Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Semestrarna är definitivt över kunde jag idag konstatera. Bilköerna har återigen börjat ringla sig mot och över Liljeholmsbron. Södermälarstrand var också mer trafikerat. Inte för att det stör mig så värst mycket men cykelvägarna var ju inte direkt folktomma de heller.
En yngre kvinna (framförandes en till synes tung damcykel) fick för sig att köra om en annan cyklist mitt på Liljeholmsbron. Hon sneglade bak för grejens skull men kan inte ha registrerat det hon såg. Hade hon gjort det hade jag sluppit bromsa in kraftigt och förlora all uppbyggd fart jag tänkte ta med mig uppför bron. Jag plingade för övrigt ivrigt i tid men det hjälpte inte. Muttrade något när jag cyklade förbi, glömde grejen och tyckte livet lekte längs med S-mälarstrand...

MrMagoo, snart i en krönika nära dig...

MrMagoo skrev:
-------------------------------------------------------
> En yngre kvinna (framförandes en till synes tung
> damcykel) fick för sig att köra om en annan
> cyklist mitt på Liljeholmsbron. Hon sneglade bak
> för grejens skull men kan inte ha registrerat det
> hon såg. Hade hon gjort det hade jag sluppit
> bromsa in kraftigt och förlora all uppbyggd fart
> jag tänkte ta med mig uppför bron. Jag plingade
> för övrigt ivrigt i tid men det hjälpte inte.
> Muttrade något när jag cyklade förbi, glömde
> grejen och tyckte livet lekte längs med
> S-mälarstrand...

Appel skrev:
> Halmbalar? [...] Hade kanske hjälpt campa-fultysken men
> jag är fortfarande mer rädd för bilarna än stolparna.

Halmbalar hade inte hjälpt mig men det skulle vara ett pittoreskt inslag i stadsmiljön. För att öka pendlingsspänningen kunde man annars införa såna där sköna kinesiska stup-diken som de hade längs linjebanan på OS. Tänk drivorna med krönikörer som skulle kravla runt och leta efter sina tappade glassar.

P.S.
Apropå krönikörhetsen vill jag meddela att det åtminstone finns en cykelvänlig journalist i Sthlm. Tyvärr skriver hon om barnkultur i DN och inte cykelkrönikor. När jag låg på Vbroplan med benet i fel vinkel kom hon rullande på väg till jobbet. Hon gav mig sitt visitkort och släpade min gamla smutsiga Orbea upp till sitt kontorsrum där hon lovade att den kunde stå tills jag var "på benen igen". Hjältinna!

På väg hem från jobbet för ungefär 20 minuter sedan vurpade jag.
Hade cyklat 16,7 km, hade alltså mindre än 300 meter kvar och ska då cykla över spårvagns-spåren i gatan och hinner tänka precis då "det är ju blött som fan idag".

Jag kom över med framhjulet men bakhjulet fick ställ på det blöta spåret och jag åkte i backen som bara den. Gled några meter på asfalten förbi cykeln som också hade gled iväg en bit.
Som tur var så hade jag den blöta morgonen till ära en stryktålig skaljacka, 3/4-byxor över cykelbyxorna, fullfinger-handskar och givetvis hjälm. Men knäna och ner till skorna tog lite stryk ändå.

Några trevliga människor stannade och undrade hur det gick, som tur var så räckte det att borsta av sig, kränga på kedjan igen och vrida rätt styret.
Hjulen klarade sig verkade det som, men styrlinda behöver jag ny.

god_morgon.jpg ht=483

det där såg inget vidare ut.. det vänstra benet ser sjuukt mycket större ut än det högra. svullet eller bara dålig 'balans' i träningen? ;)

min morgon var motsatsen.. 12 grader, solen i sidan och frisk klar luft. en finfin sensommarmorgon helt enkelt.

lite kallt imorse när jag drog från Bagis vid 7-tiden...10grader..
När jag kommer fram till Skeppsbron så är det en kille på skateboard som åker i cykelbanan och rasar precis bredvid mig...

Soligt och fint mot sollentuna i dag, och bra skjuts. Tackar killen med nike-rygga och racig nishiki för hjälp med motivationen i svinottan!

Härlig morgon, men benen var trötta. Får nog ta det lite piano ett tag.

...bara 6 grader hos mig - lägst temp vinner :)

Observerade en cyklande farbror i T-shirt och sportshorts och en
annan med tillknäppt träningsoverall, arbetshandskar.
Man har olika uppfattning om vad som är lagom varmt helt klart.

Ajaj, cactuz. Du körde åt fel håll, jag körde mot Hisingen och klarade mig utan problem. Tack för påminnelsen dock, man får passa sig för spåren i den här väderleken.

Behagligt lite folk på cykelbanorna kl 6.45 i duggregn, härligt =)

Eftersom jag klagat på andra i trafiken så mycket tänkte jag ge mig själv en känga idag. Rätt ska vara rätt.

Klantade mig på väg in i parkeringsgaraget och svängde in framför en motorcyklist. Jag trodde han stod och pratade med vakten men det gjorde han visst inte. Han blev sur och tutade, jag bad om ursäkt minst åtta gånger. Vete tusan om han hörde.

Varm och underbar morgontur, lite blött men slapp det värsta regnet. Inte så trångt på cykelbanorna idag, kanske har med vädret att göra.

Alltså, när jag var nästan framme imorse (korsningen St Göransgatan-Mariebergsgatan) så mötte jag en kille på grå Peugeot SS (eller fixie, hann inte se riktigt) med felvänt bockstyre!!! Ni vet höger-vänster vänt, upp och ned!!! Det gör ju så ont...

Jag såg faktiskt TVÅ pers med bakåtvänd hjälm idag. Man blir lika fundersam varje gång. :)

Fint men kallt 5 grader i Tullinge som ju är ett köldhål.
Betydligt varmare när Liljeholmsbron var passerad

Nice, sådana här morgnar ska man njuta av, vindstilla, sol, lätta fjädermoln på himlen, jag kunde fortsatt hojja ngn timme till minst :)..

En timme till? Not today. Sällan har jag varit så glad att vara framme. Jävla nishikigubbe och hetsa. :-)

SuperApe skrev:
> En timme till? Not today. Sällan har jag varit
> så glad att vara framme. Jävla nishikigubbe och
> hetsa. :-)

Hehe, ingen hets bort till Järfälla för min del, bara några bilar som jag jagade på ngn 30-sträcka men annars var det lugnt :).

Idag var det svalt indeed. Jag fick lov att klä mig i en vindjacka för första gången. Men härligt var det, och efter ett snabbt depåstopp på Shell för att pumpa däcken gick det fort naaaanting.

Det börjar dessutom bli ganska mycket folk på vägarna. Undrar hur långt inpå vintern folk kommer pendla, att köra in till stan är nämligen nytt för mig om man bortser från 2006. Men då cyklade jag 05:30 då det ändå var helt folktomt.

(Hagasödra) Krockade lite lätt med en gumma med rullator imorse, hon gick på felsida av vägen bakom ett krön. Hände inget speciellt men hon förbannade sig själv för att hon gick på felsida.

Igår kväll hetsade jag hem för att hinna hem innan det blev mörkt - har inte grävt fram mitt lyse än. Lagom när gatubelysningen upphörde kom jag ikapp en kille med lyse, och han låg gladeligen på rulle bakom mig i 35-40 km/h de återstående 7-8 km hem, och jag kunde dra lite nytta av hans lyse. Tack för det!

Imorse var det riktigt svalt, termometern visade 9 grader. Kunde inte låta bli att plocka fram telefonen och ta en bild redan efter ca 100 meters cykling.

Bilagor

• morgon.jpg
    morgon.jpg
    33.4 KB · Besök: 48
Segt, fick kämpa för att hålla snittfarten över 30 km/h. Motvind och regn. En halv kilometer innan ankomst till jobbet så var det en lustigkurre i en förbipasserande Audi som råkade (eller kanske "råkade") spola rutorna - och mig. Sved fint i linserna.
Men det är ändå faen så mycket roligare att cykla till jobbet än att sitta och fisa instängd i den bensinsörplande plåtlådan. Dock måste man ta den ibland också.

Stisse skrev:

> Men det är ändå faen så mycket roligare att
> cykla till jobbet än att sitta och fisa instängd
> i den bensinsörplande plåtlådan. Dock måste
> man ta den ibland också.

- Har försökt se lyckan i detta, men om jag tittar ut nu så ösregnar det och jag hade tänkt cykla till ica men, näh...

bigmollo skrev:
> Jag såg faktiskt TVÅ pers med bakåtvänd hjälm
> idag. Man blir lika fundersam varje gång. :)

Samma folk som har kepsen bakåtvänd.

Wilier skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag såg faktiskt TVÅ pers med bakåtvänd
> hjälm
> > idag. Man blir lika fundersam varje gång. :)
>
>
> Samma folk som har kepsen bakåtvänd.

Aha, det är nån sorts livsstilsgrej alltså?

Idag cyklade jag min dryga kilometer till jobbet på MTB-HT med SPD, fast med vanliga skor. =) Som vanligt var det anarki utanför Minervaskolan, alltid någon morgonstressad skolbarnsskjutsande bilist som kör ut framför mig...

bigmollo skrev:
> Wilier skrev:
> -----
> > bigmollo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag såg faktiskt TVÅ pers med bakåtvänd
> > hjälm
> > > idag. Man blir lika fundersam varje gång. :)
> >
> >
> > Samma folk som har kepsen bakåtvänd.
>
>
> Aha, det är nån sorts livsstilsgrej alltså?

Omvänd gaffel är det nya svarta!
dudesgonnadie1.jpg ht=360

Som det regnade idag, gick till jobbet för att undvika just det som hände ovan med hal Spårvagnsräls.

oJsan skrev:
> Idag cyklade jag min dryga kilometer till jobbet
> på MTB-HT med SPD, fast med vanliga skor. =) Som
> vanligt var det anarki utanför Minervaskolan,
> alltid någon morgonstressad skolbarnsskjutsande
> bilist som kör ut framför mig...

För att inte prata om den cykelenarki som uppenbarade sig igår på Skeppsbron. Är det alltid sådär? Jag låg där med mina 44/15 och hade ca 15 i kadens för inte fan vågade jag göra något annat med alla "medcyklister" omkring mig.

Kan ju förstå viss skribenter som skriver av sig om cyklisterna i Sthlm för jag var helt hundra på att åtminstone en sju, åtta stycken skulle avlida där och då med tanke på de manövrer som gjordes.

Senast redigerad av en moderator:
Johan A skrev:
> För att inte prata om den cykelenarki som
> uppenbarade sig igår på Skeppsbron. Är det
> alltid sådär? Jag låg där med mina 44/15 och
> hade ca 15 i kadens för inte fan vågade jag
> göra något annat med alla "medcyklister" omkring
> mig.

Igår var helt galet. Man får rulla hemifrån vid sjutiden. Strax efter åtta är det rena djungeln där ute...

Ah, ljuva morgonstund. Och så får man se de sista morgonballongerna som landar...

Johan A skrev:
> oJsan skrev:
> -----
> > Idag cyklade jag min dryga kilometer till
> jobbet
> > på MTB-HT med SPD, fast med vanliga skor. =)
> Som
> > vanligt var det anarki utanför Minervaskolan,
> > alltid någon morgonstressad
> skolbarnsskjutsande
> > bilist som kör ut framför mig...
>
> För att inte prata om den cykelenarki som
> uppenbarade sig igår på Skeppsbron. Är det
> alltid sådär? Jag låg där med mina 44/15 och
> hade ca 15 i kadens för inte fan vågade jag
> göra något annat med alla "medcyklister" omkring
> mig.
>
> Kan ju förstå viss skribenter som skriver av sig
> om cyklisterna i Sthlm för jag var helt hundra
> på att åtminstone en sju, åtta stycken skulle
> avlida där och då med tanke på de manövrer som
> gjordes.

Är det fint väder och du passerar ngn gång mellan 8:15 och 8:45 så är det totale Bananas.

AxelSthlm skrev:
> bigmollo skrev:
> > Wilier skrev:
> > > bigmollo skrev:
> > > > Jag såg faktiskt TVÅ pers med bakåtvänd
> > > hjälm
> > > > idag. Man blir lika fundersam varje gång.
> :)
> > >
> > > Samma folk som har kepsen bakåtvänd.
> >
> > Aha, det är nån sorts livsstilsgrej alltså?
>
> Omvänd gaffel är det nya svarta!
>

Misstänker att allt detta har att göra med respekt för sportkommentatorerna.

Nu har jag vaknat och känner efter hur kroppen mår efter morgonens krasch på väg hem.

Vaknade först när tjejen skulle upp i morse någon timme efter att jag hade lagt mig, och såg då att det var en duktig blodfläck på lakanet bredvid benet, så hon fick leka sjuksyrra och sätta på ett nytt enormt plåster innan det var dags att somna om.
Fy fan vad ont jag har i kroppen, höger ben framförallt om man går på det några meter så börjar det göra riktigt ont. Lär ju inte kunna ta cykeln till jobbet ikväll.

Ajfan, Cactuz. Ser inte särskilt bra ut det där. Krya på dig, sälj den där jävla fixiejäveln och cykla ut i skogen istället och kör några av dina vanliga OTB's som bara gör sådär lagom ont.

Förresten så skyndar ett par, tre kalla blåa belgare (Chimay) på läkeprocessen, har jag hört.

/Marcus

På väg till jobbet kom jag i bilfilen på Skeppsbron och såg också denna hord av cyklister. Ett snabbt beslut blev att stanna i bilfilen och inte svänga in bakom den lilla betongmuren. Så alla fick se mig cruisa ner ensam i bussfilen mot rödljuset. Väl där skulle jag klicka ur, men tänkte inte på att jag hade satt på nya pedaler och nya cleats och därmed satt lite mer fast än vanligt...
Som tur var hann jag få ut foten innan jag låg ner, men så jävla proffsigt såg det inte ut.

Jag vägde upp förtreten när jag skändade ett svetto på kolfiber-(eller iaf modern och svart)-räcer i höjd med Söderstadion på hemvägen. Vem behöver växlar?

Allvarligt, jag håller med om att det är anarki just nu, och jag tar hellre lite tut från bilar än trängs med alla vingelputtar på Skeppsbron, men jag tycker innerst inne att det är bra att fler cyklar. Några måste ju ta med sig erfarenheterna till nästa gång de kör bil och se upp lite extra för oskyddade trafikanter.

Finfin pendling som vanligt.

Filminspelning vid Gullmarsplan. Fullt med folk överallt tillsammans med filmkameror, vikstolar och kaffetermosar. Verkade som att dom skulle spela in någon cykelscen, för dom höll på att rigga kameror på en liten lastbil på cykelvägen upp från Hammrby Fabrisväg och bakom den stod en cykelklädd kille på en illgrön cykel, en MTB tror jag.

I går var som sagt hur fint som helst, dimma över hela västerort!

Idag gick fortare än vanligt och jag var ganska pigg i benen. Fick häng av en farbror från Viksjö på en Nishiki. Vi snackade fram till Tegelbacken innan vi skildes åt.

Ännu en dag på Figmon till jobbet :)
Måste nog köpa fulhjul så jag inte sliter på mina zippisar :/

Joakim Quensel skrev:
> Filminspelning vid Gullmarsplan. Fullt med folk
> överallt tillsammans med filmkameror, vikstolar
> och kaffetermosar. Verkade som att dom skulle
> spela in någon cykelscen, för dom höll på att
> rigga kameror på en liten lastbil på cykelvägen
> upp från Hammrby Fabrisväg och bakom den stod en
> cykelklädd kille på en illgrön cykel, en MTB
> tror jag.

Dom filmade en cyklist som kom ner från bron till cykelbanan som går under när jag passerade. Och viftade som tokar. Hade till och med satt ut varningvägmärken: "Filminspelning!". Akta dig...

Men det roligaste igår var att köra från alla svetton uppför Skanstullsbron. Med för lite luft, jeans, fulcykel, gympadojjer och gardinstång. Jävlar vad trött jag var sedan. Men satan vad lycratajtsen blev kränkta. Det är så ofantligt barnsligt roligt. Det som triggar är alla som kör tokfort, nära, galet och mot rött på Götgatan söderut. Att förnedra just dom uppför bron är ju nästan en plikt. Hoho.

vad är det som är svart och innehåller 1 decilite vatten.....

En cykelsko vars ägare inte hade regnkläder med sig så klart.

Dagen pendling var BLÖT!! men dock inte så kallt.

vader skrev:
> jag skändade ett
> svetto på kolfiber-(eller iaf modern och
> svart)-räcer i höjd med Söderstadion på
> hemvägen.

och

Bang skrev:
> Ännu en dag på Figmon till jobbet :)

Din Figmo är svart, eller?

/Håkan

Nån mer som fick enkät imorse??

Vid rödljuset efter liljeholmsbron vid hornstull stod det en vägverks representant och delade ut en enkät. Tog givetvis emot den och ska fylla i den i dag på fikat.

En annan lite mysig sak var att jag mötte ett kids på dirtbike som gjorde småkonster. T.ex stod han på ramen mm han höll på att vingla omkull men häll sig uppe. Han såg ut att ha roligt!

Håkan, Svart/vit med Zipp :)

Alla körde om mig idag/igår eftersom min vänstervev sitter löst :/ Ska åtgärda det idag. Sen jävlar!
Jag och Joachim efter fem ;)

Det var ganska lite folk ute idag. Cyklade lugnt för en gångs skull. Det tog ungefär lika lång tid som vanligt. Höll på att bli påkörd av ett gubbsvetto vid stadshuset.
/J

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp