Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vackert väder var det i alla fall, men ack så trötta ben. Börjar bli riktigt tomt på cykelbanorna nu. Är det lika bra väder imorgon så blir det nog pendling på racern.

>
> Jag saknar tillräckligt med statistik för att
> dra några slutsatser kring vilka dagar den
> jobbar. Men det känns som att nu har jag piskat
> upp förväntingarna här på Happy, och dyker
> transan inte upp snart får jag väl ställa mig
> själv och flirta lite bara för att er besvikelse
> inte ska bli för stor.

Snacka om att piska upp förväntningar! Nu blir det väl ännu mer rusning på den där vägen...

Finväder och rätt lugn cykling imorse. Så avstressat att jag inte ens brydde mig om att haka på Cannondale-mtb:n som kränkte mig på Tranebergsbron.

bruce skrev:
-------------------------------------------------------
> Lyckost! Själv tyckte jag det gick tungt och trögt när jag drog på pendlarhjulen efter ett
> par veckor med slanglöst och crossmax sl.. Stön..

Ja, ja, men jag pendlar med min järnhäst med pakethållare och cykelväskor så så lätt rullar det inte.

Dagens nära-döden-upplevelse var inte helt otippat på hatplatsen nr 1 i sthlm, korsningen Hornsgatan/Ringvägen. Där har höga vederbörande funnit för gott att rita in en cykelfil som upphör mitt emellan två filer varav den ena svänger åt höger, för att ge alla cyklister chans att dagligen testa sina bromsbelägg. Inget nytt i det.

Men idag höll jag på att bli krossad av en svängande vattenskoter. Det kändes lite nytt.

Brände sen på hårt längs ringvägen och fick tag i föraren (av bilen som drog skotern på släp) vid rödlyset Skanstull och förklarade att han enligt vanligt sjövett borde ha kastat en blick åt styrbord innan han började kryssa. Han bad om ursäkt och så var dagens drama över.

Huvudsta var dagen till ära invaderat av svärmar med små jävla strandflugor - fick lite gotlandsvibbar där. Dock inga transor så långt ögat nådde.

Underbart härlig. Såg 2 harar...thats it.

Fast jag tror att vevlagret spökar. Det började låta oroväckande i det. Ints så man känner att det "skorrar", utan dte är bara ett återkommande och ganska regelbundet ljud.

Får lämna in till Pedalogerna, så får de kolla. Eller kanske TCM...faktiskt närmare.

Gott väder att cykla i men varning för väldigt mycket spegelglas på cykelbanan mot Hisingen över Götaälvbron. Om nu någon skulle läsa här innan.

Hade bestämt mig för att ta det lungt idag, men halvvägs kommer det en gubbe i vit fladdrande T-shirt på en standardcykel farande. Så då behövde jag ta i idag med. Ingen Happy tröja i sikte nånstans.

Första pendlingen till jobbet på evigheter, och det var riktigt härligt! Precis som det ska vara. Åtminstone till jobbet, hoppas det blir lika bra hem. =)

Jag fick häng av någon elitpendlare på damtralla över korsningen mellan Statoil och Alviks måleri men tappade henne när jag spurtade om en Fredrikshovare som surrade upp över Tranebergsbron.

Jag tror jag blev ett par tio procent snabbare när jag införskaffade min första campa-pryl i går på Cycling. Ett fälgband!

Rätt blåsig morgon. För att slippa vinden på den planerade omvägen till jobb tog jag MTBn och snurrade stökiga och roliga stigar i en vindstilla skog istället. 20 minuters normal cykling blev 80 minuter lågväxelpump.
Då björn varit synlig på ön sista tiden höll man ett lätt oroligt öga över axeln.
Längtar redan ut på turen hem.

Not very well. Det började ju bra i supervädret. Jag typ dansade fram, pigg och glad! Men efter sådär 25 min, vid Karlbergs Stn, hörde jag att nåt i däcket tog emot bromsen. -tschick- tschick- tshick-. Innan jag hunnPANG.. Söndertasat nytt GP4000S. För säkerhets skull gick kantråden av också. På plussidan var att det var 100m till pendeln som stod och väntade på just mig.

Apan, kommer det här vara en ursäkt för att inte cykla?

Medvind och lugnt i trafiken idag.

Men tre speedbumps har installerats på Stadsgårdskajens cykelbana. Ja, det är sant !

Okej, någon måste ha skvallrat för transan att vi har börjat intressera oss för dess verksamhet, eller så är transan reggad här och läser (om så, träd fram, snälla). För sedan jag postade om denna begivenhet här så har jag inte sett röken av någon transa. Visserligen har vädret varit sisådär senaste veckan, men ändå. En liten skymt kan jag väl få?

bluecolorado skrev:
> Men tre speedbumps har installerats på
> Stadsgårdskajens cykelbana. Ja, det är sant !

Det där är inte speedbumps, de där knölarna är till för att träna bunnyhop.

Ja fan va jag störde mig på fartguppen på stadsgårdskajen, men det gick iaf lite halvhyffsat att hoppa över dom på hemvägen. Ska fan köra snabbare än vanligt i ren protest...är ju ändå knappt en kotte ute när man drar till jobbet strax efter sex på morgonen!

Känslan av övervikt som Happy-tröjan storlek L gav mig fick mig att cykla omvägen Huddeinge - Hässelby - City i morse. Hade toppen på Johannelundstippen som rudningsmärke, körde singlespeed och 52-16 kändes tung sista biten i backen.

Pendlade för första gången i Happy-tröja. Synd att det är så få ute på cykelbanorna nu som kan beundra den, och tur att man har Rasmussen-armar, så att den nästan är på gränsen till stor i storlek XL. Fint väder var det i alla fall.

Deus skrev:
> Ja fan va jag störde mig på fartguppen på
> stadsgårdskajen, men det gick iaf lite
> halvhyffsat att hoppa över dom på hemvägen.

Det är inte fartgupp, det är små väggar monterade i vägbanan :-) Jag har min gamla MTB-häck som pendlarhoj med tillhörande ballongdäck och vad skall man säga... de där tingestarna minskar farten i alla fall...

Kränkte en pendlare med min brompton uppför katarinavägen igår. Vi drog samtidigt från rödljusen vid slussen. Jag i kostymbrallor och skjorta. Han med lycra, spd och en konacross. Försökte se så oberörd ut som möjligt när jag accade förbi, men uppe vid spanska inbördeskrigsmonumentet började det flimra för ögonen. Syrebristen var akut. Blev tvungen att dra in på tjärhovsgatan för att kunna pusta ordentligt. Han ville fan inte ge sig så lätt.

Blev omkörd av en Happy-tröja vid Frösundavik/Hagaparken. Tack för det uppvaknandet. Jag satt nog och drömde lite i solen och hade väl inte varit framme än om det inte varit för dig.

Toresdotter skrev:
> Blev omkörd av en Happy-tröja vid
> Frösundavik/Hagaparken.

En ljusblå thirt? Eller nya happytröjan?

Bra fråga. Jag skulle nog inte säga ljusblå, men inte heller så mörk som den nya tröjan ser ut att vara (har inte sett den live än). Jag skymtade i alla fall till ett "Happy" på en röd Crescent-pendel. Jag på min Klein.

Toresdotter skrev:
> på en röd Crescent-pendel. Jag på min Klein.

Då var det inte jag.

JLarsson skrev:
> Kränkte en pendlare med min brompton uppför
> katarinavägen igår. Vi drog samtidigt från
> rödljusen vid slussen. Jag i kostymbrallor och
> skjorta. Han med lycra, spd och en konacross.
> Försökte se så oberörd ut som möjligt när
> jag accade förbi, men uppe vid spanska
> inbördeskrigsmonumentet började det flimra för
> ögonen. Syrebristen var akut. Blev tvungen att
> dra in på tjärhovsgatan för att kunna pusta
> ordentligt. Han ville fan inte ge sig så lätt.
Haha, fan va bra. Pendlingen kan ju kanske bli lite långdragen om man måste svänga av i varje kvarter och andas...

Toresdotter skrev:
> Bra fråga. Jag skulle nog inte säga ljusblå,
> men inte heller så mörk som den nya tröjan ser
> ut att vara (har inte sett den live än). Jag
> skymtade i alla fall till ett "Happy" på en röd
> Crescent-pendel. Jag på min Klein.

Kul att kunna bjuda på ett litet uppvaknande och dessutom att någon la märke till den fina Happy-tröjan. Du såg ut att ha det skönt i solen, och hade för övrigt en väldigt fin Klein. Min Crescent kände sig nog lite kränkt.

Aha! Väckarklockan ger sig till känna :-) Din Crescent körde i alla fall ifrån oss sömntutor med flaggan i topp. Ingen anledning att känna sig kränkt med andra ord.

Den här tråden fick mig att fundera på den ultimata "kränkarcykeln". Alltså en cykel som är mycket snabbare än vad den ser ut att vara.

Skulle vara ett kul projekt. Man kanske kan utgå från en gammal herrcykel, och sätta hyfsat smala slicks på ett par fina 32-ekrade hjul gömda under stänkskärmarna (som nog bör sitta kvar för imagens skull). Shimano har ju sandaler med SPD, ett givet val! Navväxel är för tungt och har för hög friktion så det får bli Singlespeed alternativt fixed. Bakom kedjeskyddet kan man gömma en fin styv track-vev. Sittställningen kan bli ett problem, men med styret i lägsta läget och kanske en lång styrstam så borde den kunna bli rätt OK. Sen är man redo att trampa ifrån alla racer-svetton! :-)

Edit: Stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Joakim Quensel skrev:
> Den här tråden fick mig att fundera på den
> ultimata "kränkarcykeln". Alltså en cykel som
> är mycket snabbare än vad den ser ut att vara.

Eller så satsar man på att bli den ultimata kränkarcyklisten, och är mycket snabbare än man ser ut att vara. En rejäl kagge, stort spretigt skägg och blå frigolithjälm från 1992. Sandaler låter klockrent. Ska nog satsa på en extra bulle till kaffet idag.

Joakim Quensel skrev:
> Den här tråden fick mig att fundera på den
> ultimata "kränkarcykeln". Alltså en cykel som
> är mycket snabbare än vad den ser ut att vara.

Har du sett en Brompton? Perfekt kränkarhoj i mina ögon.

Usch ja. Jag hade gått i kloster och gråtit mig till sömns i 30 år. Iaf om den haft barnstol också.

Vic skrev:
> Joakim Quensel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den här tråden fick mig att fundera på den
> > ultimata "kränkarcykeln". Alltså en cykel som
> > är mycket snabbare än vad den ser ut att vara.
>
>
> Har du sett en Brompton? Perfekt kränkarhoj i
> mina ögon.

Brompton har helt klart kränkarpotential. Fast borde man inte kunna göra något lika snabbt av en gammal minicykel från 70-talet? Och med 56-11 eller liknande så kanske utväxlingen blir oK trots de små hjulen.

Barnstol är kränkande men funkar nog tyvärr inte om man vill ha hojen hyfsat snabb på platten (svårt att göra en barnstol aero). Cykelkorg tillverkad i aeroprofilerade aluminiumrör eller konst-rotting borde kunna funka.

Joakim Quensel skrev:
> ultimata "kränkarcykeln".

Tycker min kärringhonda är rätt bra på det:
karringhonda2.jpg

52-klinga fram...

Den såg ut att ha potential som sagt!
Är skärmarna original? Ser ut att komma från en äldre hoj än själva ramen.
SPD och ett par slicks så kan man nog (om man är i bra form) köra ifrån det mesta på Stockholms cykelbanor!

Det är ju ingen kränkarcykel om den har cäxlar och är lättat utan pakethållare....

Joakim Quensel skrev:
> Den såg ut att ha potential som sagt!
> Är skärmarna original? Ser ut att komma från en
> äldre hoj än själva ramen.

Japp, skärmarna är orginal. I samma solblekta lack som resten av ramen. Det är från början min mammas första cykel fast med sunkiga 26":are på.

> SPD och ett par slicks så kan man nog (om man är
> i bra form) köra ifrån det mesta på Stockholms
> cykelbanor!

Det är ju slicks på, fast biltemas 1.75":are fram och ett conti 1.95" bak. Dessvärre sitter pedalerna så att de är stört omöjliga att få bort (ej matchande gängor mellan pedalerna och vevarna). Jag har fått lite förvånande blickar från ett och annat cykelbud när jag blåst förbi dem på 52/12... Den gick som åretruntpendlare för några år sedan men nu står den mest som reservhoj utifall normala pendlarhojpan har punka eller dylikt.

Jag blev kränkt av ett pendlarsvetto på en röd CX idag på uppfarten till Skanstullsbron från Götgatan.

Men du svetto, om du läser här vill jag påpeka några saker: Om jag kör åt vänster för att köra om cykelkorgstanterna så kan du göra två saker:

- vänta med att köra om tills jag har hunnit förbi tanterna. Det blir lite trångt när två ska samsas om utrymmet.
ELLER
- köpa en ringklocka/lära dig svenska. "Hepp hepp hepp" är inte en adekvat signal. Hade du haft en ringklocka hade jag genast förstått att det fanns en person bakom mig som höll på att förlora värdefull träningstid.

Nästa gång tränger jag in dig mot räcket. Och bara så du vet, dom där baggypantsen ser bögiga ut.

Mötte Speedman på stadsgårdskajen. Han tog det försiktigt över fartknölarna. Verkade ha ny cykel. Fälgarna blänkte lila.

Ja! Idag blev ordningen återställd och transan dök upp ungefär i mitten av Solna Kyrkväg vid in en infart till kyrkogården. Dagen till ära iklädd kortbyxor av något konstigt slag som kombinerade shorts och kjol. Mycket transikost av den.

Nu blir jag ledsen. Jag promenerade (?) på Solnavägen vid 17-tiden men såg förstås inget. Så nära, ack så nära...

Morgonens pendling: blåsigt, det luktade stekt strömming vid Bergshamra, försökte kränka en gammal vithårig gubbe i kavaj på en 3-växlad damcykel (vet inte om budskapet gick fram)... blev ruggigt frånåkt på Sveavägen av en tjej på en upphottad tjejcykel (gissningsvis från 80-talet) med bockstyre, i H&M-t-shirt och gympadojjor och stora cykelväskor på pakethållaren!
Jag har inte hämtat mig än.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp