Problem med bredd på BSA

knaper

Aktiv medlem
Problem med bredd på BSA
Jag ska byta vevlager på min dotters Early Rider. Ramen är 68 mm bred och det sitter ett BSA-lager där nu, märkt med "Early Rider". Jag kan inte se vad det är för modell. Det gamla hade ytterdiameter på 44, det nya på 41 mm.
Nu till problemet. Jag tog av det gamla lagret och installerade ett nytt Shimano BRR60. Då insåg jag att det nya har bredare "extern" del som är runt 2 mm bredare per sida än det gamla. Det är en remdriven cykel så att få 2 mm offset till höger på drivsidan gör att risken ökar för att remmen ska glida av (så som den här konstruktionen är).

Vet någon här om tex RS501 är tunnare än BBR60? Jag kan inte hitta några mått eller övertygande bilder själv.
Eller om någon vet om andra lager som är garanterat tunnare än BBR60.

Problem med bredd på BSA
jag har vid liknande bekymmer slipat på fyrkanten så att pedalpartiet hamnar längre in mot mitten.

för att få till nödvändig noggrannhet i slipningen kan man inleda med att slipa skåror i respektive yta. på slutet kan man använda något färgande som appliceras på vevsidan för att identifiera kontaktpunkter. ungefär som hos tandläkaren

Problem med bredd på BSA
Alla vevlager från större tillverkare har samma bredde för att de är gjort för Shimano, eller liknande, vevparti som har samma axelbredde.

Om du har tur har cykeln en kassettbody på bakaxeln där du kan flytta en distans för att korrigera.

Problem med bredd på BSA
Har för mig att MTB vevlagren externt är en mm smalare än BR60 som du köpt.
Så med ett mtb lager blir det en mm mindre per sida.

Problem med bredd på BSA
Ok, tack för svar alla.

Tänkte att det var mystiskt att ingen på internet verkar ha hatt det här problemet, så kanske är det så enkelt som att det är ett mtb-lager som satt på. Drar ned på butiken med skjutmåttet.

Tillbaka
Topp