kais01
Aktiv medlem
Hambini tråden
tack kid1000 för dina informativa, välgrundade och balanserade inlägg i tråden.Man kan också tänka sig om man frågar mig som har lagat många kolfibergrejer till idag och kanske i framtiden den omöjliga frågan: Vilken ram är bäst ur mitt perspektiv.
Jag har i princip lagat allt, billigt till väldigt dyrt. Dyr ram = noll fel. Inget kunde vara längre från sanningen.
Tänk så här istället.
R&D kostar en summa. Denna skall slås ut över ett bestämt antal ramar under ett bestämt tidsintervall.
Tillverkningskostnad
Kassationer
Vinst
Förstår man den formeln så har man kommit halva vägen. Man ska ju addera marknadsföring och andra kostnader som kanske dyker upp när man tänker att man skall syssla med lite goodwill eller starta ett stall och sådana saker.
Det är därför cykelmärken, speciellt landsväghållet har min största respekt att de håller allt flytande år efter år samtidigt som de får ut uppdaterade grejor. Det ÄR imponerande när man har stenhård konkurrens från asien med rebadgade ramar som har 1-3 års livslängd på marknaden när de byter namn och så vidare.
Har sett massor med ramar som kommit ut med aggressiv marknadsföring men inget nytt under solen och sedan försvunnit.
Allt ovan säger ingenting om passformen i ett vevlagerhus men betänk detta faktum. Vilka defekter kan du leva med i förhållande till det pris du vill betala? Noll defekter är inte ett alternativ, någon kommer alltid att hitta fel.
jag anser att dålig passform i vevlagerhus är enklare att leva med än ett veck i toppröret som gör så att det går av efter en 1500W spurt.
Eller papperstunna diagonalrör som spricker efter stenskott.
Var o en väljer sina strider.
man kan ju leka med tanken hur några inlägg med liknande budskap och fakta hade låtit om en människa som hambini hade författat dem.
jag 'tror' då att varje inlägg vore tre sidor långa och fyllda med invektiv.
man gör bäst i att faktiskt helt bortse från somliga aktörer, även om det skulle finnas uns av sanning i det dom framför. hambini är för mig utan minsta tvekan en sådan aktör.