Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
skier skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som har ett tips på en snygg tvåsidig pedal
> till en 80-talsracer, helst silverfärgade och
> gärna billiga?

kolla gamla stans cykel, de har lite sköna pedaler i fönstret.. billigt är ju relativt. :)

pendlingen idag var mycket stop-n-go vid rödljusen, sen iväg och mer trafik därför. annars underbart skönt att köra kortärm i solen.. :)

55km med ett snitt på över 31km/h. Kändes riktigt bra i solen. Efter en timme mötte jag en kille på racer och min vana trogen hejade jag och fick en iskall blick tillbaka, en smula förvånad över brist på hyffs och respekt cyklade jag vidare.

---------------------------

Underbar morgon, tog en extra rubda på 100km, det bästa var att
hela Vasagatn var avspärrad för trafik, pga av statsbesök,
så jag kunde spurta upp en tom Vasagata i över 40km/h
Det enda som störde var en polis långt bakom som ropa
cyklar ska vara på cykelbanan .......

Som sagt, supernajjs morgon!! kortkort, sol och fågelsång. Fick köra SS eftersom jag smällde pendlarhojjpans bakfälg med ett bunny jump rätt in i en trottoarkant igår. Så nu blir det nya nav, fälgar etc från våra tyska vänner...

Morgonens pendling, fint väder osv.
På cykelbanan bredvid Ulvsundavägen så dyker det upp en tant på moped, en inte så snabb moppe så jag tar rulle bakom i ca 32 km/h, kan ju va najs med lite draghjälp när man är morgontrött. Tanten blir dock orolig och tittar flera gånger i bakspegeln svänger över hela vägbanan för att släppa förbi mig, men jag forsätter på rullen till slut stannar hon till och frågar skrikande varför jag ligger bakom hennes rumpa hela tiden..
Det var ju inte meningen att hon skulle ta det så, jag nämnde ngt om Tour de France, men det verkade inte hjälpa så jag pinnade vidare själv efter det ;). Det sista jag såg av tanten var att hon verkade så upprörd att hon smäckte in med ena backspegeln i en vägskylt bredvid cykelbanan. Så det kan gå.

Jag har också jagat tantrumpa idag. På Torsgatan. Jag kom liksom inte förbi först för hon vaggade av cykeln. Emellanåt trevade en hand bak för att kontrollera att purjolöken som stack upp ur korgen verkligen satt kvar. Sedan stötte jag i höjd med Bonnierhuset. Hoppas purjon klarade sig hem i solen.

JLarsson skrev:
> Avspärrat vid kungsan. INGEN släpptes fram. Till
> slut släpptes en del gångare och ledda cyklar
> över. Hela stan står HELT still just nu. Och har
> gjort så sen ett par timmar. Bussarna är ur
> trafik och ingen kommer nånstans.

Vad är det för fel på ett hotell i nära anslutning till konferensen vid Arlanda?

Men det här är ju skitbra, Polisen tar ut så mycket övertid, att det blir helt fritt fram för buset i sommar, när poliserna tar ut komp eller har semester.

Start 06.30, framme 07:10.
Distans 20 km. Kapade ca 10 minuter från förra gången (vilket var första gången ever och detta var andra gången....). Gammal cyklist som man är tror man att formen är där man lämnade den sist...denna gång försökte jag stilla mig lite...höll lägre växlar och lite högre kadens. Lite jämnare tempo, lite mer njutbart. Verkar vara ett vinnande koncept!

Första dan med kortärmat/-bent, lurades av solen. Kallt var bara förnamnet, armar och knän var som bortdomnade in i duschen.

Provade fultempofixin för första gången, bara för att konstatera att 53/17 är för lätt utväxling för fixedtempo. Och så är 19mm-däck pumpade till 10 bar ingen hit på nysladdade grusvägar:)

Svennefixiesarna kommer ta över hela stan....
Årets semestrar inom polismyndigheten är klara sen länge, vilket jag trodde du kunde klura ut. Men du kanske bara ville gnälla i högan sky för en gångs skull? Förresten får man inte ta ut mer semester under semesterperioden bara för att man har sparat ihop några dagar extra.

bruse skrev:
> Men det här är ju skitbra, Polisen tar ut så
> mycket övertid, att det blir helt fritt fram för
> buset i sommar, när poliserna tar ut komp eller
> har semester.

SuperApe skrev:
> Svennefixiesarna kommer ta över hela stan....
> Årets semestrar inom polismyndigheten är klara
> sen länge, vilket jag trodde du kunde klura ut.
> Men du kanske bara ville gnälla i högan sky för
> en gångs skull? Förresten får man inte ta ut
> mer semester under semesterperioden bara för att
> man har sparat ihop några dagar extra.

Hoppsan, någon blev visst lite krängd.

Var det ingen som såg mig köra genom stan i gula ledartröjan idag?!?
Årspremiär för korta ben och korta ärmar, grymt skönt!

Jilster skrev:
> Bruse gnällig och bitter?
>
> VA!!! Vart?????
>
> Är det möjligt?

Jobbigt när någon har en åsikt och framför den i lite ironiska ordalag? Kan vara svårt att ta till sig, eller hur? Svårt att acceptera att det finns olika syn på saker och ting, att inte alla är nickedockor och säger samma sak och slickar röv?. Jättejobbigt måste det vara... buhäää... spring till mamma.

Jag börjar gilla det här, jag tror att de har spärrat av Vasagatan
så jag kan ha slutspurt där varje dag. I dag log polisen i alla fall
nar jag susade förbi i 46 km/h, härligt

Buuuuäääääh, sabla knä, jag har fått åka bil hela veckan nu. Och knäet gör fortfarande ont, testade igår. Bilköer och shit, buhuuu och snyft. :(

Fick en chock när jag sneglade över axeln och såg nåt mörkt bakom mig i morse. Fan jag låg ju i 44! Ökade till 49 men blev ändå inte av med fanskapet.

Tills jag upptäckte att det var min egen skugga...

Så kan det gå.

Förresten råkade jag cykla mot rött vid skeppsbron, något som en tant vänligt skrek efter mig.
Jag blev svarslös.

zapiens skrev:
> Jag börjar gilla det här, jag tror att de har
> spärrat av Vasagatan
> så jag kan ha slutspurt där varje dag. I dag log
> polisen i alla fall
> nar jag susade förbi i 46 km/h, härligt

Vafan, jag fick cykla/leda cykeln på trottoaren!

fastforward skrev:
> Buuuuäääääh, sabla knä, jag har fått åka
> bil hela veckan nu.

Jag säger bara: Brufen Retard!
http://happymtb.org/forum/read.php/1/877697

Skämt å sido, jag har fortfarande lite känningar i knät, men medicinen hjälpte verkligen mot smärtan och jag har börjat pendla lite lätt till jobbet igen.

staine skrev:

> Förresten råkade jag cykla mot rött vid
> skeppsbron, något som en tant vänligt skrek
> efter mig.
> Jag blev svarslös.

Du skall med helt allvarligt ansikte utan att röra en min säga:

Trafikljus gäller inte för cyklister

det är jättekul att se deras tveksamma, funderande uppsyn :-)

Mysväder idag :)

MYCKET folk!!!!!!!!! Tror det var rekord idag eller nåt.
Ska nog dra en glass i Kungsan på vägen hem :)

Ciao!

Swweet idag, det var ju 15 grader när jag stack vid kvart i sex och nästan ingen vind, lite mycket dret vid statsgården men vf det får man välä ta.
Hoppas att den lite nordriga vinden håller i sig så man slipper motvinden hem :-)

anilson skrev:
> Hoppas att den lite nordriga vinden håller i sig
> så man slipper motvinden hem :-)

Det är i princip alltid nordvästlig vind på morgonen och sydostlig vind på eftermiddagen.

För egen del cyklade jag runt stan istället för igenom och slapp därmed stångas med allt folket på Stadsgårdskajen. I fredags släppte Nackabussarna av en massa folk rak ut på cykelbanan och det blev allmänt kaos. Enda incidenten idag var en hantverkarbuss som svängde höger rakt över cykelbanan utan att blinka först. Jag fick låsa de stackars landsvägsdäcken för att hinna stanna. Som tur var så var jag lite beredd på att det kunde hända.

Stumpy skrev:
> anilson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hoppas att den lite nordriga vinden håller i
> sig
> > så man slipper motvinden hem :-)
>
> Det är i princip alltid nordvästlig vind på
> morgonen och sydostlig vind på eftermiddagen.
>

Ja, det har man ju noterat.
Pendlar Sickla > Kista och det är alltid motvind.
Men det ger ju starkare ben.

Pendlar Tyresö-Kista och det är inte bara fartvind eller känsla som ligger bakom mina observationer. Jag brukar försöka titta på flaggor längs vägen också för att få det bekräftat.

bluecolorado skrev:
>
> Ja, det har man ju noterat.
> Pendlar Sickla > Kista och det är alltid
> motvind.
> Men det ger ju starkare ben.

Jag vet men det är alltid gott med lite shysst medvind, blir så bra tider hem då :-)

Man i Fredriskhov tights på en gammal racklig scott xc skull minsann inte bli omkörd av en fixie. På väg från Hammarbyfabriksområde i backen ner mot lilla Skanstullsbron med risk för sin egen och alla i sin närhets hälsa skulle han köra om. Må det bära eller brista.

Snyggt jobbat och bra reklam för Fredrikshov....tölp! Det är sådana som du som gör att bilister hatar cyklister.

Senast redigerad av en moderator:
Tjena!

Igår snittade jag 95 km/h till jobbet och 97 tillbaka.. Gjorde av med sammanlagt 5 liter 98 oktanig bensin, två daim och en jordgubbsmilkshake.. Just det, tutade på två cyklister också.. Fast dom kände jag ju..

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Igår snittade jag 95 km/h till jobbet och 97
> tillbaka.. Gjorde av med sammanlagt 5 liter 98
> oktanig bensin, två daim och en
> jordgubbsmilkshake.. Just det, tutade på två
> cyklister också.. Fast dom kände jag ju..

perfekt, hade lätt velat ha shaken på väg hem :-) men papmuggarna passar så dåligt i flaskhållaren. Jag vinkar alltid tillbaka till bilister som tutar, det måste ju bara vara någon man känner :-)

min pendling idag var halv-OT.. Men jag vill gnälla, så jag gör det.
I morse, när jag skulle hem efter nattskiftet. Cyklar fint ut från skf's område. Kör på en kant lite oförsiktigt antar jag (första dagen i år med 23mm däck på ss-racern...) och fick punktering på bakhjulet. Jävla skit. Tillbaka in på området, låsa fast cykeln där. Låset krånglar. Helvete. Får fast cykeln och halvspringer för att hinna med spårvagnen uppe vid munkebäckstorget (en hyfsad bit ifrån..). Kommer fram småsvettig för att PRECIS missa vagnhelvetet när jag rundar hörnet. MEEEEEEN!.. Jahopp. Får jag väl gå de tre hållplatserna till redbergsplatsen, är även det en ganska mycket längre bit än jag ville. Nästan framme blir jag passerad av bussen jag skall ta hem, som går en gång i halvtimme. Nu börjar jag bli riktigt jävla trött på denna satans dagjäveln. Jahopp.
Slutar med att jag tar en annan vagn in till stan och byter till en annan buss, en rejäl omväg..

verkligen inte vad man vill råka ut för vid den tiden..

david... skrev:
> Efer en lång väntan i bilen så dök Han upp.
> Jag följde efter han likt en amerikansk däckare.
> Väl framme vid hans jobb så konfronterade jag
> honom. Jag sa vänligt:
> "Ursäkta mig, men jag har en fråga till dig;
> Varför tutar du alltid på mig när du kör
> förbi mig?
> Han var tyst i 2sek.
> "Du ska cykla på cykelbanan" utbrister han.
> "Det blir en omväg för mig, dessutom så har jag
> all rätt i världen att cykla på den här
> vägen" sa jag.
> "Det får du inte alls" sa mannen (idioten).
> "Jo det får jag visst, men du däremot får inte
> du tuta såvida det inte är fara för liv eller
> egendom och absolut inte peka finger" sa jag.
> "Det måste sakna nått i din skalle" sa mannen
> och gick in på sitt jobb.
>
> Det roliga var att han var skit skraj hela tiden.
> Han backade mot dörren på jobbet och smet in så
> fort han kunde. Vilken ynkrygg. Han hade nog inte
> räknat med att cyklister kunde bli så taggade
> att de sökte upp dem på jobbet...

Äntligen så har jag lyckats komma samtidigt som denna man (man vill ju se resultatet).
Han höll ut bra och inte ett ljud ifrån någon tuta...man kan alltså lära gamla hundar sitta.

Sisådär, då har man njutit av den sista jobbpendlingen på ett par månader. Idag var det ju oxå en riktig njutning, grymt väder och ett gratis paket juice av Stadskontoret för att fira min sista pendlingsdag (eller att det var Sthlms cykeldag....)

Men det var nästan bra att det blir ett uppehåll nu, har tröttnat på att cykla samma väg varje morgon året runt, försöker altinera vägvalen men det blir bara att man faller tillbaka i samma spår.

Nu mot pappaledighet : )
(och åter igen på cykelbanorna när alla solskenspendlare har ställt undan cykeln för året)

Underbar pendling idag. Vindstilla och perfekt värme. Passade på att titta ut över stockholm när jag hojade förbi finlandsbåtarna. Grumt vackert.
/J

Tappat stinget efter ha semester utan cykel (?!) i fyra dagar, imorse var det alldeles för nära. Körde med hjärtklappning resten av vägen till jobbet. Dags att tagga ner lite.

Lugn, skön och vacker. Blev inte kränkt en enda gång även om en surgubbe som promenerade mitt på cykelbanan försökte, men jag avfärdade honom med "skaffa hörapparat vetja" och gled vidare och lät honom gorma på.

david... skrev:
> Äntligen så har jag lyckats komma samtidigt som denna man (man vill ju se resultatet).
> Han höll ut bra och inte ett ljud ifrån någon tuta...man kan alltså lära gamla hundar sitta.
:)

Själv så har jag missat mycket av det fina pendlingsvädret de här veckorna - tungt när man nåste ha bilen för att ta sig ut till kunderna:(
Verktygsväska/2-3 A3-pärmar/datorrygga/skyddshjälm orkar jag bara inte cykla med...

Börjar få bra tempo i buggarna nu. Det märks att man pendlar med lite för tung utväxling. Benen blir starkare.
Som vanligt får man ta det coolers Slussen - Serafen. Valde att inte köra om den person som låg framför mig utan betraktade honom när han skulle köra om i varje kurva utan sikt och utan att använda ringklockan. Sen någonstans nedanför Radio Sthlm plingade jag på honom och lämnade honom bakom mig i ett moln av rök.

Och så säger folk att bilister är galna...

bigmollo skrev:
> Underbar pendling idag. Vindstilla och perfekt
> värme. Passade på att titta ut över stockholm
> när jag hojade förbi finlandsbåtarna. Grumt
> vackert.
> /J

Var jobbar du nånstans, har missat det.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Igår snittade jag 95 km/h till jobbet och 97
> tillbaka.. Gjorde av med sammanlagt 5 liter 98
> oktanig bensin, två daim och en
> jordgubbsmilkshake.. Just det, tutade på två
> cyklister också.. Fast dom kände jag ju..

Jag kör race mellan farkamerorna på väg till eller från Vallentuna. Oftast i samband med omkörningar. Det blir som intervallträning eftersom pulsen stiger något just då. Ett äpple och 10 liter högoktanigt går det åt. Jag slår dig Knäskål.....

bruse skrev:
> Var jobbar du nånstans, har missat det.

Nacka strand.

Kanonpendling idag.
Cykel till bussen. Bussen till stan. Tuben till Bergshamra. Köpa cykel. Cykla till jobbet.

Ligga på som fanken framför tvärbanan från gröndal till liljeholmen.
Över västerbron och upp st:eriks.
Förbi hagaparken och upp förbi begshamra.
Vidare susandes förbi danderyd, mörby c och eneby.
Sväng höger och kör till näsbypark
Slut

Samma rutt 5 dagar i veckan. Ca 4.6 mil varje dag. Medelhastighet mellan 29-31 km/h. Börjar bli lite tråkigt nu.

kokodrill skrev:
> Ligga på.....

Vafasen. Är det inte du som brukade vara ett XC-svetto med en Giant NRS och bodde i typ LKPG?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp