu
> gick det ju bra att ta sig hem men jag hade ju
> tänkt cykla jättemycket den här veckan.
> Frustrerande!
>
> (MEN det blir stekt salt sill till lunch så allt
> är inte bara elände :-)

Såg på håll hur någon "trasslade"med en cykel, hörde hur någon skrek fula ord över cykeln. Stannade till och tittade på ekerhaveriet. Trampade vidare. Fantastisk dag det här.

Jilster skrev:
> finns bara en kung över skantullsbron..........

Och det är......

JojjeM skrev:
> Jag pendlar alltid i belgisk kedja.

:-)

heffa1 skrev:
> Visst är det kul när det blir lite race på
> pendlingen men hur resonerar ni.

Man tror man är snabb. Tills det kommer nån som är snabbare. Då gäller det att vara snabbast!

(underbart citat snott från någon här på Happy)

Dagens pendling var najs, inte så mkt cyklister på vägen ut till Järfälla, skulle gå att köra på nolltid om det inte var för diverse trafikljus, bilister, lastbilar som ska svänga till höger o vänster o korsa den tänkta cykelvägen ;).

Bra pendling idag men cykelvägen på Skeppsbron är för liten när folk envisas med att köra i mitten.
Kanske är det dags att ransonera tillgången på cykelbanor?

Igår hängde jag på en kille på en Colombuscross uppför bron mot Globen, sedan låg han efter mig nästan hela vägen hem till Hammarby. Var nästan lite kul för en wannaberacer som jag.

Sedan satte jag mig i bilen och körde ut till ett åkeri i Sköndal och hämtade min sprillans nya Trek Fuel EX7 och det är helt enkelt misär att sitta på jobbet när den står hemma och väntar.

Finns det inga kvinnliga pendlare...

Man kanske borde prova att träna spurtintervaller på Skanstullsbron mellan 15-18 :)

Beerfot skrev:
> Såg på håll hur någon "trasslade"med en cykel,
> hörde hur någon skrek fula ord över cykeln.
> Stannade till och tittade på ekerhaveriet.
> Trampade vidare. Fantastisk dag det här.

Sillen var god, hjulet kan verkar kunna vara fixat till kvällen, cykla i morrn igen, allt frid och fröjd :-)

Nackdelen är ju då att varenda gång jag besöker en cykelaffär börjar jag dregla över lvg-hojjar, vill ha! Det där eländiga hjulet kan komma att kosta mig väldigt mycket. Men vad gör man :-P

Blev klippt av en bil i en rondell idag igen. Jag cyklar rakt fram i en rondell varje dag och ungefär 1 av 5 gånger blir jag klippt av bilar som inte lämnar företräde utan helt enkelt kör in framför mig vilket resulterar i lite olika spännande undanmanövrar till höger eller vänster. Allra gladast är jag när jag blir prejad att köra 1½ varv i rondellen istället. Jag väntar med spänning på volten över en motorhuv eller en pedal i sidodörren när jag inte hinner svänga tight nog.

Eller gör jag något fel? Ska jag lämna företräde? Ska jag leda cykeln på trottoaren och över övergångsställen? Är det inte tillåtet att cykla i rondeller? Ska jag inte cykla alls? Cyklar jag för fort? För sakta? Bör jag ha reflexväst även på dagtid?

På fixien utan broms hade det nog gått åt helvete idag.

pean skrev:
> Blev klippt av en bil i en rondell idag igen. Jag
> cyklar rakt fram i en rondell varje dag och
> ungefär 1 av 5 gånger blir jag klippt av bilar
> som inte lämnar företräde utan helt enkelt kör
> in framför mig vilket resulterar i lite olika
> spännande undanmanövrar till höger eller
> vänster. Allra gladast är jag när jag blir
> prejad att köra 1½ varv i rondellen istället.
> Jag väntar med spänning på volten över en
> motorhuv eller en pedal i sidodörren när jag
> inte hinner svänga tight nog.
>
> Eller gör jag något fel? Ska jag lämna
> företräde? Ska jag leda cykeln på trottoaren
> och över övergångsställen? Är det inte
> tillåtet att cykla i rondeller? Ska jag inte
> cykla alls? Cyklar jag för fort? För sakta? Bör
> jag ha reflexväst även på dagtid?
>
> På fixien utan broms hade det nog gått åt
> helvete idag.

Shit vad läskigt, du menar att bilarna kör in i rondellen utan att lämna företräde till dig som redan kör där? Jag skulle bli rosenrasande minst sagt om jag råkade ut för samma sak. Är det en tvåfilig rondell?

Cykla med en snorbillig cykel i fortsättningen och sätt den planerat i dörren på alla insvängande bilar. Dvs så att du inte skadas själv men så att du kan repa och buckla bilen riktigt ordentligt. Bonus om du kan skada både framskärm och dörr. Det verkar tyvärr vara enda sättet att åstadkomma förändringar av trafikbeteende - jämför med vägverket som inte bygger om vägavsnitt förrän det har inträffat x antal dödsolyckor där.

Jag känner igen det där...

Höll på att bli klippt igår å idag överkörd av en kille som kom från vänster då jag skulle ha företräde. Han väntade tills jag var i korsningen, sedan gasade han :(

Sedan brukar bilar tuta på mig när jag cyklar på 50kmh vägar utan närliggande cykelbanan :(

fastforward skrev:
> Shit vad läskigt, du menar att bilarna kör in i
> rondellen utan att lämna företräde till dig som
> redan kör där? Jag skulle bli rosenrasande minst
> sagt om jag råkade ut för samma sak. Är det en
> tvåfilig rondell?

Nej, en fil.

> Cykla med en snorbillig cykel i fortsättningen
> och sätt den planerat i dörren på alla
> insvängande bilar. Dvs så att du inte skadas
> själv men så att du kan repa och buckla bilen
> riktigt ordentligt. Bonus om du kan skada både
> framskärm och dörr. Det verkar tyvärr vara enda
> sättet att åstadkomma förändringar av
> trafikbeteende - jämför med vägverket som inte
> bygger om vägavsnitt förrän det har inträffat
> x antal dödsolyckor där.

Jag tror inte på sådant beteende i trafiken. Jag tror på tolerans, ansvar och uppmärksamhet. Buckla bilar skulle inte göra någon nytta varken för mig eller bilisten, förmodligen skulle det bara späda på den redan höga irritationen mot cyklister och vise versa. Inte vad som behövs i trafiken med andra ord.

I morse blev det en storsväng på Järvafältet till jobbet, kallt men fridfullt, dom enda jag såg var några såna här:
images.jpg ht=102
som stog och sov.

pean skrev:
> Jag tror inte på sådant beteende i trafiken. Jag
> tror på tolerans, ansvar och uppmärksamhet.
> Buckla bilar skulle inte göra någon nytta varken
> för mig eller bilisten, förmodligen skulle det
> bara späda på den redan höga irritationen mot
> cyklister och vise versa. Inte vad som behövs i
> trafiken med andra ord.

Skopåse!!

/Magnus

JLarsson skrev:
> Är "skopåse" det nya "cowbell"?

Har missat "cowbell", men jag tyckte inlägget var så intelligent att det var värt en belöning!
Förstår inte riktigt varför man måste hata alla medtrafikanter.

/Magnus

Det var en irrelevant kommentar som refererar till en sketch i SNL. "More cowbell" som i "mera skopåse".

pean skrev:
> fastforward skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Shit vad läskigt, du menar att bilarna kör in
> i
> > rondellen utan att lämna företräde till dig
> som
> > redan kör där? Jag skulle bli rosenrasande
> minst
> > sagt om jag råkade ut för samma sak. Är det
> en
> > tvåfilig rondell?
>
> Nej, en fil.
>
> > Cykla med en snorbillig cykel i fortsättningen
> > och sätt den planerat i dörren på alla
> > insvängande bilar. Dvs så att du inte skadas
> > själv men så att du kan repa och buckla bilen
> > riktigt ordentligt. Bonus om du kan skada både
> > framskärm och dörr. Det verkar tyvärr vara
> enda
> > sättet att åstadkomma förändringar av
> > trafikbeteende - jämför med vägverket som
> inte
> > bygger om vägavsnitt förrän det har
> inträffat
> > x antal dödsolyckor där.
>
>
> Jag tror inte på sådant beteende i trafiken. Jag
> tror på tolerans, ansvar och uppmärksamhet.
> Buckla bilar skulle inte göra någon nytta varken
> för mig eller bilisten, förmodligen skulle det
> bara späda på den redan höga irritationen mot
> cyklister och vise versa. Inte vad som behövs i
> trafiken med andra ord.

Tror inte att min lätt ironiska framtoning gick fram ordentligt... :D

Senast redigerad av en moderator:
fastforward skrev:
> Tror inte att min lätt ironiska framtoning gick
> fram ordentligt...

Jodå, det gick nog fram. Samtidigt känns det som att nivån på beteende ligger ungefär där på fullaste allvar om man läser runt lite här på happy. Så gav det ju min en chans att uttrycka min ointressanta åsikt också - vilket också ligger i rätt nivå.

Behövde åka till Alvik för att hämta ut min nyservade pulsklocka, så jag fortsatte hem via Ekerö. Roligare än att köra tillbaka, särskilt i dagens väder.
Högerknäet började jävlas i höjd med Ekerö möbler. Sätter ner handen och trycker knäskålen åt vänster. Brukar hjälpa, men inte idag. Droppar en växel till och de vårystra räsercyklisterna börjar fara förbi som om jag vore parkerad.
Färjan har höjt priset, men jag prickar avgångstiden på minuten så jag förlåter dem det tilltaget.
Utanför Max försöker en kombi göra något kreativt samtidigt som en grupp räsercyklister rullar förbi övergångstället. Bromsskrik och svordomar bakom min rygg, men inga köttiga dunsar, så det gick nog bra ändå.
I Myrstugubacken signalerar kroppen att nu är energin från lunchen slut, men biten som är kvar kan jag köra på ren envishet.
Knät molar, inte ett bra tecken då jag redan käkar Voltaren för andra åkommor.
Äntligen hemma. En granne kommer fram och börjar prata när jag ställer undan cykeln. Benet är stelt. Medan jag kallpratar med grannen sätter jag ned foten samtidigt som jag med kraft försöker rotera benet utåt.
Plötsligt knäpper det till, krampen släpper och knät blir alldeles varmt. Smärtfri och leende från öra till öra avrundar jag samtalet med grannen och går in till den väntande duschen.

Gjorde första vurpan på ganska länge idag. Jag var lite sömndrucken och skulle bunna upp för en trotoarkant, men hade ingen fart och inga SPD-reflexer. Måste ha sett ganska lustigt ut. =)

Fick sällskap av två glada idag, så man fick ligga på rulle lite. Gick rätt bra, fick jämn och behaglig fart ut. 15 km i solsken och rätt bra tempo är inte fel som start på dagen.

Sura bilister är inge kul. En bil prejade,tutade och blinkade på mig vid Svartlösavägen S. Sthlm. Vid rödlyset frågade jag vad han höll på med. Började snacka om att jag ska köra på cykelvägen tillsammans med gångare men det är ju alldeles livsfarligt på den sträckningen. Gick inte att prata med karln. Varför kan inte bilister vara lite snällare i trafiken? Det är ju gott om plats för både cyklister och bilar på den sträckningen.

Skittrist sånt. Ska kanske fundera på att bara nicka o hålla med, typ " ja det var dumt".
Och sen bara köra vidare. På gatan eller där man själv tycker är bäst.
Fast ibland är det svårt att inte be folk dra åt h-e.

Kul att få skriva i den här tråden...idag blev det 25 km från Tyresö till Gärdet.
Ser fram emot cyklingen hem i något varmare väder!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp