[halvt OT] Mjölksyra utan träning

Makten

Aktiv medlem
Då den svenska vården är av tveksam kvalitet vänder jag mig till det allvetande Happy med dagens relevanta fråga. Jag har forskat lite på egen hand och kommit fram till vissa slutsatser, men tänkte kolla här då många har åsikter om (och ibland koll på) kost och hälsa:-)

Ibland, såsom idag, vaknar jag med en märklig värk i vissa muskler. Oftast är det vaderna men det kan leta sig längre upp i kroppen också. Känslan är liknade mjölksyra fast jag inte är säker på det. Om någon minns "växtvärk" när man var yngre så är det så det känns. Detta utan att jag tränat eller ansträngt mig dagarna innan. Just idag är det så illa att jag knappt orkar göra nåt. Hade planerat att cykla men viljan dog totalt:-/

Lite snabb googling säger mig att det kan vara magnesiumbrist. Vissa av övriga symptom stämmer också hyggligt, såsom ledvärk (svag) och huvudvärk (mycket svag). På många sidor kopplas kramp till magnesiumbrist, men jag har aldrig haft kramp i hela mitt liv. En del ifrågasätter dock den kopplingen. Jag har också ganska svårt att sova samt är allmänt rastlös, även om det lika gärna kan sitta i min personlighet.

-----------

Vad tror ni? Skiten kommer och går med högst ojämna intervall.

Edit: Jag tycker mig äta hyfsat allsidigt och jag motionerar ungefär tre gånger i veckan genom att cykla i skogen. Flänger runt rätt mycket på arbetstid och sitter alltså inte still på dagarna.

Senast ändrad:
Kan mycket väl vara magnesiumbrist. Kan ge diffusa symptom. Rastlöshet, krypningar/myror i benen, ledvärk, dålig sömn mm. Tar själv magnesiutillskott och det funkar bra. Se också till att du får i dig tillräckligt med D-vitamin. Förmodligen har du även en brist på det- som nästan alla andra svenskar.

pewe sa:
Kan mycket väl vara magnesiumbrist. Kan ge diffusa symptom. Rastlöshet, krypningar/myror i benen, ledvärk, dålig sömn mm. Tar själv magnesiutillskott och det funkar bra. Se också till att du får i dig tillräckligt med D-vitamin. Förmodligen har du även en brist på det- som nästan alla andra svenskar.

Jag knaprar mycket D-vitamin under vintern, så det borde vara okej. Dock dricker jag också rätt mycket mjölk, vilket tydligen kan hämma magnesiumupptag. Verkar vara nån balans där mellan magnesium och kalcium som kan balla ur.

Får ta och köpa på mig lite Mg och se om det gör nån skillnad helt enkelt.

Jag äter magnesium sedan några år tillbaka. Innan hade jag lite liknande symptom.

Jag äter d-vitamin också och det påstås förbruka magnesium så d-vitamin och magnesium bör kombineras.

Du bör uppsöka en vårdcentral och få en läkartid inom den närmsta tiden. Det behöver inte vara något allvarligt men jag skulle inte släppa dig utan en ordentlig utredning om jag mötte dig som patient på vårdcentralen - men jag är ju som ny också mer försiktig än äldre mer erfarna kollegor.

//underläkaren

Jag vaknar ofta syrlig i vänsterbenet ungefär från ca 1 det över knät och ner i foten .
Är även begränsad vid cykling och syrar mkt tidigare i vänster .
Visade sig att jag har ett åderbråck inne i benet som gör att klaffar inte fungerar .
Blodet står som jag förstått alltså still i benet just här .
Liknande men kanske inte lika .

M

Jag knaprar stundom ganska mycket D-vitamin så det vore ju inte omöjligt om det i så fall rubbat magnesiumbalansen på nåt sätt. Givetvis går jag till vårdcentral om jag inte hittar felet själv, men det känns knappast allvarligt i nuläget. Tvingade mig just ut och cykla ett tag och det gick fint även om jag inte kände mig så stark som jag borde. Dock ingen ytterligare mjölksyra vid ansträngning, vilket kanske är lite märkligt.

Får samma känsla med för lite magnesium i kroppen. Framför allt när man ligger still eller bara tar det lugnt. ( Äter medicin som hämmar upptaget av magnesium) Brukar ladda lite extra magnesium och känslan försvinner ?

Tillbaka
Topp