HalvOT: Väldigt högt fotvalv, vilka skor???

evirob

Medlem
Hej Happy,

Jag har lite svårt att sålla information på nätet om vad som rekommenderas vid högt fotvalv, så jag vänder mig hit.

Jag har de senaste åren fått problem med Morton's syndrom samt mer och mer ont i rygg. Jag kan sällan stå upp en längre tid utan att lägga vikt på ena höften. Snackade lite med en säljare på Jobi som kollade på mina fötter och rekommenderade inlägg som jag nu använt i 3 år.
Det har hjälpt lite, kan fortfarande känna av nerven till och från, mest om jag har "finskor" på mig.

Bör jag uppsöka en ortoped och i så fall finns någon bra i Malmö?

Någon annan som haft liknande bekymmer och kan ge lite tips på vad som hjälpt er?

Jag ska väl tillägga att jag har väldigt få problem vid cykling. Mina lvg skor är väldigt rymliga i tårna medans mina spd är något trängre.

Det är främst när jag går som jag känner av problemen. Man kan ju tyvärr inte cykla överallt.

Sixten Fors sa:
Träffa en speclialist och specialsulor är väl bra.

Annars en mycket bra standardsula i Icbug Slim High http://www.runnersstore.se/articles...randId=&PriceTypeId=&SortBy=&SearchKey=&Size= eller Fat High http://www.runnersstore.se/articles...randId=&PriceTypeId=&SortBy=&SearchKey=&Size=

Placerad i en sko som är lite bredare än std bredd, från t.ex. Shimano eller Lake https://www.bike24.com/1.php?conten...18712;pgc[18714][18723]=1;orderby=3;pitems=50

+1 på icebug. Jag har sådana i flera skor, det löser mitt Mortonsproblem.

Edit: vad jag förstår är det pelotten som är det som löser problemet vid mortons.

Senast ändrad:
Jag har gjutna sulor från Runners Store i Stockholm. Har fungerat bra. kais01 på forumet vet en hel del om fötter. För min egen de har jag använt sista två åren till att stärka fötterna utan skor eller med barfotaskor och det har gett bra utdelning. Det finns trådar redan i ämnet.

Hej!

Ytterligare ett plus för Icebug/Afs sulan de är mycket prisvärda. Jag har proffsgjutna också men highmodellen passar min fot så fantastiskt bra och jag tycker hälkoppen är guld värd, springer mycket och då föredrar jag Icebugsulan före proffsgjutna.

//F

Eddy sa:
Hej!

Ytterligare ett plus för Icebug/Afs sulan de är mycket prisvärda. Jag har proffsgjutna också men highmodellen passar min fot så fantastiskt bra och jag tycker hälkoppen är guld värd, springer mycket och då föredrar jag Icebugsulan före proffsgjutna.

//F
Samma här, använder både AFS Fat High och Icebug Slim High i jogginskor, cykelskor, skridskor. Grymt bra sulor. De är även lätta, hållbara och prisvärda.

De sulor jag har provat som har haft bäst stöd för högt fotvalv är specializeds body geometry. Kostar mellan 2 och 3 hundra. Har 3 par (och även formgjutna sulor såklart).

Hasse#7 sa:
Jag har gjutna sulor från Runners Store i Stockholm. Har fungerat bra. kais01 på forumet vet en hel del om fötter. För min egen de har jag använt sista två åren till att stärka fötterna utan skor eller med barfotaskor och det har gett bra utdelning. Det finns trådar redan i ämnet.
Intressant, förespråkarna för barfotaskor prisar de till skyarna. Jag blev lite sugen på att testa, om inte annat för att ha ett par smidiga extraskor när man reser/bikepackar.

Ska spana in Icebug, testade deras vinterkängor och de var riktigt sköna. Jag köpte dock ett par Arcteryx som jag trivts väldigt bra i, men de är för varma för sommarhalvåret.

Jag kör också på Specialized body geometry footbed sedan några år, tre plus-varianten. Mycket nöjd. Känns märkligt första kvarten, sedan är allt frid och fröjd.

Senast ändrad:
Jag tänker väl mer på vad jag bör ha för skor, det kanske inte ni kan svara på men man vet ju aldrig :)

I dag har jag testat allt från löparskor med mycket dämpning till Dr Martens kängor. Dr Martens är helt hopplösa att gå i, får ont i fötterna nästan direkt.

evirob sa:
Jag tänker väl mer på vad jag bör ha för skor, det kanske inte ni kan svara på men man vet ju aldrig :)

I dag har jag testat allt från löparskor med mycket dämpning till Dr Martens kängor. Dr Martens är helt hopplösa att gå i, får ont i fötterna nästan direkt.

Du kanske tex pronerar?

NickPick sa:
evirob sa:

Du kanske tex pronerar?

Inte farligt mycket av vad jag kan se på sulans slitage.

Jag har formgjutna sulor från http://footflex.se/ både till vardagsskor och till löpning/cykling. Väl värt pengarna om du har problem.

Från att ha behövt leta överallt efter vardagsskor som passar så behöver jag bara slänga i min sula (vardagsvariaten är inte hel utan börjar bakom tårna) och så kan jag ha det mesta.

bvs sa:
Jag har formgjutna sulor från http://footflex.se/ både till vardagsskor och till löpning/cykling. Väl värt pengarna om du har problem.

Från att ha behövt leta överallt efter vardagsskor som passar så behöver jag bara slänga i min sula (vardagsvariaten är inte hel utan börjar bakom tårna) och så kan jag ha det mesta.

Det är ju smart med en kortare, de jag har nu är ju hela men gör att vissa skor blir lite trånga för tårna.

Tillbaka
Topp