Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
Ford Granada och liknande tyska 80-talsbilar är
> mycket dyrare i Tyskland jömfört med Sverige!
> Utbudet är bättre, men dessa "youngtimers"
> börjar få kultstatus och är verkligen populära
> i Tyskland. Om du hittar en fin bil i Sverige kan
> du kanske till och med finansiera resan genom att
> sälja bilen i Tyskland och flyga hem. Gamla
> Mercor är också mycket billigare i Sverige
> jämfört med Tyskland, och med en Merca ökar
> också chansen att klara resan utan mekaniskt
> haveri.
>
> Men Granadorna är kultiga bilar, skulle gärna ha
> en fin 2,8i med snygga original alufälgarna.
>
Håller med i allt förutom att exportera vårt svenska kulturarv, även om det finns pengar att hämta.
Sverige är helt klart billigare när det kommer till merca men det är inte i närheten lika stora skillnader när det kommer till Granador.
Leta efter våra finaste ex gör man kanske bäst på Garaget.org, vilket kan bli lite dyrare än blocket och kanske aningen billigare än i Tyskland.
TRX-fälgarna är skitfeta och värt att veta om dem är att den ovanliga TRX-dimensionen är på 15,3" och därför lite dyrare i inköp. Men sommarbil är sommarbil så inget att bry sig om.
@ Edward:
Ebay.de har en har en hel del bra bilar och Mobile.de är största marknadsplatsen i Europa (tror jag). De hade dock bara 7st Granada kombis och priset börjar på €2000, men då är det rostfria lågmilare och det kan bli svårt att hitta på Blocket.
Personligen gillar jag MKI och MKII lika mycket men av olika anledningar, MKI i clipet du länkade till hade t.ex. sköna runda luftutblås.
Tänk dig en MKI Cupé som bumpar och grindar såhär fast till en stripplåt från 2LiveCrew (snubben kan sköta joystickarna grymt bra men har ingen koll på musik)...
Cykeltävlingsbil -73, Man, 4000mil(!) - €3800
2.8i Ghia -81, Aut, 20000mil, guld metallic, brun velour(!) - €3500
Vet inte om det är vinyltak eller om det är film men den är otroligt vacker och jag älskar de där runda strålkastarna.
2.0 V6 Tournier -77, Man, 9000mil, 1ägare - €2500
Där har du din bil Edward, sista årsmodellen, rostfri originalare och endast en list som behöver inköpas! Klädseln är något som borde kläs om till skin med tiden och lacken är så 70-tal som den bara kan bli.
Jag sålde min kanariegula Ascona Voyage i vintras och jag hade lite problem med den färgen ett drygt halvår, trots att jag uppskattade den för vad den var, men den växte sakta på mig. Den behövde dock lackas om och jag hade inte möjligheterna till det så jag sålde den. Men den kom till en bra ägare som ska göra den riktigt smurfig!
Bredställskombi med otroligt välbalanserad väghållning!
Skulle konvertera den till en 1999 års 2.0l common-rail dieselturbo på 125hk och 250NM, vilket är nästan det dubbla från 68hk original och den skulle samtidigt dra uppskattningsvis runt 0,45 på landsväg. Perfekt för cykelsemestern!
Du borde sikta på något liknande, så bry dig inte så mycket om motor och låda för de borde man ändå byta ut till något från 1998 och senare, gärna med start-och-stop teknik.
Kein Volvo, bitte.