Hålla sig varm i regn

joakim_v

Ny medlem
Hålla sig varm i regn
Jag erkänner, jag är känslig för kyla (=klen?). I måndags körde jag ett träningspass i regn och blev självklart förkyld (normalt för mig). Trots hyfsade kläder, Skins långärmad närmas kroppen, cykeltröja och en Newline vindjacka blev jag blöt och kall, körde dock i ganska lågt tempo. Ska man investera i en dyr regnjacka eller regnväst från Assos eller något annat välkänd leverantör, satsa uteslutande på kvalitetsträning när det regnar? Eller...

...hur håller ni er varma när det regnar?

Hålla sig varm i regn
Alla kläder läcker förr eller senare. Jag föredrar högt tempo och kläder
som värmer även när de är blöta. Se också till att inte köra slut på energin,
för då fryser man mer.

/N

Hålla sig varm i regn
Ull värmer även när det är blött. Har själv inga cykelkläder i ull men det finns säkert helylle-happyister som säkert kan bekräfta dess förträfflighet.

Hålla sig varm i regn
Jag har en ull-tshirt själv, får prova den nästa runda. Dessvärre blir den blytung när den är blöt, men det kan man ju stå ut med om man håller värmen.

Hålla sig varm i regn
Förvisso var det en varm tur och inte lika blöt som jag hoppades, men med ulltröja under regnjackan och vanliga tights under regnbyxorna höll jag mig varm och mysig hela turen: http://grumt.blogspot.com/2010/07/innehallsdeklaration-socker-0-gram.html Vinterskor på fötterna.

Aclima Warmwool underställströja.

Regnkläder kanske håller regnet ute, men det håller även svetten inne så man blir i varje fall blöt.

Hålla sig varm i regn
Så få gånger som det har regnat den här sommaren är det nog lättast att låta bli regnträning, annars är varm trots väta bästa metoden att hålla sig frisk. Gärna vindtät front på kläderna efter som fartvinden kyler extra effektivt när man är våt... :-) T

Hålla sig varm i regn
Eller så kör man teknisk stig, så går det så långsamt att man inte blir kall. Bra teknikträning också speciellt när det regnar och är blött

Senast redigerad av en moderator:
Hålla sig varm i regn
Jag är kanske ingen expert på att hålla mig varm i regnet, men jag vet precis hur man fryser:

- Låt bli att byta till vinterskor. Det är så mekigt med att byta pedaler och det funkar bra med dina vanliga lvg. skor och tåvarmare ändå ned till 10c (trots att tempen är 5c).

- Glöm det där med fladdriga jackor och sådant. Du är långsammast i gruppen ändå och de kommer att cykla ifrån dig ännu lättare om du är så o-aero. En långärmade trainer med extra väst är lika bra.

- Det är bäst att cykla med en grupp som är tillräckligt mycket starkare att du måste anstränga dig maximalt bara för att hålla kontakt. Då har du mindre problem med att hålla värmen.

- Kom ihåg att extra kläder = extra vikt = du blir långsammare = du tappar kontakt med klungan. Du kommer bara att svettas med allt extra ändå.

- Intagning av kalorier och vätska är lite svårare när det regnar, så ät och drick mindre än vanligt under turen. Du har lite svårt att hänga med ändå, så du får återhämta dig lite när klungan saktar ned för att käka lite.

- När du har varit ut i nästan tre timmar och fått upp kroppsvärmen efter att ha cyklat uppför ett tag (trots att det är 5c och regnigt), se till att utförsbacken in till Jönköping är tillräckligt stökigt att det går inte att mala på och att överskottsvärmen tas bort av fartvinden som susar över dina blöta cykelkläder. Om du huttrar så okontrollerat så att du får nackspärr och måste bryta loppet har du gjort allting rätt! ;-)

Hålla sig varm i regn
Obed skrev:
-------------------------------------------------------
> Ull värmer även när det är blött.

Tvärtom faktiskt, yllekläder är USLA på att hålla värmen när de är riktigt blöta, de behöver inte ens vara helt genomblöta.
Gissa hur den här ylle-tröjan (i 100% Merino-ull 180 g/m²) kändes
Ylletr%C3%B6ja_direkt_mot_huden.jpg

Det regnade inte när jag tog bilden, så blev den efter endast ~50min cykling

Däremot fungerar yllekläder bra när de endast blir lite fuktiga, som tex lager2 utanpå en bra syntettröja, tex en Brynje Superthermo http://www.brynje-shop.com/super-th...s.htmlosCsid=b3a4b1c601577e3041674da10c828d06

Ylletr%C3%B6ja_som_lager2.jpg

Bilden tagen efter samma ~50min cykling

/Håkan

Hålla sig varm i regn
Kan man bli förkyld av att känna sig kall? Jag trodde det var ett virus.

Hur som, jag har en sådan, och kommer att köpa byxor av samma modell.

http://bit.ly/bGhvaw

(Edit glömde en mening och länken...)

Hålla sig varm i regn
Lägg av nu Håkan. Det vet väl alla på happy att om man sätter sig på en merinotröja så kan man cykla till Sydpolen. :-)
Ska jag svara på frågan så håller jag mig varm antingen genom att ta på mer kläder eller ta i mer eller helt enkelt förbanna Gud.

Hålla sig varm i regn
HåkanC skrev:
> Bilden tagen efter samma ~50min cykling
>
>
> /Håkan

Jag förstår inte. Var det samma tillfälle? Hade du tröjan både som första och andra lager? Är det två likadana tröjor? Eller var det samma tröja som andra lager vid ett annat tillfälle?

Hålla sig varm i regn
joakim_v skrev:
> Jag erkänner, jag är känslig för kyla
> (=klen?). I måndags körde jag ett träningspass
> i regn och blev självklart förkyld (normalt för
> mig). Trots hyfsade kläder, Skins långärmad
> närmas kroppen, cykeltröja och en Newline
> vindjacka blev jag blöt och kall, körde dock i
> ganska lågt tempo. Ska man investera i en dyr
> regnjacka eller regnväst från Assos eller något
> annat välkänd leverantör, satsa uteslutande på
> kvalitetsträning när det regnar? Eller...

NU är detta min uppfattning och inget annat, men det finns inga, ja jag skriver inga, kläder som är bra att cykla i, enligt mig. Mer eller mindre bra, ja kanske det, men inga bra kläder för att cykla i regn.

Man blir blöt inifrån av svett eller utifrån av regn eller i värsta fall både och. Vad kan man göra åt det då. ja är man inte på riktigt hög nivå så varför ska man göra något åt det. Som du skriver själv så är ju risken, enligt mig, allt för hög att cykla i regn. I ditt fall så blev du sjuk och hur lång tid tar det då för kroppen att återhämta sigfrån det då? Är man "proffs", landslagsnivå, eller där uppe och joddlar, ja då är det en helt annan sak. Då måste man nog träna så mycket det bara går.

Vi dödliga och än sämre kan ta oss lyxen att skippa blötträningar och dessutom tjäna på det, tror jag.

> ...hur håller ni er varma när det regnar?

Busenkelt. Jag sätter mig på en cykel som står uppspänd på en trainer och kör ett innepass.
Varmt som fan och svettigt dessutom.

Vek å klen. Ja kanske det. Själv tycker jag att det är rätt klokt tänkt. En motionär som nö kör i regn och rusk. Är enligt mig bara .............. dum.

Hålla sig varm i regn
HåkanC skrev:
> Tvärtom faktiskt, yllekläder är USLA på att
> hålla värmen när de är riktigt blöta

I beg to differ, men jag har å andra sidan inte tagit kort på några halvtorra plagg heller (vad försökte du visa med de bilderna, egentligen?)...

Hålla sig varm i regn
Vid träning: En jacka som är lätt att öppna o ventilera (alt. lägga i ryggfickan)när man pressar på, och lätt att stänga (sätta på sig) efter intervall, när det bär utför eller går lite lugnare.

Vattentäta skoöverdrag, en bra cykelkeps och skärmar är ett annat måste vid träning i ihållande regn.

Vid tävling: skippa skärmarna, och smörj in benen med värmebalsam och ett lager babyolja ovanpå det (rakade ben är då ett måste).

Hålla sig varm i regn
Freddo skrev:
KLIPP
>
> Vid tävling: skippa skärmarna, och smörj in
> benen med värmebalsam och ett lager babyolja
> ovanpå det (rakade ben är då ett måste).

Varför blir man snabbare då? :-D

Hålla sig varm i regn
BigPhil skrev:
> Freddo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> KLIPP
> >
> > Vid tävling: skippa skärmarna, och smörj in
> > benen med värmebalsam och ett lager babyolja
> > ovanpå det (rakade ben är då ett måste).
>
> Varför blir man snabbare då? :-D

Haha, nä men för, respekt för sporten och sina medmänniskor :).

Hålla sig varm i regn
Finns olika typer av "ylle" som du kallar det Håkan. Har själv ett par underställströjor från Rapha och dom långärmade värmer faktiskt uruselt. Liknar dom du hade bild på. Sedan dom kortärmare är i ett något mer grovt material, inte luddigare men ja... svårt att hitta ordet. Konstigt då det ska vara samma typ av merinoull men uppenbarligen inte är det. Men dom kortärmade värmer iaf betydligt mer och när jag har den + min vanliga cykeltröja ytterst i s.k "sportwool" (60% merino, 40% något annat...) så blir grejerna i ryggfickorna nästan dyblöta av all fukt som avges. Snusdosan blir papiermache och iphonen får jag nog börja sätta i plastpåse hädanefter innan den lägger av. Skulle inte kläderna vara svarta skulle det nog se ut precis som på dina bilder Håkan. Vad du nu försökte visa med dom.

Har även ett lite billigare underställ i lite tjockare merinoull och det är det bästa underställ jag äger. Grämer mig ofta att jag inte köpte fler par då det var halva priset. Dock verkar det hålla toppen, används till all sorts uteaktivitet sommar som vinter och syns knappt att det är använt. Åker dels skidor med det på vintern och har det på höst/vår-cykelrundorna (här i Kiruna är det väl ofta att likställa med vad sörlänningar kallar vinter). Är man stillasittande och fuktig (stopp efter medel/hård-ansträngning i kallt väder) blir det givetvis kallt, men hitta mig ett plagg som inte blir det. Man måste helt enkelt ta på sig förstärkningsplagg. Håller man igång som vid träning blir det aldrig ett problem, förutom vid fikastopp t.ex utomhus. Jag tror man får leva med sådant helt enkelt om man inte ska släpa med sig bylsiga kläder på något sätt att ta på sig då. Eller?

Hålla sig varm i regn
Problemet är väl i grunden att man vill att kläderna ska bli svalare om de blir blöta av svett medans de ska bli varmare om de blir blöta av regn. Låter som en svår kombo.

Tillbaka
Topp