Hållbarhet Dub-vevlager?

skier

Aktiv medlem
Hållbarhet Dub-vevlager?
Srams DUB-standard har ju funnits ett tag nu (https://www.sram.com/sram/mountain/dub), hur är hållbarheten på lagren för er som använder dem med BB92-ramar?

Jag är sugen på ett Quarq till mtb:n men de har slutat med gxp-standard och har bara DUB numera och jag har dåliga erfarenheter av BB92 + 30mm axel (lagren höll bara några månader för mig). Hur mycket hållbarare blir det med en 28,99mm axel?

Hållbarhet Dub-vevlager?
Jag har kört dub sedan april, dock har jag mest internetcyklat pga småbarn och almän klenhet... Dock är vevlagret som nytt:)

Och var finns det för alternativ?

Hållbarhet Dub-vevlager?
Rompa sa:
Jag har kört DUB sen maj och det känns som nytt fortfarande. Tätningen är bra utformat tycker jag

emigus sa:
Jag har kört dub sedan april, dock har jag mest internetcyklat pga småbarn och almän klenhet... Dock är vevlagret som nytt:)

Och var finns det för alternativ?

ok, låter ju lite lovande. Ni kör med BB92 och inte någon av de andra standarderna som har större ytterdiameter?

Alternativet för mig är att köpa ett Power2max istället och fortsätta med det gxp-lagret som jag har.

Hållbarhet Dub-vevlager?
1 år och 9 månader är mitt svar. Fick min nuvande hoj med GX dub ungefär när denna tråd skapades, och nu i helgen insåg jag att det är dags för vevlagerbyte då det konstant knakar, knäpper och dessutom glappar lite.

Cyklar rätt snällt 1-2 ggr/v och har inte tidigare varit med om ett så kortlivat vevlager.

Hållbarhet Dub-vevlager?
1 år och 9 månader är mitt svar. Fick min nuvande hoj med GX dub ungefär när denna tråd skapades, och nu i helgen insåg jag att det är dags för vevlagerbyte då det konstant knakar, knäpper och dessutom glappar lite.

Cyklar rätt snällt 1-2 ggr/v och har inte tidigare varit med om ett så kortlivat vevlager.

Ungefär hur många mil uppskattar du att det rullat, mellan tummen och pekfingret sådär?

Hållbarhet Dub-vevlager?
Har bara kört 50 mil med DUB (Descendent Carbon) varav 3 mil DH, har inte haft några bekymmer förutom att jag tycker förspänningen verkar vara snålbyggd. Plockade isär det förra helgen och kikade. Snurrade på fint, liten antydan till skav på vevaxeln, annars inga problem, rent och fint.

Hållbarhet Dub-vevlager?

Det beror alltså på DUB vevlagret (som tråden handlar om) och inte på att du har en ram för pressfit och dålig passning i den?

Hållbarhet Dub-vevlager?
Jag kör iof gängat men mitt har hållit ihop sedan början på 2019 och går fint utan glapp ännu. Justerat lagret en gång.

Tillbaka
Topp