Hälsa eller inte??

Hälsa eller inte??
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan inte någon kränkt "Hälsningsnarkoman" köra
> Vänstervarv på Vätternrundan och hälsa på
> alla cyklister som kommer cyklande?
> Det borde vara en bra medicin.

Starta en tråd och skriv om något du gillar och som gör dig glad. Jag lovar att läsa den.

Hälsa eller inte??
Hasse#7 skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan inte någon kränkt "Hälsningsnarkoman"
> köra
> > Vänstervarv på Vätternrundan och hälsa på
> > alla cyklister som kommer cyklande?
> > Det borde vara en bra medicin.
>
> Starta en tråd och skriv om något du gillar och
> som gör dig glad. Jag lovar att läsa den.

Jag med! :)

Hälsar gör jag nästan alltid. När någon hälsar på mig blir jag glad, kanske någon känner likadant när jag hälsar.

Hälsa eller inte??
Jag testade idag räsercyklisters hälsningsbenägenhet genom att hälsa på alla de som jag mötte då jag själv var långfärdskittad. Ett par hälsade faktiskt tillbaka, så de verkade ju inte så snobbiga som vissa ger sken av.

(och det var en på damcykel och en annan på mtb som hälsade på mig, men jag hälsade inte tillbaka, någon måtta får det ju vara)

Hälsa eller inte??
Einarsson skrev:
> Jag hälsar på alla, men då ska det tilläggas
> att jag är en sån sån även hälsar på alla
> djur med ett "MOOOOH" eller "BÄÄÄH" beroende
> på djur då såklart. Ibland hälsar djuren
> också tillbaka.

+1, jag hälsar på kor, hästar gillar jag inte speciellt

Hälsa eller inte??
Eftersom man tydligen ska bikta sig är mitt bidrag att idag var det en get som hälsade högt och ljudligt. Jag hälsade givetvis tillbaks.

Hälsa eller inte??
Låg på och trotsade lite motvind på mtb'n (på asfalt) idag när jag mötte en klunga om kanske 10 st på racer. Blev så ställd att jag inte tänkte på att hälsa först. Försökte klura ut vilken CK det kunde vara och drar slutsatesen att det måste vara HCK. Nå, som de flesta spanade jag efter sylviavinken men såg ingen.
Efter en stund möter jag en lika stor klunga på racer. Den här gången spanar jag återigen efter hälsning. Jag tänker för mej själv att detta är proffs och ska det hälsas så vet väl de, men nej ingen hälsning syntes. Efter ytterligare en stund kom en tredje klunga. Nu tänkte jag att tränar man serjöst så hälsar man inte. Så jag växlade ner så jag fick upp lite kadens och svetten rann från bandanan under hjälmen och försökte se serjös ut jag med och ingen av oss hälsade. Hur klockrent som helst =)
Hursomhelst så hade jag glömt allt om fladdrande näsborrar och tvåfingerhälsningen just då så har jag missat dessa så ber jag ödmjukast om ursäkt för utebliven tillbakahälsning.

Senast ändrad:
Hälsa eller inte??
lekis skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > lekis skrev:
> >
>
> > -----
> > > När jag hojade idag hejade en supersöt tjej
> > som
> > > stod o väntade på bussen på mej.
> > > Nu tror jag bestämt att jag är kär igen :)
> > > I Sollebrunnstrakten.
> >
> >
> > Jag tror hon misstog sig.
>
>
> På?

På person.
Förlåt, dåligt skämt.
Hon hälsade säkert eftersom du ser så läcker och härlig ut när du kommer på din cykel.

Hälsa eller inte??
bruce skrev:
> Einarsson skrev:
> -----
> > Jag hälsar på alla, men då ska det
> tilläggas
> > att jag är en sån sån även hälsar på alla
> > djur med ett "MOOOOH" eller "BÄÄÄH" beroende
> > på djur då såklart. Ibland hälsar djuren
> > också tillbaka.
>
> +1, jag hälsar på kor, hästar gillar jag inte
> speciellt

Samma här. :D Jag pratar inte hästarnas språk heller, det är knepigt.

Hälsa eller inte??
Miss Lycka skrev:
> Cyklister måste hälsa på varandra men står man
> i en hiss så hälsar sällan någon som också
> ska åka med.

Jo, om denne är en cyklist så hälsar man !

Hälsa eller inte??
Ute på landsbygden hälsar vi naturligtvis på alla bilar vi möter, och man hälsar antingen man själv kör bil cyklar eller går.
Dom flesta känner man men man hälsar på alla (och lägger pannan i djupa väck, och diskuterar med grannen om någon inte hälsade tillbaks).
Det är inbrottstjuvar, dom är inte härifrån, det är stockholmare, är vi osams och i såfall varför osv

Hälsa eller inte??
Har cyklat mtb i hela mitt liv o hejat på det mesta. Då (vanligtvis) LVG'ers inte hälsat tillbaka har jag ofta vrålat TÖÖNT! mm.
MEN i år kompletterades cykelgaraget med en räser o nu märker jag ju att det är både drygare (pga mer vikt på styret) o vingligare att lyfta handen! När man då nick-hälsar finns det ju en uppenbar risk att mötande inte uppfattar detta!
Lite jobbig insikt efter alla år måste jag erkänna.

Hälsa eller inte??
UH skrev:
-------------------------------------------------
> Lite jobbig insikt efter alla år måste jag erkänna.

TÖÖÖÖNT!!

Hälsa eller inte??
Vi var ett happygäng på 12pers i måndags kl 19:40 i Falun som hälsade på två räserkillar. Dom verkade inte köra speciellt hårt då dom skrattade och vinglade lite längs vägen. Vi hälsade men fick inte så mycket som en nick tillbaka.

Töntar.....

/G

Hälsa eller inte??
mattel skrev:
> UH skrev:
> -------------------------------------------------
> > Lite jobbig insikt efter alla år måste jag
> erkänna.
>
> TÖÖÖÖNT!!

+1.

Hälsa eller inte??
UH skrev:
> Har cyklat mtb i hela mitt liv o hejat på det
> mesta. Då (vanligtvis) LVG'ers inte hälsat
> tillbaka har jag ofta vrålat TÖÖNT! mm.
> MEN i år kompletterades cykelgaraget med en
> räser o nu märker jag ju att det är både
> drygare (pga mer vikt på styret) o vingligare att
> lyfta handen! När man då nick-hälsar finns det
> ju en uppenbar risk att mötande inte uppfattar
> detta!
> Lite jobbig insikt efter alla år måste jag
> erkänna.

Du får säga förlåt till alla cyklister du möter i några år nu då?

Hälsa eller inte??
Miss Lycka skrev:
> ska åka med.

Vår hiss är så liten att det vore svårt att inte hälsa. Högst tre får plats om man trycker in sig. Kanske cyklister skulle hälsa mer om cykelbanorna vore trängre?

Hälsa eller inte??
Varför hälsa på någon, någonsin, när man kan lägga samma energi på att påtvingat undvika ögonkontakt, skruva på sig, hålla andan för att inte bryta tystnader - kort sagt, sådant som verkligen bidrar till att göra vardagen lite trevligare och livet lite mer innehållsrikt?

Hälsa eller inte??
Frågan är när exakt vid mötet skall man hälsa och har det i så fall betydelse vilken hastighet man kör i? Går det alltför fort och man är koncentrerad på vägen kanske man hälsar osynkat och inte ser när den andre hälsar eller tittar på honom/henne i hälsningsögonblicket. Precis jämsides blir kanske lite sent, och efter passering är hur som haver mycket sent.

Själv småvinkar jag med vänstra handens fyra fingrar fast håller kvar tummen i styret... syns säkert inte alltid, kör mest rejser och med udda tröjor från Italien...

Hälsa eller inte??
Miss Lycka skrev:
> ska åka med.

I vår hiss får man inte cykla. Inte får man skjutsa heller. TÖÖÖNTIGT!

:-)

Hälsa eller inte??
Gammal tråd men jag lyfter den ändå.

Jag cyklar oftast ensam på vägarna med utgångspunkt från Vallentuna. Jag hälsar på alla (cyklister) och min erfarenhet är att i princip alla andra "solocyklister" hälsar tillbaka och oftast också dom som cyklar i grupp. Det verkar som att det finns någon slags samhörighet mellan oss som cyklar ensamma. Förra året fick jag en punktering och det var tre personer som saktade in under den tid som det tog för mig att byta slang och frågade:

- Har du något problem, behöver du hjälp?

Jag kommer att fortsätta att hälsa och ser jag någon som verkar ha problem så kommer jag också att fråga om dom behöver hjälp. Man är ju rätt ensam därute ibland så därför tror jag att det är vettigt att ha lite + på karmakontot ifall något händer.

/Jari

Hälsa eller inte??
JariT sa:
Gammal tråd men jag lyfter den ändå.

Jag cyklar oftast ensam på vägarna med utgångspunkt från Vallentuna. Jag hälsar på alla (cyklister) och min erfarenhet är att i princip alla andra "solocyklister" hälsar tillbaka och oftast också dom som cyklar i grupp. Det verkar som att det finns någon slags samhörighet mellan oss som cyklar ensamma. Förra året fick jag en punktering och det var tre personer som saktade in under den tid som det tog för mig att byta slang och frågade:

- Har du något problem, behöver du hjälp?

Jag kommer att fortsätta att hälsa och ser jag någon som verkar ha problem så kommer jag också att fråga om dom behöver hjälp. Man är ju rätt ensam därute ibland så därför tror jag att det är vettigt att ha lite + på karmakontot ifall något händer.

/Jari

+1

Men för två veckor sedan så missade jag att hälsa tillbaka vid ett möte! Kanske för att den mötande hälsade en aning för sent innan mötet. Och jag fick för mig att den andre var av högre rang och inte tänkte hälsa pga denne hade lycratajts och skärmlös XC medan jag hade vildmarksbyxor och fullskärmad 10 år gammal fd XC, så jag gjorde heller ingen ansats att ta första steget att hälsa.

Har nu gått och haft skuldkänslor sen dess för att jag inte hälsade tillbaka. Kanske måste ringa en kurator?

Hälsa eller inte??
Har det nåtts någon konsensus än?

Var säger ni om följande:
Man hälsar på alla* och för noga anteckningar om vilka som hälsar tillbaka.

*alla betyder här alla på riktiga cyklar, vanligt folk kan man möjligen nicka lite avmätt mot.

Hälsa eller inte??
Har satt upp egna riktlinjer för mig: Jag hälsar på alla som är äldre än mig, 100% hälsar glatt tillbaka. Hälsar aldrig på någon som är yngre då dom i 99% av fallen blir helt skräckslagna & tror att ett "Hej" är likställt med ett mordvapen varpå dom tror dom skall dräpas vilken sekund som helst. Folk under 22 är helt hopplösa, empiriskt sett iaf, hälsar inte ens om man skall göra gemensam sak i grupp.

Skall tilläggas att jag är 32 år gammel, rätt ful men ser inte hemsk ut ;)

Hälsa eller inte??
Jag blir alltid lite paff när man möter klungor som hälsar med nazihälsning!? (Västerås?)
Då jag tränar på att försöka vara trevlig hälsar jag dock lite glatt tillbaka.
Det kostar ju inte på så mycket med ett leende mot medvärlden?

Hälsa eller inte??
Havoc 5 sa:
Jag blir alltid lite paff när man möter klungor som hälsar med nazihälsning!? (Västerås?)
Då jag tränar på att försöka vara trevlig hälsar jag dock lite glatt tillbaka.
Det kostar ju inte på så mycket med ett leende mot medvärlden?

Har SD en egen cykelklubb? ??

Hälsa eller inte??
Jag hälsar nästan alltid när jag möter någon i skogen/berget i Änggården,slätta damm eller i uddevallaterrängen. Vet inte varför men xc cyklister tittar ofta snett och undviker helst att hälsa tillbaka, lvg cyklister är om möjligt ännu grinigare. Trail/enduroåkarna däremot stannar till och med upp ibland och snackar lite skit, iallafall i Göteborg.

Hälsa eller inte??
bruce sa:
Einarsson skrev:
> Jag hälsar på alla, men då ska det tilläggas
> att jag är en sån sån även hälsar på alla
> djur med ett "MOOOOH" eller "BÄÄÄH" beroende
> på djur då såklart. Ibland hälsar djuren
> också tillbaka.

+1, jag hälsar på kor, hästar gillar jag inte speciellt

:’-(

Tillbaka