hallmansports---> shimano sweden

Är/var inte Hallmans typ en generalagent för en massa märken??
Vad händer isf med detta??
Svaret kan ju låta självklart, men ändå..

Tjenare!

Hallmans artiklar som konkurrerar med Shimanos artiklar (Shimano, Pro osv) lär ju försvinna. Sen ska det bli intressant att se hur det kommer att påverka priser, leveranser osv.

/Jacke

Kanske naturligt då Eneqvist vill sälja sin
bilverksamhet (Volvo/Renault)till Bilia,
om nu konkurrensverket tillåter det.

Eller är affären redan i lås månne?

men detta förklarar ju samtidigt inte varför de slutar sälja manitou, för inte kommer shimano me någon gaffel.

[edit] Jag var bara tvungen att rättstava lite, hav överseende
/rikard [/edit]

Senast ändrad:
FREAK skrev:
"men detta förklarar ju samtidigt inte varför de slutar sälja manitou, för inte kommer shimano me någon gaffel. "

Inte?
:-)

ha det
Jan

Obed:

Jag bara tänker i ett långt perspektiv:-)(wow)

På Köpenhamnsmässan presenterades en citybike med dämpare fram och bak, och en del andra finesser.

Fram och bakdämpare ställbart på elektronisk väg från styret + eller ett annat läge där dämprna jobbar automatiskt och känner av väglaget. Framdämparen heter FS-C810 och bakd. RS-C810(Computer controlled suspension)

Då kan man ju undra:
Kommer det stoppa där?
Själv har jag väldigt svårt för att tro det.

De börjar med en citybike som en del i deras ECOVISOION koncept( med belysning som känner av via sensorer när det är dags att tändas, och automatväxel, och dämpare som känner av underlaget. Kallat CYBERNEXUS)

Vad händer sen?

vi får väl se

ha det
Jan

Hallmans Manitouförsäljning har resulterat i väldigt mycket servicearbete och väldigt lite försäljning.

Märkligt. Det jag hört från en ÅF som säljer massvis med Manitou är att de inte alls haft mycket reparationer och garrantiärenden. Men det kanske finns andra ÅF'ar som står för dem och som fått hallmans på andra tankar. För övrigt är ju deras prissättning sjuk så det skadar ju egentligen inte oss med viss prismedvetenhet att de inte längre säljer gafflarna. Man får väl hoppas att någon annan tar över importeringen bara.

det fanns en del problem med äldre Manitougafflar som inte verkar ha skötts så bra av tidigare generalagent. Gissningsvis gav det en massa arbete åt Hallmans redan från start.

Hallman har bestämt att sluta med Manitou pga över 30% av alla teknisk frågor - på telephon - , från konument och butiker, gäller Manitou ( typ 2 heltids anställd). Om man tänka hur mycket andra produkter dom har, och den vinst från den relativt litet märke Manitou det är inte lönsamt att anställa folk att svara sån frågor. Utan tillräkligt teknisk stöd, det är fel/dumt att forsätta att sälja ett sån teknisk produkt.
Vi är Hallman/Manitous Service Centre för Sverige, och det är synd att slutar det bra samarbete vi har haft....men jag förstår och stödjer deras beslut. Jag hoppas ett nytt leverantör för Manitou fortsätt direkt från årslut ( när Hallman slutar ), och den övergångs period är "seamless".
Jag kan inte spekulära om Shimano's planer inom dämpare, men som mekaniker - med min eferenhet - jag hoppas att dom göra n'åt, och jag är säkert det blir bra.

Steelisreal Skrev:
-------------------------------------------------------
>
> De börjar med en citybike som en del i deras
> ECOVISOION koncept( med belysning som känner av
> via sensorer när det är dags att tändas, och
> automatväxel, och dämpare som känner av
> underlaget. Kallat CYBERNEXUS)
>
> Vad händer sen?
>

Nästa steg blir väl motor... Med all den automatiken, varför ska man behöva trampa själv?
Nätack, jag rör helst om i soppan själv. ;-)

rockard: det är okej, skriver som en kratta och när det går fort så blir det ännu värre. speciellt när jag skriver i talform.

Steelisreal Skrev:
-------------------------------------------------------
> FREAK skrev:
> "men detta förklarar ju samtidigt inte varför de
> slutar sälja manitou, för inte kommer shimano me
> någon gaffel. "
>
> Inte?
> :-)
>
> ha det
> Jan
>
>
>
> "Once you go black, you won´t get back:-)"

nej, jag vet, men är ruskigt förvånad att de slutar sälja det. om nu shimano köper dem, kommer de bara tillhandahålla shimano produkter?

Tillbaka
Topp