Halsont efter cykelturer

Unreal_GeeMan

Ny medlem
Halsont efter cykelturer
Tjenare!

Idag tog jag mig en tuff cykeltur i det fria och pumpade på väldigt mycket i mitten av passet. Jag kör ganska fort och känner inga tecken på att vara trött utan benen paddlar på som om det inte vore någonting. Ca 15min senare sänker jag tempot och får då enormt ont i halsen och blir väldigt hes. Kräkreflexen kan uppstå ibland och jag sänker tempot mer. Efter en 10 min är jag tillbaka på banan igen och kör på dock med lite mindre kraft. Jag undrar då om men kan träna på något sätt så att "halsontet" eller vad vi skall kalla det går över eller blir ett mindre besvär eftersom kroppen inte känns det minsta trött. Jag har kört andningsövningarna som jag hittade här på sidan och det gjorde att jag kunde öka tempot men jag har fortfarande ont i halsen efter en hård runda.
Några råd, tips? kör jag helt enkelt för hårt? Jag kör ofta konditionsträning med 5min lågt tempo och sedan pressar på allt jag har i ca 5-20min för att sedan köra gå ner i tempo och börja om igen.

//GeeMan

Senast redigerad av en moderator:
Halsont efter cykelturer
Ja, det skulle kunna vara nått sånt. Jag har också liknande besvär, men har aldrig kollat upp det. Det är främst när jag kör tröskelträning eller intervaller som det uppstår. Inte ont i halsen, men riklig slembildning och kräkreflexer. Men det är de lite mer extrema ansträngningsnivåerna, och inte nått problem vid vanlig träning.

Halsont efter cykelturer
Ja det låter det ju som om jag också har då.. finns det något kul botemedel eller kan man träna det? Jag brukar inte ta det lugnt när jag tränar på hojjen, får det bara om jag sprungit långa sträckor eller kört hårt på hojjen. Men jag kan ju kolla upp det för när jag kör konditionsbana med armhävningar, situps mm så blir jag helt snurrig i huvvet och måste sluta för att ovanstående händer.

Halsont efter cykelturer
Har ansträningsastma och samma grej, 15-20 minuter ont i halsen. Nu tar jag det lugnt i 30 minuter och ökar sedan, blir bättre, men backar blir problem

Halsont efter cykelturer
Jag har nu sökt upp läkare och fått två olika saker. Det ena heter bricanyl och det andra hette.. jag kommer inte ihåg. Jag har dock inte hunnit testa dessa än men skall försöka ta mig ut när jag får tid. Det är ganska mycket just nu;)

MvH

Halsont efter cykelturer
Yes, då är man på topp igen då!!

Var ute och cöklade lite igår och ansträngde mig så in i 17 och hade tagit två doser innan spört men det gav nästan ingen effekt utan det var först efter 5 doser till efter spörten som jag var ingång igen och vilken ökning i prestanda jag fick. Jag höll hastigheten länge och trampade på euforiskt lycklig i 1 hel timma till. Sedan drog jag igång i slutet igen men denna gång var det okay jag kunde hålla mig längre. Men den stora skillnaden var efter när jag väl kom i mål. Återhämtningstiden var halverad och jag kunde lätt ha fortsatt om jag var tvungen, vilket var en dröm en vecka tidigare, när jag låg spyende i gräset=)

Det som var lite jobbigt var dock att man blev ganska darrig men det gick över efter ca 2 timmar.

By the way jag säljer en kona stab ifall någon är intresserad!!!

//Gustaf

Halsont efter cykelturer
jag kör bara för att det är kul med polare satsar inget på cyklingen, läser till läkare nu istället och tar hand om dem som faller när dom kör dh;)

//Gustaf

Tillbaka
Topp