Edward skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo för sjutton, vad tror ni egentligen om Ford
> Granada kombi??? Är det en bra bil att köra
> cyklar i? Granadorna verkar ju rätt långa där bak om
> manfäller baksätet!
>
> ÄR Granada att lita på, är det 2,8 Ghia med V6,
> eller 2,0-kommunistmotorn som gäller?
>
> ROLF LASSGÅRD verkade ju nöjd med bilen på
> norrländska vägar, så den borde väl funka på
> autobahn också!?
>
>
>
> Slänger in en bild för dom som inte vet vad jag
> surrar om! :-) Fin va?
>
>
Fett fin ^^ och äntligen en lirare som inte lekte med dockor när han var liten.
Om du hade tänkt att köra Granada under sommarhalvåret och har en vinterbil som back-up, så köp!
Kommunistmotorn är given om du ska ha som en GG/DD och inte vill göda Wahabist/Salafist shejkerna nere på arabiska halvön och som sponsrar Al-Qaida i bl.a. Syrien. Ska du dock bara köra den någon dag i veckan så är V6an given för det krävs runt 150hk för att dessa bilar ska upplevas som lite livliga.
Granada 2.0GL -83, Man, orginalare, lite fix, SoV, norrländsk inlandsbil, var till salu i december för 12000kr. Skicket talar för sig självt!
Men när det kommer till Ford så är inte motorn problemet utan automatlådan, den var känslig för fel typ av växellådsolja (som jag minns det). Så läs upp dig lite först och vid köp så byt olja dirrrrrekt, det är lätt att fixa själv med hjälp av en manual.
Och håll dig borta från Volvo samt alla sockermammor som förespråkar tråkbilar. Har du en bil som även är din hobby bryr man sig inte om några % merkostnad per mil för man får tillbaks så mycket mer i glädje. Hade själv en Merca W123 kombi (2007-2010) och det var den bästa bil jag ägt, älskade t.o.m. att handtvätta den, gjorde det varje(!) fredag och vände mig om varje(!) gång jag såg den under dessa tre år. No BS.
Här är en superfin 280TE -85, (180hk) Aut, 30-35000mil, underredsbehandlad, full dokumentation, som låg ute till försäljning förra sommaren. Regnummret är PAZ077 och det var bud som gällde. Om du frågar mig så kan den vara värd väl över 30000kr, som minimum runt 25000.
Här är en till synes fin 300TDT -84, (dåtidens starkaste turbodiesel på 125hk), Aut, 30-35000mil, originalskick, drag, 6 ägare, tel: 0762-431968) för 23500kr (i januari). Gillar personligen den beiga färgen väldigt mycket men de där fälgarna är en no-no, det ska helst sitta Fuchs.
W123 är den sista krom-mercan och den näst sista "riktiga mercan", som konstruerades utan eftertanke på aktieutdelningsprofit. På 70-talet så hade Mercedes fortfarande som mål att bygga världens bästa bilar och det märks, min hade gått 51000mil när jag sålde den och det fanns inte mycket att klaga på. Granador har sämre byggkvalité men har estetiska kvalitéer som subjektivt kanske väger upp det.
Men modellen som du är inne på är minst lika kool och skönt att du tänker utanför svenssonlådan!
Volvo, sa han.... Mediocracy rules.