Hammarby Hill XC - Banan?

greblleM

Ny medlem
Sitter och tänker anmäla mig till Hammarby Hill och är lite nyfiken på terrängen då jag aldrig har kört där tidigare. Är den lättåkt som CV och Lidingöloppet, eller är det grötigare "riktig" terräng? Om man jämför med t.ex. Lida Loop, hur står den sig då i termer av "medelterräng" och hur är det värsta?
En annan fundering är hur banan tål väta? har inget emot terräng, men jag gillar inte leriga rötter. Lida Loop var ju en geggamojjafest utan motstycke i år och det tog bort det roliga med cyklingen. Har hört att det var riktigt mosigt förra året...

banan består av en del lättåkta grusvägar, men därimellan finns det en och annan rot att halka på om det är blött...

Sticker in med en följdfråga. Har jag tolkat det rätt att man cyklar upp för hela backen 1 gång/varv, därav namnet Hammarby hill, eller är det bara en del av den?

nirre skrev:
-------------------------------------------------------
> Sticker in med en följdfråga. Har jag tolkat det
> rätt att man cyklar upp för hela backen 1
> gång/varv, därav namnet Hammarby hill, eller är
> det bara en del av den?

Det stämmer, du kör backen en gång per varv :).

PeterÄlvsjö skrev:
> Vet inte hur man gör.
> Har ingen annan gps än en iPhone

Ladda ner runkeeper-appen så kan vi se banan från dina profil sedan.

Finns Runkeeper eller Strava på Windows Phone?! :0

Nä, jag ska dit ikväll och testa även om jag inte kommer cykla själva loppet vad det verkar men kan vara kul att se vad allt utom backen upp för hammarbykullen innebär..

PeterÄlvsjö skrev:
> Skidbacken var en pärs.
> Annars ett trevligt spår

Nån som fick sträckan loggad?
Anmäld till 40km. Blir 2 varv då. :)
Kunde inte vara med på dagens visning, men jag köttade flottsbrobackens blå 2 varv igår inkl skidbacken upp. 80 höjdmeter på 730m. Är hammarby liknande profil på backen`?

//telle

Jag hängde med den långsamma gruppen igår, tack för trevlig tur! Jag trackade banan med runtastic MTB-appen, den ska finnas tillgänglig via appen. Gjorde ett första försök med GPX också, förhoppningsvis funkade det (GPX bifogad).

Det blev alltså en tråkig utdragen diskussion med en hundägare i en slinga som tydligen går genom "hundrastområde", riktigt ilsken herre som hävdade att här får man minsann inte cykla och den där cykeltävlingen kommer inte bli av för att det inte är godkänt. Sen någon till strax efter som ropade argt efter oss.
Kan vara bra att vara förvarnad om någon vill ge sig ut på egen hand... :-) Kanske undvika det området då det verkar lite infekterat. Osäker på vilken del av banan det var, men det var mot slutet så kanske runt km 17? Någon som varit med på visningarna av banan kanske kan hjälpa till att peka ut (bifogar bild på banan också).
Från vår guide igår lät det som att man diskuterar om den slingan till slut ska vara med i loppet, det är många korsningar där också som kräver flaggvakt.

/ Henrik

Bilagor

• Hammarby_Hill_XC_130828.gpx
    Hammarby_Hill_XC_130828.gpx
    187.6 KB · Besök: 48
  • HHILLXC_130828.jpg
    HHILLXC_130828.jpg
    51 KB · Besök: 39
Den arga farbrorn for med osanning. Det enda "hundrastområdet" i Hellas är en inhägnad rastgård som ligger ungefär vid 2 på din karta. Sträckan 17-18 är ett populärt löparspår.

Hängde också med den långsamma gruppen, eller jag sladdade i bakvattnet iaf. :D Andra gången jag var ute på MTB på riktigt och jag var än mer otränad än jag trodde jag var. Men kul var det och jag kommer hänga på även nästa gång.

Riktigt trist det som hände med hundägarna, dock än mer trist hur vissa i gruppen tacklade det. Lite mer ödmjukhet mot dessa hundägare hade inte suttit fel! Oavsett om de hade rätt eller fel...

Skitsamma, nu ska det cyklas på tills nästa gång så får jag se om det går lättare då.

// Jeppe

Rompa skrev:
> Det är samma tråkiga bana som 2012.

Var det inte så att 2012 drogs banan om till mer grusväg p g a att det var så blött i terrängen? Man har alltså inte gått tillbaka till 2011 års sträckning?

Rompa skrev:
> Det är samma tråkiga bana som 2012.

Kan "happy" med dess lokalkännedom om Hellas, komma med ett förslag om hur deras favorit bana skulle se ut i reservat ?
Ca en timme/varv, hålla för 700åkare med olika skills, Mestadels gå på tillåtna ställen(sthlm inte Nacka?) ,inte kräva 500 flagvakter och banvisare, mm

hm skrev:
> Rompa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är samma tråkiga bana som 2012.
>
>
> Kan "happy" med dess lokalkännedom om Hellas,
> komma med ett förslag om hur deras favorit bana
> skulle se ut i reservat ?
> Ca en timme/varv, hålla för 700åkare med olika
> skills, Mestadels gå på tillåtna ställen(sthlm
> inte Nacka?) ,inte kräva 500 flagvakter och
> banvisare, mm

+1

omöjligt uppdrag:)

hjulle skrev:
> hm skrev:
> -----
> > Rompa skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det är samma tråkiga bana som 2012.
> >
> >
> > Kan "happy" med dess lokalkännedom om Hellas,
> > komma med ett förslag om hur deras favorit
> bana
> > skulle se ut i reservat ?
> > Ca en timme/varv, hålla för 700åkare med
> olika
> > skills, Mestadels gå på tillåtna
> ställen(sthlm
> > inte Nacka?) ,inte kräva 500 flagvakter och
> > banvisare, mm
>
> +1
>
> omöjligt uppdrag:)

Nä bara nästan, allt kan bli bättre, hhxc banan är en sak som nog kan göras mycket annorlunda/bättre.
Jag har lite känningar i organisationen och kan kanske komma med lite önskemål/förslag ...

hm skrev:
> Mestadels gå på tillåtna ställen(sthlm
> inte Nacka?)

Hur menar du nu?

(För övrigt skulle det naturligtvis gå att plocka ut en hyfsad bana, men den tekniska nivån skulle avskräcka en hel del deltagare)

Känner inte till tidigare sträckning men håller med om att det inte var speciellt upphetsande med så mycket grusväg. Som sagt kan mer tekniskt avskräcka en del, själv tror jag det kan vara ok att rulla runt som premiärlopp för min del.. ordentligt med "vila" mellan de roligare partierna :-)

Killen som guidade långsamma gruppen i onsdags nämnde just att man dragit om sedan tidigare pga besväret när det blir blött. Uppfattade det som att det var i år man hade ändrat men det var säkert förra året som flera skriver..

Aron skrev:
> hm skrev:
> -----
> > Mestadels gå på tillåtna ställen(sthlm
> > inte Nacka?)
>
> Hur menar du nu?
>
Rätt man som svara :)
Har för mig att det är lite enklare regler i sthlm än Nacka? När det gäller stigcykling, Men det kanske var tvärtom, därav ? eller ligger allt i Nacka? Som ses är jag lite förvirrad utan koll? :)
>
>
> (För övrigt skulle det naturligtvis gå att
> plocka ut en hyfsad bana, men den tekniska nivån
> skulle avskräcka en hel del deltagare)

Rätt man som här också, låt se...

Ok, blev bara lite nyfiken eftersom HHXC publicerar felaktig information på sin hemsida angående detta. (Kolla under FAQ) Jag mailade dem förra året men de har inte rättat till det.

The hard facts:
* Stockholm stad har ett generellt förbud mot terrängcykling
* I Nacka kommun gäller allemansrätten vilket innebär samma rättigheter och skyldigheter för stigcyklister som för alla andra
* Kommungränsen mellan Stockholm och Nacka går ungefär där Sicklaskiftet börjar västerut.
* I Nackareservatet gäller följande reservatsregel "Cykling är endast tillåten på anlagd väg och stig". Så länge vi håller oss på stigarna (och vägarna) är allt med andra ord frid och fröjd.

På stora skylten vid Hellasgården står det att det endast är på elljusspår som man inte får cykla. Så om man hänvisar till den skylten är det många spår där som man kan cykla.

Lite vid sidan om denna tråd så har inte heller Huddinge något generellt cykelförbud utan hänvisar till allemansrätten samt lokala förbud. I t.ex Segeltorp (Långängen) finns det ingen cykelförbudsskylt ens på elljusspåret så det spåret kan man i princip cykla. Däremot förbudsskyltar för moped och häst.
I Älvsjöskogen får man cykla spåret som går efter järnvägen mellan Älvsjö och Stuvsta men inte de slingor som går inne i skogen. Detta trots att inga skyltar finns som vare sig förbjuder eller tillåter cykling.

Då var man anmäld och hoppas på fint väder! =D
Körde Lida Loop på 4.02 och Lidingöloppet på 3.20.... vad kan man förvänta sig för sluttid på ett ungefär på det här loppet? (Kan vara bra att veta för de närmast sörjande som skall hälla in mig i en bil och köra hem mig efteråt...) =)

greblleM skrev:
> Då var man anmäld och hoppas på fint väder!
> =D
> Körde Lida Loop på 4.02 och Lidingöloppet på
> 3.20.... vad kan man förvänta sig för sluttid
> på ett ungefär på det här loppet? (Kan vara
> bra att veta för de närmast sörjande som skall
> hälla in mig i en bil och köra hem mig
> efteråt...) =)

Ca 3:40 om det är torrt

Provade att cykla hhxc förra året. Tyvärr blev det en skräckupplevelse att cykla omkring på grusväg/motionsspår när man förväntat att få hojja i sveriges bästa MTB terräng. Helt otroligt att arrangören lyckas lägga ut en bana utan att ha hittat en enda stig i hellas!!

Jag står nog över i år... :-)

hm skrev:
> Rompa skrev:
> -----
> > Det är samma tråkiga bana som 2012.
>
>
> Kan "happy" med dess lokalkännedom om Hellas,
> komma med ett förslag om hur deras favorit bana
> skulle se ut i reservat ?
> Ca en timme/varv, hålla för 700åkare med olika
> skills, Mestadels gå på tillåtna ställen(sthlm
> inte Nacka?) ,inte kräva 500 flagvakter och
> banvisare, mm

Det som är mest tråkigt är att det är samma varv tre ggr. Tre olika loppar hade piggat upp det hela.
Sedan tror jag att Hammarbybacken avskräcker en del mindre MTB-vana motionärer.
Vill man växa till inom motionärssegmentet så tror jag man skall skippa backen på det kortare sträckorna.
Det är ju tom så att Sthlmbike verkar ha fler deltagare redan efter ett premiärlopp. Dessutom tidigt som attans en söndagsmorgon.

Tyvärr så kommer de nog köra den löjligt lätta banan även i år. Det är ju ett steg i fel riktning inom idrotten. Jag har påtalat detta på deras facebooksida, men dom i princip skiter i det tycker jag. Ett lopp i CV-riktning ytterligare är inte intressant, tycker jag. Banan -2011 var verkligen bra, innehöll allt intressant man kan önska sig. Jag tror och nästan hoppas tävlingen dör ut pga detta. Tyvärr.

Har provcyklat banan tyvärr för mycket grusväg för att vara kul, har tyvärr redan anmält mig till loppet hade inte gjort det om jag visste hur den var.

Om alla vi som är missnöjda höjer rösten om varför vi är missnöjda exempelvis via deras facebooksida så kanske vi blir hörda till ett annat år...?

Jag tänkte iaf provcykla på onsdag innan jag dömer ut banan. Det låter ju inte så kul om man läser i tråden. Man skulle ju hoppas att den här tävlingen kunde vara som en rejsig tidagsrajd. Varför kan man inte bara lägga banan längs de markerade lederna som går i skogen? Det finns ju mycket fin stig som är markerad.

Tillbaka
Topp