Hålla fötterna varma... en utopi?

Väldigt intressant tintin. Ska nog prova nästa gång, även om det låter "bakvänt". Blir inte foten sjöblöt med en plastpåse runt? Återkommer med rapport.

evosmos skrev:
-------------------------------------------------------
> Väldigt intressant tintin. Ska nog prova nästa
> gång, även om det låter "bakvänt". Blir inte
> foten sjöblöt med en plastpåse runt?
> Återkommer med rapport.

Isklättrare har hållit på med sånt länge, och teorin består av två delar:
1) Stannar man ute flera dar så är det svårt att torka ur innerskorna mellan klätterpassen. Resultatet är att skorna blir kallare och kallare för varje dag. Alltså tar man på en tunn strumpa för att bryta hudkontakten först, och sedan ett vattentätt lager utanpå det, därefter det isolerande lagret. Den tunna strumpan innanför spärrskiktet kan man sen torka lättare under natten.
En del vintercampare sover i en sopsäck av plast inuti sovsäcken av samma skäl. Sovsäcken håller sig torr och varm och kondensen skakas lätt ut ur sopsäcken om man låter den frysa först.
2) nästa del av teorin är att foten lär sig efter ett tag att fukten inte försvinner, och att svettningen med det minskar. Tar alltså en stund innan det börjar funka, och sen gäller det att underhålla vanan.

Jag har aldrig fått det att funka....

dabac skrev:

> Isklättrare har hållit på med sånt länge, och
> teorin består av två delar:
> 1) Stannar man ute flera dar så är det svårt
> att torka ur innerskorna mellan klätterpassen.
> Resultatet är att skorna blir kallare och kallare
> för varje dag. Alltså tar man på en tunn
> strumpa för att bryta hudkontakten först, och
> sedan ett vattentätt lager utanpå det, därefter
> det isolerande lagret. Den tunna strumpan
> innanför spärrskiktet kan man sen torka lättare
> under natten.
> En del vintercampare sover i en sopsäck av plast
> inuti sovsäcken av samma skäl. Sovsäcken
> håller sig torr och varm och kondensen skakas
> lätt ut ur sopsäcken om man låter den frysa
> först.
> 2) nästa del av teorin är att foten lär sig
> efter ett tag att fukten inte försvinner, och att
> svettningen med det minskar. Tar alltså en stund
> innan det börjar funka, och sen gäller det att
> underhålla vanan.
>
> Jag har aldrig fått det att funka....

De som är ute länge på turskidor kör samma sak. Svårt att torka pjäxor så de har plastpåsar i dem. Låter inte så kul med sopsäck i sovsäcken, men det löser ju onekligen ett problem. Tror jag ska testa det själv nån gång. :)

tintin skrev:
> En möjlig väg till varmare fötter:
> VBC/VBL Vapour Barrier Clothing/Vapour Barrier Layer

Har testat det på fötterna på en fjällskidtur samt nån kall heldagspimpeltävling.
Tunn innerstrumpa, fryspåse, och sen tjockstrumpa.
Innerstrumpan blir redigt blöt av svett (och luktar blöt höna efter nån dag om man inte tvättar), men man håller isolerande skikt torra.

OK, testade idag med frypåse direkt på foten innan alla lager av sockor, skor och överdrag. Ja, vad ska man säga. Foten blev plaskblöt men märkligt nog ganska varm och tårna lite frusna men inte farligare än vanligt. Om det fungerar? Jag vet fan inte. Tyckte inte det blev värre i alla fall, jag vet inte vad jag ska tycka. Och det är nog ovanligt :-)

Festligt, precis som jag läser detta kommer jag att tänka på att jag i helgen började frysa på väg hem efter 3 timmar stigluffande i skogen. Det var när jag trampade iväg på min milslång grusvägstransfer hem och farten ökade som jag kände av köldeffekten. Jag tittade ner och såg då att mina Shimano MT50 var genomblöta av svett vid tån. Detta i kombination med en liten fartökning gav köldkänslan. Ingen katastrof men en timme till av grusvägstramp hade jag känt av.

Nästa rejäla skogstur i ordentlig kyla ska jag exprimentera med fryspåse mellan coolmaxstrumpan och yllesockan. Vi får se hur det går...

Jag har själv oxå stora problem med förfrusna fötter från 7-8 grader och neråt. Cyklar jag i minusgrader så snackar vi mörklila fötter... inte trevligt alls... Elsulor har jag aldrig fått att fungera speciellt bra vilket troligen till viss del har med storlek på skor att göra... Som tråden inleddes så eftersöktes tips där man inte behöver köpa nya skor som är två storlekar större. Elsulor gör ofta skorna lite trängre och därmed stängs blodtillförseln av ytterligare litegrann. Efter mycket experimenterande har jag hittat några grejer som verkligen hjälper mig...
- Tidningspapper! Jag klipper ut en sulformad bit i 2-4 lager från mittuppslaget så att den sitter ihop vid tån, därefter läggs den ena sulformade delen under sulan och den andra över foten (dessa två delar sitter alltså ihop vid tån. Ger både vindskydd och isolering.
- Vid blött väder fungerar faktiskt fryspåsar... De ger lite vindskydd och värmen kapslas in i påsen i kombination med tidningspappret.
- Min sambo har Raynayds och för några år sedan skrev hennes dåvarande läkare ut en salva som skulle hjälpa (har glömt bort vad den heter...). Istället hjälper den mig mot kalla fötter vid cykling. Man smörjer 30 min före köldexponering och sen gör den underverk! Kanske förbättrar den blodcirkulationen? Det känns ganska fet så kanske värmer det på nåt vis? (Tyvärr verkar den inte gå att få tag i längre... finns inte med i FASS...) Nån som känner igen detta eller har likande salvor/smörj? Fungerar isåfall blodförtunnande för att öka cirkulationen? Någon som har testat?

/B
494

Innan skalplagg och gundekalsonger fanns körde hårdingarna episka långfärsskridskoturer i jeans och med morgonens DN nerstoppad i kallingarna :)

Jag testade Rejmo-elsulor nu i jul-nyår i skidpjäxorna och det funkade bra. Får dock lätt blodstopp i stortån och måste skaka dit lite blod men det måsta jag oavsett skor/pjäxor. Men jag kan tänka mig att 3st batterier skulle vara varmare. Jag körde med dem på i liften och stängde av dem nerför annars blev det öite väkl varmt, trots -15 på utsidan. Och har man tjocka strumpor värmer de klart sämre, det gäller att ligga nära sulan för att få varmt.

/Magnus

Fjärdebrunn skrev:
> Nästa rejäla skogstur i ordentlig kyla ska jag
> exprimentera med fryspåse mellan coolmaxstrumpan
> och yllesockan. Vi får se hur det går...

Om jag förstått det hela rätt så ska det man har närmast fotan vara tunnt. Vad det är för material verkar vara egalt. Dvs vanliga bomullsstrumpor skulle också fungera. Anledningen till att jag inte testade det var att det var tillräckligt trångt inne i skon redan. Och Coolmaxstrumpan är inte speciellt tunn egentligen (inte jfrt med vissa vanliga herrsockor iaf).

baljan skrev:
> - Min sambo har Raynayds och för några år sedan
> skrev hennes dåvarande läkare ut en salva som
> skulle hjälpa...Kanske förbättrar
> den blodcirkulationen?

Det var antagligen en nitroglycerinsalva hon fick. Gnider man in nitro i huden så vidgar det blodkärlen lokalt.

baljan skrev:
> Det känns ganska fet så
> kanske värmer det på nåt vis?

Nix, det feta är bara för att bära fram den verksamma substansen.

baljan skrev:
> Nån som känner igen detta eller
> har likande salvor/smörj?

Tigerbalsam....

baljan skrev:
> Fungerar isåfall
> blodförtunnande för att öka cirkulationen?

Nja, det vill du inte experimentera med. Kärlvidgande är "bättre" i så fall.
Mina överviktiga släktingar som har käkat kärlvidgande mediciner för sina höga blodtryck har fått varmare händer & fötter på köpet.

Funkar rätt kasst om man har normalt blodtryck och tar sånt.

Är det någon som kör med neopremsocka i skorna?
Om det nu är så att det är fukten från fötterna som gör att man fryser så skulle det ju funka med neopremsockar.

//Gerry

nilebiker skrev:

> Blev full i skratt häromveckan när fötterna
> ångade när jag drog dem ur skorna, sånt händer
> Kalle Anka.

När såg man Kalle Anka med skor?

Trailmaster skrev:
> Är det någon som kör med neopremsocka i
> skorna?
> Om det nu är så att det är fukten från
> fötterna som gör att man fryser så skulle det
> ju funka med neoprensockar.

Ja, alltså isklättrarnas/turskidåkarnas speciella problem är ju att fukten lagras upp i skon under flera dagars användning utan att det isolerande lagret har en chans att torka ur emellan.
För en vanlig cykelpendlare/motionär som kör nån timme i stöten med varm förvaring av skorna mellan passen så blir inte det här problemet så uttalat. Men det är klart, lite kan det ju alltid hjälpa.

Dabac skrev:
> Det var antagligen en nitroglycerinsalva hon fick. Gnider man in nitro i huden så vidgar det
> blodkärlen lokalt.

Nu är jag hemma och har tuben framför mig... "Glycerylnitrat 1% i Essex kräm" står det på den... så det stämmer nog. Kärlvidgande alltså... Jag har inte lyckats få tag i mer av just denna salva (receptbelagt dessutom), vet du om det går att få tag i någon liknande och vad en sådan heter i så fall? Det hjälper verkligen mig nämnligen och jag skulle gärna ha mer av den. Ska prova tigerbalsam också. Tack dabac för alla tips!

Trailmaster skrev:
> Är det någon som kör med neopremsocka i
> skorna?
> Om det nu är så att det är fukten från
> fötterna som gör att man fryser så skulle det
> ju funka med neoprensockar.

Apropå Neoprenstrumpa så har jag testat det också. Det hjälper lite när det är väldigt blött och inte så kallt annars har jag känslan att det mest blir trångt i skon och man blir kall av det (minska blodgenomströmmning...)... Har man två storlekar tillgodo i ostarna så är det säkert bättre...

Om man VET att man kommer bli dyngblöt om fötterna kan man köra med neopren, men det blir kallt när det är kallt. Vätskefyllt gummi isolerar dåligt.
Är det kallt så är det bättre att försöka hålla isoleringen torr. eller ge det möjligheten att torka/avge fukt.

GoreTex - världens mest överreklamerade material !!

ev. randonörd skrev:
> GoreTex - världens mest överreklamerade material
> !!

Amen! Jag köpte Gore-tex vantar (Kombi) i hopp om att slippa frysa (tumvantar dessutom). Jag svettades i början, sedan slutade jag svettas och började frysa i stället...

Jag tyckte nästan vanliga yllevantar (fingervarianten) i kombination Biltemas lobsterhandskar (långt ifrån Gore-Tex) fungerade lika bra/dåligt. Enda fördelen Kombi-handskarna hade var att det var lättare och knyta näven i dem för att värma fingrarna.

Gore-Tex kanske släpper ut ånga men det sker långtifrån i den takt jag personligen önskar. Plastpåse hade nog fungerat lika bra/dåligt.

baljan skrev:
> Som tråden inleddes så eftersöktes tips där man
> inte behöver köpa nya skor som är två
> storlekar större.

Det var det enda som funkade för mig. Satan vilken skillnad

Skorna får inte klämma någonstans först och främst. Sen får inte benen bli för kalla. Själv använder jag M-90 vinterkänga och ett par mellantjocka ullsockor, och ulllångkalsonger under vanliga långbyxor vid pendlingen. Jag har cyklat dagligen under vintern i ner till minus trettiotvå utan problem, och jag fryser väldigt lätt om fötterna - om jag står still vill säga. Cyklingen gör ju att cirkulationen bara pumpar ner varmt blod i fötterna, men klämmer skorna någonstans så kommer det helt enkelt inte fram till tårna.

Fast jag måste skaffa något slags vindskydd till grenen. Tidningspapper funkar hyfsat, men det prasslar så mycket...

Naugas skrev:
>
> Fast jag måste skaffa något slags vindskydd till
> grenen. Tidningspapper funkar hyfsat, men det
> prasslar så mycket...

Crafts gundeklallingar är guld värda.

Johan A skrev:

> Det var det enda som funkade för mig. Satan
> vilken skillnad

Värt varända spänn! eller hur?

evosmos skrev:

> Gore-Tex kanske släpper ut ånga men det sker
> långtifrån i den takt jag personligen önskar.

Alltså, alla de här "andasmaterialen" går ju en balansgång mellan vattentätheten och ånggenomsläppligheten. Gore-Tex gör ett hyggligt jobb ur det perspektivet, har bra mekaniska egenskaper och leverhögt på att ha varit tidigt ute.
Jag håller med om att GT-plagg ofta är för täta, men att kunna kalla ngt för "vattentätt", eller "funkar som regnjacka också" är ju ganska starka säljargument för en lagom oinsatt kund.
Säger säljaren eller etiketten att ngt är vattentätt är det ganska enkelt att som kund bilda sig en uppfattning om vad det är man köper, men säger säljaren/etiketten att plagget är "motståndskraftigt mot väta" så blir uppfattningen om vad plagget tål genast mera diffus.
Sen finns det ju andra membram som både är tätare och mer genomsläppliga, jag tror Patagonia säljer en kajakanorak som är mer vattentät än GT men som ändå har en viss andasfunktion t.ex.
Vill man ha ngt mer välvädrat får man leta bland grejer som INTE påstås vara vattentäta istället.

Här är en länk till lite nyttig läsning, spec. sidan 2: http://nfs.hm.kunder.linpro.no/sportfack.se/multimedia/archive/00173/Funktionsmaterial_173435a.pdf

evosmos skrev:
> du råkar inte ha motsvarande
> länk till plagg närmast kroppen? :)

Jag är rädd att om jag googlar efter "bäst uppsugningsförmåga", eller "bäst vätsketransport" så kommer skärmen fyllas av reklam för dambindor, kan vara lite genant om nån ser det på jobbdatorn....

evosmos skrev:
> Bra länk dabac! du råkar inte ha motsvarande
> länk till plagg närmast kroppen? :)

Det du behöver är ylleunderkläder. helt fantastiskt material, inget kommer i närheten av det. Supersyntetvarianter funkar bra för träningspass där man kan slänga kläderna i tvätten direkt efteråt, men med ylleplagg kan du sitta och fika efter att ha kört hårt en hel helg i samma tröja utan att lukta skunk. Köp inget blandmaterial dock, typ ullfrotte, utan något i rent ylle.

Jag kör redan med ylle. 100% ylle närmast kroppen när temperaturer närmar sig 0 (och kallare förstås), inget annat. Däremot blir det för varmt med ylle när det är varmare än ca 5. Vid 10 är det definitivt för varmt.

Rullade häromdagen med mina vinterskor, fast utan ullsulorna och med de tunna som hängde med skorna, jeesus vad kallt det var! Så det gjorde en jäkla skillnad för mig, har aldrig frusit med de skorna tidigare trots en del minusgrader.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp