Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Första pendlarvurpan på många år för mig idag. För snabb högersväng in i en skuggad viadukt och vips; ett femmeters framhjulssläpp på lösgruset jag inte såg och pang i backen. Enda skadorna blev lite skrapsår, både på mig och cykeln.

^^ skönt att höra. (blev dessut lite rädd att det var något annat än rullgrus... men det dröjer väl förhoppningsvis än ett tag)

Härlig! Fin-cykeln ställd åt sidan och gamm'crescenten framtagen inför höst och vinter. Enbart treans växel funkar och den knirkar och knarkar som en tok.

Det skall kännas att man lever ibland! dessutom behövs bara en växel (och helst inget frihjul) på pendelök :)

Det gick snabbt å lätt idag :) Ska ut i helgen å hämta min Hybrid som jag ska börja pendla på :)
Den har skärmar tack å lov :)

Måste bara skaffa mig ett bra ställ jag kan pendla i :D

Vet inte vad det är med måndagar, i dag blev man lite mörkrädd när man jonnade till jobbet. Både bilister och cyklister kör mot rött, kör om i olämpliga situationer, byter filer till höger och vänster utan att ge tecken eller se sig för, kör utan att tänka på varken högerregel, stopp- eller väjningsplikt. Huga. Eller var det bara det faktum att jag åkte 07.20 i stället för 06.20?

Tidigt.
För tidigt.
Behövde lampor.
Folktomt.
Svalt och skönt.
Gröt försent intagen.

Grymt idag. Tvärbanan till Årstaberg och bara en minuts väntan på tåget till Solna. Snart är gipset borta och då blir det cykel och scooter.

Dimmigt, men fin pendling i morse. Det enda jag undrar är vem som hittade på att de skulle ställa en busshållplatsskylt(?) mitt på cykelbanan på Skeppsbron..?

Jag cyklade lite för fort idag, svettig på jobbet.. Räcers, cyclocrossar och pendlarsvetton gav sig mot min mtb idag, två fulcrossar med lycraspäckade svetton försökte hänga på på götgatan men vek ner uppför backen, gött!

Stannade i en korsning i morse för att släppa fram tre bilar från höger. Precis när första bilen börjar rulla ut i korsningen dundrar en cyklist rakt ut i korsningen och då bilen stannat upp passar en yngre donna också på att smita över.
Jag släpper förbi bilarna och spurtar ikapp de två ligisterna. Mannen ser helt frågande ut när jag påtalar att han bör ha stannat... den unga donnan hör inte vad jag säger, eftersom hon har två hörsnäckor instoppade i skallen. *suck*

Fint i dimman. Magen börjar bli riktigt tjock (vilket medför mycket långsam cykling och ny teknik med knän som pekar ut i 45 graders vinkel), har till min glädje fått OK från barnmorskan att cykla fram till leverans så länge jag lovar att ha hjälm o stanna för rödljus (bara Sveavägen tar 5 min längre när man undviker gulljuskörningar).

Det jag inte förstår är hur långsamma cyklister tenderar att vingla fram över hela cykelbanan. De blir ju omcyklade säkert 50 gånger på väg till jobbet varje dag men ändå blir de helt förvånade varje gång man plingar för att köra om.

seam skrev:
-------------------------------------------------------
> Dimmigt, men fin pendling i morse. Det enda jag
> undrar är vem som hittade på att de skulle
> ställa en busshållplatsskylt(?) mitt på
> cykelbanan på Skeppsbron..?

Totalt livsfarligt med en stolpe mitt i cykelvägen på skeppsbron. Normalt är det sådan trängsel vilket gör att man måste vara fullt medveten om sina medcyklister, och så dyker denna stolpe upp, wow.

Men, imorgon har man väl lärt sig.

Senast redigerad av en moderator:
Pendlade som vanligt mellan södermalm och liljeholmen igår eftermiddag på väg till jobbet. Cyklade längs med stadsgården (platsen heter väl så, nedanför slottet osv på Gamla Stan) och njöt av en otroligt vacker eftermiddag. Hela staden var verkligen som ett vykort med den lågt stående solen.

Men, varför jag skriver nu är att jag såg något lite oväntat. Mötte en fixiecyklist som ledde sin cykel på trottoaren (precis nedanför slottet) i sällskap med en kvinnlig polis. En ljust färgad fin cykel, det mesta såg helt ut på både cyklist och cykel (och polis). Lite längre fram, halva skeppsbron kanske, så står en bil parkerad på cykelbanan med kanske 4-5 poliser vid sig.
Någon här på forumet som var med i en olycka?

Jag var typ 7cm från att klippa den där stolpen imorse som förövrigt var en tillfällig busshållplats lr?

> Totalt livsfarligt med en stolpe mitt i
> cykelvägen på skeppsbron. Normalt är det sådan
> trängsel vilket gör att man måste vara fullt
> medveten om sina medcyklister, och så dyker denna
> stolpe upp, wow.
>
> Men, imorgon har man väl lärt sig.

När jag passerade denna numera kända stolpe så var det en busshpllsplats där några höns hade bestämt sig för att ställa sig mitt på cykelbanan samt ignorera att det färdas en miljon cyklister där dagligen.

Smart men kul med vardags edge!

Pat

Idag blev det buss igen. Förkylningen har inte lagt sig.

Tyvärr !? har det startats en ny busslinje sen i augusti som är lika snabb som att ta cykeln (förut tog den andra bussen jag kunde åka c:a 15 min längre än att cykla) så jag hoppas jag kan stå emot frestelsen att ta bussen när jag är friskare igen.. ;)

Skönt dock att kollektivtrafiken faktiskt blir bättre...

Skönt, 9 grade = kortbyxor. Än lever sommaren, dock dödsrycken nu, det var kyligt i dimstråken genom Lärjedalen.

Mitt nya vevlager (gammalt hederligt helkapslat med fyrkantsaxel) gav upp efter bara 15 km (!). Monterade det i fredags. Inget highend-lager precis, 200-kronors till pendlaren, men vafasen liiiite längre brukar dom ju hålla, ett år eller två. Det var så ljuvligt att cykla utan knak och brak och glapp därnerifrån tills....Grrr, mummel, mummel. Blir en sväng till cykelhandlaren efter jobbet, tur man sparade kvittot.

Tar den lite längre vägen fr.o.m. nu. 27 km via Hjällbo, Gamlestan, Lindholmen, Bräcke, Volvo.
Norrleden (blir 24 km) är ju döden att ligga och pumpa på längs nu. 90-väg, morgonmörker, vägren och cykel hör inte ihop.

Men den längre vägen via stan innebär markant fler rödljus och mer korsningar vilket får en att bli riktigt less på sina medcyklister. OK, en del rödljus förstår jag att folk drar mot rött med cykel, för somliga har en helt hopplös logik och man får stå i flera minuter och vänta medans alla bilar haft grönt flera gånger. Men ofta är det så att man stannar snällt och fint vid rödljuset, sen svishar det förbi en tant med hörlurar rakt ut i gatan. Eller en student som med knappt styrfart gnekar sig ut mot rött, sittandes på något gammalt Kronan-vrak.
Tro fan att många bilister hatar cyklister generellt och nästan försöker köra ihjäl en med avsikt på en del cykelöverfarter. Med såna medcyklister behöver man inga fiender.

Sen att cykelbanor, överfarter och rödljus inte är utformade för effektiv cykelpendling med snitt mellan 20-30 km/h utan för meditativ vingelcykling med utåtriktade knän - ja, det är en annan femma.

Atlas skrev:
> Jag cyklade lite för fort idag, svettig på
> jobbet.. Räcers, cyclocrossar och pendlarsvetton
> gav sig mot min mtb idag, två fulcrossar med
> lycraspäckade svetton försökte hänga på på
> götgatan men vek ner uppför backen, gött!

Måste hålla lite utkik efter dig, vilken tid cyklar du vanligtvis och har du nåt kännetecken? ;-)

Nya touringdäck på CX:en, lite tyngre än tidigare racerdito, men fortf skapligt rull. Fint väder f.ö. ;).

hug0 skrev:
> Pendlade som vanligt mellan södermalm och
> liljeholmen igår eftermiddag på väg till
> jobbet. Cyklade längs med stadsgården (platsen
> heter väl så, nedanför slottet osv på Gamla
> Stan) och njöt av en otroligt vacker eftermiddag.
> Hela staden var verkligen som ett vykort med den
> lågt stående solen.

Varför cyklar du vid Slottet om du pendlar mellan söder och liljeholmen? Ser lite lustigt ut :)

Mjölke i morse men satana perkele vad fint hem! Sol, varmt och långbrallorna och jackan i väskan.

Pendla, nä men var ute och provsprätte med nya tubdäcken på crossen tor företagsposten hemma :-) T

Dimmigt/fuktigt imorse. Glasögonen och armarna bl.a. täcktes av ett dagg-liknande täcke.
Provade ny sträckning till jobbet idag. Funkade fin fint, drygt 2 km kortare än normalt. Syftet är väl iofs inte att cykla mindre/kortare...men en alternativ väg är alltid en alternativ väg.

Dimman var jobbig i morse. Finns det imfria glasögon i lågbudgetklassen? ;-)

Efter att ha gett bil nummer två, parkerad på cykelbanan över rondellinfarten, en vänlig klapp på bakluckan började jag räkna "felaktigheter". Tyvärr blev det 6-3 till cyklisterna... mest beroende på rödljuscyklingar. Om man fick betygsätta skulle däremot idioten i en svart Audi A6 som trodde att han fick köra mot rött, över övergångsställe och cykelbana med grönt, bara för att han fått grillen över det vita strecket innan det slog om till rött. Hade jag kört racer istället för pendlar-MTB med V-bromsar hade jag säkert demolerat vänster bakdörr på biljäveln.

/P-M
normalt lugn i pendlartrafiken

Räckesmålningen på västerbron är väl känd av de flesta stockholmspendlare. MEN den LIVSFARLIGA "suggan" som står mitt på cykelbanan för de som ska av västerbron och bort mot lindhagensplan (under bron över Rålis) i höjd med cykelöverfarten för dom ska upp på bron över Rålis har diskuterats för lite! Borde man ringa till gatukontoret och hitta någon att skälla på???

Fick punka mitt på västerbron, stod o bytte däck o slang efter bron. Superskoj.

Hoppas hemvägen blir roligare.

Stisse skrev:
> Norrleden (blir 24 km) är ju döden att ligga och
> pumpa på längs nu. 90-väg, morgonmörker,
> vägren och cykel hör inte ihop.

Men vägrenen är ju enormt bred och även körfältet bredvid. Så tycker jag att alla vägar skulle vara utformade, med tanke på cyklister! Norrleden/Hisingsleden tillhör mina favoritvägar att cykla på i Göteborgsområdet.

I morse blev jag omcyklad av Agda 95 år då jag tog det lugnt på vägen till jobbet. Att träna på att ta det lugnt är svårare än man tror! Men idag lyckades jag komma till jobbet osvettig :) I övrigt en fin morgon med ganska tjock dimma.

geologen skrev:
> Men vägrenen är ju enormt bred och även
> körfältet bredvid. Så tycker jag att alla
> vägar skulle vara utformade, med tanke på
> cyklister! Norrleden/Hisingsleden tillhör mina
> favoritvägar att cykla på i Göteborgsområdet.

Jo, den är fin att cykla på. Men OM något händer så blir det jobbigt resultat. Att bli tacklad av en bil i 90 blås innebär med stor sannolikhet kylfack på Sahlgrenska som väntar. Vägen genom stan är risken för tillbud större (fler överfarter etc) men effekten antagligen mindre.
Och sannolikheten att något händer på Norrleden är större med morgonmörker och rusningstrafik...
Hade det varit avdelare mellan den breda vägrenen och körbana så hade allt varit löst.

Jo, det är vanligt att folk är rädda för påkörning bakifrån, men olyckstypen existerar nästan inte. Däremot dör och skadas många varje år i låg fart där cykelbanor korsar vanliga vägar...

Kanon frikst +2 grader vid start betydligt varmare inne i stan.
Höst fint och ganska tomma cykelbanor ser framemot hemfärden.

finfin morgon och perfekt klädsel (för en gångs skull).

alecs golf i morgonsol.

DSC00491.JPG ht=480

Fick för mig att den här var relaterad till den här tråden:
20080925071-750386.jpg ht=240

(Ur dagens DN)

EDIT: Tankade upp bilden på happy istället.

Hahaha! Jag såg den också i morse, klockren. Jag log för mig själv för varje svetto som passerade mig på vägen till jobbet. ^^

43?? Shit jag ska börja cykla långsamt! För att låta ångesten komma ikapp.

pean skrev:
> Fick för mig att den här var relaterad till den
> här tråden:
> http://2.bp.blogspot.com/_BAX7hu0qYX0/SNsyDs0qw9I/
> AAAAAAAAAIg/uVYlBxNZ6jc/s320/20080925071-750386.jp
> g
> (Ur dagens DN)

Nu är jag nyfiken, blogspot är spärrat här =). Kan ingen lägga in bilden på happy?

Jag har ändrat källan och tankat upp den här istället - på allmän begäran.

staine skrev:
> 43?? Shit jag ska börja cykla långsamt!

Trodde du hade börjat med det redan igår, med tanke på hur mycket jag fick hålla igen för att du inte skulle tappa rullen på Stadsgården.
Skall du hoja långsammare än då får du nog skaffa stödhjul :-)

Åkte runt 05.30 i morse, totalt knappt 30 sekunders rödljustid mot normala fyra-fem minuter. Lagom temperatur och inga många hjon ute på vägarna. Enda nackdelen var väl att alla söta flickor som joggar längs med Norr Mälarstrand inte hunnit ut än :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp