[halvt OT] Barnprogram som mänskliggör bilar och motorfordon

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Med risk att hamna i kategorierna moraliserande och konspiratorisk.

Jag har en son på 3,5 år och han tittar en hel del på tecknade barnprogram. Han är inte insnöad eller enkelspårig på "killleksaker" eller "killprogram" men har helt klart övervikt åt de "klassiskt" killiga kategorierna. En sak som slår mig är den mängd av barnprogram som humaniserar/mänskliggör främst bilar, men även motorcyklar, flygplan, lastbilar m.m. Billy Bilsson, Mästerflygarna, Ax till Max, Ricky Zoom, Chuck, Bilpatrullen, Bilakuten, Bilar.... Ja listan går att göra väldigt lång. Många/de flesta går på SVT/SVTplay. Att hitta barnprogram där man cyklar, än mindre levande cyklar, är däremot svårare.

I min värld, finns i det moderna samhället en strävan efter att minska bilåkandet, flygandet etc. och hitta modernare lösningar. När barn från det att de i princip förstår vad barnprogram är blir indoktrinerade med bilar som pratar och lever blir världsbilden att bilar är något självklart, något vi måste värna om och definitivt inget vi ska undvika. Är jag konspiraktorisk eller finansierar bilföretagen barnprogram för att skapa en trogen och hjärntvättad befolkning som kommer gå i döden för att få fortsätta åka bil, eller är det bara en fråga om tillgång och efterfrågan, att barnprogram där bilar lever är populära?

Jag kör själv bil men försöker undvika den och främst cyklar så mycket jag kan. För mig är bilen något rent praktiskt att förflytta främst stora/tunga saker och att åka hela familjen med packning i dit tåg inte är ett alternativ. Jag är naturligtvis medveten om den enorma statussymbol och "livskamrat" som bilen är och jag funderar på om den kommer fortsätta vara det tack vare dessa barnprogram?

Vad tror ni?

Gissar att många av dessa program kommer från US, där bilar är ännu viktigare än här. Eller har jag fel?

Min son tittar mycket på t.ex. Pat&Mat som är jättefin och roligt leranimation från Tjeckien med ofta tekniskt tema. Förut hade vi samma "problem", men program med pratande bilar är nu ersäts av spel på paddan (som ger andra problem).

Är det inte mycket franskt också? Har fått för mig det. Bara nåt intryck jag fått av det grafiska.

Ja, padda är väl kass men barnan pratar halv-flytande engelska innan skolan börjar så det får vara så

Är det inte mycket franskt också? Har fått för mig det. Bara nåt intryck jag fått av det grafiska.

Ja, padda är väl kass men barnan pratar halv-flytande engelska innan skolan börjar så det får vara så
tror en hel del är kanadensiskt med, men inte helt enkelt att veta.

Ja, paddan är både bra och dålig. Balans är väl det bästa. :)

Kanske är det så enkelt att bilar brummar och är mer spännande (ouppnåeliga) i ett barns ögon? Lastbilar, bussar, traktorer kan göra mer saker i sandlådan än en cykel.

Finns de som menar att talande djur skadar barnen nåt enormt. Man får väl välja vad man prioriterar

Min son på typ tre år stannar fortfarande varje gång bussen åker förbi. Och grävskopor är jätteintressanta. På teveskärmen så tittas det dock på Bamse och Tintin, men på telefonen eller datorn ska det tittas på cykelsport. BMX, XCO och Downhill. Jag har inte fått honom att fastna för vårklassikerna än.

Kanske är det så enkelt att bilar brummar och är mer spännande (ouppnåeliga) i ett barns ögon? Lastbilar, bussar, traktorer kan göra mer saker i sandlådan än en cykel.
Jo, men just att de görs mänskliga? att bilarna är levande varelser med känslor, åsikter och liv. Att motorfordon finns i barnprogramen är en sak, men att de är barnprogrammen och lever...

Kolla på djungelhjul för maximal skada. Gick hela tiden när flickan var liten

EDIT: Hon cyklar iof sig numera mtb

Jag utser mig själv till enmans kontrollgrupp. Uppvuxen mestadels utan både TV och bil. När familjen skulle på utflykter langades vi barn ner i en stor cykelkärra -- innan vi blev stora nog att cykla själva förstås. Längre resor nästan alltid med kollektivtrafik. Bil var något som hyrdes eller lånades när det verkligen behövdes och då skulle den djävlarimig vara fullsatt och inte gå en meter i onödan. Resultat: älskar cykel och föredrar kollektivtrafik framför personbil.

Jo, men just att de görs mänskliga? att bilarna är levande varelser med känslor, åsikter och liv. Att motorfordon finns i barnprogramen är en sak, men att de är barnprogrammen och lever...
Det är väl lite som jonte987 skriver att inte bara bilar förmänskligas. Det blir ju lite abstrakt med talande björnar och bilar. Bilar har ju en mänsklig koppling (föraren). Bilar kan i verkligheten vara arga eller snälla. Jag vet inte om det ligger nån psykologi bakom det eller om det bara är ett enkelt sätt att göra äventyr med roliga/konstiga karaktärer.

Det är väl lite som jonte987 skriver att inte bara bilar förmänskligas. Det blir ju lite abstrakt med talande björnar och bilar. Bilar har ju en mänsklig koppling (föraren). Bilar kan i verkligheten vara arga eller snälla. Jag vet inte om det ligger nån psykologi bakom det eller om det bara är ett enkelt sätt att göra äventyr med roliga/konstiga karaktärer.
Ne absolut. Men djuren lever ju i alla fall i grunden. Det är trotts allt levande varelser med känslor och tankar. Att vi inte verbalt kan prata med dem och att de i stor utsträckning kläs i mänskliga både kläder och roller kan man väl säga vad man vill om.

Men som sagt, grundfrågan är väl lite att ifrågasätta vad vi faktiskt visar för våra barn och hur/om samhället kan ta ansvar för hur barn blir utsatta för en "propaganda" om att motorfordon näst intill har mänskliga rättigheter!?

Cykel
1632314856524.png

Ne absolut. Men djuren lever ju i alla fall i grunden. Det är trotts allt levande varelser med känslor och tankar. Att vi inte verbalt kan prata med dem och att de i stor utsträckning kläs i mänskliga både kläder och roller kan man väl säga vad man vill om.

Men som sagt, grundfrågan är väl lite att ifrågasätta vad vi faktiskt visar för våra barn och hur/om samhället kan ta ansvar för hur barn blir utsatta för en "propaganda" om att motorfordon näst intill har mänskliga rättigheter!?
Ja, jag tror det var det som var problemet. Man bör inte lura i barnen att djuren har känslor och tankar. Jävla Musse Pigg

Ja. Och bilar är mer flexibla än tåg. Min son hade en period där han tittade på tågserier. Jag tror att målgruppen hade halv hans ålder, men tror att han använda det för att lugna ner när han var trött efter mycket aktivitet. Tår är tråkigt som karaktär: kan bara framåt och bakåt och inte vända sig. Det verkar dock funka med tåg också, men det säger mycket om nivån av barnprogram.

Såg något vetenskapsprogram för något år sedan där man lät apungar av hankön välja leksaker och en majoritet valde fordonsleksaker. Dom av honkön valde dockor.

Jag tror det är andra mekanismer än barnprogram som gjort att samhället gett bilarna mer rättigheter än människor. Kanske är det viktigare att lära barn att kunna känna empati med andra och annat än just människor. Jag tror barn/unga idag är ganska medvetna om saker och ting. Och oavsett barnprogrammen så tror jag inte nästkommande generationer kommer vara lika bilpositiva som tex min.

Såg något vetenskapsprogram för något år sedan där man lät apungar av hankön välja leksaker och en majoritet valde fordonsleksaker. Dom av honkön valde dockor.
Låter bekant. Men i frågan ovan är egentligen genusdelen inte det viktiga utan snarare just att från barnsben få med sig en positiv bild av rykande motorfordon som något fint, levande och emotionellt viktigt.

Ja. Och bilar är mer flexibla än tåg. Min son hade en period där han tittade på tågserier. Jag tror att målgruppen hade halv hans ålder, men tror att han använda det för att lugna ner när han var trött efter mycket aktivitet. Tår är tråkigt som karaktär: kan bara framåt och bakåt och inte vända sig. Det verkar dock funka med tåg också, men det säger mycket om nivån av barnprogram.
Tycker det säger mycket om nivån på barn också. Rent teoretiskt är det inte så spännande med tåg. Biljakter är häftiga. Olika bilar. Tågjakter...? Ett begränsat koncept. Båtar kan ju iallafall snurra omkring. Men det är ju bra att det finns olika saker för olika barn. Barn gillar olika saker, och tur är väl det. Och jag tror det är bra för barn att skippa blinkande epilepsiserier emellanåt. Det är inte farligt att ha det tråkigt.

Tycker det säger mycket om nivån på barn också. Rent teoretiskt är det inte så spännande med tåg. Biljakter är häftiga. Olika bilar. Tågjakter...? Ett begränsat koncept. Båtar kan ju iallafall snurra omkring. Men det är ju bra att det finns olika saker för olika barn. Barn gillar olika saker, och tur är väl det. Och jag tror det är bra för barn att skippa blinkande epilepsiserier emellanåt. Det är inte farligt att ha det tråkigt.
Min 3,5 åring älskar iofs både ovan nämnda Chuggington och Mighty Express på Netflix. I Mighty express kan tågen både hoppa och svinga sig i div. lyftkranar m.m. :)

Som vad (frågar ej kritiskt utan nyfiket)?
Ja, de som bestämmer/bestämt har växt upp med bilen som frihetssymbol. Och statussymbol. Bilen har ju varit viktig(are). "Utan bilen stannar Sverige." Är det utgångspunkten kommer bilen naturligtvis att få en gräddfil. Idag är körkort inte lika viktigt/nödvändigt. Den är inte ett måste i samma utsträckning som den varit. Sen är den ju ett ineffektivt sätt att frakta (få) personer och i dessa tider är medvetenheten högre om att resurserna är begränsade.

Min 3,5 åring älskar iofs både ovan nämnda Chuggington och Mighty Express på Netflix. I Mighty express kan tågen både hoppa och svinga sig i div. lyftkranar m.m. :)
Ja, tåg är ju lika döda som bilar, men det hindrar ju inte barn från att gilla dem. De är ju barn. De kan köpa helt galna koncept utan att det gör nån skada. :)

Håller med om olika saker. Också var ett långsamt program utan mycket aktion bra för min son för att lugna ner sig. Men varför kan man inte har lite intressantare berättelser med mer fantasi och olika ritstil? Alla bil, tåg och djur är ritat på precis samma sätt och renderat (är det svenskt?) i 3D. Alla "berättelser" är också precis samma med ett problem som ska/blir löst tillsammans. Barn verkar gillar att ser samma saker hela tiden, men jag tycker att det är rätt trist att det slängs miljoner och mycket jobb på samma enhetskorv som halva världens barn tittar på.

Ja, de som bestämmer/bestämt har växt upp med bilen som frihetssymbol. Och statussymbol. Bilen har ju varit viktig(are). "Utan bilen stannar Sverige." Är det utgångspunkten kommer bilen naturligtvis att få en gräddfil. Idag är körkort inte lika viktigt/nödvändigt. Den är inte ett måste i samma utsträckning som den varit. Sen är den ju ett ineffektivt sätt att frakta (få) personer och i dessa tider är medvetenheten högre om att resurserna är begränsade.
När jag tog körkort, 6 dagar efter 18-årsdagen (kunde bara boka uppkörning 1 ggn/vecka) så var det ganska normalt beteende. Växte upp i en liten bruksort, "alla" tog körkort, någon som var äldre än 18 och inte hade körkort sågs som konstig. När jag senare i livet stötte på Stockholmare (det går inte i längden att undvika) som inte hade körkort blev jag närmast chockad.

Den ryggmärgsreaktionen sitter fortfarande i fast att jag numera alltid tar cykeln inom bebyggelsen, alltså att det naturliga är att ha körkort. Tror att det är så för de flesta i min generation. Och på riktiga landsbygden (Norrland) är man fortfarande väldigt beroende av bilen, då är bilen närmast en "kompis".

Min storasyster tog körkort väldigt sent hon är fyra år äldre och jag sa att jag nog skulle ta körkort före henne. Nu tog hon körkort när hon var 20 eller något sådant, och jag har inte tagit körkort än.

När jag tog körkort, 6 dagar efter 18-årsdagen (kunde bara boka uppkörning 1 ggn/vecka) så var det ganska normalt beteende. Växte upp i en liten bruksort, "alla" tog körkort, någon som var äldre än 18 och inte hade körkort sågs som konstig. När jag senare i livet stötte på Stockholmare (det går inte i längden att undvika) som inte hade körkort blev jag närmast chockad.

Den ryggmärgsreaktionen sitter fortfarande i fast att jag numera alltid tar cykeln inom bebyggelsen, alltså att det naturliga är att ha körkort. Tror att det är så för de flesta i min generation. Och på riktiga landsbygden (Norrland) är man fortfarande väldigt beroende av bilen, då är bilen närmast en "kompis".
Ja, många ställen tar man sig ju ingenstans utan bil. När jag växte upp gick bussen till ”stan” 2 mil bort en gång i timmen dagtid, efter kl 19 gick det nog ingen alls vad jag minns. Så utan körkort tog man sig ingenstans. Då bodde jag ändå nära en av kommunens tätorter som relativt sett hade ganska bra förbindelser. De som bodde åt lite andra håll hade kanske en buss på morgon, en mitt på dagen, och en på kvällen. Tror inte bussarna går tätare idag, snarare tvärtom.

Har senare i livet insett att många stadsbor inte förstår detta öht. För dem är det helt självklart att det finns kollektivtrafik så tät att man knappt behöver tänka på en tidtabell. Då är det också lätt att raljera över att bilen inte behövs, osv.

Ja, just det. Det var mer som en bekräftelse på att du hade rätt! Men nog fortfarande lite konstig. Jag tror typ alla kompisar har körkort.

Håller med om olika saker. Också var ett långsamt program utan mycket aktion bra för min son för att lugna ner sig. Men varför kan man inte har lite intressantare berättelser med mer fantasi och olika ritstil? Alla bil, tåg och djur är ritat på precis samma sätt och renderat (är det svenskt?) i 3D. Alla "berättelser" är också precis samma med ett problem som ska/blir löst tillsammans. Barn verkar gillar att ser samma saker hela tiden, men jag tycker att det är rätt trist att det slängs miljoner och mycket jobb på samma enhetskorv som halva världens barn tittar på.
Inte för att jag sett på så många barnprogram på sistone, men det är lite samma stil på många animationer (samma animatörer/program). De är absolut bra gjorda (av samma animatörer), men som du antyder, det kan upplevas som lite upprepning.

Jag tog körkort tre (eller var det fem?) veckor efter jag fyllde 18. Alla tog körkort. Det var ju liksom det man gjorde (i Norrland). Fast jag har på senare år klarat mig med väldigt lite bilkörning också (tom varit utan bil några år). Vissa lyckas göra sig av med den reflexen (att per automatik sätta sig i bilen) och klarar sig bra utan bil, medans andra kör bil som jag gjorde som 18-åring. Jag har nog fått hjälp av att jag får psykbryt av att stå i köer/rödljus (och såna har vi gott om i Skellefteå). Med cykel slipper jag sånt.

Kan vara det bästa och roligaste jag sett, jag är 29 :D

Tillbaka
Topp