Jag levde i Frankrike under 3 år, 2004-2007. Bodde i Samois sur Seine strax utanför Fontainebleau och arbetade i Corbeil alldeles söder om Paris.
Skogarna utanför husknuten var helt genomsyrade av stigar av olika art och erbjöd i princip obegränsad möjlighet till stigcykling. Vissa, speciella stigar, kunde vara markerade med cykelförbud men även de var farbara om man inte var ute då alla andra var där. Ofta kom man hem från jobbet vid 8-9 på kvällen, käkade och sedan en pannlampstur i skogen...
Landsvägshoj hade jag ingen då men cyklade mycket landsväg med MTB:en, kärra och barnen. Trafiken på landsväg var intensivare än hemma men jag kände mig faktiskt aldrig orolig då vanan och respekten för cykeltrafik verkade mycket större. Hur mysigt som helst att rinna ner i någon by och stanna till för en kaffe/bira på en uteservering i solen...vad f-n gör jag här hemma igen!!?
Kikade lite på google earth och törs nästan lova att det finns mulliga stigar längs kanten till havet, alldeles utanför byn du nämnde. Dessutom finns det communities som någon länkade till tidigare, där gemensamma turer utannonseras.
Det trevliga med att leva där en längre tid på riktigt, till skillnad från en kortare semester, är att man lär sig och börjar förstå landet och människorna på ett helt annat sätt. Det blir även uppenbart att allt är inte bättre hemma.
Kulturmässigt är saker annorlunda men med lite lyhördhet tar man in saker efter som. T.ex. var det kutym att hälsa med handskakning på alla kollegor på kontoret varje morgon. Dock endast första gången man sågs varje dag, detta var viktigt. Underligt för en svensk men då vi kom hem efter 3 år kändes det underligt att inte skaka hand med folk man träffade.
Då vi bott i huset några dagar blev vi inviterade till grannen för en apértif tillsammans med en bunt andra vänner hon bjudit in. Undrar hur länge man ska bo någonstans i Sverige innan det händer?
I snabbköpet kunde andra kunder,(främst kvinnor kanske), släppa allt de hade för handen för att hjälpa mig att finna någonting eller reda ut ett problem. Då jag kom till kassan satt där däremot någon som suckade ljudligt, himlade med ögonen och lät mig förstå att det var väldigt jobbigt med ännu en kund. Att något var fundamentalt olika mot Sverige blev glasklart då vi återvände efter 3 år och besökte lokala ICA-butiken för att bunkra upp. Inne i butiken tycktes övriga kunder muttra, blänga och mest vilja köra över en med sin kundvagn. Då man kom till kassan satt där däremot en kassörska som kvittrande hälsade välkommen.
Min uppfattning är att folk generellt är väldigt vänliga (finns självklart undantag) samt att de med service-funktioner är generellt otillfreds med sina liv...?
Om snabbköpen och mat generellt, vad ska man säga? Vilket utbud! vilka råvaror!
Känns lite som om vi lever på vatten och bröd här hemma...
Språket är en stor del och något som, när man börjar behärska det, lyfter upplevelsen mycket. Vet inte hur det skulle bli på din arbetsplats men på min tvingades jag av kollegorna att försöka tala franska. Möten hölls på franska från dag 1 och jag fick 30-40 e-mail på franska som jag var tvungen att sortera ut hurvida de var viktiga, jag måste göra något el. dyl.
Efter ett tag märkte man dock att detta var av ren välvilja, att de ville att du skulle lära dig språket. Här i Sverige är vi ju däremot så "bussiga" att vi för alltid talar engelska med våra utrikiska kollegor. Jag har i.a.f. kollegor som bott här > 5 år och fortfarande inte talar språket. Björntjänst tror jag.
Att ordna tfn, vatten, el, bank var en soppa men om ditt företag har många som kommer in från utlandet kanske de har kontakt med någon slags "Relocation service" som jag själv fick tillgång till. De hjälpte även till med att söka bostad under den första månaden då jag var där själv.
Politiskt är jag så ointresserad även här hemma så jag kan inte säga mycket. Möjligen att de är generellt mer politiskt engagerade än vi.
Summa summarum:
- Cykling finns hur mycket som helst, överallt.
- Så intressant att få en adekvat referens till vårt samhälle här i Sverige.
- Livet under upplevelsen - maten, klimatet, tillgången till närliggande miljöer som havet, alperna, e.t.c.
- Språket förhoppningsvis. Detta är ett bestående plus från ett äventyr som detta.
- Åk!
/Per