Hållbara fälgar?

trampapådå

Aktiv medlem
Hållbara fälgar?
Trött på att bula fälgar så jag köpte mig ett hope 35w hjul i hopp om att det skulle vara bomb proof, kört 2 dagar park med de och redan 2 bulor i fälgen. Har jag otur eller är dem inte hållbarare? Kör nukeproof ard i däcket och typ 25-27psi så rätt så hårt bak.
Maxxis aggressor 2.5wt DD
Fortsätter de såhär lär jag ju byta fälgbana och vad ska jag köpa som är hållbarare såfall?

Senast ändrad:
Hållbara fälgar?
Valhalla_ sa:
Öka trycket eller köp huck norris eller liknande. Ingen fälg klarar hårda genomslag utan att ta skada.

I princip detta.
Och trots ökat tryck kan man ju alltid ha tur och slå igenom oavsett. :)

Men tror absolut på att gå upp i tryck generellt, har man ok dämpning i bak så kan man lyckas rätt fint med det utan att det smattrar allt för mycket.

Hållbara fälgar?
Är inte Huck Norris bra mycket mjukare än Nukeproof ARD som trampapådå redan kör? Borde det inte vara rysligt dyra Cushcore som är nästa steg?

Hållbara fälgar?
Däck? Ska man köra park är riktiga downhilldäck guld. Kan inte se att det ska behövas korv och annat då till vanlig hobbyåkning.

Men titta på en normal dh som gått något år så är fälgarna som regel rätt krokiga. Det hör till.

Hållbara fälgar?
Valhalla_ sa:
Öka trycket eller köp huck norris eller liknande. Ingen fälg klarar hårda genomslag utan att ta skada.

tycker redan bakdäcket är stenhårt, skulle Huck Norris liggunderlag vara bättre än ARD menar du? ser inte så ut men inte provat!

däcket är 2.5wt aggressor DD

Senast ändrad:
Hållbara fälgar?
Spank Oozy trail. Fått flera smällar där jag tänkt att det är kört. Men de förblir spikraka. Fattar inte hur de kan hålla så bra.

Hållbara fälgar?
trampapådå sa:
Valhalla_ sa:

tycker redan bakdäcket är stenhårt, skulle Huck Norris liggunderlag vara bättre än ARD menar du? ser inte så ut men inte provat!

Missade att du redan har inlägg i...?

Nåväl, då är det väl högre tryck som återstår.

Hållbara fälgar?
trampapådå sa:
Valhalla_ sa:

Ursäkta min okänslighet, men hur mycket väger du och hur länge har du hojat MTB?

Själv har jag kört MTB i 15 år från HT till FS26->29 och numera på lång, låg o flack FS29’a (precis som alla andra). Däcken har hela tiden alltid varit av Maxxis EXO-casing eller liknande från Schwalbe, Conti (på den tiden dom var hållbara) samt Bontrager. Tror jag har ett snitt på EN punka/år MEN sedan nya hojen har jag punkat 5 ggr på ett år (trots bara en bråkdel så många cykeltillfällen som förr).
Jag tillskriver denna ökade punkafrekvens den nya cykels förlåtande geometri samt min rekorsämsta kondition, som gör att jag numera kör som en bulldozer med helt horribla linjeval...
Nu har jag gått upp i casing iom Spech BlkDmnd och fortsätter case’a typ varenda sten/hopp/dropp så det står härliga till. Ännu ingen ny punka och bakfälgen som är likadan som ”Toga” kör på (Spank Oozy Trail 345) hel och fin, men det är nog bara en tidsfråga innan jag klantar till det mina sunkiga spårval :/
Så vad är kontentan av allt ovan, för oss som fan inte kan hoja så kommer alltid däcken/fälgarna att vara svaga länken när resten är så pass förlåtande...

Hållbara fälgar?
Körde sönder bakfälgen på hyrcykel i Åre i somras. 2 bar och DD casing trodde jag var oförstörbart tills jag landade helt galet och 4 ekrar gick av.

Hållbara fälgar?
DT Swiss M1700 höll en dag i parken på stigcykeln. 1300g kolfiberhjul har hållt ihop 11mån & är fortf. spikraka trots samma däck & lufttryck. Just sayin’

Hållbara fälgar?
Ingen fara! 83kg har cyklat 2 år, kör mest svarta/röda leder. Cyklar förmodligen över min förmåga för det mesta, men har kanske haft otur bara vem vet :)

larsaw sa:
trampapådå sa:
Valhalla_ sa:

Ursäkta min okänslighet, men hur mycket väger du och hur länge har du hojat MTB?

Själv har jag kört MTB i 15 år från HT till FS26->29 och numera på lång, låg o flack FS29’a (precis som alla andra). Däcken har hela tiden alltid varit av Maxxis EXO-casing eller liknande från Schwalbe, Conti (på den tiden dom var hållbara) samt Bontrager. Tror jag har ett snitt på EN punka/år MEN sedan nya hojen har jag punkat 5 ggr på ett år (trots bara en bråkdel så många cykeltillfällen som förr).
Jag tillskriver denna ökade punkafrekvens den nya cykels förlåtande geometri samt min rekorsämsta kondition, som gör att jag numera kör som en bulldozer med helt horribla linjeval...
Nu har jag gått upp i casing iom Spech BlkDmnd och fortsätter case’a typ varenda sten/hopp/dropp så det står härliga till. Ännu ingen ny punka och bakfälgen som är likadan som ”Toga” kör på (Spank Oozy Trail 345) hel och fin, men det är nog bara en tidsfråga innan jag klantar till det mina sunkiga spårval :/
Så vad är kontentan av allt ovan, för oss som fan inte kan hoja så kommer alltid däcken/fälgarna att vara svaga länken när resten är så pass förlåtande...

Hållbara fälgar?
Skönt att du fatta vinken :)
Ett bra exempel är ju Happy’s egen f.d. fälg-krossare no. Uno... Dvs Jofa!
Förr om åren körde han ju sönder fälgar så ofta att han utvecklade muskelminne att byta bakfälgar på sina hojar... Dessutom var han ung, dum o snål och köpte därför billiga fälgar i mjukost!
Så en kall regnig höstdag (jag har så klart ingen aning om varken väder eller årstid), kom insikten att köpa premium DT EX471’or ???
Vad som ledde till vad är höljt i dunkelt, men faktum är att han (mig veterligen) nu har glömt bort hur man ekrar om ett hjul!!! Om det har med rädsla att köra söder sina dyrgripar o därför blivit smutt som en ninja, eller tröttnat på att ekra om hjul o därför lärt sig att vara smutt som en ninja (och på köpet inte skrotar lika hårt längre), får vi helt enkelt låta honom själv förklara... ;)

Hållbara fälgar?
Hah, jag tror att en hyffad del av förklaringen ligger i att DT Swiss EX471orna är väldigt hållbara. Men tyvärr så är nog en del av förklaringen att jag har blivit lite mindre dålig på att cykla.

Från studier av mina vänners materialande verkar dom hålla bättre jämfört med EX511or. Vill man ha bredare fälgar säger många bra saker som Newmen-fälgarna, men dom kostar premium. Vill man bara ha hållbart kan man ju gå på rena DH-grejer, typ DT Swiss FR570. EX471 är dock det som har funkat bäst för mig.

Hållbara fälgar?
ok kanon tack för input! får köra vidare med dessa tills de inte håller luft längre och sen köpa Dt ex helt enkelt! en dag kanske man blir smidig som en ninja vem vet, kul är de iaf ändå! ?

Hållbara fälgar?
jofahjalm sa:
Hah, jag tror att en hyffad del av förklaringen ligger i att DT Swiss EX471orna är väldigt hållbara. Men tyvärr så är nog en del av förklaringen att jag har blivit lite mindre dålig på att cykla.

Från studier av mina vänners materialande verkar dom hålla bättre jämfört med EX511or. Vill man ha bredare fälgar säger många bra saker som Newmen-fälgarna, men dom kostar premium. Vill man bara ha hållbart kan man ju gå på rena DH-grejer, typ DT Swiss FR570. EX471 är dock det som har funkat bäst för mig.
Då tycker jag ändå 511orna verkar gjorda av något rymdmaterial jämfört med mina tidigare från Superstars och WTB. De blir varken buckliga eller skeva även vid hårda smällar. Det här ser ut att bli första säsongen med Birden fälgen bak inte behöver bytas. Jag kanske har blivit bättre på att cykla också men några smällar har det blivit.

Men ska man cykla park och åka lift slår jag ett slag för riktiga däck för det. Det gör stor skillnad både för hur mycket man slår i fälgarna men också för känslan när det går fort i stök.

Hållbara fälgar?
Har jag fel om jag påstår att hur hjulen är byggda också påverkar det hela? Kanske inte direkt bucklor i fälg, men ett sämre byggt hjul tar smällar sämre med lösa/krokiga ekrar som följd, vilket leder till sämre hållbarhet även för fälgen.

Hållbara fälgar?
zinkpasta sa:
Har jag fel om jag påstår att hur hjulen är byggda också påverkar det hela? Kanske inte direkt bucklor i fälg, men ett sämre byggt hjul tar smällar sämre med lösa/krokiga ekrar som följd, vilket leder till sämre hållbarhet även för fälgen.
En ekerspänningsmätare kan vara en bra investering för att kontrollera ekerspänningen. Utan större erfarenhet av hjulbygge är det inte enkelt att avgöra ekerspänningen. Newmen rekommenderar kontroll var 20:e drifttimma.
Hjul kan vara raka och runda trots skiftande ekerspänning.

Hållbara fälgar?
Sixten Fors sa:
Henrik83 sa:
DT Swiss M1700 höll en dag i parken på stigcykeln. 1300g kolfiberhjul har hållt ihop 11mån & är fortf. spikraka trots samma däck & lufttryck. Just sayin’
M1700 har inte någon DT finfälg direkt. Rätt dålig referens jmf. med t.ex. DT XM481, EX511 eller FR560.

Ehm, M1700 har väl XM481 medans E1700 använder EX511 eller EX471 beroende på vilken IB dom har.

Hållbara fälgar?
larsaw sa:
Sixten Fors sa:
Henrik83 sa:
M1700 har inte någon DT finfälg direkt. Rätt dålig referens jmf. med t.ex. DT XM481, EX511 eller FR560.

Ehm, M1700 har väl XM481 medans E1700 använder EX511 eller EX471 beroende på vilken IB dom har.

M1700 ser ut att ha öljetterade ekerhål. Det har inte XM481.

Hållbara fälgar?
anders_ sa:
larsaw sa:
Sixten Fors sa:
Henrik83 sa:

Precis, är det inte m502?

Hållbara fälgar?
marr sa:
anders_ sa:
larsaw sa:
Sixten Fors sa:
Henrik83 sa:

Precis, är det inte m502?

Just ja! 1700-serien har ju mellanmjölks fälgarna.... Det var 1501-serien som har dom finare alu-fäljarna i olika brädder och styrkor beroende på om det är XC/Trail/Enduro(DH) versionerna...

Hållbara fälgar?
larsaw sa:
Sixten Fors sa:
Henrik83 sa:

Nix.
M1900 har DT370 + nitat M[siffror] fulfälg + DT Champ
E1900 har DT370 + nitat E[siffror] fulfälg + DT Champ
M1700 har DT350 + nitat M[siffror] fulfälg + DT Comp
E1700 har DT350 + nitat E[siffror] fulfälg + DT Comp

XM1501 har DT240s + svetsad XM[siffror] finfälg + DT Comp
EX1501 har DT240s + svetsad EX[siffror] ginfälg + DT Comp

Vill man ha DT systemhjul med finfälg måste man välja hjulen med 240s naven, som är oprisvärda nav. Det är därför det är billigare/bättre att bygga själv med DT350 + 36T ratchet upgrade + finfälg + finekrar. Väger samma och presterar som DT finhjulen men blir 2-3 lax billigare.

Hållbara fälgar?
Sixten Fors sa:
larsaw sa:
Sixten Fors sa:
Henrik83 sa:

Nix.

Vill man ha DT systemhjul med finfälg måste man välja hjulen med 240s naven, som är oprisvärda nav. Det är därför det är billigare/bättre att bygga själv med DT350 + 36T ratchet upgrade + finfälg + finekrar. Väger samma och presterar som DT finhjulen men blir 2-3 lax billigare.

Ja, 9kkr för ex/xm1501 är ganska saftigt, men man får ju tuffare dekaler på fälgen när dt bygger dom.

Hållbara fälgar?
Ustzeust sa:
...men man får ju tuffare dekaler på fälgen när dt bygger dom.
Fördelen med XM/EX hemmabyggen är att alla dekalerna går att ta bort på 1 minut så att hjulen blir clean. DT systemhjulen har väl fastbränd text och skit på fälgen, fult från fabrik ännu fulare när de blir repiga. Ogillar. Fälgar skall vara utan text och loggor. Undantag är inte ok.

Hållbara fälgar?
Sixten Fors sa:
Ustzeust sa:
Fördelen med XM/EX hemmabyggen är att alla dekalerna går att ta bort på 1 minut så att hjulen blir clean. DT systemhjulen har väl fastbränd text och skit på fälgen, fult från fabrik ännu fulare när de blir repiga. Ogillar. Fälgar skall vara utan text och loggor. Undantag är inte ok.

Nu har du fel, man får faktiskt ha loggor om man vill :D

Fastbrända loggor som dessutom är fula, de borde absolut förbjudas.

Hållbara fälgar?
Sixten Fors sa:
Ustzeust sa:
Det måste ju finnas undantag som bekräftar regeln(aldrig förstått mig på det uttrycket)!
På tal om logor på fälgar, på mina e-thirteen fälgar + däck så är det ganska fräck när ena halvan av loggan är på fälgen och -andra på däcket.
Men jag vill ha icke-eloxerade fälgar. Jag är lite av en nostalgiker, lyssnar på Kikki D och älskar varm smörgåstårta!

Hållbara fälgar?
Sixten Fors sa:
larsaw sa:
Sixten Fors sa:
Henrik83 sa:

Nix.

Tack för exemplariskt förtydligande Sixten!

Hållbara fälgar?
larsaw sa:
Sixten Fors sa:
larsaw sa:
Sixten Fors sa:
Henrik83 sa:

Nix.

Tack för exemplariskt förtydligande Sixten!

+1

Det bra med 1700 serien är att naven är fina (polerade ibland!), och sen en fördel är väl att fulfälgarna har samma ERD som de fina från DT? (alt 1mm diff?) Så når fälgarna går är det bara att ekra om.

Tillbaka
Topp