Hambini tråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hambini tråden
Man kan också tänka sig om man frågar mig som har lagat många kolfibergrejer till idag och kanske i framtiden den omöjliga frågan: Vilken ram är bäst ur mitt perspektiv.
Jag har i princip lagat allt, billigt till väldigt dyrt. Dyr ram = noll fel. Inget kunde vara längre från sanningen.

Tänk så här istället.
R&D kostar en summa. Denna skall slås ut över ett bestämt antal ramar under ett bestämt tidsintervall.
Tillverkningskostnad
Kassationer
Vinst

Förstår man den formeln så har man kommit halva vägen. Man ska ju addera marknadsföring och andra kostnader som kanske dyker upp när man tänker att man skall syssla med lite goodwill eller starta ett stall och sådana saker.

Det är därför cykelmärken, speciellt landsväghållet har min största respekt att de håller allt flytande år efter år samtidigt som de får ut uppdaterade grejor. Det ÄR imponerande när man har stenhård konkurrens från asien med rebadgade ramar som har 1-3 års livslängd på marknaden när de byter namn och så vidare.

Har sett massor med ramar som kommit ut med aggressiv marknadsföring men inget nytt under solen och sedan försvunnit.

Allt ovan säger ingenting om passformen i ett vevlagerhus men betänk detta faktum. Vilka defekter kan du leva med i förhållande till det pris du vill betala? Noll defekter är inte ett alternativ, någon kommer alltid att hitta fel.
jag anser att dålig passform i vevlagerhus är enklare att leva med än ett veck i toppröret som gör så att det går av efter en 1500W spurt.
Eller papperstunna diagonalrör som spricker efter stenskott.

Var o en väljer sina strider.
tack kid1000 för dina informativa, välgrundade och balanserade inlägg i tråden.

man kan ju leka med tanken hur några inlägg med liknande budskap och fakta hade låtit om en människa som hambini hade författat dem.

jag 'tror' då att varje inlägg vore tre sidor långa och fyllda med invektiv.

man gör bäst i att faktiskt helt bortse från somliga aktörer, även om det skulle finnas uns av sanning i det dom framför. hambini är för mig utan minsta tvekan en sådan aktör.

Hambini tråden
Jag tycker det är osmakligt hur vissa drar paralleller mellan hur han talar och beter sig och därmed inte skall få delta i en diskussion gällande teknik.

Att han är en skitstövel eller lider av någon form av problem har ingenting att göra med om han har rätt eller fel.

Om vi väljer att endast godkänna fakta från personer som beter sig på ett socialt accepterat sätt så tror jag det säger mer om mottagaren än sändaren.
Klart han ska få säga sitt, ha åsikt och kan ha rätt i en del. Jag skrev bara att JAG har svårt att ta en sådan person seriöst. Även om han så skulle ha rätt. Men det är ju jag det. Det finns ju vettiga, kunniga som kan sprida kunskap utan förolämpa andra

Hambini tråden
Är det bara jag som upplever att hans vulgära språk, påhopp och liknande bara blivit värre, ju mer känd han blivit, eller var han sådan från början?

Hambini tråden
Att han är föredetta flygmekamiker (vilket förövrigt är en inriktning att välja på fordonsgymnasiet ; )
Men numer är en youtuber från en skjul någonstans och svarvar egna bbhyllsor kanske säger en del om hur pass vass han var som hangarsopare...
Hej.. F.D. flygmekaniker?? Då är Airbus en f.d. flygplanstillverkare. mvh borano20

Hambini tråden
Har man sånna problem med språk, impulskontroll och uppträdande bör man inte jobba med något där andras säkhet beror på ens prestation.
Hej.. "sånna"? "säkhet"? Problem med språket, sa Bill.. Just det, sa Bull.. Du har visst svårt att se skillnad på prestation och person?? Gillar Zlatantrådar?? mvh borano20

Hambini tråden
Att han är föredetta flygmekamiker (vilket förövrigt är en inriktning att välja på fordonsgymnasiet ; )
Men numer är en youtuber från en skjul någonstans och svarvar egna bbhyllsor kanske säger en del om hur pass vass han var som hangarsopare...

Screenshot_20201115-191117_Samsung Internet.jpg

Hambini tråden
Allvarligt talat. Om det han påstår vore påhittat, hade inte det kommit ut på nåt sätt? Speciellt med tanke på hur många han sågar. Vore det inte en bra idé att kunna diskreditera honom så att folk vet att inte ta honom på alvar? Annars verkar hans karriär väldigt imponerande minst sagt.

Senast ändrad:
Hambini tråden
F1 stallen ska ha varit Renault och Ferrarri av vad jag läst. Om det nu är sant.

Hambini tråden
Jag tycker det låter som en random ingenjör. Jag jobbar själv på att stort internationellt företag, har själv aldrig varit konsult men har flera kollegor och vänner som är (eller har varit) konsulter, och under några år samlar ju de också ihop en motsvarighet till det där CV:t.

Det jag inte förstår är dock varför en karriär inom aerodynamik skall spela nån roll för lagerpassning och liknande. Visst, det finns beröringspunkter, men ska du vara riktigt vass på det ena är du definitivt inte expert på det andra.

Hambini tråden
Jag tycker det låter som en random ingenjör. Jag jobbar själv på att stort internationellt företag, har själv aldrig varit konsult men har flera kollegor och vänner som är (eller har varit) konsulter, och under några år samlar ju de också ihop en motsvarighet till det där CV:t.

Det jag inte förstår är dock varför en karriär inom aerodynamik skall spela nån roll för lagerpassning och liknande. Visst, det finns beröringspunkter, men ska du vara riktigt vass på det ena är du definitivt inte expert på det andra.
Mjae... jag jobbar fortfarande på min MSc så har inte kommit ut i ingenjörsarbetslivet ännu men tycker att det där låter rätt imponerande ändå? Mitt intryck är att många ingenjörer inte får hålla med R&D utan blir pappersvändande powerpoint-pekare som inte skulle kunna göra en fouriertransform om livet hängde på det. Jag kanske bara börjar bli lite negativ efter alla år på teknis som lite väl gammal student. Om han inte vinklar det för att få oförtjänt cred så låter det som att han håller på med grejer som kräver rätt avancerade modeller. Hur det skulle krävas för att mäta en cylinder har jag svårt att se, däremot går han ju in på hållfasthet osv vilket blir lite mer invecklat. Något jag inte vet ett smack om, det är långt ifrån mitt eget område.

Senast ändrad:
Hambini tråden
Glöm inte att påpeka att han säljer saker dyrt som är "lösningen" på problem han "hittar".

Med andra ord är han en lika god kålsupare som de han kritiserar.

Skitsnack på Happy som vanligt.

Om man nu har tittat på de videos som Hambini har lagt upp så vet man några saker.

1) Han har en autismspektrumdiagnos
2) Han har en doktorsexamen i aerodynamik
3) Han arbetar som ingenjör i "Aerospace-industrin". Förmodligen på Airbus.
4) Har ett familjeföretag som säljer egna vevlager (hylsa och lager)

Jag tror inte så många av er på Happy har en bättre CV för att "gnälla" på cykeltillverkare. En viss grad av autism är ibland faktiskt eftertraktat hos en del arbetsgivare då dessa personer ofta "uppskattar" regler, noggrannhet och tillförlitlighet. Kan ju vara bra egenskaper i flygplansbranchen.

Hans språk är bedrövligt med svenska mått men här ska man tänka på att i vissa "klasser" och delar av UK så är det så här man pratar, det är mycket genitalier i språket. Det är till viss del jargong som vi kanske inte uppskattar lika mycket som de.

Han har en firma på sidan av där han säljer vevlager (bottom brackets). De är dyra men väldigt ofta slutsålda. Han specialtillverkar även en del hylsor och "fixar" ramar med problem. Han får in långt fler ramar än de som syns i hans videor. Han säger att tillverkningskostnaden är dyr och har blivit dyrare under Covid (han lejer ut tillverkningen till firmor i UK). Speciellt i små serier och med de toleranser som han specificerar. Jag har aldrig läst en dålig recension om dom.

Det som retar Hambini enligt honom själv är den totala avsaknaden av ingenjörskonst och marknadsdravel som finns i cykelbranchen och han åskådliggör det i sina videos.

Han är inte ensam. För er som inte sett den här killen kan det vara värt ett besök så får ni se hur era fina cyklar egentligen ser ut.

Och bortse från tangentbordskrigarna och Happy-proffstyckarna då dom svamlar mest och repeterar vad överproffstyckaren tidigare har sagt. De har definitivt inte ett tekniskt kunnande och en CV som Hambini att backa upp sitt tyckande med. Men dom har väl ”Livets hårda skola” i sitt CV.

Hambini tråden
Leuscher är ändå rätt annorlunda. Visst löser de båda problem o lever på det. Men han lagar ramar som redan gått sönder. Enbart. Hambini lever på att sälja saker oavsett om det är trasigt eller inte. Hambini vill ju sälja sitt vevlager oavsett om du har problem eller inte. Leuscher vill ju troligen inte ha din ram om den inte redan ä trasig.

så för mig (min högst personliga åsikt) så är de rätt olika. Och ja, leuscher är riktigt intressant att kolla på

Hambini tråden
Jo, anade att han skulle ha doktorerat. Mitt intryck är att det ofta är vad som krävs för att få hålla på med teknikdrivande utveckling som anställd. Vilket det låter som att han gjort.
Ok, killen verkar vara en kuf, han verkar dryg och han verkar ta till bra med överdrifter. Men den här tråden ringer av kognitiv dissonans.

Hambini tråden
Leuscher är ändå rätt annorlunda. Visst löser de båda problem o lever på det. Men han lagar ramar som redan gått sönder. Enbart. Hambini lever på att sälja saker oavsett om det är trasigt eller inte. Hambini vill ju sälja sitt vevlager oavsett om du har problem eller inte. Leuscher vill ju troligen inte ha din ram om den inte redan ä trasig.

så för mig (min högst personliga åsikt) så är de rätt olika. Och ja, leuscher är riktigt intressant att kolla på

Om man nu har tittat på de videos som Hambini har lagt upp så vet man några saker.

Jag tror inte så många av er på Happy har en bättre CV för att "gnälla" på cykeltillverkare. En viss grad av autism är ibland faktiskt eftertraktat hos en del arbetsgivare då dessa personer ofta "uppskattar" regler, noggrannhet och tillförlitlighet. Kan ju vara bra egenskaper i flygplansbranchen.

Hans språk är bedrövligt med svenska mått men här ska man tänka på att i vissa "klasser" och delar av UK så är det så här man pratar, det är mycket genitalier i språket. Det är till viss del jargong som vi kanske inte uppskattar lika mycket som de.

Han har en firma på sidan av där han säljer vevlager (bottom brackets). De är dyra men väldigt ofta slutsålda. Han specialtillverkar även en del hylsor och "fixar" ramar med problem. Han får in långt fler ramar än de som syns i hans videor. Han säger att tillverkningskostnaden är dyr och har blivit dyrare under Covid (han lejer ut tillverkningen till firmor i UK). Speciellt i små serier och med de toleranser som han specificerar. Jag har aldrig läst en dålig recension om dom.

Det som retar Hambini enligt honom själv är den totala avsaknaden av ingenjörskonst och marknadsdravel som finns i cykelbranchen och han åskådliggör det i sina videos.

Han är inte ensam. För er som inte sett den här killen kan det vara värt ett besök så får ni se hur era fina cyklar egentligen ser ut.

Och bortse från tangentbordskrigarna och Happy-proffstyckarna då dom svamlar mest och repeterar vad överproffstyckaren tidigare har sagt. De har definitivt inte ett tekniskt kunnande och en CV som Hambini att backa upp sitt tyckande med. Men dom har väl ”Livets hårda skola” i sitt CV.

Leuscher Teknik är en fantastisk kanal! Men jag tror Raoul Luescher gråter blod på insidan om man jämför han med Hambini=)

.

Hambini tråden

Och du skiljer dig från resten härinne hur?
De detaljerade kunskaperna du radar upp om Hambini är förstås baserade på en klanderfri, objektiv och publikt tillgänglig källa?

Kan man gissa att du har viktigpetter i ditt CV?

Hambini tråden

Hej.. Ralph Luescher ( "leuscher" ) lever på att fixa ramar som gått sönder. Rätt. Han visar också fabrikationsfel på ramar som han inte lagar, utan sågar sönder. Har du missat det?? Hambini visar dåliga toleranser, Luescher visar dåliga lamineringar. Hambini visar urkass Quality Check, Luescher visar urkass tillverkningsmetod. INGEN av dom säger nånsin "alla Cannondale är kass", "alla Trek är kass", "alla Boardman är kass". Hambinis punkt är att ramar med sån prisklass SKA inte ha så dålig QC. Lueschers punkt är: HUR FAAN tänkte/gjorde dom? Kolla hans klipp med Cervelo S5s styrrör. Räkna hur många gånger han skakar på huvudet åt eländet. Hambini, precis som Luescher, får in sina objekt från cykelköpare, ibland BUTIKER, som har problem som dom inte löser, för att dom hittar inte/kan inte lösa problemet ( Hambini ), eller när problemet är uppenbart ( Luescher ). Hambini har fått en flång ny ram från Cannondale, som ( överraskande nog ) var i stort felfri. Då säger han det utan omsvep. Det klippet har ni väl redan sett, men "glömt bort"?? Avslutar med att tacka för underhållningen, nån har visat ett test på vevlager TOTALT utan relevans för en frågeställare, nån har skrivit att vi ska tycka synd om företagen, nån skriver att det spelar ingen roll om Hambini har rätt eller fel, fy faan vad roligt jag har haft!! mvh borano20

Hambini tråden
Men den här tråden ringer av kognitiv dissonans.
Var tvungen att googla "kognitiv dissonans", men håller med. Om jag fattat fenomenet rätt alltså. Råkade ut för det själv, faktiskt:

Jag började kolla på den där videon där Hambini sågade Open U.P.-ramen. Jag har ju en sån och tyckte att det blev lite jobbigt för mig (kognitiv dissonans, va?) och avfärdade honom direkt som en omogen galning. Min cykel går ju faktiskt att cykla rätt bra på. Fast inte just nu, eftersom jag inte har nån luft i däcken, men annars.

Kunde dock inte släppa det hela så lätt så började med att kolla på en annan video och efter ett tag tyckte jag att han sa rätt vettiga saker (om en annan ram), så jag kollade på videon som orsakade kognitiv dissonans tidigare. Open-ramar kanske faller isär helt plötsligt. Nu blev det jobbigt igen. Men det händer väl inte mig, jag har ju cyklat över tusen mil på den utan problem. Och jag har ju dessutom betalat ganska mycket pengar så då måste den ju vara bra. Haha.

Så jag tittade lite till och lyssnade än mer på vad han sa. Tyckte fortfarande att han sa rätt vettiga saker och och började till och med uppskatta hans språkbruk och retorik. Det är ju bisarr presentationsteknik med humor och leverans. Förstår däremot att det inte passar alla.

Det slutar med att jag monterar isär min cykel och inspekterar vevlagret. Lyser med lampa och kollar vad jag har för kullager. Tydligen en sort som ska monteras med den röda tätningen utåt (vinkelkontaktkullager tror jag det heter). Drivsidan hade dock en svart tätning utåt så har uppenbarligen monterats felaktigt. Så jag köpte nya lager och ett kit med vevlagerverktyg. Inte från hans webshop.

Sammantaget känner jag att jag faktiskt har lärt mig en del av att kolla på Hambinis YouTube-klipp och att de har fått mig att tänka till lite. Om han sedan har rätt eller fel eller om det spelar någon större roll gör mig inte så mycket. Och jag är fortfarande inte orolig för min hälsa, trots att jag kanske borde vara det. Om inte annat har jag ju en olycksfallsförsäkring. :LOL: Tror ni att jag med gott samvete kan säga upp den om jag köper ett Hambini-vevlager?

Hambini tråden
Jo, anade att han skulle ha doktorerat. Mitt intryck är att det ofta är vad som krävs för att få hålla på med teknikdrivande utveckling som anställd. Vilket det låter som att han gjort.
Ok, killen verkar vara en kuf, han verkar dryg och han verkar ta till bra med överdrifter. Men den här tråden ringer av kognitiv dissonans.
Du får nog ta dig i kragen och ta ut din examen så du får se hur det funkar i arbetslivet. Om du har en MSc eller PhD spelar mindre roll (förutom i vissa länder), det som är avgörande är hur duktig du är och vilket driv du har.

Jag har jobbat på corporate research avdelning i >15 år, och det finns både MSc och PhD där. Ingen skillnad i arbetsuppgifter, och ingen skillnad i vilka tjänster folk går vidare till. Det finns de med MSc som sitter som tekniska experter med världsunik kompetens, och det finns de med PhD som går vidare till det du kallar ”pappersvändare”.

Hambini tråden
Hej.. Ralph Luescher ( "leuscher" ) lever på att fixa ramar som gått sönder. Rätt. Han visar också fabrikationsfel på ramar som han inte lagar, utan sågar sönder. Har du missat det?? Hambini visar dåliga toleranser, Luescher visar dåliga lamineringar. Hambini visar urkass Quality Check, Luescher visar urkass tillverkningsmetod. INGEN av dom säger nånsin "alla Cannondale är kass", "alla Trek är kass", "alla Boardman är kass". Hambinis punkt är att ramar med sån prisklass SKA inte ha så dålig QC. Lueschers punkt är: HUR FAAN tänkte/gjorde dom? Kolla hans klipp med Cervelo S5s styrrör. Räkna hur många gånger han skakar på huvudet åt eländet. Hambini, precis som Luescher, får in sina objekt från cykelköpare, ibland BUTIKER, som har problem som dom inte löser, för att dom hittar inte/kan inte lösa problemet ( Hambini ), eller när problemet är uppenbart ( Luescher ). Hambini har fått en flång ny ram från Cannondale, som ( överraskande nog ) var i stort felfri. Då säger han det utan omsvep. Det klippet har ni väl redan sett, men "glömt bort"?? Avslutar med att tacka för underhållningen, nån har visat ett test på vevlager TOTALT utan relevans för en frågeställare, nån har skrivit att vi ska tycka synd om företagen, nån skriver att det spelar ingen roll om Hambini har rätt eller fel, fy faan vad roligt jag har haft!! mvh borano20

ralph lever på att fixa saker som skickas in. Hambini på viss del samma sak (absolut helt sant) men även på att du ska tro att du behöver hans lager. Ralph säljer ju inte en lösning på något som ibland är ett ”ickeproblem” utan bara på något NÄR det blir ett problem.
Ralph kan skaka på huvudet men han kallar inte nån ingenjör på företaget för ***huvud.

sen vet jag att du tycker annorlunda. Men sväljer man allt med hull och hår så...
en annan sollar ju lite. Hambini har rätt i vissa saker. Men det betyder ju inte att man tittar på det och tror på allt. Det ä ingen gud :-)

Hambini tråden
Än så länge har jag inte sett ett enda statement som har ett kommersiellt avtryck bakom sig, att man inte kommer köpa ytterligare en gravel från samma tillverkare är ju lixom default läge för de flesta tillverkare även om just Open verkar ha en hel del återkommande köpare.

Om det nu fanns så många förbannade köpare som känner sig lurade av alla andra utom Hambini, så borde han väl kunna ordna med ett ram bål på garageuppfarten så att det verkligen ger lite media reach.

Så du menar att bara de som redan äger on Open skulle överväga att köpa en igen? Det var säkert mitt fel, jag skulle ha sagt potentiella köpare. Har för mig att jag har nämnt det i nåt inlägg.

Hambini tråden
Du får nog ta dig i kragen och ta ut din examen så du får se hur det funkar i arbetslivet. Om du har en MSc eller PhD spelar mindre roll (förutom i vissa länder), det som är avgörande är hur duktig du är och vilket driv du har.

Jag har jobbat på corporate research avdelning i >15 år, och det finns både MSc och PhD där. Ingen skillnad i arbetsuppgifter, och ingen skillnad i vilka tjänster folk går vidare till. Det finns de med MSc som sitter som tekniska experter med världsunik kompetens, och det finns de med PhD som går vidare till det du kallar ”pappersvändare”.
Du har rätt, såklart. Och jag har både hört och sett det. Och jag sa inte heller att det inte var så. Bara mitt intryck att det råder viss utbildningsinflation och dom flesta ingenjörer jag träffar på har inte den typen av roll även om dom ändå kan vara duktiga på sina jobb. För att återkoppla till vad som diskuteras: tyckte inte den här killen med den meritlistan lät som "random ingenjör". Egentligen spelar det ingen roll och jag har ingen häst i det här rejset men reagerar på metadiskussionen. Ingen har hittills kommit med några övertygande svar på varför han skulle snacka skit utan försöker ägna sig åt karaktärsmord.

Hambini tråden
Leuscher Teknik är en fantastisk kanal! Men jag tror Raoul Luescher gråter blod på insidan om man jämför han med Hambini=)

.
Hur många härinne har en cykel som han har sågat? Hur många av er blir stötta av hans sätt att tala?

Ja då återstår det inte många som kan bedöma det han gör objektivt. AlfaAlfa t.e.x. dreglar när han ser en av Vroomens skapelser. Det påverkar inte alls hans bedömning.?

Senast ändrad:
Hambini tråden
Det intressanta hade isf varit att jämföra racer med mfg mot om man haft en cykel där veven sitter i spänn mellan sneda lager.Att det är ngt motstånd i alla tätade, och även oväntade för den delen, lager är självklart
Det gick ju fort.
Provade på den av mina cyklar som potentiellt är något ur linje/paralellitet men helt ok och oaktat kadens så visas inget annat än 0w, om det är mjukvara eller att värdet är långt från att redovisas som 1 är oklart. Obelastat krävs nog rejält inspännd vev för att vara mätbart obelastat.

Hambini tråden
Ni har blivit trollade.

Diskussionen här missar till stor del målet.

Det spelar ingen roll om Hambini är ingenjör, vilken sorts ingenjör han är eller hur man stavar till det. Det viktiga är att han är Youtuber, och allt hans innehåll måste bedömas utifrån det.

Man får ge honom erkännande för att han skickligt utnyttjar den kognitiva dissonansen som uppstår när man köpt en dyr leksak och någon påpekar brister hos den. Han drar minst lika stor nytta av dom som blir skitsura på honom som av sina fanboys, trafik är trafik. Det grova språket skall också förstås på detta sätt, det är ett sätt att retas och dra mer views.

Så sammanfattningsvis har ni blivit trollade av Hambini.

Senast ändrad:
Hambini tråden
Alltså, hambini är ju en entertainer. Tror ni han kommer skriva här? Det har ju hänt förr.

Dock är ju köpskaran cyklister ganska dumma och ej krävande. 2 ramar gått sönder? Inga problem, jag fick ju nya! 60k för en cykel med dålig utrustning? Jovars, man ska ju ändå uppgradera! Dämpare paj 4 gånger på 1 år? Inga problem! Finns utbytesprogram. Prishöjningar igen? Kör hårt stormärken. Det är högkonjunktur!

?

Hambini tråden
Var tvungen att googla "kognitiv dissonans", men håller med. Om jag fattat fenomenet rätt alltså. Råkade ut för det själv, faktiskt:

Jag började kolla på den där videon där Hambini sågade Open U.P.-ramen. Jag har ju en sån och tyckte att det blev lite jobbigt för mig (kognitiv dissonans, va?) och avfärdade honom direkt som en omogen galning. Min cykel går ju faktiskt att cykla rätt bra på. Fast inte just nu, eftersom jag inte har nån luft i däcken, men annars.

Kunde dock inte släppa det hela så lätt så började med att kolla på en annan video och efter ett tag tyckte jag att han sa rätt vettiga saker (om en annan ram), så jag kollade på videon som orsakade kognitiv dissonans tidigare. Open-ramar kanske faller isär helt plötsligt. Nu blev det jobbigt igen. Men det händer väl inte mig, jag har ju cyklat över tusen mil på den utan problem. Och jag har ju dessutom betalat ganska mycket pengar så då måste den ju vara bra. Haha.

Så jag tittade lite till och lyssnade än mer på vad han sa. Tyckte fortfarande att han sa rätt vettiga saker och och började till och med uppskatta hans språkbruk och retorik. Det är ju bisarr presentationsteknik med humor och leverans. Förstår däremot att det inte passar alla.

Det slutar med att jag monterar isär min cykel och inspekterar vevlagret. Lyser med lampa och kollar vad jag har för kullager. Tydligen en sort som ska monteras med den röda tätningen utåt (vinkelkontaktkullager tror jag det heter). Drivsidan hade dock en svart tätning utåt så har uppenbarligen monterats felaktigt. Så jag köpte nya lager och ett kit med vevlagerverktyg. Inte från hans webshop.

Sammantaget känner jag att jag faktiskt har lärt mig en del av att kolla på Hambinis YouTube-klipp och att de har fått mig att tänka till lite. Om han sedan har rätt eller fel eller om det spelar någon större roll gör mig inte så mycket. Och jag är fortfarande inte orolig för min hälsa, trots att jag kanske borde vara det. Om inte annat har jag ju en olycksfallsförsäkring. :LOL: Tror ni att jag med gott samvete kan säga upp den om jag köper ett Hambini-vevlager?
Oklart om du ironiserar nu eller inte, men får väl utgå från det eftersom det är internet. Var inte min mening att peka ut någon särskild person här. Låter som att du fått en cykel som fungerar bra. Gott så.

Hambini tråden
Ni har blivit trollade.

Diskussionen här missar till stor del målet.

Det spelar ingen roll om Hambini är ingenjör, vilken sorts ingenjör han är eller hur man stavar till det. Det viktiga är att han är Youtuber, och allt hans innehåll måste bedömas utifrån det.

Man får ge honom erkännande för att han skickligt utnyttjar den kognitiva dissonansen som uppstår när man köpt en dyr leksak och någon påpekar brister hos den. Han drar minst lika stor nytta av dom som blir skitsura på honom som av sina fanboys, trafik är trafik. Det grova språket skall också förstås på detta sätt, det är ett sätt att retas och dra mer views.

Så sammanfattningsvis har ni blivit trollade av Hambini.
Tror inte den taktiken har funkat så bra. Han har inte direkt jättemånga visningar.

Hambini tråden
Eller så är det en viktig påminnelse om varför retorik är så viktigt om man vill uppnå ett effektivt lärande, oavsett vad som flyger på Happy så är det minst lika viktigt i resen av världen att kunna förmedla sitt kunnande på ett acceptabelt sätt för att bli tagen på allvar.
Eller skall vi kanske börja lyssna på Trump oxå?
Så om han hade hittat ett fel på din ram(och haft bevis på det) som kan göra att den går av medans du cyklar. Hade du skitit i det p.g.a. sättet han förmedlar det på?

Senast ändrad:
Hambini tråden
<--- Ett Hambini-fan.

1. Att Specialized valde att sätta BSA på sin toppmodell Tarmac SL7 visar väl med all tydlighet att cykelindustrin har stora problem med att få till vevhusen? Kör själv med en liknande men billigare lösning liknande Hambinis på en av mina cyklar.
2. Vad man än tycker om hans personlighet så är hans underhållande. Han kan prata i timmar om kullager och det är intressant, men t ex Luescher Teknik och Peak Torque (underskattad Youtube-kanal) kan vara lite kämpiga att koncentrera sig på.
3. Han har stuckit ut haken så jäkla många gånger nu, men ändå har ingen av alla hans fiender inte lyckats visa att han har fel eller är full av skit. Skulle dock inte ta träningstips från honom.
4. Hans vevlaget sparar bara typ 0,2-1,2 watt mot konkurrenterna enligt hans egna hemsida.

Hambini tråden
Oklart om du ironiserar nu eller inte, men får väl utgå från det eftersom det är internet. Var inte min mening att peka ut någon särskild person här. Låter som att du fått en cykel som fungerar bra. Gott så.
Jag ironiserar i så fall över mitt eget beteende och mina egna känslor. Jag tycker att du hade en poäng vad gäller den kognitiva dissonansen, så ville mest hålla med och beskriva min egen "resa" ☺ Får jobba lite med förmedlandet, kanske.

Vad gäller ramen känner jag mig lite lurad, eftersom jag i min enfald trodde att en dyrare ram från en mindre tillverkare skulle innebära höga krav på tillverkning och kvalitetskontroll samt vettig kundsupport och garanti. Sen betyder så klart inte en roast av ett ramexemplar på internet att alla ramar av samma modell har liknande problem, men osäkerheten kring det och oförmågan att få till stånd en egen utredning av det hela stör mig lite. Men bara lite. Jag var ju medveten om att jag köpte en kolfiberram. Anledningen till att jag köpte den var att jag skulle cykla 680 mil över USA och det klarade den ju galant. Nu står den här hemma och känns halvt pensionerad med klisterrester från reflextejp och tomma däck.

Hambini tråden
Jag ironiserar i så fall över mitt eget beteende och mina egna känslor. Jag tycker att du hade en poäng vad gäller den kognitiva dissonansen, så ville mest hålla med och beskriva min egen "resa" ☺ Får jobba lite med förmedlingen.

Vad gäller ramen känner jag mig lite lurad, eftersom jag i min enfald trodde att en dyrare ram från en mindre tillverkare skulle innebära höga krav på tillverkning och kvalitetskontroll samt vettig kundsupport och garanti. Sen betyder så klart inte en roast av ett ramexemplar på internet att alla ramar av samma modell har liknande problem, men osäkerheten kring det och oförmågan att få till stånd en egen utredning av det hela stör mig lite. Men bara lite. Jag var ju medveten om att jag köpte en kolfiberram. Anledningen till att jag köpte den var att jag skulle cykla 680 mil över USA och det klarade den ju galant. Nu står den här hemma och känns halvt pensionerad med klisterrester från reflextejp och tomma däck.
Det är förmodligen inte många exemplar med såna problem. Man vet aldrig, men jag tror inte det. Om allting funkar som det ska så är det inget att oroa sig över. Ingenjörstudenten som skrev här i tråden, sa just det. Att man aldrig ska tro att en ram kommer hålla högre kvalité bara för att det är ett dyrt märke.

Hambini tråden
Så om han hade hittat ett fel på din ram(och haft bevis på det) som kan göra att den går av medans du cyklar. Hade du skitit i det p.g.a. sättet han förmedlar det på?

Det scenariot är ett helt omöjligt scenario:

1. Har jag ett problem men något jag köpt så tar jag kontakt med säljaren.
2. Om det skulle gälla ett vevlagerfel på en ram köpt begagnad så skulle jag köpa en passande produkt för att adressera problemet.
3. Om detta fiktiva ”farliga” problemet skulle uppvisa något symptom som ger mig anledning att lämna in ramen till någon så gör jag det till en yrkesman, dvs någon som jobbar med cykelramar.

Så ja, jag kommer inte att söka råd eller heller få några av Hambini eller andra personer som presenterar sina upptäckter på det sätt han gör, då jag inte finner det passande.

Hambini tråden
Det är förmodligen inte många exemplar med såna problem. Man vet aldrig, men jag tror inte det. Om allting funkar som det ska så är det inget att oroa sig över. Ingenjörstudenten som skrev här i tråden, sa just det. Att man aldrig ska tro att en ram kommer hålla högre kvalité bara för att det är ett dyrt märke.
Och det finns nog ingen produkt som alltid är helt felfri, kvalitetskontroll funkar inte riktigt så.
Rymdfärjor och Rolls Royce går också sönder men kanske mer sällan.

Hambini tråden
Det scenariot är ett helt omöjligt scenario:

1. Har jag ett problem men något jag köpt så tar jag kontakt med säljaren.
2. Om det skulle gälla ett vevlagerfel på en ram köpt begagnad så skulle jag köpa en passande produkt för att adressera problemet.
3. Om detta fiktiva ”farliga” problemet skulle uppvisa något symptom som ger mig anledning att lämna in ramen till någon så gör jag det till en yrkesman, dvs någon som jobbar med cykelramar.

Så ja, jag kommer inte att söka råd eller heller få några av Hambini eller andra personer som presenterar sina upptäckter på det sätt han gör, då jag inte finner det passande.
Det är hypotetiskt, vilket du förstår. Det är klart att du inte skulle lämna in din ram till honom, med tanke på vad du tycker om honom.

Hambini tråden
Filtreras allt skitsnack, presentationsstrul och orerande har Hambini i mitt tycke bra information om både vevlager och aerodynamik för cyklar.
Hans vevlagerhylsor är i första hand för de som har problem med gnekande vevlager och hans lösning är snygg.

Dr Oliver Bridgewood är en duktig och trevlig presentatör, dvs raka motsatsen till Hambini, men nog har han kommit med betydligt större osanningar om vinsten med aerohjul och aeroramar.

Hambini tråden
Och det finns nog ingen produkt som alltid är helt felfri, kvalitetskontroll funkar inte riktigt så.
Rymdfärjor och Rolls Royce går också sönder men kanske mer sällan.
Naj, men vissa håller bättre kvalité och andra sämre. Att de flyttat produktionen till Kina för billigare arbetskraft kommer nog inte göra så att kvalitén blir bättre. Hambini tar in fler ramar än bara de som han sätter upp på Youtube, som nån nämnde.

Hambini tråden
Det är hypotetiskt, vilket du förstår. Det är klart att du inte skulle lämna in din ram till honom, med tanke på vad du tycker om honom.

Men det är en dålig hypotes, då den saknar en relevant komponent, jag kontaktar yrkesmän inom det område jag söker hjälp. Om jag vill veta hur man använder en potatishacka, så blir ju inte råden bättre för att det är en Nasa ingenjör som förklarar snarare än en bonde, utan troligen tvärt om.
Jag är helt övertygad om att Hambini kan mer om saker som rör flygindustrin än de flesta rambyggare inom cykelindustrin, men jag tror också att de flesta rambyggarna kan mer än honom om hur man bygger en cykelram.

Det jag har sett av hans show handlar om att verbalt smutskasta resultatet av bristfällig QC, vilket självklart är ett problem, men det beror ju mer på vilka produktionskostnader man är villig att acceptera än att varenda konstruktör av cykelramar är inkompetent.

Hambini tråden
Naj, men vissa håller bättre kvalité och andra sämre. Att de flyttat produktionen till Kina för billigare arbetskraft kommer nog inte göra så att kvalitén blir bättre. Hambini tar in fler ramar än bara de som han sätter upp på Youtube, som nån nämnde.
Varför tror du att Kina-producerade ramar skulle vara sämre än om de produceras i ex.vis Europa? Kina är världsledande på kolfiber idag, allt handlar om vilken QC man har.

Hambini tråden
För att klargöra vissa saker.

Kolfiberväv finns i många olika sorter, med den prislapp som hör till.
Likaså med resinsystem, det finns väldigt många idag, med egenskaper som hör till.

Billigare ramar har en mycket större mängd billigare kompositer, dyrare ramar och upp till de dyraste har ofta de bästa väven och den bästa finishen. Titta på UNNO som exempel, 5000+ € för en ram, de skulle egentligen ta mer betalt men det finns en smärtgräns.

Att laminera en ram är ingen barnlek heller, jämför gärna en UNNO och en yoeleo eller liknande ram. Processen ser liknande ut ja men timmarna skiljer sig åt. För att spanjorerna sover på arbetstid och kineser sover aldrig? nej.

Fundera sedan på lagstiftningen på respektive land, hur de påverkar priset.

QC skiljer sig åt en hel del också. Betänk detta faktum: kassation kostar pengar. Alltid.

Undermåliga ramar påverkar ryktet, mindre för billiga noname ramar, mycket mer för finare märken.

Jag skulle idag med en stadd kassa köpa en OPEN, UNNO eller liknande av några skäl, jag kan räkna upp tre, finns så klart fler.

1. Prestandan.

2. Etiska skäl, jag är inte bekväm med att man jobbar under förhållanden som aldrig skulle accepteras här.

3. Miljöhanteringen och hållbart tänkande.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp