Halsning fran Nya Zeeland.

Franz

Medlem
Sander en varm halsning fran ett varmt och underbart Nya Zeeland. Ar pa Nordon sen fem dagar och soker oss soderut. Ingen cykling an sa lange men det lar finnas en del att ta del av. Kan verkligen rekomendera detta land, allt ar sa trevligt och bra har. Naturen ar sa stor och imponerande och folket hjalpsamma och trevliga.

Ha det bra i stormandet sa aterkommer jag efter forsta cykelturen.

Ater fish and chips for ofta och olen ar supergod sa formen tappas ganska fort kanner jag men nar jag ar ater i februari da blir det hardtraning.

Ha det bra alla Happyiter

/Franke i Kiwiland

När du kommer till sydön, glöm inte att åka till Fiordland! Det är värt ett besök tycker jag. Kajakpaddling i Doubtful Sound med möjlighet att få se både pingviner och delfiner är oerhört häftigt. Och de branta klippväggarna med träd som växer rakt ut... Mount Cook är också trevligt om man har lite tur med vädret. Själva berget har en tendens att alltid ha moln runt omkring sig. Om vädret är klart bjuder dock turen upp till Muller Hut på strålande utsikt!

Ett par tips från
magnus, Nya Zeelandturist 2002

Under nordö vistelsen måste du fara förbi Waithomo, underbara grottor där. Sen när du kommer ner till sydön är det bara att vraka i upplevelser, Queenstown är ett måste, ett hav av extremsportsalternativ, Kaikora, med sina delfinsafaris och sen Qraistchurch, där jag bodde mest när jag var där... Dom har underbara cykeltrails runt hela staden och terpentinvägar och backar så det står härliga till! En underbara cykelaffärer ha dom också. Ha en underbar vistelse, och lita på mej, det är inte svårt där nere.

/ Nya Zeelandsturist 2003

Hej Franke!
Det här får man inte missa när man är på NZ:
*Simma med delfiner i Kaikoura (kan verka lite Sällskapsresan med de där utfärderna, men man får försöka bortse från det). Delfiner är fantastiska varelser och kan bjuda på stora naturupplevelser.
*White water rafting i Christchurch (kanske lite väl spännade ibland, tex när halva gruppen inklusive ledaren ramlar ur flotten i en 5-fors, och vi som var kvar börjar närma oss nästa 5-fors... Men om man gillar adrenalin så kan jag rekommendera det.)
*Tandem-fallskärmshoppning i Taupo. Man kanske kan hoppa fallskärm på många ställen, men i Taupo var det ganska billigt, och kändes välordnat. Men kom ihåg att boka två hopp på en gång, annars kommer du ångra dig direkt när du kommit ner på marken...
Ha det så kul!!
/Maria

Tack for alla tips!

Ar i Taupo nu och ska hyra cykel i morgon och ta en lugn svang med tjejen, ska bli skont. Ganska gott om landsvagscyklister har. Langtar hem men bara till cykeln, inte till kall Sverige med alla stormar osv.

Far se om det blir ett tandemhopp, har tank gora det en langre tid men det ar ju ganska dyrt, som hemma.. Vi far se...( chiken?)

Ha de bra, aterkommer med rapport framover.

/Franz

Om du inte tandemhoppar kommer du att ångra dig för resten av ditt liv, gör du det kommer du att minnas det för resten av ditt liv.

Fast rent adrenalinmässigt är det mycket tuffare att hoppa bungy. Få se, vart är världens Bungymecca? NYA ZEELAND! Och där är du! As! :-D

Kan fortfarande sluta ögonen, tänka mig att jag står där, känner vikten av snodden som drar mig nedåt. Titta ner, luta sig ut och aaaaaaahhhh!

Eller, jag behöver inte blunda, det går rysningar i kroppen bara av att skriva det.

När du kommer till Quenstown, boka in dig på bungyhoppning. Nevis high jump (135 meter) kan rekommenderas! Jag var där förra året. Längtar tillbaka varje dag. Bästa resmålet. Kom hem igår efter 2 veckor i Borneo. Känns jävligt segt på jobbet just nu.
/Johan

Queenstown, Fiordland, Doubtful Sound, Mount Cook, Kaikora osv... man längtar ju genast tillbaka. Christchurch är en trevlig liten stad, hade man haft sin mtb med sig dit hade man nog stannat där betydligt längre. Samtidigt hade det nog varit ännu mer passande vid Queenstown om man hade haft egen hojj, och kanske även bil (ej ett måste). Åker jag dit igen för att resa runt över hela ön blir det förmodligen att köpa nån gammal minibuss eller hyra bil så att man kan packa cyklarna med sig. Vi var runt på lite olika bilförsäljningar och auktioner men lyckades aldrig köpa oss en kärra när vi var där. Det blev istället Intercity-buss över båda öarna vilket iofs. funkade riktigt bra, spenderade väl 3-4 veckor där.

Senast ändrad:
Jo, visst heter stället Milford Sound. Det lär vara extra fint under den del av året då nederbörden är som högst, då forsar det vatten utmed bergssidorna ned i fjorden. Morgonpaddlingen över spegelblankt vatten med delfiner, sälar osv. e ju klart rekommenderad. Minns när vi vandrade utmed stenstranden efter vattenfallet (det innersta i fjorden på 150m eller så) för att sen ta oss ett dopp ihop med en lekfull sälhanne som underhöll oss en bra stund i det iskalla vattnet. Han började med att överraska oss på land, eller var det vi som överraskade honom? Han låg iaf. och solade bakom en stor sten och blev minst sagt ljudlig när vi råkade titta fram bara nån meter ifrån honom. :(

1669-milford-sound.jpg

Ska man till Milford Sound så är det ju dessutom lika bra att packa våtdräkten. Det är riktigt skoj att simma i de olika småfloder med glaciärvatten som rinner ned mot fjorden. Bor man på vandrarhemmet (enda alternativet?) så ligger en av dem ju utanför husknuten. Hur klart vatten som helst, men ganska strömt. :)

Senast ändrad:
Franke,

Kommer ni till Auckland så kolla efter info om Woodhill MTB Park! En riktigt trevlig anläggning. Kolla dock om det torkat upp där eller ej, för om det är för blött kan slingorna bli dåliga. Jag har hört att de har haft väldigt mycket regn hela hösten och vintern 2004.

http://www.bikepark.co.nz

/Ekis

Om de var på nordön och reste söderut därifrån så lär de ju ha startat i Auckland. Ska ni tillbaks dit för att flyga hem rekomenderar jag Karekare och Phia utmed västkusten, makalösa ställen som ofta går NZ-resande förbi. Har kämpat många turer på racern där och längtar tillbaks till de turerna!

Måste tillbaks och resa runt mera! Skulle lätt kunna tillbringa ett år på att bara resa runt där och uppleva.

Peter
/Nya Zeeland boende 2003

Tack tack for alla tips.

Jo vi ar pa Nordon och ska vidare soderut, kor mot Wellington i morgon. Har ar sa underbart, vadret de senaste veckan har varit kanon, 25 grader i skuggan och sol och bad nastan varje dag, harligt!

Ang dagens ovningar sa kan jag stolt meddela att jag idag hoppade tandemhopp fran 12 000 fot, ca 4 000 meter tror jag. Haftig och obeskrivlig kansla men om det matchar mtb, sallan! Hyrde aven Specialized Hardrock cyklar idag med tjejen och korde lite enkla men harliga tracks som var gjorda for mtb. Skont att fa rulla lite..

Hade planerat att bifoga bilbevis fran dagens fallkskarmstur men de tva datorer jag har provat har pa internetstallet kan inte hitta sin cd drive sa det far bli ett projekt for framtiden.

Ha det foke's!

Nu är jag hemma igen och här kommer en uppföljning av min resa i Nya Zeeland med några bifogade bilder.
Har valt att nämna ett fåtal händelser och platser som är speciellt intresse samt några cykelrelaterade händelser. Tack för alla trips jag fått av er. Tyvärr hade vi inte tid att utforska allt det ni föreslog men en del han vi med, här är ett urval.

Vi hyrde bil på www.acerentalcars.co.nz i 25 dagar som vi använde när vi färdades över öarna.

Nordön:

Fallskärmshoppning Lake Taupo
Hoppade ett tandemhopp med Amerikanske Kevin som jobbade vid Taupo Tandem Skydive, www.tts.net.nz 12 000 fot och 45 sekunders frifall, konstig känsla när man sitter framför instruktören i planet och bara måste gilla läget. Helt klart kul och jag skulle göra det igen om någon annan betalade åt mig men mer kul än så tycker jag inte att det var. Kostade ca 840 kr för hoppet och ytterligare hundra för fotot på cd. Det ser lugnt och stillsamt ut på bilderna när folk hoppar fallskärm men det kan jag säga, det är INTE lugnt! Man åker ju i 200km/h!

exit.jpg

Efter fallskärmshoppningen hyrde vi cyklar och cyklade till Puka Falls.
Hyrde av, www.freerideguide.co.nz i Lake Taupo. Om jag minns rätt kostade en heldag 50 NZD = 250kr och en halv dag, 35NZD = 175kr. Helt ok cyklar om man bara skall cykla XC. Cyklarna var Specialized Hardrock. OBS se till att ändra bromsvajrarna till ” North American style” Nya Zeeländarna kör som Engelsmännen med bakbromsen på vänster sida, livsfarligt om man måste panikbromsa. Cyklade på en fin byggd cykelstig ner till Puka Falls och hem mot Taupo city på en motsvarande stig. (Enkel cykling men underhållande)

pukafalls.jpg

Wellington:

Här tog jag buss nr 12 (tror jag) från ”Cortney Place” mot ”Karori” där http://www.mudcycles.co.nz/ håller till. Bussen tog ca 15 minuter och man kan köpa en tur och retur biljett så spar man pengar.
Fem minuter från Mud cycles ligger flera berg där man byggt en stor MTB park, ”Makara mountainbike park”. Hyrde halvdag för 125kr! Helt ok HT med discbroms.
Härlig cykling på fina singletracks. Ganska spännande på sina håll där man kunde falla en 20 meter om man klantade till det. Träffade ett par ”locals” som jag hängde på ned från toppen. Skönt att inte vara ensam om nått händer. Dessutom hade jag inte nått ”repair kit” med mig.

Skyllt på vägen till MTB parken i Wellington.

watch.jpg

Bilder från Makara parken:

makara1.jpg

Vet inte hur detta började men det kändes nästan religiöst att passera detta träd med alla uttjänta klingor.

klingor.jpg

Sydön:

Vi bodde på många underbara ställen men jag orkar inte beskriva allt utan nöjer mig med de cykelrelaterade och annat intressant.

Queenstown.

Härlig stad! Visst blir man påmind om all hets kring äventyrsarrangemangen men det är lätt att blunda för det då stan ligger så vackert. Vilka häftiga berg alltså.
Här hyrde jag cykel och fick en lång och härligt underbar tur, dock med ett snöpligt slut.

Jag hyrde en enkel hardtail på http://www.outsidesports.co.nz/retail/bike_hire.htm
Dom hade även finare FS cyklar men jag nöjde mig med en HT.
Fick en spårkarta på www.mountainbike.co.nz/shops/new/118.htm

queenstowndrick.jpg

Jag valde att cykla väster ut längs stora vägen, planerade att cykla turen runt ”Moke lake/ Lake Dispute”. När stan tog slut cyklade jag in på en stig som gick mellan sjön och vägen, vackert. Efter ca 20 minuter cyklade jag över stora vägen och påbörjade en stigning på en serpentinväg. Det tog mig 23 minuter och två korta stopp innan jag var uppe på krönet och kunde andas ut och börja njuta av den omgivande naturen. Allt var på topp förutom att jag visste att vattnet jag tagit med mig inte skulle räcka. Kom fram till ”Moke lake” och rundade sjön. Här börjar en underbar singletrack som går längs med sjön söder ut och ner mot Lake ”Dispute”. På denna sträcka träffade jag en trevlig Amerikansk tjej som var ute på sin Marin cykel med full XTR.
Pratade med henne och vi fortsatte färden ner tillsammans. Hon var vass på att cykla så jag fick anstränga mig för att inte tappa avståndet för mycket. Vi stannade vid en fors som passerade stigen och jag fyllde min flaska. Vattnet smakade gott och det gick inte att se att några får hade brukat om rådet på länge. Skönt, drack en liter direkt!
Amerikanskan tog bara en mun för hon hade kvar av eget vatten i sin camelback.
Vi slingrade oss ner mot Lake Wakatipu, sjön utanför Queenstown då jag började märka att hon hade svårt att hänga med men jag tänkte att hon kanske inte gillade stökiga utförslöpor lika mycket som jag. När vi nästan var nere började hon ta sig för magen och säga att det kanske inte var så bra ide att dricka vattnet i den där forsen och att hon började känna sig konstig i magen.

Vi fortsatte men hon fick svårare och svårare att cykla. Till slut kunde hon inte gå längre och hon blev ståendes med sina armar kring sin mage. Tillslut orkade hon inte stå heller..
Nu var vi dessutom lite vilse för de var så mycket stigar som gick till höger och vänster nere i skogen vid sjön och kartan hade en del detaljrikedom att önska…
Shit! vad är det som händer tänkte jag?
- Jag mår skit dåligt, men åk du, vänta inte på mig sa hon.
- Sällan sa jag, jag kan ju inte lämna dig ensam här i skogen när vi nästan är vilse med dom där smärtorna, tänk om det är allvarligt.
- Ja jag tror jag måste till sjukhuset!
- Jag tror du behöver en toa…
- Ja men det finns ingen toa!
- Då är det bara skogen som återstår är jag rädd för.
- Har du papper?
- Nä.
- Ok, gå du vidare så syns vi om fem minuter…
- Ok! Jag cyklade vidare i den täta skogen för att orientera mig, fick lite bättre koll på var vi var men det var en bit kvar till ”stora vägen”.

Efter drygt tio minuter letar jag mig tillbaka mot platsen där vi skiljdes åt. Konstaterar att stackaren inte har några cykelstrumpor på si längre, hon hade använt dom till, ja ni vet vad…

Hon har fortsatta smärtor och jag fick ta hennes cykel samtidigt som vi sakta gick längs stigen. Efter ca 30 minuter kom vi äntligen upp till vägen och den första bilen som vi uppmärksammade stannade och tog upp tjejen och hennes cykel för vidare transport mot stan. Huruvida hon åkte på sjukhuset eller inte och hur hon mår idag förtäljer inte historien.

Jag undrar om det verkligen var vattnet som sänkte henne, det tog typ bara 30 minuter innan hon var riktigt kass och hon drack bara en mun vatten till skillnad mot mig som drack litervis. Ska jag tacka Ducoral vaccinet jag kostade på mig innan resan?

Jag hade i alla fall en otroligt fin cykeltur, kan rekommendera den. Även en tur som kallas ”Monlight trail” skall vara fin och den passerar genom samma område men tar längre tid. Ca 4-5h.

Vet inte om jag nämnt det i ett tidigare inlägg men i planet på vägen till Nya Zeeland kräktes 76 åriga Gunvor rakt ut i sätet bredvid mig. Vad har jag för inverkan på folks hälsa kan man ju undra..

Kaikora. Där simmade med Delfiner. Det är svårt att få plats på båten då den är begränsat antal deltagare men jag lyckades komma med på en tur som avgick morgonen efter att vi anlänt till Kaikora.
Kan säga att det var kul! Hundratals ”Dusky” delfiner. Dom verkade tycka det var underhållande och roligt själv för dom var så nära att man kunde ta på dom men det hade arrangören bett oss att inte göra för att inte skrämma iväg dom. Jag tycker det var värt pengarna även om det gick på en 600 pix.

Ett underbart ställe på syd ön som jag skulle vilja rekommendera är ” Mahna homestead! i Marlborough sounds väster om Picton. Det är ett underbart ställe där man bor paradislikt för en liten summa. Man kan även köpa mat från värdparet och den smakar mums filibabba!
Queen Charlote track passerar för bi där om man är ute efter att vandra men vi åkte bil dit ut. 50km otroligt kurvig väg att köra, jag var helt slut efter körningen! Men det var värt resan dit ut som sagt.

Cykling, både racer och MTB var verkligen populärt där borta. Man såg cyklister hela dagarna och jag saknade mina älsklingar så mycket. Hade jag vetat hur mycket bra cykling det fanns där borta och hur populärt det var hade jag tagit med mig min egen cykel.
Det enda som fick mig att längta hem under de fem veckor vi var borta så var det avsaknaden av mina cyklar. Hade jag haft dom med mig hade jag kunnat stanna läänge till.
Det var ju så skönt och varmt och SÅ trevliga människor. Alla ifrån pensionären i butiken till tonåringen du möter på gatan hälsar på dig med en glatt ”How are you” eller ”Good morning” Ett otroligt trevligt land för den som vill kunna koppla av på semestern. Vi hade fyra veckor på oss att utforska Nya Zeeland men det var för lite! Det visste vi sedan tidigare men tjejen fick inte loss mer semester så vi fick ta det som gavs.

Vi avslutade med ett par dagar i Sydney. Gick surfkurs på ”Manley beach” häftiga vågor men svårt. Fin stad, imponerande men totala motsatsen till lugnet på Nya Zeeland.

Lite mer blandade bilder:

En sann cykelsjäl!
mtber.jpg

Ser ni vad som inte stämmer i annonsen?

cykelsko.jpg

Ahh det syns ju inte vad som står om man inte förstorar bilden! Kul läsning om man orkar dock.
vagskylt.JPG

Bra skyllt mot rökning! ( Vandrarhem på sydön)
rokforbud.JPG

Sydney i kvällsskrud sedd från Sydney Harbour bridge.

sydneynatt.jpg

Nu är man således tillbaka i Stockholm och den svenska vintern. Var ute på en lugn asfaltsväng på min sommar mtb och det kändes kanonskönt att få rulla några mil här hemma. Längtar till sommaren, fan va härligt det skall bli. Nu är det bara att börja köra distanspass för att bli av med de 2 kilon jag ådragit mig på resan till följd av ca 40 öl och tio Fish and chips middagar mm mm. Men har man semester så har man!

Summering av mitt Nya Zeeland besök.

Man behöver minst fem veckor på sig för att se hela landet.
Det finns jättefin cykling.
Naturen är underbart imponerande och exotisk.
Människor är underbart trevliga och hejar och SER varandra i vardagslivet.
Det ligger jävligt lång bort, 24 h flygtid!
Jag rekommenderar alla att åka dit.

Hoppas ni har fått ut något av mina ord och bilder.

/Franz

Absolut!

Jättekul att läsa. Måste åka tillbaka dit en dag. Var en vecka
i Queenstown och åkte skidor. Men det känns som att jag måste
dit på deras sommarhalvår också.

/Jerry

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp