evosmos skrev:
-------------------------------------------------------
> Gore-Tex kanske släpper ut ånga men det sker
> långtifrån i den takt jag personligen önskar.
Alltså, alla de här "andasmaterialen" går ju en balansgång mellan vattentätheten och ånggenomsläppligheten. Gore-Tex gör ett hyggligt jobb ur det perspektivet, har bra mekaniska egenskaper och leverhögt på att ha varit tidigt ute.
Jag håller med om att GT-plagg ofta är för täta, men att kunna kalla ngt för "vattentätt", eller "funkar som regnjacka också" är ju ganska starka säljargument för en lagom oinsatt kund.
Säger säljaren eller etiketten att ngt är vattentätt är det ganska enkelt att som kund bilda sig en uppfattning om vad det är man köper, men säger säljaren/etiketten att plagget är "motståndskraftigt mot väta" så blir uppfattningen om vad plagget tål genast mera diffus.
Sen finns det ju andra membram som både är tätare och mer genomsläppliga, jag tror Patagonia säljer en kajakanorak som är mer vattentät än GT men som ändå har en viss andasfunktion t.ex.
Vill man ha ngt mer välvädrat får man leta bland grejer som INTE påstås vara vattentäta istället.
Här är en länk till lite nyttig läsning, spec. sidan 2:
http://nfs.hm.kunder.linpro.no/sportfack.se/multimedia/archive/00173/Funktionsmaterial_173435a.pdf